Gå til innhold

Hvis tenåringer fra 80-tallet og 90-tallet møtte dagens tenåringer, hvordan hadde det gått?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette kjenner jeg meg også igjen i😆 Begynte på ungdomsskolen i -96. Gikk stort sett i digre hettegensere og de Adidas kneppebuksene. 

Anonymkode: 31757...fd0

Hurtigsexbukser kalte vi dem 😂 Gikk på vgs i 95-98 og brukte nesten bare sånne bukser, de vanlige uten knapper med vide bein og digre hettegensere. Veldig få sminket seg. Ordet neger ble brukt om mørkhudede uten at noen tenkte over at det kunne være diskriminerende. Innvandrerbutikk ble kalt pakkissjappe. Og vi brukte grilla jøder som uttrykk på barne og ungdomsskolen på slutten av 80 og starten av 90-tallet. "Hva skal vi ha til middag idag 'a, grilla jøder?" Eller "det smaker grilla jøder". Dagens ungdom hadde fått krenkelsesanfall av språkbruken vår. De hadde også ledd seg i hjel av strekbryna på slutten av 90-tallet akkurat som vi hadde ledd oss i hjel av deres kraftige laminerte bryn. Vi hadde også ledd oss i hjel av den tåpelige selfiekulturen og den evige jakten på likes. 

Anonymkode: 75a0a...120

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hurtigsexbukser kalte vi dem 😂 Gikk på vgs i 95-98 og brukte nesten bare sånne bukser, de vanlige uten knapper med vide bein og digre hettegensere. Veldig få sminket seg. Ordet neger ble brukt om mørkhudede uten at noen tenkte over at det kunne være diskriminerende. Innvandrerbutikk ble kalt pakkissjappe. Og vi brukte grilla jøder som uttrykk på barne og ungdomsskolen på slutten av 80 og starten av 90-tallet. "Hva skal vi ha til middag idag 'a, grilla jøder?" Eller "det smaker grilla jøder". Dagens ungdom hadde fått krenkelsesanfall av språkbruken vår. De hadde også ledd seg i hjel av strekbryna på slutten av 90-tallet akkurat som vi hadde ledd oss i hjel av deres kraftige laminerte bryn. Vi hadde også ledd oss i hjel av den tåpelige selfiekulturen og den evige jakten på likes. 

Anonymkode: 75a0a...120

Nå  fikk du en likes av meg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Dytter på denne, vil ha mer 😅😅

Kom igjen a!😂😂

Anonymkode: b43fc...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens ungdom hadde ledd seg ihjel av det overtuperte puddelrock-håret og rockestilen mange  kjørte på  tidlig 90-tall. 
Og smugrøykinga vi holdt på med 🤦‍♀️

90-tallsungdom hadde ikke trodd sine egne øyne hvis de hadde sett hvor mange anno 2024  som har falske øyenvipper og duck lips. De hadde heller ikke forstått den woke-kulturen som råder nå.

Foreldre var foreldre, ikke kompisforeldre. 
Vi tok elendig betalte sommerjobber som dagens ungdom aldri hadde orket å ta.

 

Endret av missLynch
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min hadde glidd rett inn på tidlig 90-tall, både med humor, utseende/klesstil, generelt livssyn og en original Nintendo Gameboy som han drasser rundt på hele tiden 😂 

Han er en utrolig kul unge.

Anonymkode: f711f...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 80-tallet sluttet man å sloss når noen ble lagt i bakken. Nå fortsetter man å slå.

Anonymkode: 30936...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

aldersforskjellen hadde nok vært for stor men jeg tror utgangspunktet for samtale hadde vært bedre med dagens ungdum, fordi de er mer opplyste enn man var på 80-90 tallet.. ungdommer beveger seg også rundt omkring på sosiale media der de ser på hva og hvordan voksne kommuniserer og blir mer kjent med voksne , på den måten.. 

forøvrig hvis man tar en tenåring direkte ut fra 80-tallet og plasserer den i tenåringsmiljø i 2024 så vil det merkes , men ikke i musikken ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og så er det jo det faktum..på 80 tallet var oljepenga nettopp kommet og ingenting skapt..alle hadde store drømmer...fremntiden var uante muligheter... idag er alt skapt..nå er det viktigste å posisjonere seg i en jobb som er trygg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.1.2023 den 9.18):

Hadde de klart å forstå hverandre? Hadde de stusset over noe?

Anonymkode: 9d9be...bff

Om en tenåring fra 80/90-tallet hadde reist frem i tiden i dag…så hadde de tenkt om dagens tenåringer, herregud for noen lettkrenkede snowflakes, bortskjemte er de og. Og tåler ikke motstand. 

Anonymkode: 95067...b41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Om en tenåring fra 80/90-tallet hadde reist frem i tiden i dag…så hadde de tenkt om dagens tenåringer, herregud for noen lettkrenkede snowflakes, bortskjemte er de og. Og tåler ikke motstand. 

Anonymkode: 95067...b41

Rare klær har dem og.

Anonymkode: 30936...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Rare klær har dem og.

Anonymkode: 30936...592

Ihvertfall ville de stusset på den lettkledde moten. At den er veldig seksualisert. Og ALT er fokus på kropp, sexy og sex. Og at tenåringer i stor skala disser andre tenåringer i sosiale medier hvordan de går kledd. 

Anonymkode: 95067...b41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 80- og 90-tallet var det jo mye vanligere og kanskje i enkelte miljøer til og med "kult" og "tøft" å røyke også det ville vært en stor forskjell for dagens ungdommer. Snusing ble (i alle fall i enkelte miljøer) sett på som harry og mye mindre vanlig enn i dag.

Anonymkode: 9acb2...5ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde definitivt vært kulturklæsj... husker at det var kult å røyke, vi drev med mye mer tull, syntes det var veldig usosialt å sitte foran datamaskiner hele tiden, ord som "homo" ble ofte brukt, og humoren var man ikke så forsiktig med. Transkjønnede mennesker fantes omtrent ikke, så det forsto man lite av. TikTok-trender hadde IKKE slått an da - da var kreativitet viktig, og det å gjenta hva alle andre gjorde var ikke kult. Vi så også en del yngre ut pga mangel på sminke og mindre fokus på utseende... mange ulikheter, altså, men man kunne nok etter hvert blitt venner uansett - ungdommer er tilpasningsdyktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var tenåring gjennom hele 90-tallet og har en tenåringsdatter selv nå, tror vi hadde gått helt greit overens om vi møttes "som tenåringer" også. Vi har mye av de samme interessene - dataspill, musikk, glade i å lese - og selv om datteren min var mye yngre enn meg da hun begynte med sminke, så begynte jeg da jeg var 13-14 år jeg også. Selfies tok jeg IKKE nei (men det gjør sjelden datteren min heller), men de kule jentene i klassa elsket jo å ta bilde av seg selv i sånne passautomater for å gi til venninnene og kjærestene sine, så det var DEFINITIVT en greie den gang også.

Og siden det er 80- OG 90-tallet det er snakk om her, husk at både internett og mobiltelefon var veldig utbredt blant tenåringene mot slutten av 90-tallet - tror tilogmed at jeg hadde et digitalkamera før år 2000 jeg... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...