Gå til innhold

Leger går fri fra uaktsomme drap..


rudolf-75

Anbefalte innlegg

Legenes vaktordning (de er unndratt vanlige arbeidstidsbestemmelser), bemanningssituasjon (stadig underbemannet) og det generelle arbeidspresset er som oftest skyld i at leger begår feil i sitt virke, det er systemet som feiler, ikke individene som jobber i det. 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg regner med at hensikten med denne tråden er å provosere og trolle. 

Det TS og andre som støtter disse argumentene sannsynligvis ikke har noen forutsetning for å forstå, er at slike  uønskete hendelser nesten alltid skjer i lys av de dysfunksjonelle overbelastete systemene helsearbeiderene jobber i. 

I tilfeller der dette IKKE er tilfelle, risikerer den enkelte helsearbeider personlige sanksjoner, dette finnes det mange eksempler på. Leger stilles i stadig større grad til personlig ansvar for feilvurderinger, et eksempel er blåreseptsaken fra i fjor.

Det er forøvrig banalt, og vitner om totalt manglende forståelse for forholdene det jobbes under og kompleksiteten i jobben som gjøres, å sammenligne en lege og en yrkessjåfør.

Mitt råd til TS og alle andre: skaff privat helseforsikring! Betal den faktiske prisen legenes kompetanse og tjenester koster!

Etter min korte karriere i helsevesenet er jeg sikker på at vi kommer til å gå mot et todelt helsevesen i forrykende fart, og jeg tror ikke folk flest er klar over hvilken krise det vil være for velferdsstaten når INGEN gidder å bli værende i offentlige sykehus eller i kommunene under stadig dårligere arbeidsvilkår. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva ville konsekvensene av en slik tankegang være? Bortsett fra at sannsynligvis svært få ville påta seg den store personlige risikoen det ville være å jobbe som lege?

Jo, amerikanske tilstander, med «ryggen fri før frie luftveier»-tankegang. Hva er incentivet for å starte HLR på en tilfeldig hjertestans ute når du risikerer straffeforfølgelse hvis personen overlever med hypoksisk hjerneskade? Hva er incentivet for å være tilbakeholden med all tenkelig svært kostbar og unødvendig overdiagnostikk for å være _helt_ sikker på at man ikke overser kreft? Leger er også forvaltere av fellesskapets ressurser, og legers skjønn sparer hver eneste dag samfunnet for store summer nettopp fordi man vurderer hvem som trenger, og ikke trenger, kostbar utredning. 

Med din tankegang ville ingen vært villige til å ta på seg den risikoen legerollen nødvendigvis innebærer. 
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mille1 skrev (4 timer siden):

Og hva ville konsekvensene av en slik tankegang være? Bortsett fra at sannsynligvis svært få ville påta seg den store personlige risikoen det ville være å jobbe som lege?

Jo, amerikanske tilstander, med «ryggen fri før frie luftveier»-tankegang. Hva er incentivet for å starte HLR på en tilfeldig hjertestans ute når du risikerer straffeforfølgelse hvis personen overlever med hypoksisk hjerneskade? Hva er incentivet for å være tilbakeholden med all tenkelig svært kostbar og unødvendig overdiagnostikk for å være _helt_ sikker på at man ikke overser kreft? Leger er også forvaltere av fellesskapets ressurser, og legers skjønn sparer hver eneste dag samfunnet for store summer nettopp fordi man vurderer hvem som trenger, og ikke trenger, kostbar utredning. 

Med din tankegang ville ingen vært villige til å ta på seg den risikoen legerollen nødvendigvis innebærer. 
 

Nå er det du som troller og missforstår med vilje. Man bør skille mellom grov uaktsomhet og uhell. Dersom du mener at ingen ville påtatt seg en slik stilling om de risikerte straff for skjødesløs feilmedisinering, hva er det da som får dem til å kjøre bil til jobben? Der er det jo en langt høyere risiko for å bli enten drept eller invalidisert enn å måtte stå til rette for skjødesløs feimedisinering med døden til følge.. Vi trenger ikke den type leger men dem som er årvåkne og i god form under arbeidet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rudolf-75 skrev (6 timer siden):

Nå er det du som troller og missforstår med vilje. Man bør skille mellom grov uaktsomhet og uhell. Dersom du mener at ingen ville påtatt seg en slik stilling om de risikerte straff for skjødesløs feilmedisinering, hva er det da som får dem til å kjøre bil til jobben? Der er det jo en langt høyere risiko for å bli enten drept eller invalidisert enn å måtte stå til rette for skjødesløs feimedisinering med døden til følge.. Vi trenger ikke den type leger men dem som er årvåkne og i god form under arbeidet.

Men det er jo du og en annen som vil dømme leger på mistanke fordi de ikke skal få forsvare seg pga taushetsplikten 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med å rekruttere helsepersonell til dere som ønsker hard straff til de som gjør feil. Da ender nok vi alle opp som sykepleiere og leger for oss selv!

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Topsi skrev (1 time siden):

Men det er jo du og en annen som vil dømme leger på mistanke fordi de ikke skal få forsvare seg pga taushetsplikten 

Nå troller du igjen. Jeg har aldri skrevet noe slikt og kan heller ikke stå inne for hva andre her på forumet måtte finne på å skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss_Alba skrev (1 time siden):

Lykke til med å rekruttere helsepersonell til dere som ønsker hard straff til de som gjør feil. Da ender nok vi alle opp som sykepleiere og leger for oss selv!

Ikke hard straff men likhet for loven. Slik det er nå går alle offentlige ansatte fri for uaktsomme drap. De får ikke så mye som 50 øre i bot engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rudolf-75 skrev (29 minutter siden):

Ikke hard straff men likhet for loven. Slik det er nå går alle offentlige ansatte fri for uaktsomme drap. De får ikke så mye som 50 øre i bot engang.

Men tror du man utelukker uaktsomhet og at folk gjør feil fordi man straffes med bot og fengsel? Og tror du helsearbeiderne, som jobber ræva av seg, orker å stå i en hard og uforutsigbar arbeidshverdag og samtidig risikere å bli straffet hvis de skulle finne på å gjøre noe feil?

Jeg tror ikke det, og tenker at fokuset her er helt feil. I stedet tenker jeg man bør rette blikket på rammevilkårene — at det er nok ressurser, slik at feil ikke gjøres pga arbeidsbelastning og stress. Der det skjer feil, må man heller studere og lære av det, enn å fokusere på «å ta» den skyldige.

Selvfølgelig, er det grov uaktsomhet må man vurdere om vedkommende er skikket til å fortsette i jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rudolf-75 skrev (1 time siden):

Nå troller du igjen. Jeg har aldri skrevet noe slikt og kan heller ikke stå inne for hva andre her på forumet måtte finne på å skrive.

Ja, ser at det kun er den andre som har tatt til orde for det, beklager 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss_Alba skrev (2 timer siden):

Men tror du man utelukker uaktsomhet og at folk gjør feil fordi man straffes med bot og fengsel? Og tror du helsearbeiderne, som jobber ræva av seg, orker å stå i en hard og uforutsigbar arbeidshverdag og samtidig risikere å bli straffet hvis de skulle finne på å gjøre noe feil?

Jeg tror ikke det, og tenker at fokuset her er helt feil. I stedet tenker jeg man bør rette blikket på rammevilkårene — at det er nok ressurser, slik at feil ikke gjøres pga arbeidsbelastning og stress. Der det skjer feil, må man heller studere og lære av det, enn å fokusere på «å ta» den skyldige.

Selvfølgelig, er det grov uaktsomhet må man vurdere om vedkommende er skikket til å fortsette i jobben.

Studer og lære av det?? De blir jo aldri bedre uansett hvor mange feil de gjør så de kommer nok aldri til å lære av det før de får en reaksjon som svir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rudolf-75 skrev (19 minutter siden):

Studer og lære av det?? De blir jo aldri bedre uansett hvor mange feil de gjør så de kommer nok aldri til å lære av det før de får en reaksjon som svir.

Vet ikke hvem «de» du mener er. Du virker veldig unyansert som generaliserer på en sånn måte, kanskje fordi du har dårlige erfaringer — som i så fall er trasig. Men folk gjør feil — og pleie og medisin er jo ikke alltid beint fram enkelt, så å straffe noen slik du mener vil nok skremme enhver fra å ta risikoen ved å bli sykepleier eller lege.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss_Alba skrev (1 time siden):

Vet ikke hvem «de» du mener er. Du virker veldig unyansert som generaliserer på en sånn måte, kanskje fordi du har dårlige erfaringer — som i så fall er trasig. Men folk gjør feil — og pleie og medisin er jo ikke alltid beint fram enkelt, så å straffe noen slik du mener vil nok skremme enhver fra å ta risikoen ved å bli sykepleier eller lege.

Er det ikke "beint fram enkelt" å f.eks ikke sette en sprøyte med cellegift i hjernen på et lite barn slik at det barnet dør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

rudolf-75 skrev (2 timer siden):

Er det ikke "beint fram enkelt" å f.eks ikke sette en sprøyte med cellegift i hjernen på et lite barn slik at det barnet dør?

Tror det var noen andre som målte opp feil om jeg husker riktig? Husk at legen står for ansvaret, men ofte sykepleieren som trekker opp medisinen.

Om man skal straffeforfølge folk for å gjøre feil vil INGEN bli leger, og jeg frykter flere vil flykte fra yrket de kommende årene pga arbeidspresset. 

Det er nok av flinke folk som bukker under pga presset, tyr til alkohol, rusmidler, blir utrbrente eller rett og slett tar sitt eget liv. Der topper leger statistikken. Er vel ikke rart med den arbeidssituasjonen de er i? 

Tror for disse menneskene at det er psykisk belastende nok å vite at man har gjort en feil, det er straff nok etter min mening. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (På 15.2.2023 den 7.33):

Jeg regner med at det er omtrent 100% sjanse for å gjøre en eller annen feil hvis man jobber som lege et helt liv. Ikke dødelig feil, men en eller annen feil. Ingen ville blitt lege hvis de fleste leger havnet i fengsel. 

De måtte begrenset det til grov uaktsomhet, som hvis legen er full på jobb.

Det å etterforske alle dødsfall på sykehus på linje med drap er jo litt av et forslag. Det er over 40 000 dødsfall i året, og en stor andel på sykehus og sykehjem.  Snakk om fullstendig virkelighetsfjernt forslag.

Enig. 
Den feilmedisineringen med feil sprøyte rett i hjernen er nå i en særstilling. 
Å vurdere feil fex er en yrkesrisiko i jobben som helsepersonell, og jeg lurer på hvor ts vil trekke grensene. 
Det døde nylig en ung fødende kvinne av aortadisseksjon. En uhyre sjelden tilstand som er vanskelig å oppdage, oppi en fødsel og alt. Fengselsstraff?

Hva med hjelpepleieren som er på vakt når Nils på 88 faller, pådrar seg et brudd og dør under operasjonen, skal hun også puttes i fengsel? Kanskje dele celle med legen som opererte ham?

Hva med meg som setter den siste morfinsprøyten på en dødssyk pasient?

Hvis man ikke rekker å snu en sengeliggende, slik at personen får liggesår>infeksjon> død?

Rett i kasjotten?

ALLE helsepersonell har på et eller annet tidspunkt, direkte eller indirekte, forkortet livet til et menneske. Jeg også. Mange har gjort det uten å være klar over det også, fordi det er snakk om mennesker som i utgangspunktet svever mellom liv og død. 

Sånn er det bare. Lykke til med å kaste alt av helsepersonell i fengsel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LCFA skrev (På 4.2.2023 den 23.07):

Finnes det noen som aldri gjør feil på jobb? Uansett yrke skjer det feil. Vi må så klart ha et system der legene kontrolleres og  de holder hverandre oppdaterte og tar jobben seriøst så vi får pensjonert eller sjaltet ut de som er avdanket, men jeg vet ikke om å putte en tredjedel av alle leger som har gjort store feil i fengsel hjelper resten med å skjerpe seg.

Jobber man som helsepersonell, hvis oppgave bla er å redde liv, er det ikke rom for å gjøre feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bacteria skrev (8 timer siden):

Enig. 
Den feilmedisineringen med feil sprøyte rett i hjernen er nå i en særstilling. 
Å vurdere feil fex er en yrkesrisiko i jobben som helsepersonell, og jeg lurer på hvor ts vil trekke grensene. 
Det døde nylig en ung fødende kvinne av aortadisseksjon. En uhyre sjelden tilstand som er vanskelig å oppdage, oppi en fødsel og alt. Fengselsstraff?

Hva med hjelpepleieren som er på vakt når Nils på 88 faller, pådrar seg et brudd og dør under operasjonen, skal hun også puttes i fengsel? Kanskje dele celle med legen som opererte ham?

Hva med meg som setter den siste morfinsprøyten på en dødssyk pasient?

Hvis man ikke rekker å snu en sengeliggende, slik at personen får liggesår>infeksjon> død?

Rett i kasjotten?

ALLE helsepersonell har på et eller annet tidspunkt, direkte eller indirekte, forkortet livet til et menneske. Jeg også. Mange har gjort det uten å være klar over det også, fordi det er snakk om mennesker som i utgangspunktet svever mellom liv og død. 

Sånn er det bare. Lykke til med å kaste alt av helsepersonell i fengsel.

Tror du missforstår med vilje eller så skjønner du lite av hva grov uaktsomhet er. Tenk om det var en av dine nærmeste som døde pga. denslags slendrian? Hvorfor skal man kontrollere nøye hvilken medisin som sprøytes inn i hjernen til et lite barn når det ikke får konsekvenser for dem som ikke gidder dette men bare kjører på og håper at lykken er bedre enn forstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (9 timer siden):

Jobber man som helsepersonell, hvis oppgave bla er å redde liv, er det ikke rom for å gjøre feil.

Men likevel gjør alle feil. Om ikke så ille som feil sprøyte i hjernen, feil i helsevesenet får andre konsekvenser enn i andre bransjer. 
Kan være så enkelt som at en pasient faller pga manglende tilsyn og dør som følge av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rudolf-75 skrev (5 timer siden):

Tror du missforstår med vilje eller så skjønner du lite av hva grov uaktsomhet er. Tenk om det var en av dine nærmeste som døde pga. denslags slendrian? Hvorfor skal man kontrollere nøye hvilken medisin som sprøytes inn i hjernen til et lite barn når det ikke får konsekvenser for dem som ikke gidder dette men bare kjører på og håper at lykken er bedre enn forstanden.

Jeg kjenner ikke til omstendighetene rundt sprøyte i hjernen og kan derfor ikke uttale meg om det var grov uaktsomhet eller ikke. Men ja, akkurat den type feil skal ikke skje, enig i det, det var veldig spesielt og særlig ille. 
 

Ser ikke helt poenget i å straffe helsepersonellet dog, er vel straff nok å vite at man har gjort noe sånt. Blir på linje med dem som kjørte over barnet sitt i går 😘

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (På 15.2.2023 den 7.33):

Jeg regner med at det er omtrent 100% sjanse for å gjøre en eller annen feil hvis man jobber som lege et helt liv. Ikke dødelig feil, men en eller annen feil. Ingen ville blitt lege hvis de fleste leger havnet i fengsel. 

De måtte begrenset det til grov uaktsomhet, som hvis legen er full på jobb.

Det å etterforske alle dødsfall på sykehus på linje med drap er jo litt av et forslag. Det er over 40 000 dødsfall i året, og en stor andel på sykehus og sykehjem.  Snakk om fullstendig virkelighetsfjernt forslag.

Men så har man den legen som gjør feil gang på gang. Bevisst nekter behandling. Man må gå til privat lege fordi han ikke gjør jobben sin ordentlig. De får også fortsatt holde på…. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...