Gå til innhold

Leger går fri fra uaktsomme drap..


rudolf-75

Anbefalte innlegg

Adrenalina1 skrev (9 timer siden):

Jobber man som helsepersonell, hvis oppgave bla er å redde liv, er det ikke rom for å gjøre feil.

Oi, da tror jeg du har misforstått hvordan det faktisk er å være menneske å jobbe i helsevesenet. Når man jobber i helsevesenet er ikke spørsmålet om man gjør feil, men _når_. Det eneste vi kan be og håpe på er at feilen vi gjør ikke blir så fatal at den ender med alvorlig skade eller død. 

Grunnet for mange pasienter, for lite pleiere og for mange oppgaver gjør jeg «ofte» feil. Det er en naturlig konsekvens av situasjonen som den er. De fleste feilene jeg gjør er at jeg glemmer å gi medisiner til rett tid. Og slik er det for de fleste på min arbeidplass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bacteria skrev (15 timer siden):

Jeg kjenner ikke til omstendighetene rundt sprøyte i hjernen og kan derfor ikke uttale meg om det var grov uaktsomhet eller ikke. Men ja, akkurat den type feil skal ikke skje, enig i det, det var veldig spesielt og særlig ille. 
 

Ser ikke helt poenget i å straffe helsepersonellet dog, er vel straff nok å vite at man har gjort noe sånt. Blir på linje med dem som kjørte over barnet sitt i går 😘

Dersom en privatperson gjør en feil som fører til at barnet deres dør, så blir hen ubønnhørlig dømt for omsorgssvikt. Det ble faktisk felt en dom vedr. den sprøyten i hjernen også men det endte med at sykehuset fikk en millionbot, dvs. lavere budsjett det året som til syvende og sist gikk ut over pasientene. Så det hele endte med at pasientene ble straffet mens legen gikk fri..

Endret av rudolf-75
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rudolf-75 skrev (17 minutter siden):

Dersom en privatperson gjør en feil som fører til at barnet deres dør, så blir hen ubønnhørlig dømt for omsorgssvikt. Det ble faktisk felt en dovedr. den sprøyten ihjernen også men det endte med at sykehuset fikk en millionbot, dvs. lavere budsjett det året som til syvende og sist gikk ut over pasientene. Så det hele endte med at pasientene ble straffet mens legen gikk fri..

I mine øyne er det bare merkelig å sammenligne feilbehandling med omsorgssvikt.

Jeg skjønner at det er forferdelig for pårørende å oppleve at deres kjære dør som en følge av fatale feil utført av helsepersonell. Men jeg skjønner likevel ikke det ensidige fokuset på å straffe den som gjør feil. 

Du ser ikke at et slikt regime vil kunne føre til utfordringer med å rekruttere helsepersonell? Eller er straff det viktigste, okke som, selv om det fører til at få eller ingen vil risikere å utdanne seg til å bli helsepersonell?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motelvibes skrev (6 timer siden):

Men så har man den legen som gjør feil gang på gang. Bevisst nekter behandling. Man må gå til privat lege fordi han ikke gjør jobben sin ordentlig. De får også fortsatt holde på…. 

Ja, men hvis noen gjør en dårlig jobb så er det mange mellomting mellom å la det skure og å gå til politiet:

- Medarbeidersamtale hvor man tar det opp.

- Formell advarsel

- Flytte til annen stilling

- Oppsigelse/ trekke inn lisensen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...