Gå til innhold

Dans oppå bordet! Men spark vekk duken!


TheHairyToothfairy

Anbefalte innlegg

Agent smith skrev (1 minutt siden):

Ja, vet jo at du blir trigget av det, du liker jo å gjøre det motsatte av det jeg befaler

Av det kongen befaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kvakkekyllingen
TheHairyToothfairy skrev (10 timer siden):

Jeg får ikke sove så da kan vi like godt fyre igang dagens sang. Og nå skal jeg være utfordrende og vanskelig, akkurat som jeg liker å være. Utfordringen er at du som leser faktisk skal høre gjennom hele sangen. Anbefaler god lyd og den MÅ høres i stereo for å nytes i sin fulle rett. 

Vi skal snakke opera. Nærmere bestemt Guiseppe Verdis fantastiske Rigoletto. Rigoletto er en litt atypisk italiensk opera, men inneholder alle de klassiske musikalske kjennetegnene og også selve historien er ikke særlig uvanlig i oppbygging. Det som er uvanlig er hvor mye vold og sex den inneholdt for sin tid, Verdi ble kalt både for geni og kjetter for Rigoletto. Rigoletto var faktisk beskrevet som satans verk da den var ny fordi den inneholdt så mye synd og ondskap. 

Kort fortalt handler historien om klovnen og underholderen Rigoletto som klarer fornærme de rette folkene, særlig da en far kommer og anklager Rigolettos arbeidsgiver, Greven av Montua, for å ha bragt skam over hans datter med sex og synd. Og det hadde han jo. Flere ser seg lei på Rigolettos spydigheter og tyster til greven at han har en flott elskerinne han holder hellig for resten av hoffet. Greven klarer finne denne elskerinnen, i kirken såklart, og forfører henne til sengs og litt til. Dropset i historien er at det er ikke Rigolettos elskerinne, men hans datter. Du skjønner hvor dette går hen

La donna e Mobile fremføres her av Juan Diego Flóres i rollen som Il Duce e Montua. Utenfor lusker Rigoletto som akter vise sin datter Gilda hvilken sjarlatan greven er, og vi er ved vertshuset til mannen som senere blir hyret av Rigoletto til å ta livet av greven. Se og nyt! 

 

Selve teksten i La Donna e Mobile handler om hvor svak kvinner er som er til for å nytes, men ikke ikke bør gis for mye tillit. Og, hvor lette de er å narre.

👏 Dagens konsert for meg og pappa. Takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvakkekyllingen
Agent smith skrev (48 minutter siden):

Hehe. Berit er veldig mild og snill altså

Hun banner iallefall skjelden. Og da går det i elefant 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agent smith
Kvakkekyllingen skrev (1 minutt siden):

Hun banner iallefall skjelden. Og da går det i elefant 😁

Hehe. Sikkert en metafor for et eller annet.

Hva kaller hun deg når hun er sint på deg? Kylling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Agent smith skrev (1 time siden):

Ja, vet jo at du blir trigget av det, du liker jo å gjøre det motsatte av det jeg befaler

Jeg var usikker om du hadde avslørt dette. Nå må jeg jo øke ulydighetsgraden min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titania skrev (4 timer siden):

Har du fått med deg at det har begynt å komme «mystiske» nyheter om kent? 
22 april er dukket opp som dato 🤔

har fått med meg dette, plukket det opp hos en venn som jobber med arrangementer. han er i 100og20 og da blir jeg også litt spent!

Agent smith skrev (2 timer siden):

Sangen er jo nydelig, hører på den ofte, men visste ikke hva den handlet om før nå

det er en av mine favoritt-canzoner, og det er klart at den brukes ofte for å vise dyktighet hos tenorer. det er litt det jeg skal innom her med den, fordi det finnes derfor naturlig nok mange forskjellige tolkninger av den. se her!


her er det Benjamin Bernheim som tolker cazonen, og dette er også en relativt moderne oppsetning av Rigoletto - men til langt mer mer mot vår samtid og scene. 
det interessante er det musikalske, Bernheim har en langt mer flytende tenor enn Flórez' tolkning av samme stykket. du hører den markante forskjellen hvor Flórez har veldig mye mer diktering i setningene når han synger. samtidig er orkesterets lyd ganske mye mer tydelig i Bernheims fremførelse, og jeg tror ikke det er tilfeldig. Il Duca di Mantova er en utakknemlig rolle å tolke i selve skuespillerbiten fordi han ikke har særlig til forandring i sin fremtoning - han er en lykkens Jarlsberg som stort sett er fornøyd med alt gjennom alle aktene. det betyr at man må legge mye i arbeid i fremførelsen både fra orkester og tenor. 
hvilken er best? helt umulig å si. mange har tolket rollen, alt fra Pavarotti til Jussi Björling. Bernheim og Flórez leverer to fantastiske stykker, begge to. jeg hadde betalt for å se begge. 
men la oss trekke frem en forferdelig en? 
 


jeg applauderer forsøket, og det aner meg at dette ikke er komfortsonen til artisten. men du kan kanskje høre at i forskjell til de tre andre så er uttale, diktering og tone alt for ofte feil. det blir mye hyling og skriking, og den falske vibraen han legger inn gjør det ærlig talt ikke bedre. dette er min oppfattelse av fremførelsen såklart, og jeg respekterer helt at andre liker den - og la det ikke være glemt at jeg synes det er fantastisk at man synger og forsøker seg!! men for min del blir dette skivebom om vi skal måle kvalitet i det. kanskje du ser og hører hva jeg mener om du sammenligner? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvakkekyllingen skrev (1 time siden):

Hun banner iallefall skjelden. Og da går det i elefant 😁

jeg bruker nevne ottifant. ti poeng om du vet hva det er uten å google! 

Cid skrev (1 time siden):

Av det kongen befaler?

Kong Smith av Kågeistan! 



dagen idag har vært litt hulter til bulter allerede, driver og forsøker få til en kvalitet i neste uke på noe man har curveballet inn i min spillerhalvdel på jobb, alltid noe! men hey, utfordringer betyr mer å gjøre og ergo mer lønn. skal sattan meg ikke klage. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agent smith
AliceNextDoor skrev (1 time siden):

Jeg var usikker om du hadde avslørt dette. Nå må jeg jo øke ulydighetsgraden min.

Hvilken grad er du på nå? Og hvor skal du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agent smith
TheHairyToothfairy skrev (1 time siden):

har fått med meg dette, plukket det opp hos en venn som jobber med arrangementer. han er i 100og20 og da blir jeg også litt spent!

det er en av mine favoritt-canzoner, og det er klart at den brukes ofte for å vise dyktighet hos tenorer. det er litt det jeg skal innom her med den, fordi det finnes derfor naturlig nok mange forskjellige tolkninger av den. se her!


her er det Benjamin Bernheim som tolker cazonen, og dette er også en relativt moderne oppsetning av Rigoletto - men til langt mer mer mot vår samtid og scene. 
det interessante er det musikalske, Bernheim har en langt mer flytende tenor enn Flórez' tolkning av samme stykket. du hører den markante forskjellen hvor Flórez har veldig mye mer diktering i setningene når han synger. samtidig er orkesterets lyd ganske mye mer tydelig i Bernheims fremførelse, og jeg tror ikke det er tilfeldig. Il Duca di Mantova er en utakknemlig rolle å tolke i selve skuespillerbiten fordi han ikke har særlig til forandring i sin fremtoning - han er en lykkens Jarlsberg som stort sett er fornøyd med alt gjennom alle aktene. det betyr at man må legge mye i arbeid i fremførelsen både fra orkester og tenor. 
hvilken er best? helt umulig å si. mange har tolket rollen, alt fra Pavarotti til Jussi Björling. Bernheim og Flórez leverer to fantastiske stykker, begge to. jeg hadde betalt for å se begge. 
men la oss trekke frem en forferdelig en? 
 


jeg applauderer forsøket, og det aner meg at dette ikke er komfortsonen til artisten. men du kan kanskje høre at i forskjell til de tre andre så er uttale, diktering og tone alt for ofte feil. det blir mye hyling og skriking, og den falske vibraen han legger inn gjør det ærlig talt ikke bedre. dette er min oppfattelse av fremførelsen såklart, og jeg respekterer helt at andre liker den - og la det ikke være glemt at jeg synes det er fantastisk at man synger og forsøker seg!! men for min del blir dette skivebom om vi skal måle kvalitet i det. kanskje du ser og hører hva jeg mener om du sammenligner? 

 

 

Den øverste var njudelig, selv om jeg foretrekker pavarotti sin versjon.

Orket ikke høre så mye på den nederste. Den er vel fra stjernekamp. Det er jo et sånt feelgood program hvor dommerne bare skal gi deltakerne handjobs og alt er bra selv om det er dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TheHairyToothfairy skrev (1 time siden):

har fått med meg dette, plukket det opp hos en venn som jobber med arrangementer. han er i 100og20 og da blir jeg også litt spent!

Når du skriver det sånn, så blir jo jeg mer giret også 😛 

En svenske jeg følger i div sosiale medier som har ganske god kontroll på det meste med bandet, tror det "bare" er engelske versjoner av Isola og Hagnesta Hill, siden det er 25 år siden Isola kom ut på den dagen. 

 

Jeg for min del håper på ny turne 😛 I år er det 20 år siden jeg så de første gang og begynte å like de 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agent smith skrev (36 minutter siden):

Den øverste var njudelig, selv om jeg foretrekker pavarotti sin versjon.

Orket ikke høre så mye på den nederste. Den er vel fra stjernekamp. Det er jo et sånt feelgood program hvor dommerne bare skal gi deltakerne handjobs og alt er bra selv om det er dårlig.

Kom i mine armer, nå ble jeg ekstra glad i deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agent smith
TheHairyToothfairy skrev (2 minutter siden):

Kom i mine armer, nå ble jeg ekstra glad i deg!

Blir det basselement nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Agent smith
Agent smith skrev (Akkurat nå):

Blir det basselement nå

Det skulle være bamseklem egentlig, men begge deler funker for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvakkekyllingen
TheHairyToothfairy skrev (2 timer siden):

jeg bruker nevne ottifant. ti poeng om du vet hva det er uten å google! 

Kong Smith av Kågeistan! 



dagen idag har vært litt hulter til bulter allerede, driver og forsøker få til en kvalitet i neste uke på noe man har curveballet inn i min spillerhalvdel på jobb, alltid noe! men hey, utfordringer betyr mer å gjøre og ergo mer lønn. skal sattan meg ikke klage. 

Ottifant? Nei sorry, aner ikke 😅 Tær? Fingre? Nå skal jeg google og se om jeg blir klokere.

 

Åå, Ottifant 🥰 Fant svaret og jeg var på villspor.  

Endret av Kvakkekyllingen
La til.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agent smith skrev (38 minutter siden):

Det skulle være bamseklem egentlig, men begge deler funker for meg

😂😂😂 all about the bass😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...