Gå til innhold

Lærere, hva er det mest sårende elever har sagt til deg i klasserommet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kan jeg spørre hvordan det ble håndtert av skolen videre? Fikk det konsekvenser for eleven? 
 

Lurer fordi en venn var i en lignende episode og ikke klarer å gå tilbake i jobb med eleven der, men det er visst ikke mulig med utvisning eller overføring. Det er foreløpig snakk om at hun kan søke seg til en annen skole…

Anonymkode: 4693c...c2c

Skoler har hjemmel til å utvise i noen dager, og i noen tilfeller kan man flytte eleven til en annen skole (grunnskole). 

Skrev du avvik på denne episoden? Lurer også veldig på hva ledelsen gjorde for deg. Dette er ikke noe man bare kan glemme.

Endret av Hengebuksvinet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tar meg ikke nær av kommentar. Har egentlig aldri fått noen som er veldig sårende, men jeg ser at det er mye dårlig oppførsel fra elevene. I år har jeg 1.klasse. Jeg er helt sjokkert over både språk og oppførsel til enkelte. I klassen har jeg elever som kan rope ut stygge banneord f.eks., elever som nekter å følge beskjeder fordi "jeg vil ikke!", og et par stykker som stadig er å dytter eller slår andre. I år ble jeg slått for første gang som lærer da jeg måtte gi en elev en irettesettelse. Minst en av elevene prøver stadig å stjele ting fra andre fordi hun er misunnelig. Hun kan også spytte på de andre elevene dersom hun blir sint.

Jeg har hatt vikar i 3 mnd., noe som selvfølgelig ikke har hjulpet. Jeg må kjøre en skikkelig hard linje der nå for å få skikk på disse. Heldigvis har jeg foreldrene i ryggen her! Vet jo om tilfeller i andre klasser der foreldre nekter å tro på det læreren sier, så jeg er heldig sånn sett.

Jeg synes det er en skremmende utvikling. Jeg vet ikke hvor lenge jeg orker å være i skolen når utviklingen er som dette. Jeg har faktisk ikke opplevd noe slikt før..

Anonymkode: 988ea...d5f

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror psykiatrien og diverse forskere har mye av «skylden» for at alt skal passere i dag. Sannheten er jo at mye av utageringen vi ser blant ungdom i dag er et resultat av omsorgssvikt og/eller fraværende foreldre i ulik grad. Når begge foreldra helst skal stå i 100% jobb, være karriereorienterte og samtidig drifte et hjem med 2-3 unger, så tror jeg vi allerede der har en atmosfære som påvirker barn negativt i dag. Det blir lite tid til hverandre, mye stress og mye irritasjon. Ungene speiler dette når de kommer på skolen og ut i verden. Legg til den ekstremt negative mobilbruken hvor de bombarderes med inntrykk av diverse slag dagen lang, så har vi enda en faktor som påvirker dem negativt. 
Og forskere kommer mer forklaringer om toleransevinduer og dette med å ikke «bite på» den negative atferden, fordi da vil den på mystisk vis forsvinne siden den ikke har noe effekt. Men til hvilken grad? Skal de stå og slå lærere i trynet til slutt og selv da skal man ikke agere? Og det store problemet er at for de elevene som faktisk klarer å oppføre seg, så blir disse uromomentene i klassen et forstyrrelsesmoment. De ødelegger undervisningen for de som vil lære. 

Så det har gått litt for langt. Negativ atferd er kanskje en konsekvens av det ene og andre, len det er fortsatt ikke greit. Du kan ikke gå og drepe noen på grunn av en tøff barndom. Så hvor setter vi grensen da for hva som er greit? I dag har det tydeligvis blitt en aksept for at lærere skal finne seg i trakkasering fra traumatiserte barn med diverse diagnoser. Men jeg synes det har blitt et punkt hvor ting har gått for langt. De kommer seg ikke videre i livet på denne måten. Skal vi tenke sånn er da egentlig alle drittsekker i realiteten uskyldige ofre som alle må forstå. Jeg er ikke enig, en drittsekk er en drittsekk uavhengig av årsaken bak det. 

Anonymkode: 553c1...cb4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Kan de ikke få anmerkninger/fravær/ikke få karakter og bli utvist? Kan umulig være trygt for de andre med vold og trusler uten at det får noen konsekvenser.

Om de blir sendt hjem/utvist i perioder og må gå et år om igjen så må jo det ha noen virkning. 

Anonymkode: 13f87...5dd

Dette funker jo bare på ungdomsskolen. Å utvise en elev på barneskolen er ikke like lett,det skal mye til. Og er de små,kan man jo ikke bare sende dem hjem alene.

Anonymkode: f05a6...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke blitt kalt så mye stygt (enda), men for meg er det værste at de ikke respekterer meg og ikke er stille når jeg underviser. Noen ganger står jeg og snakker uten at noen hører før jeg roper «HEI!» for å fange oppmerksomheten deres. Føler meg så uviktig, og at jeg er en person elevene føler de bare kan overse… Husker første gang jeg var på jobb etter sykemelding, hadde vært gravid med tvillinger som dessverre døde, og elevene oppførte seg helt grusomt. Da var jeg helt på nippet til å bryte sammen foran alle barna, men klarte så vidt å holde meg og heller gråte masse i neste pause…

Har også opplevd å bli slått av et barn mens foreldrene så det, og ingen kom og beklaget det eller snakket med meg om det etterpå… Igjen så følte jeg meg veldig lite viktig og ikke respektert. Føler virkelig at ingen bryr seg hvis noe skulle skje med meg, da kommer det jo bare en ny stakkars lærer som de kan hakke på og slite ut. 

Anonymkode: 4402c...d9e

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...