Gå til innhold

Lærere, hva er det mest sårende elever har sagt til deg i klasserommet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er jo helt på trynet. Er det vanlig? 

Anonymkode: 553c1...cb4

Det blir dessverre mer og mer vanlig… 

Anonymkode: f086c...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kan jeg bare spørre om noe her? Er det snakk om ungdomskoleelever med de fæle kommentarene eller VGs? Eller barneskolen?

Anonymkode: d935a...cfe

På alle trinn, til og med de yngste.. 

Anonymkode: f086c...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stort sett vært heldig siden jeg er god på relasjonsbygging og bruker mye tid på nettopp det.

Men en husker jeg godt, kalt meg «hore», «fitte» etc. Vi snakker barneskoleelev… verste var at moren hans er høyt opp i barnevernet 😱

Anonymkode: dfc85...8ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg som skrev at jeg ble kasta ting på+++. Dette er i barneskolen, i alderen 10-12 år. Kjenner flere som jobber i ungdomsskolen, og det er mye kommentarer der også. Og han ene jeg kjenner ble holdt fast av en elev, mens en annen elev dytta læreren. På flere skoler, er det blitt ganske ville tilstander.

 

Men det har skjedd en markant endring i elevenes (og foreldrenens) holdning til lærere de siste 3 årene. Korona-kullene er veldig annerledes enn tidligere kull. Det er ingen respekt igjen for skole.

Før var det lettere å hanke inn de få som oppførte seg på dette viset. Både i ungdomsskolen og barneskolen. 

Anonymkode: d194b...d3f

Jeg har fått førsteklassinger i år som har mistet de to siste årene sine i barnehagen pga corona - og gud bedre det merkes! Den sosiale kompetansen er fraværende hos noen, og mange av ungene sliter med å leke. Mye voldsom «lek» med slåssing og kvelertak. De er dritavhengige av skjerm og klarer nesten ikke å spise lunsj uten at vi ser på noe (jeg bruker aldri skjerm i lunsjen, og får nesten daglig spørsmål om vi skal se på noe mens vi spiser). Ser allerede nå også tendenser til manglende respekt for voksne. Mye «jeg vil ikke» og «jeg bryr meg ikke» ute og går. Det er så sjarmerende! Not. 

Anonymkode: 906c5...fe6

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke lærer men hadde stort sett respekt for alle lærerne når jeg gikk på skolen, men jeg husker et par episoder der læreren ble tydelig såret.

Kristendomstimene var noe av det verste jeg visste om og en gang så sa jeg rett ut til læreren at jeg ikke trodde på verken Gud, Jesus eller Kristendommen. Den stakkar læreren begynte å strigråte før hun forsvant fra klasserommet, nå skal det sies at hun var en meget religiøs dame og kristendom var det eneste hun underviste i på skolen.

En annen gang ble jeg frustrert over en lærer med utrolig dårlig ånde når hun hadde kjeften rett opp i ansiktet mitt for å forklare noe i en bok, det luktet råtten infeksjon og gammel tobakk. Jeg sa i fra at hun hadde dårlig ånde og det ble selvfølgelig klein stemning.

Dette var på slutten av 80 tallet, begynnelsen på 90 tallet men jeg skjønner at lærere nå til dags har en mye vanskeligere hverdag enn den gangen. Barn nå til dags skal jo oppdras uten konsekvenser for negativ oppførsel og respekt for eldre mennesker, nåde den som irettesetter barn nå for det er jo nærmest mishandling.  

Anonymkode: da691...aad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri selv opplevd noe voldelig eller stygge ting som har blitt sagt til meg gjennom over 20 år i yrket.

Det som faktisk såret meg var eleven min gjennom mange år som triumferende krysset av for at h*n ble mobbet av lærer i en undersøkelse for å straffe meg etter at jeg nettopp hadde sagt at det var elevens ansvar å lade PCen hjemme (null batteri igjen..), og møte forberedt til skoledagen. Da ble h*n sur og svarte frekt tilbake.

Så enkelt blir lærere elevmobbere i undersøkelser for å si det slik...  Jeg vet at elevene ikke forstår konsekvensene av å krysse av på slikt, men det såret meg faktisk. 

Anonymkode: c7b3e...ed7

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 23.1.2023 den 20.41):

Når jeg gikk på skolen, så var det faktisk en elev som kalte læreren for en j#vla hore! 

og jeg tviler på at situasjonen i klasserommet har blitt noe særlig "bedre" i årenes løp... 

Anonymkode: 17040...27e

Faktisk? Slett ikke uvanlig her på skolen. Det er gjerne en slik elev pr. klasse, omtrent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fitte og hore preller av. Det er all kveruleringen,  klagingen og ansvarsfraskrivelsen som plager meg mest. Elever som blir såret/ sinte og skylder på meg fordi de må vente 5 minutter på å få hjelp eller fordi jeg ikke lar dem spille minecraft i stedet for å gjøre oppgaver osv. Jeg syns også ting har forandret seg på noen år. Fo r 7-8 år siden, var det kanskje rundt 2-3 veldig krevende elever per trinn (3 klasser på trinnet). Nå føler jeg det er like mange, om ikke fler, i hver klasse! 

Jeg blir også litt lei meg når elever direkte ødelegger ting. Jeg underviser mye i k&h, og på et trinn har de ødelagt og stjelt og griset med så mye. De har absolutt ikke respekt for gjenstander sånn sett. 

Anonymkode: fd19e...e04

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.1.2023 den 0.10):

Jeg har blitt kasta ting på av en elev, feks bøker, kost, feiebrett, ball osv. Trua med stein og jernstenger. Det som sårer mest, er når de sier ting som at alle hater meg, ingen liker meg, og at jeg er stygg eller feit. Selv om jeg er voksen, er det vondt å høre hver dag. Særlig siden mobbere sa det da jeg gikk på skolen selv. 

Jeg har inntrykk av at sånne holdninger har blitt relativt vanlig dessverre. 

 

Men det verste? Det er at vi ikke får gjort noenting med det. Rektor, ledelse, foreldre, Bup og barnevern kan være involvert. Men disse ungene har null respekt for voksne. Eller andre mennesker, generelt. Og skolen er fullstendig maktesløse, vi har ingen sanksjonsmuligheter. Særlig ikke i møte med foreldre som forsvarer ungene sine uansett hva de har gjort... 

Anonymkode: d194b...d3f

Jeg skjønner meg faktisk ikke på foreldre som forsvarer slik oppførsel. Unger blir jo bortskjemte drittunger hvis de aldri får tilsnakk eller må beklage seg for dårlig oppførsel.

Endret av Silva Pluvialis
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.1.2023 den 20.40):

Jeg syntes det var veldig vondt da en elev nesten fikk sjokk da hun fikk vite hvem min søster var, da vi ikke lignet i det heeeele tatt. (Vi er ikke biologiske søsken, men dette er et veldig sårt tema for meg).. 

Anonymkode: 080a6...a06

Ehhm? Hårfin🙄

Anonymkode: d5ed4...5c6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser denne tråden.. altså fy faen så syk verden er blitt på mange måter..!😳

Da jeg gikk på skolen, ba en gutt i klassen læreren om å dra til helvete. Han ble dratt i buksebenet ut av klasserommet 😂😂😂 Ydmykende - ja. Men det er sånn de lærer 💁🏻‍♀️

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/24/2023 at 12:10 AM, AnonymBruker said:

 

 

Men det verste? Det er at vi ikke får gjort noenting med det. Rektor, ledelse, foreldre, Bup og barnevern kan være involvert. Men disse ungene har null respekt for voksne. Eller andre mennesker, generelt. Og skolen er fullstendig maktesløse, vi har ingen sanksjonsmuligheter. Særlig ikke i møte med foreldre som forsvarer ungene sine uansett hva de har gjort... 

Anonymkode: d194b...d3f

Det er det verste. Lærere har ingen "makt" i det hele tatt. Det er det elevene som har. Senest denne uka fikk en mor en melding hjem om noe eleven hadde gjort. Etter en prat med eleven, sender mor melding tilbake og sier at dette er ikke sant, for mitt barn sier at det ikke har skjedd. 

Da har du det gående, da. Gratulerer med et barn som kommer til å oppføre seg dritt resten av skolegangen og komme unna med det. 

Beklager språket altså. Men sånt er jo ganske hårreisende. I fjor måtte avdelingsleder lære en mor hvordan oppføre seg på sosiale medier, fordi mora var med ungen å slenge dritt på nett. 

Anonymkode: fd19e...e04

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.1.2023 den 0.10):

Jeg har blitt kasta ting på av en elev, feks bøker, kost, feiebrett, ball osv. Trua med stein og jernstenger. Det som sårer mest, er når de sier ting som at alle hater meg, ingen liker meg, og at jeg er stygg eller feit. Selv om jeg er voksen, er det vondt å høre hver dag. Særlig siden mobbere sa det da jeg gikk på skolen selv. 

Jeg har inntrykk av at sånne holdninger har blitt relativt vanlig dessverre. 

 

Men det verste? Det er at vi ikke får gjort noenting med det. Rektor, ledelse, foreldre, Bup og barnevern kan være involvert. Men disse ungene har null respekt for voksne. Eller andre mennesker, generelt. Og skolen er fullstendig maktesløse, vi har ingen sanksjonsmuligheter. Særlig ikke i møte med foreldre som forsvarer ungene sine uansett hva de har gjort... 

Anonymkode: d194b...d3f

Og du sier ikke opp fordi….? 

Anonymkode: 72b3e...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Skal jeg voldta deg? Hæ? Vil du det?" med en kniv som rispa meg på halsen. Fire gutter til sto rundt og lo. 

Vikartimer er ikke alltid stas...

Jobber ikke lenger som lærer. 

Anonymkode: 1ef79...b4d

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er det verste. Lærere har ingen "makt" i det hele tatt. Det er det elevene som har. Senest denne uka fikk en mor en melding hjem om noe eleven hadde gjort. Etter en prat med eleven, sender mor melding tilbake og sier at dette er ikke sant, for mitt barn sier at det ikke har skjedd. 

Da har du det gående, da. Gratulerer med et barn som kommer til å oppføre seg dritt resten av skolegangen og komme unna med det. 

Beklager språket altså. Men sånt er jo ganske hårreisende. I fjor måtte avdelingsleder lære en mor hvordan oppføre seg på sosiale medier, fordi mora var med ungen å slenge dritt på nett. 

Anonymkode: fd19e...e04

Det her ser ut til å bli mer og mer vanlig: foreldre som heller stoler på ungene sine enn på læreren. Hva mener de vi tjener på å «ljuge» om at ungen har gjort noe den ikke har gjort? Selvfølgelig gjør vi ikke det!😒

Anonymkode: 906c5...fe6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke lærer selv. Jobbet derimot i psykiatri i mange og skulle jeg tatt meg nær av noe som ble sagt der så hadde sluttet etter et år. Ble der i 14.
I skolen med problembarn er det tre faktorer.


1. Skolens pedagogisk plattform, at de beholder de verste barna som ødelegger både for barn og lærer. Disse bør gå over på spesialskole.

2. Foreldre som oppdrar barna som lider av dårlig samvittighet eller kler dem inn i bobleplast skaper små monstre.

3. Lærer selv bør komme seg på lederkurs. Jeg ser fra sidelinjen mange veldig søte og hyggelige lærere, men det er jo ikke tak i dem. De vil aldri få respekt dessverre. Å lære en autoritativ lederstil er vesentlig. 

Anonymkode: 129a6...e9e

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er ikke lærer selv. Jobbet derimot i psykiatri i mange og skulle jeg tatt meg nær av noe som ble sagt der så hadde sluttet etter et år. Ble der i 14.
I skolen med problembarn er det tre faktorer.


1. Skolens pedagogisk plattform, at de beholder de verste barna som ødelegger både for barn og lærer. Disse bør gå over på spesialskole.

2. Foreldre som oppdrar barna som lider av dårlig samvittighet eller kler dem inn i bobleplast skaper små monstre.

3. Lærer selv bør komme seg på lederkurs. Jeg ser fra sidelinjen mange veldig søte og hyggelige lærere, men det er jo ikke tak i dem. De vil aldri få respekt dessverre. Å lære en autoritativ lederstil er vesentlig. 

Anonymkode: 129a6...e9e

🤢🤮

Anonymkode: 13b0d...e7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er ikke lærer selv. Jobbet derimot i psykiatri i mange og skulle jeg tatt meg nær av noe som ble sagt der så hadde sluttet etter et år. Ble der i 14.
I skolen med problembarn er det tre faktorer.


1. Skolens pedagogisk plattform, at de beholder de verste barna som ødelegger både for barn og lærer. Disse bør gå over på spesialskole.

2. Foreldre som oppdrar barna som lider av dårlig samvittighet eller kler dem inn i bobleplast skaper små monstre.

3. Lærer selv bør komme seg på lederkurs. Jeg ser fra sidelinjen mange veldig søte og hyggelige lærere, men det er jo ikke tak i dem. De vil aldri få respekt dessverre. Å lære en autoritativ lederstil er vesentlig. 

Anonymkode: 129a6...e9e

Har du jobbet som lærer? Jeg har jobbet i akuttpsykiatrien selv i over 15 år før jeg startet som lærer. Er ikke enig i det du skriver om at det ikke er tak i lærere. Tenker mer at det ikke er tak i ledelsen ved de ulike skolene når vi lærere melder oppover. Som lærer kommer man liten vei uten ledelsen i ryggen, dessverre.

Anonymkode: 3225e...e73

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Og du sier ikke opp fordi….? 

Anonymkode: 72b3e...0eb

Jeg vurderer det sterkt nå. Dette er relativt ferske hendelser (siste året). Det er ikke like lett å forlate et yrke jeg har elsket i mange år, eller kollegaer jeg stortrives med. Og jeg vet ikke hva annet jeg skal jobbe med. For jeg tror ikke det er så mye bedre på andre skoler for øyeblikket...

Jeg må tilføye: jeg forstår heller ikke foreldrene som forsvarer (og belønner) slik drittoppførsel. Å oppføre seg sånn mot lærerne hadde vært helt utenkelig for bare 5 år siden. Nå, nå har jeg også hatt mange samtaler med foreldre som mener at ungene ikke har gjort eller sagt noe galt...

Anonymkode: d194b...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har du jobbet som lærer? Jeg har jobbet i akuttpsykiatrien selv i over 15 år før jeg startet som lærer. Er ikke enig i det du skriver om at det ikke er tak i lærere. Tenker mer at det ikke er tak i ledelsen ved de ulike skolene når vi lærere melder oppover. Som lærer kommer man liten vei uten ledelsen i ryggen, dessverre.

Anonymkode: 3225e...e73

Nei, jeg skriver jo det at jeg ikke er lærer.  Helt enig de må bør ha ledelsen i ryggen. Det er garantert underrapportert både hendelser og forhold. Ledelsen vil skylde på pengemangel og tror de gjør det rette med å ikke rapportere videre opp i systemet. Mange uvitne fjols i ledelse både i skole og helse. 

Anonymkode: 129a6...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...