Gå til innhold

Hvis tenåringer fra 80-tallet og 90-tallet møtte dagens tenåringer, hvordan hadde det gått?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde de klart å forstå hverandre? Hadde de stusset over noe?

Anonymkode: 9d9be...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et morsomt tankeeksperiment :ler:

Jeg ser for meg at dagens tenåringer ville ment at 80-tallets tenåringer var noen merkelige ville dyr, mens 80-tallets tenåringer ville ment at dagens tenåringer var merkelige fordi de var både kjedelige og frekke på samme tid.

Anonymkode: 26137...a19

  • Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde ledd oss i hjel av selfiekulturen. INGEN tok bilde av seg selv på 80-tallet og viste det til kjente og ukjente. Vi tok passfoto og delte ut til venner, det var det.

Anonymkode: 376a8...580

  • Liker 38
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok stusset litt hvis jeg traff en dagens moderne babe på byen da ja. "hvorfor i all verden har du to store ballonger under genseren din? Og har noen slått deg i ansiktet siden leppene dine er så hovne?"

  • Liker 19
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (31 minutter siden):

Hadde nok stusset litt hvis jeg traff en dagens moderne babe på byen da ja. "hvorfor i all verden har du to store ballonger under genseren din? Og har noen slått deg i ansiktet siden leppene dine er så hovne?"

😂

Anonymkode: 9d9be...bff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PITTY skrev (40 minutter siden):

Hadde nok stusset litt hvis jeg traff en dagens moderne babe på byen da ja. "hvorfor i all verden har du to store ballonger under genseren din? Og har noen slått deg i ansiktet siden leppene dine er så hovne?"

Kansje veps i burn boksen?

Anonymkode: dcce7...930

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var jeg tenåring på 90 tallet, gikk på idrettslinja, så trente veldig mye, brukte nesten aldri sminke, gikk mest i treningstøy. Var ikke så opptatt av karakterer. Men det var jo helt andre krav for å komme inn på høyere utdannelse da. Jeg hadde jo helt ok karakterer. 

Og nå er jo tenåringer i dag veldig forskjellige. Så er jo sikkert en del som meg nå og, de er kanskje bare litt mer opptatt av gode karakterer. Har selv en datter på 20 år, og hun bruker sjelden sminke, og finnes ikke jålete, trener en del. Så hun er jo ganske lik den jeg var.

Anonymkode: 2a4d6...ce2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og tenk foreldrene som ikke var eksisterende da jeg vokste opp på 80 tallet, mot nåtidens foreldre som kjører, henter, ringer, stiller opp her og der og passer på ungene sine hele tiden. Men på 80 tallet var det knapt noen som ble kjørt til skolen, vi ville helst ha usynlige foreldre. Nå er de overalt. 

Anonymkode: 6df5a...d00

  • Liker 26
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (3 timer siden):

Hadde nok stusset litt hvis jeg traff en dagens moderne babe på byen da ja. "hvorfor i all verden har du to store ballonger under genseren din? Og har noen slått deg i ansiktet siden leppene dine er så hovne?"

Til gjengjeld hadde vi pannelugger og tupert hår som nesten var større enn oss selv, i hvert fall da jeg vokste opp 😂

Anonymkode: 6df5a...d00

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå var jeg tenåring på 90 tallet, gikk på idrettslinja, så trente veldig mye, brukte nesten aldri sminke, gikk mest i treningstøy. Var ikke så opptatt av karakterer. Men det var jo helt andre krav for å komme inn på høyere utdannelse da. Jeg hadde jo helt ok karakterer. 

Og nå er jo tenåringer i dag veldig forskjellige. Så er jo sikkert en del som meg nå og, de er kanskje bare litt mer opptatt av gode karakterer. Har selv en datter på 20 år, og hun bruker sjelden sminke, og finnes ikke jålete, trener en del. Så hun er jo ganske lik den jeg var.

Anonymkode: 2a4d6...ce2

Gikk på vanlig ungdomsskole og videregående, vi gikk bare i treningstøy vi også. Adidas og Umbro, kneppebukser, Championsokker, leggvarmere, treningsjakker, hettegensere, collegegensere. Og ingen brukte sminke. 

Anonymkode: 04e0e...45a

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og tenk foreldrene som ikke var eksisterende da jeg vokste opp på 80 tallet, mot nåtidens foreldre som kjører, henter, ringer, stiller opp her og der og passer på ungene sine hele tiden. Men på 80 tallet var det knapt noen som ble kjørt til skolen, vi ville helst ha usynlige foreldre. Nå er de overalt. 

Anonymkode: 6df5a...d00

Man ville jo ikke ha noe med foreldrene sine å gjøre, de var teite. Man klarte seg selv. Dagens tenåringer klarer ikke komme seg på trening engang. Må ha hjelp til alt. Og de er bestevenner med foreldrene sine. Som nok var tenåringer på nettopp 80 og 90-tallet. 

Anonymkode: 04e0e...45a

  • Liker 17
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blitt jævla kjedelig! «Ta bilde av meg da!» «ikke begynn å spis, må ha bilde først!» 

Alt hadde gått sakte. Jeg var aktiv. Vi fant alltid på noe ute og levde i nuet. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var tenåring på 80-90 tallet og har flere tenåringer i familien. Syns de jevnt over er mye mer ansvarsfulle og modne enn det jeg/vi var.

Vi oppdro stort sett oss selv, og så lenge vi gjorde det bra på skolen og var hjemme til det ble mørkt, så kunne vi stort sett gjøre som vi ville. Ble lagt mye mer vekt på «folkeskikk» og gode manerer på den tiden enn nå, virker det som, men tenåringer nå blir spurt hvem de er - ikke fortalt hvem de skal være. Tror det gir rom for mer refleksjon.

90-talls moten kom jo tilbake for et par år siden, men hvis 80-tallets lugg, leppestift, øyenskygge og pastellfarger gjør sitt inntog, kommer jeg til å være på kanten til PTSD.

Misunner ikke utseendepresset som er nå!

Anonymkode: 1612c...9ea

  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært kjempeforvirret over at ubehag plutselig hadde blitt til "angst", og at det å være litt lei seg hadde blitt til "depresjon".

Anonymkode: fb73d...ac6

  • Liker 21
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenåring på 80-tallet. Vi var på farta hele tiden, og fant på mye moro. Hadde blitt sjokkert over å treffe noen som bare ville sitte hjemme og trykke på en duppedings. Og jeg ville nok tenkt at mange av dagens tenåringer er svært lite selvstendige.

Anonymkode: 52513...232

  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nåtidens ungdom ville nok synes litt synd i oss "grønsjete" 90s-ungdom med midtskill og klær i grønn, oransje og sort og gjerne hengende på røykehjørnet på skolen. 

Miljøpolitikk var ikke noe vi tenkte på i det hele tatt. 

Vi kjente bare ungdommene som vi gikk på skole med. Umulig å bli kjent med ungdom fra andre plasser da vi ikke hadde mobiler/internett. 

Nåtidens ungdom ville nok ikke byttet 😂

Anonymkode: 8dbc4...b5c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom tankeeksperiment. 

Tror de hadde hatt godt av å lære av hverandre.

Dagens ungdom ville jo på sett og vis hatt en "upper hand" med tanke på hvordan samfunnet har utviklet seg og er per i dag. 

Det stilles mye høyere krav fra samfunnet nå, enn hva tenåringer fra 80-90 tallet hadde. Nå er det mye mer fokus på utdanning. Og det å være "vellykket", spesielt i all overfladisk sammenheng som sosiale medier. Mer fokus på kropp. Mer fokus på de svake, eller de som er utafor, eller skal jeg si de som er i mindretall ? Svak er kanskje feil ord ? Men ungdommene nå til dags har en langt høyere røst nå enn 'da'. Woke og alt det greiene der. Alt skal bli tatt hensyn til. Alle har en stemme. Ekstrem fokus på psykisk sykdom. Innenfor. Utenfor. Jeg identifiserer meg selv som en fisk. Godta det, eller så vil du din dust som ikke henger med i tidene, høre fra oss fiskemenn- og kvinner. Ja, og fiske-hen. Kjønn/legning er, hva man enn identifiserer som. 

De som var ungdommer på 80-90 tallet har jo automatisk en ulempe, med tanke på hvordan samfunnet er I DAG. Altså om de hadde truffet hverandre NÅ. De kunne nok lært mye fra hverandre. Har alltid sett på dagens ungdommer som svake, men nå er jeg litt usikker. Samfunnet har endret seg. Til det bedre ? Vil ikke akkurat si det. Meg om det. 

Jeg liker aller best tanken på at dagens ungdommer heller får input fra "80-90 tallets" ungdommer (altså foreldrene), slik at de ikke ender opp som noen evneveike idioter som skylder alt på diagnoser/alle andre. At de blir oppdratt til å ha et bein i nesen. Sett bort fra det, tror jeg at det er tøffere å leve som ungdom nå, enn 'da'. 

Det blir 1-0 til 80-90 talls ungdommene. 

Så gråter dagens ungdom, legger ut bilder på alle sosiale medier om de fæle 80-90 talls ungdommene, om ydmykelsen, krenkelsen, de blir hørt, blir sett, så blir det plutselig 2-1 til dagens ungdom. Det er enkel matematikk. 

Meeeen... 80-90 talls ungdommene er faen ikke dumme. De ser, de tilpasser seg. På tide med et comeback, men på annet vis. Kanskje gi en og annen bitchslap. 

2-2. 

Hvem kan stå med rak rygg lengst, i shit stormen ? Hvem har rett/feil? Hvem kommer seirende ut ? 

Men heldigvis dukker 60-70 talls ungdommene opp, og det blir full forvirring. 

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var 20 år i 1989, bodde i kollektiv, var en ganske slapp student, festing hver helg og også litt torsdagene.

Brukte sminke kun til fest, kjøpte møbler på Fretex og pyntet oss kun nyttårsaften.

Nå er alle stivpyntet hver dag, tar seg selv veldig seriøst og de fleste jenter er "flink pike" med høye krav til seg selv og livet generelt.

Hadde ikke byttet med dagens unge.

Anonymkode: b7cf2...fe2

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Vi hadde ledd oss i hjel av selfiekulturen. INGEN tok bilde av seg selv på 80-tallet og viste det til kjente og ukjente. Vi tok passfoto og delte ut til venner, det var det.

Anonymkode: 376a8...580

Ja ikkesant! Man skulle ikke speile seg for lenge etter gymmen heller, da ble man sett på som selvopptatt. 

Anonymkode: c1b76...3b7

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...