Gå til innhold

Lærere, hva er det mest sårende elever har sagt til deg i klasserommet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan de ikke få anmerkninger/fravær/ikke få karakter og bli utvist? Kan umulig være trygt for de andre med vold og trusler uten at det får noen konsekvenser.

Om de blir sendt hjem/utvist i perioder og må gå et år om igjen så må jo det ha noen virkning. 

Anonymkode: 13f87...5dd

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jobbet tre år som elevveileder, så ikke lærer da - men jobbet med de samme barna som lærerne og kanskje tettere på til tider også. 

De sier mye rart, som jeg ikke tok særlig personlig. Typ at jeg så ut som en 15-åring og at de ikke kunne ta meg seriøst, at jeg hadde dårlig klesstil (litt kontraster ift alder, også skal man være litt mer anstendig kledd på jobb enn privaten) også videre, men etterhvert så fikk jeg bare avsmak fra å hele tiden skulle ta imot og svelge alle kamelene så… Episoden som stakk mest og som gjorde at det ikke passet meg var når jeg beveget meg i gangen, og en gjeng gutter stod helt oppi døren. Jeg ba dem om å flytte seg så andre kunne passere, og fikk beskjed om at «det er kun du som er for feit på denne skolen til å passere», jeg ble så opphetet i øyeblikket at jeg svarte tilbake med «faren din var fornøyd». 
Jeg er jo ikke feit - så tok den egentlig ikke så nært, men det bare toppet seg veldig for meg etter en lang periode med utprøvelser fra elever.
 

Heldigvis så gjorde jo ikke denne tenåringen noe med den kommentaren - kan hende den ble tolket annerledes enn den var ment eller at han ikke hørte meg i deres latterkor, men jeg innså at jeg ikke passer inn i et ungdomsskolemiljø fordi jeg rett og slett ikke klarer å svelge sånne kameler, og ikke har noe fornuftig å svare tilbake med når mennesker er frekke. 
 

Jeg bare vikarierte heldigvis, og takket nei til fremtidige vakter. 

Anonymkode: a563d...364

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fysiske volden er verst, helt fra 1.klasse.

Anonymkode: 3652b...7b8

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo et resultat av at drittoppførsel ikke får konsekvenser. Bedrevitere hevder at barn (ADHD barn spesielt) ikke forstår konsekvenser og ikke skal irettesettes. 
I dag står vernet til mobberne og der som utøver vold mot lærer og andre elever sterkere enn de som blir mobbet utøvd vold mot. 
 

Anonymkode: b6acf...9bf

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hvorfor det er så mange ledige stillinger på skoler nå. Ingen tør å jobbe der lenger 

Anonymkode: 72b3e...0eb

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lærer jeg hadde, fortalte til klassen min (vi gikk på ungdomsskolen) at hun samlet på bjeller. Hun kjøpte en ny bjelle hver gang hun var på ferie. Jeg husker alle i klassen lo når hun fortalte det i en time. Jeg lo ikke. Hun begynte å gråte, men tok seg sammen. Følte virkelig med henne ❤️

Anonymkode: d1db7...07b

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

En lærer jeg hadde, fortalte til klassen min (vi gikk på ungdomsskolen) at hun samlet på bjeller. Hun kjøpte en ny bjelle hver gang hun var på ferie. Jeg husker alle i klassen lo når hun fortalte det i en time. Jeg lo ikke. Hun begynte å gråte, men tok seg sammen. Følte virkelig med henne ❤️

Anonymkode: d1db7...07b

Dette er jo en litt rar historie. Det var ikke hyggelig å le av hennes hobby, men det er kanskje ikke så sårende at man begynner å gråte?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At barn bruker stygge ord i affekt er vel ganske vanlig og tas med et skuldertrekk. Det som er hovedproblemet for ansatte i skolen er vold, ikke språkbruk.

Når jeg jobbet som lærer syns jeg det verste var når elevene helt bevisst bare nektet å gjøre som de fikk beskjed om. Da står læreren maktesløs. Heller ikke morsomt når man beskyldes for noe som ikke er sant.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har fått førsteklassinger i år som har mistet de to siste årene sine i barnehagen pga corona - og gud bedre det merkes! Den sosiale kompetansen er fraværende hos noen, og mange av ungene sliter med å leke. Mye voldsom «lek» med slåssing og kvelertak. De er dritavhengige av skjerm og klarer nesten ikke å spise lunsj uten at vi ser på noe (jeg bruker aldri skjerm i lunsjen, og får nesten daglig spørsmål om vi skal se på noe mens vi spiser). Ser allerede nå også tendenser til manglende respekt for voksne. Mye «jeg vil ikke» og «jeg bryr meg ikke» ute og går. Det er så sjarmerende! Not. 

Anonymkode: 906c5...fe6

Jeg er mann og at mange gutter har voldsom lek og at en del også slåss er vel ikke noe nytt? Trodde det hadde vært slik i alle år. 

Selv er jeg 40 og også da jeg var barn var det mange barn som ikke hadde respekt for voksne. Tror det er en god stund siden barn var redd for å svare voksne. 

Anonymkode: 1ce3c...13d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.1.2023 den 21.00):

Det verste jeg vet er når de sier ingenting TIL meg, og jeg tror at alt er bra og de er fornøyde, men etterpå går de bak ryggen og snakker OM meg, klager 

Anonymkode: 72b3e...0eb

De er barn.

Anonymkode: 6eec0...15e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

De er barn.

Anonymkode: 6eec0...15e

Nei, jeg snakker om voksenopplæring 

Anonymkode: 72b3e...0eb

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på fire forskjellige ungdomsskoler og vgs. Og I flere av klassene der så var det om å gjøre blandt enkelte elever å få læreren til å gråte eller slutte. Det var som en lek. Og det er mange år siden. 20+

Anonymkode: 0c4c5...2f0

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Fitte og hore preller av. Det er all kveruleringen,  klagingen og ansvarsfraskrivelsen som plager meg mest. Elever som blir såret/ sinte og skylder på meg fordi de må vente 5 minutter på å få hjelp eller fordi jeg ikke lar dem spille minecraft i stedet for å gjøre oppgaver osv. Jeg syns også ting har forandret seg på noen år. Fo r 7-8 år siden, var det kanskje rundt 2-3 veldig krevende elever per trinn (3 klasser på trinnet). Nå føler jeg det er like mange, om ikke fler, i hver klasse! 

Jeg blir også litt lei meg når elever direkte ødelegger ting. Jeg underviser mye i k&h, og på et trinn har de ødelagt og stjelt og griset med så mye. De har absolutt ikke respekt for gjenstander sånn sett. 

Anonymkode: fd19e...e04

Den tradisjonelle skolen må nedlegges. Utdatert og passer ikke de fleste av dagens vanskelige barn.

Har ikke noen annen løsning, er bare tydelig at det ikke funker lenger. For lite ressurser til altfor mange utfordrende barn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg har fått førsteklassinger i år som har mistet de to siste årene sine i barnehagen pga corona - og gud bedre det merkes! Den sosiale kompetansen er fraværende hos noen, og mange av ungene sliter med å leke. Mye voldsom «lek» med slåssing og kvelertak. De er dritavhengige av skjerm og klarer nesten ikke å spise lunsj uten at vi ser på noe (jeg bruker aldri skjerm i lunsjen, og får nesten daglig spørsmål om vi skal se på noe mens vi spiser). Ser allerede nå også tendenser til manglende respekt for voksne. Mye «jeg vil ikke» og «jeg bryr meg ikke» ute og går. Det er så sjarmerende! Not. 

Anonymkode: 906c5...fe6

Men hva mener du med at de har mistet de to siste årene i barnehagen? I perioder var det kanskje noe redusert åpningstid fordi de måtte lage mindre grupper, men barnehagene var vel bare stengt noen uker i mars/april 2020?

Spør ikke for å kverulere, bare lurer på hva du mener. Jeg er forøvrig lærer selv, og enig med deg i at det har blitt flere grenseløse, urolige og utagerende barn og unge de siste årene .. 

Anonymkode: 4dbd7...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Fitte og hore preller av. Det er all kveruleringen,  klagingen og ansvarsfraskrivelsen som plager meg mest. Elever som blir såret/ sinte og skylder på meg fordi de må vente 5 minutter på å få hjelp eller fordi jeg ikke lar dem spille minecraft i stedet for å gjøre oppgaver osv. Jeg syns også ting har forandret seg på noen år. Fo r 7-8 år siden, var det kanskje rundt 2-3 veldig krevende elever per trinn (3 klasser på trinnet). Nå føler jeg det er like mange, om ikke fler, i hver klasse! 

Jeg blir også litt lei meg når elever direkte ødelegger ting. Jeg underviser mye i k&h, og på et trinn har de ødelagt og stjelt og griset med så mye. De har absolutt ikke respekt for gjenstander sånn sett. 

Anonymkode: fd19e...e04

Jeg jobber en del som lærervikar, og ser hva du mener med at elever har blitt mer krevende.

Dette med skjermavhengighet og å ikke gjøre det de skal, men at de heller spiller mincraft eller liknende, er et gjentagende problem. Men helt ærlig, det at ipad har blitt obligatorisk i undervisningen, gjør jo dette til et større problem enn det trenger å være

Anonymkode: 8e117...a7d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, jeg hadde aldri holdt ut som lærer. Dere sier dere ikke har sanksjonsmuligheter, men det hadde jeg virkelig gitt en lang faen i, dersom jeg sto overfor en gjeng med motbydelige krapyl som stadig vekk blir beskrevet i slike tråder. 

Jeg hadde blitt rasende - og vist det fra dag én. Slik atferd må slåes ned på med én forbanna gang, før underkulturen får fotfeste. 

Autoritet og disiplin må tilbake i skolen, denne såkallede autorative tilnærmingsmåten, fungerer overhodet IKKE.

Anonymkode: 26936...365

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Blir helt sjokkert over hva enkelte skriver i tråden.

Å bli truet med voldtekt av nesten voksne tenåringer, altså anmeldelse må jo være på sin plass da vel?????

Anonymkode: e9ce6...262

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

"Skal jeg voldta deg? Hæ? Vil du det?" med en kniv som rispa meg på halsen. Fire gutter til sto rundt og lo. 

Vikartimer er ikke alltid stas...

Jobber ikke lenger som lærer. 

Anonymkode: 1ef79...b4d

Kan jeg spørre hvordan det ble håndtert av skolen videre? Fikk det konsekvenser for eleven? 
 

Lurer fordi en venn var i en lignende episode og ikke klarer å gå tilbake i jobb med eleven der, men det er visst ikke mulig med utvisning eller overføring. Det er foreløpig snakk om at hun kan søke seg til en annen skole…

Anonymkode: 4693c...c2c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jobbet tre år som elevveileder, så ikke lærer da - men jobbet med de samme barna som lærerne og kanskje tettere på til tider også. 

De sier mye rart, som jeg ikke tok særlig personlig. Typ at jeg så ut som en 15-åring og at de ikke kunne ta meg seriøst, at jeg hadde dårlig klesstil (litt kontraster ift alder, også skal man være litt mer anstendig kledd på jobb enn privaten) også videre, men etterhvert så fikk jeg bare avsmak fra å hele tiden skulle ta imot og svelge alle kamelene så… Episoden som stakk mest og som gjorde at det ikke passet meg var når jeg beveget meg i gangen, og en gjeng gutter stod helt oppi døren. Jeg ba dem om å flytte seg så andre kunne passere, og fikk beskjed om at «det er kun du som er for feit på denne skolen til å passere», jeg ble så opphetet i øyeblikket at jeg svarte tilbake med «faren din var fornøyd». 
Jeg er jo ikke feit - så tok den egentlig ikke så nært, men det bare toppet seg veldig for meg etter en lang periode med utprøvelser fra elever.
 

Heldigvis så gjorde jo ikke denne tenåringen noe med den kommentaren - kan hende den ble tolket annerledes enn den var ment eller at han ikke hørte meg i deres latterkor, men jeg innså at jeg ikke passer inn i et ungdomsskolemiljø fordi jeg rett og slett ikke klarer å svelge sånne kameler, og ikke har noe fornuftig å svare tilbake med når mennesker er frekke. 
 

Jeg bare vikarierte heldigvis, og takket nei til fremtidige vakter. 

Anonymkode: a563d...364

Tuller du? "Faren din var fornøyd?" En liten kommentar, tenker nok mange. Men for meg som har jobbet med ungdom i en årrekke, opplever jeg at denne kommentaren sier litt om deg.

Tydelig voksen, på en autoritativ måte. Det fungerer alltid. Men det gjør jo ikke at alle utfordringer forsvinner. (Kanskje de fleste?)

Anonymkode: 13b0d...e7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.1.2023 den 20.41):

Når jeg gikk på skolen, så var det faktisk en elev som kalte læreren for en j#vla hore! 

og jeg tviler på at situasjonen i klasserommet har blitt noe særlig "bedre" i årenes løp... 

Anonymkode: 17040...27e

Hvem bryr seg om å bli kalt jævla hore...

Det verste er vel heller når noen elever sier det virker som du ikke liker dem, at de synes du er dårlig i jobben din, at din måte å undervise på er kjedelig, at du er kjip, e.l. Ting som man burde ta seg nær av og gjøre noe med dersom flere elever sier det samme.

Tilbakemeldinger på at man ikke er en flink lærer burde såre de fleste lærere, hvis det er et mønster og dermed en sannhet i det.

Det sagt, ofte får lærere stempler på seg. Elever snakker sammen "stakkars dere som får Kåre som lærer neste år!". Kan bli en selvoppfyllende profeti. Men ikke hvis læreren faktisk er god. Er ofte en sammenheng.

Anonymkode: 29bec...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...