Gå til innhold

Hvis tenåringer fra 80-tallet og 90-tallet møtte dagens tenåringer, hvordan hadde det gått?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Keikolina skrev (7 minutter siden):

Røyken smakte så mye bedre når man kunne stress røyke den mens man sto på jakt etter lærere 😄

😂😂😂

Anonymkode: c380e...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oioioi… det hadde blitt krasj ja. De ubehøvlede 80-tallsungdomnen, med sin sorte humor, i klinsj med være dagers politisk korrekte og woke ungdom med fokus på korrekt begrepsbruk og toleranse for annerledeshet og psykiske problemer. 
 

80-talls (og sikkert også 90-talls-) ungdommene ville nok krenka livet av nåtidsungdommen mens de hadde ledd rått. Mens de selv hadde blitt kansellert av nåtidens…!

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.1.2023 den 13.34):

90-tallsjentene hadde ledd seg ihjel av dagens øyenbryn 😂😂😂

 

Anonymkode: fbeae...cdd

80-tallsjente her: Jeg som hadde Brooke Shields som ideal forsto ingenting når blyantbryna dukket opp på nittitallet.

Det sagt, jeg syns ikke brynmoten i dag er så mye bedre heller… Brooke Shields forever ❤️😀

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (35 minutter siden):

Oioioi… det hadde blitt krasj ja. De ubehøvlede 80-tallsungdomnen, med sin sorte humor, i klinsj med være dagers politisk korrekte og woke ungdom med fokus på korrekt begrepsbruk og toleranse for annerledeshet og psykiske problemer. 
 

80-talls (og sikkert også 90-talls-) ungdommene ville nok krenka livet av nåtidsungdommen mens de hadde ledd rått. Mens de selv hadde blitt kansellert av nåtidens…!

Jeg er uenig i at dagens ungdom er så tolerante. Jeg synes heller at vinduet for hva som regnes som normalen er blitt mindre. Nå skal det svært lite til før man havner utenfor A4-malen, mens i tidligere tider var normalen et bredere spekter.

Jeg har inntrykk av at toleransen for annerledeshet var størst på 70- og 80-tallet, men avtok etterhvert som jappebølgen spredte seg. 
I dagens samfunn er det inn å si at man er tolerant, men jeg ser få som faktisk utøver toleranse. Se bare på Barneforumet her inne, hvor mange som synes det er helt akseptabelt å utestenge klassekamerater fra barnebursdager bare fordi de er bittelitt annerledes enn den snevre A4-normen. 

Anonymkode: df23f...9b8

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er uenig i at dagens ungdom er så tolerante. Jeg synes heller at vinduet for hva som regnes som normalen er blitt mindre. Nå skal det svært lite til før man havner utenfor A4-malen, mens i tidligere tider var normalen et bredere spekter.

Jeg har inntrykk av at toleransen for annerledeshet var størst på 70- og 80-tallet, men avtok etterhvert som jappebølgen spredte seg. 
I dagens samfunn er det inn å si at man er tolerant, men jeg ser få som faktisk utøver toleranse. Se bare på Barneforumet her inne, hvor mange som synes det er helt akseptabelt å utestenge klassekamerater fra barnebursdager bare fordi de er bittelitt annerledes enn den snevre A4-normen. 

Anonymkode: df23f...9b8

Du har et poeng. 
Jeg opplever at toleransen for psykiske problemer i form av diagnoser, og annerledeshet av typen autisme og ADHD fex er økt, men da må personen på en måte ha diagnosen satt. 
Toleransen for annerledes ATFERD uten at det nødvendigvis er en diagnose er på mange måter blitt mindre. På godt og på vondt. 
Fex da jeg begynte i arbeidslivet opplevde jeg at takhøyden for hva du kunne gjøre var mye større. Arbeidstakere var ikke så regelstyrte som nå. Det kunne være en god ting, men også motsatt. Jeg har sett og opplevd ting (kjeftbruk, seksuell trakassering) som i dag ville gjort at personen hadde mistet jobben faderlig fort, men som den gangen bare ble møtt av et skuldertrekk.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror dagens går glipp av det med å virkelig kjenne nærmiljøet sitt ved henge ute sammen rundt omkring, oppdage ting utenfor hjemmet på egenhånd uten noen foreldreinnblanding og sånn. Det er jo ikke noe man gjør senere i livet på samme måte, får det forholdet til nærmiljøet og lignende. Vet ikke helt hva som er fasit på toleransen, var helt vanlig med et spekter fra «streite» til blitzere på skolen uten at noen reagerte nevneverdig på det. Men det var ikke vanlig å komme ut som homofil f.eks. Det var få invandrere, men f.eks virket det ikke som at den eneste muslimske jenta i klassen ble utsatt for rasisme,  det var mer et problem vi snakket om at hun ikke fikk lov til å være med oss på klassefester og mye annet, samtidig som vi merket oss at lillebroren hennes fikk gjøre hva han ville.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Frøkensina said:

Tror dagens går glipp av det med å virkelig kjenne nærmiljøet sitt ved henge ute sammen rundt omkring, oppdage ting utenfor hjemmet på egenhånd uten noen foreldreinnblanding og sånn. Det er jo ikke noe man gjør senere i livet på samme måte, får det forholdet til nærmiljøet og lignende. Vet ikke helt hva som er fasit på toleransen, var helt vanlig med et spekter fra «streite» til blitzere på skolen uten at noen reagerte nevneverdig på det. Men det var ikke vanlig å komme ut som homofil f.eks. Det var få invandrere, men f.eks virket det ikke som at den eneste muslimske jenta i klassen ble utsatt for rasisme,  det var mer et problem vi snakket om at hun ikke fikk lov til å være med oss på klassefester og mye annet, samtidig som vi merket oss at lillebroren hennes fikk gjøre hva han ville.

De er så delte, klikkete. Det er liksom ikke del av større fellesskap. Ja, nærmiljøet er borte. 

Tenkte i dag på sønnen, han er 17 år og helt hjelpeløs, han har aldri jobbet noe i hele sitt liv. Det er en annen ting, degjør så lite. Han går på trening, greit nok det. Han går på skolen, og gjør leksene. Han henger sammen med de andre, gamer, og spiser dritt mat. De gjør så lite. Det er en annen ting, de bare gjør ingenting.

Anonymkode: 85219...cba

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde det blitt mye buksevann på dagens ungdom uten tvil. Så hadde de sikkert lagt seg i fosterstilling med tårer i øynene svake som de er.

Anonymkode: b001b...591

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheHairyToothfairy skrev (På 19.1.2023 den 8.20):

Er dette enda en sånn tråd hvor man har behov for å ha fokus på hvor mye bedre det var når en selv var ung, og rakke ned på dagens unge? Er noe spesielt med de som skal gjøre seg til helten i sine egne historier. The kids are allright.

Vri litt på det. Dette er en tråd da vi halvgamle kan gi et par tips til dagens unge, tips som mye handler om å ikke prøve for hardt. Etter at den skolereformen med fritt  vgs-skolevalg kom har det gått  inflasjon i karakter-jag og de unge har blitt så flinke at de glemmer seg selv.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (På 7.2.2023 den 19.43):

Oioioi… det hadde blitt krasj ja. De ubehøvlede 80-tallsungdomnen, med sin sorte humor, i klinsj med være dagers politisk korrekte og woke ungdom med fokus på korrekt begrepsbruk og toleranse for annerledeshet og psykiske problemer. 
 

80-talls (og sikkert også 90-talls-) ungdommene ville nok krenka livet av nåtidsungdommen mens de hadde ledd rått. Mens de selv hadde blitt kansellert av nåtidens…!

Jepp, noe sånn 😅😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (1 time siden):

Vri litt på det. Dette er en tråd da vi halvgamle kan gi et par tips til dagens unge, tips som mye handler om å ikke prøve for hardt. Etter at den skolereformen med fritt  vgs-skolevalg kom har det gått  inflasjon i karakter-jag og de unge har blitt så flinke at de glemmer seg selv.

Godt sagt 😀👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.2.2023 den 20.25):

Jeg er uenig i at dagens ungdom er så tolerante. Jeg synes heller at vinduet for hva som regnes som normalen er blitt mindre. Nå skal det svært lite til før man havner utenfor A4-malen, mens i tidligere tider var normalen et bredere spekter.

Jeg har inntrykk av at toleransen for annerledeshet var størst på 70- og 80-tallet, men avtok etterhvert som jappebølgen spredte seg. 
I dagens samfunn er det inn å si at man er tolerant, men jeg ser få som faktisk utøver toleranse. Se bare på Barneforumet her inne, hvor mange som synes det er helt akseptabelt å utestenge klassekamerater fra barnebursdager bare fordi de er bittelitt annerledes enn den snevre A4-normen. 

Anonymkode: df23f...9b8

Jepp. Samfunnet er mye mer konformt.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Annonse

AnonymBruker skrev (På 7.2.2023 den 17.51):

Dagens unge er fullstendig blottet for humor, og forstår hverken sarkasme, selvironi eller annen humor vi som var unge for 20–30 år siden brukte i vår dagligtale. Tror et møte mellom disse to svært så forskjellige generasjonene ville blitt en alvorlig kulturkrasj som antagelig ville gitt dagens unge varige mén (de får jo varige mén minst tre ganger i uken til vanlig, så det er ikke så mye som skal til). 

Anonymkode: df23f...9b8

For en tåpelig kommentar. Humor er i kontinuerlig forandring, og dagens humor er mer ironisk enn den noen gang har vært. Den spiller mer på ironi enn noensinne, såpass at det til og med har blitt oppfunnet et uttrykk som heter "post-ironic humor", der man spiller på den forrige ironiske humoren som var relevant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.1.2023 den 9.22):

Vi tok passfoto og delte ut til venner, det var det.

Anonymkode: 376a8...580

Så det var derfor jeg fant et falmet ark med sikkert sånn 16 like små bilder halvveis ferdigklipt på soverommet til foreldrene mine på slutten av nittitallet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PURE/HONEY skrev (10 minutter siden):

For en tåpelig kommentar. Humor er i kontinuerlig forandring, og dagens humor er mer ironisk enn den noen gang har vært. Den spiller mer på ironi enn noensinne, såpass at det til og med har blitt oppfunnet et uttrykk som heter "post-ironic humor", der man spiller på den forrige ironiske humoren som var relevant. 

Tenk å prøve og forklare boomers tier 3 memes med x lag av ironi og alle de løse trådene og referansene man bør kjenne for å dekode humoren. Blir litt som på bildet.

iasip.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 19.1.2023 den 8.17):

Jeg synes det er rart å lese noe av det som skrives her. At ungdom i dag er stivpyntet hver dag? Det ser ikke jeg og virker som det er mye jeans, lite sminke og naturlig utseende. Jeg var tenåring på 90-tallet og vi var opptatt av å pynte oss vi også, men sminken var nok ikke så avansert da. At vi ikke var opptatt av miljøet kjenner jeg meg heller ikke igjen i, for det var vi jo. Utseendepress var det også, men vi var så heldige at slike ting ikke var like tilgjengelige. Vi leste jenteblader og så var det et "hierarki" med hvem som var pen og ikke på skolen. 

Det virker som det er mindre fokus på drikking nå og noe røykepress er det ikke. Ikke det at fokuset skal være der, men opplever kanskje at tenåringer nå er mer seriøse og skoleflinke. I tillegg til at de er veldig opptatt av hva som foregår på skjermen og mindre på det som skjer i virkeligheten. Jeg tror ikke at det er så bra heller. Kanskje de kunne lært noe av oss der siden jeg opplevde at det var litt mer avslappet da jeg var tenåring. 

Jeg tror også at den åpenheten rundt psykisk helse og identitet de har i dag er noe vi kunne lært av. Klart det kan bli for mye, men jeg opplevde at sånne ting ikke var noe man skulle snakke om. Man skulle bare suck it up og det tror jeg ikke at alltid var så bra. 

Jeg vet ikke helt om jeg kun ser det positive i at vi ble overlatt til oss selv i den grad vi ble. Kanskje noe mer involvering fra foreldre kunne vært bra, men vi hadde nok vært uenige i det på den tiden :)

Jeg tenker at det er lett å kritisere dagens ungdom og opphøye egen ungdomstid, men alt var ikke bra da heller så vi kunne nok lært av hverandre. 

Anonymkode: 2e95a...98a

Synes noen rett og slett sminker seg som ei hore. 90 %.

Anonymkode: f103e...895

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og den woknesen som man ser overalt på internett er det lite av ute i den virkelige verden.

Anonymkode: f103e...895

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens tenåringer kan vel spørre 80- og 90-tallsforeldrene sine hvorfor de ikke får lov til å være alene hjemme mens resten av familien er på hytta 😅 Er vel en grunn til at den foreldregenerasjonen syr puter under armene deres 

Anonymkode: 0dab8...bf5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.2.2023 den 23.55):

Da hadde det blitt mye buksevann på dagens ungdom uten tvil. Så hadde de sikkert lagt seg i fosterstilling med tårer i øynene svake som de er.

Anonymkode: b001b...591

hihi.... :) Jeg ser det for meg. 

Ja, jeg tror det hadde blitt kræsj. Jeg har sett en sånn meme på forskjellen på dagens unge og de på 90 tallet. De på 80-90 tallet viste fingeren til alle, mens dagens unge griner. Det er sååå synd på dem. De er så offer. Det er ingen som forstår dem, og de har så mange problemer, og må ta 50 bilder av seg selv hver dag, mens de synes at de ikke er god nok. ...og da får de psykiske problemer,...som gjør at de må grine. Jeg tror 90 talls ungdommene hadde sett hoderystende på dem. 

Anonymkode: e6d2b...2ed

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...