Gå til innhold

Hvis tenåringer fra 80-tallet og 90-tallet møtte dagens tenåringer, hvordan hadde det gått?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

På 80 tallet var det kult å gi faen i skolen og drikke coca cola i timene. 
 

i 2023 spiser ungdommene bønnespirer og tofu til lunch og får angst hvis de ikke får trent 8 dager i uken og har 6 i alle fag. 
 

 

Anonymkode: cfeb6...aa7

Hvilke ungdommer spiser bønnespirer sa du. Er vel mere at de sitter inne på et kjøpesenter og spiser noe usunt. De som er avhengig av å ta bussen 100 meter, da tror jeg ikke treningen er så viktig heller.. Ser det daglig her i Oslo..

Endret av Diry72
Ekstra info
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dagens tenåringer ville nok blitt sett på som tapere og latsabber som bare satt å fiklet med mobilene sine og sjelden fant på noe gøy utenfor en skjerm.

Anonymkode: 5993b...051

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

På 80 tallet var det kult å gi faen i skolen og drikke coca cola i timene. 
 

i 2023 spiser ungdommene bønnespirer og tofu til lunch og får angst hvis de ikke får trent 8 dager i uken og har 6 i alle fag. 
 

 

Anonymkode: cfeb6...aa7

Det var ikke kult å drite i skolen på 80-tallet, i hvert fall ikke der jeg vokste opp. Ingen som drakk brus i timene heller.

Anonymkode: 7e24f...330

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si det…..  

Fin tråd, jeg likte ungdomstiden, og synes synd på mine barn som ikke «lever.

Anonymkode: 85219...cba

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha syntes det var sprøtt hvor opptatte de var av å glo på bilder av kvinner med unaturlig stivt og oppblåst dukkeutseende. Og hvor usikre de er på eget utseende, og trenger bekreftelse på at de er bra nok ved at folk de ikke engang kjenner gir dem likes. De ville syntes jeg var idiot som aldri hadde hørt om internett og mobil, og at ukens høydepunkt var å høre på «Ti i skuddet» og ta opp favorittsangene på kassett. Og som leste ungdomsblader der jeg var opptatt av å kikke på bildene av mannlige stjerner, mens jeg brydde meg null om utseendet til de kvinnelige.

Jeg er UTROLIG glad for at jeg ikke er tenåringsjente i dag! Sminkepress, klespress, dickpics, bli kalt hore. Da jeg var på ungdomsskolen var det «bare» røykepress og drikkepress.

Endret av MyMichelle
La til siste avsnitt.
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Dagens tenåringer ville nok blitt sett på som tapere og latsabber som bare satt å fiklet med mobilene sine og sjelden fant på noe gøy utenfor en skjerm.

Anonymkode: 5993b...051

Tror du har helt rett. Når de på toppen av det hele begynte å snakke om angst og følelser av oppgitthet så ville vi andre gått.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Det var ikke kult å drite i skolen på 80-tallet, i hvert fall ikke der jeg vokste opp. Ingen som drakk brus i timene heller.

Anonymkode: 7e24f...330

Vi drakk brus og røykte bak gymsalen. Når lærerne gikk tom for sigaretter så tok de turen over og beslagla våre. Ingen meldinger hjem til foreldrene eller krisemøte med barnevernet, PPT eller BUP.

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var tenåring på 90-tallet.

Tror vi hadde sett på dagens ungdom som veldig rare med all mobilfiklingen. Selv de mest hardcore datanerdene holdt ikke på sånn.

Jentene hadde kræsjet. De fleste jentene jeg kjente likte IKKE jenter som spilte mye på sex, de fikk høre det!!😮

Tror dagens ungdom hadde sett "våre" jenter som grå mus siden de fleste brukte lite sminke og gikk i jeans og genser 😅

(like greit, da hadde vi fått ha dem i fred for glætte strebete unggutter 😆)

På den annen side tror jeg 80-talls ungdommen var drøyere enn 90-talls ungdommen. Vet ikke hvor godt VI hadde gått sammen heller.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart å lese noe av det som skrives her. At ungdom i dag er stivpyntet hver dag? Det ser ikke jeg og virker som det er mye jeans, lite sminke og naturlig utseende. Jeg var tenåring på 90-tallet og vi var opptatt av å pynte oss vi også, men sminken var nok ikke så avansert da. At vi ikke var opptatt av miljøet kjenner jeg meg heller ikke igjen i, for det var vi jo. Utseendepress var det også, men vi var så heldige at slike ting ikke var like tilgjengelige. Vi leste jenteblader og så var det et "hierarki" med hvem som var pen og ikke på skolen. 

Det virker som det er mindre fokus på drikking nå og noe røykepress er det ikke. Ikke det at fokuset skal være der, men opplever kanskje at tenåringer nå er mer seriøse og skoleflinke. I tillegg til at de er veldig opptatt av hva som foregår på skjermen og mindre på det som skjer i virkeligheten. Jeg tror ikke at det er så bra heller. Kanskje de kunne lært noe av oss der siden jeg opplevde at det var litt mer avslappet da jeg var tenåring. 

Jeg tror også at den åpenheten rundt psykisk helse og identitet de har i dag er noe vi kunne lært av. Klart det kan bli for mye, men jeg opplevde at sånne ting ikke var noe man skulle snakke om. Man skulle bare suck it up og det tror jeg ikke at alltid var så bra. 

Jeg vet ikke helt om jeg kun ser det positive i at vi ble overlatt til oss selv i den grad vi ble. Kanskje noe mer involvering fra foreldre kunne vært bra, men vi hadde nok vært uenige i det på den tiden :)

Jeg tenker at det er lett å kritisere dagens ungdom og opphøye egen ungdomstid, men alt var ikke bra da heller så vi kunne nok lært av hverandre. 

Anonymkode: 2e95a...98a

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette enda en sånn tråd hvor man har behov for å ha fokus på hvor mye bedre det var når en selv var ung, og rakke ned på dagens unge? Er noe spesielt med de som skal gjøre seg til helten i sine egne historier. The kids are allright.

Endret av TheHairyToothfairy
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, TheHairyToothfairy said:

Er dette enda en sånn tråd hvor man har behov for å ha fokus på hvor mye bedre det var når en selv var ung, og rakke ned på dagens unge? Er noe spesielt med de som skal gjøre seg til helten i sine egne historier. The kids are allright.

Ser poenget ditt men det er en kjensgjerning og vel dokumentert at dagens ungdom er langt mer "skjør" enn tidligere generasjoner. Ansvaret faller selvfølgelig på oss foreldre. Samfunnet endres og ikke alt er for det bedre alltid, spesielt i en verden med stor globalisering hvor neste generasjon møter utfordringer tettere på kroppen en tidligere generasjoner 

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nåtidens ungdom ville nok synes litt synd i oss "grønsjete" 90s-ungdom med midtskill og klær i grønn, oransje og sort og gjerne hengende på røykehjørnet på skolen. 

Miljøpolitikk var ikke noe vi tenkte på i det hele tatt. 

Vi kjente bare ungdommene som vi gikk på skole med. Umulig å bli kjent med ungdom fra andre plasser da vi ikke hadde mobiler/internett. 

Nåtidens ungdom ville nok ikke byttet 😂

Anonymkode: 8dbc4...b5c

Miljøpolitikk var absolutt aktuelt på 90-tallet. Vi hadde tydeligere grupperinger. Det var idrettsfolkene, filmgeekene, natur-og ungdom osv. Jevnt over synes jeg ungdom i dag virker mye mer reflekterte og fornuftige enn vi gjorde.

Anonymkode: d13cb...996

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

J

Jeg vet ikke helt om jeg kun ser det positive i at vi ble overlatt til oss selv i den grad vi ble. Kanskje noe mer involvering fra foreldre kunne vært bra, men vi hadde nok vært uenige i det på den tiden :)

 

Anonymkode: 2e95a...98a

Vi var ikke så selvstendige vi heller sammenlignet med tidligere generasjoner.

Fattern flyttet hjemmefra for å gå på skole når han var 15.

Mormor flyttet hjemmefra for å jobbe når hun var 15.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Entern skrev (Akkurat nå):

Vi var ikke så selvstendige vi heller sammenlignet med tidligere generasjoner.

Fattern flyttet hjemmefra for å gå på skole når han var 15.

Mormor flyttet hjemmefra for å jobbe når hun var 15.

Jeg tenkte på i forhold til nå. 

Anonymkode: 2e95a...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenkte på i forhold til nå. 

Anonymkode: 2e95a...98a

Ja og der er jeg enig med deg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig veldig interessant at ungdomstiden til meg, og mine barn (tenåringer rundt 2005) var relativt like.
Vi kan snakke om båndsalat, å samles "på hjørnet" med venner, prate- og sangstunder med venninner, fotball og boksen går på løkka osv, og vi vet hva den andre snakker om, på tvers av generasjoner.

Mine barn og jeg har altså noen felles referansepunkter når vi snakker om våre ungdomstider, mens ungdomstiden for de som er tenåringer nå er så ugjenkjennelig fra vårt ståsted. 

Jeg kan ta et konkret eksempel - mitt ene barn var assistent i en ungdomsskoleklasse noen få år etter at han selv sluttet.
På disse få årene hadde ungdomstiden endret seg merkbart.  At han merket aldersforskjellen var naturlig, men det han merket enda mer var generasjonskløften.  Han hadde ingen felles referansepunkter med dem, selv om han bare var 5 år eldre.

Ingen av dem lekte på kveldstid, spilte ball, lekte boksen går, samlet seg med venner på gjemte steder, alle uteaktiviteter på kveldstid var organiserte.

Han kunne for eksempel snakke om at han husket da han fikk sin første mobiltelefon som 15-åring, hvor dyrt det var med kontantkort og at bruken måtte begrenses til det aller nødvendigste, og hvor streng jeg var på at han ikke skulle ha Facebook før han begynte på vgs.
Han ble møtt med uforstående blikk - mobil som 15-åring, begrense mobilbruk, regler for Facebook?  Det var totalt uforståelig for dem.

Det å se den rivende utviklingen som har skjedd de siste 10-15 årene er egentlig hoderystende.

Anonymkode: 26137...a19

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nåtidens ungdom ville nok synes litt synd i oss "grønsjete" 90s-ungdom med midtskill og klær i grønn, oransje og sort og gjerne hengende på røykehjørnet på skolen. 

Miljøpolitikk var ikke noe vi tenkte på i det hele tatt. 

Vi kjente bare ungdommene som vi gikk på skole med. Umulig å bli kjent med ungdom fra andre plasser da vi ikke hadde mobiler/internett. 

Nåtidens ungdom ville nok ikke byttet 😂

Anonymkode: 8dbc4...b5c

Midtskill er faktisk in igjen nå, legg merke til det neste gang du ser en ungdom på feks TikTok. Og at man lett kunne se forskjell på en som var 30-40 kontra 20 bare på håret, basert på at den eldre har sideskill, den unge har midtskill. 😂 Fikk litt sjokk når jeg begynte å legge merke til det på tilfeldige TikTokvideoer. 

Anonymkode: 52bc4...071

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ungdommen nå til dags" hadde vel ikke klart å avtale noe møte med noen som manglet sosiale medier og bare hadde fasttelefon 😄

Anonymkode: c853b...9a2

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksenmann skrev (1 time siden):

Ser poenget ditt men det er en kjensgjerning og vel dokumentert at dagens ungdom er langt mer "skjør" enn tidligere generasjoner. Ansvaret faller selvfølgelig på oss foreldre. Samfunnet endres og ikke alt er for det bedre alltid, spesielt i en verden med stor globalisering hvor neste generasjon møter utfordringer tettere på kroppen en tidligere generasjoner 

Dagens ungdom skjøre? De har bedre resultater enn vi hadde både i sport og helse. Rekruttene som kommer inn til rekruttskole i dag har ofte vesentlig bedre fysikk enn jeg fikk være med å trene opp. Bedre tannhelse. Klart, noe var nok bedre før, men ærlig talt - det virker som om når vi blir eldre så er det kun sånn at vi skal huske hvor jævlig gode vi var. Kan også minne på at vår generasjon sniffet lim, hadde sukker i alt vi konsumerte og vasset i fotsopp og fot-vorter.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, TheHairyToothfairy said:

Dagens ungdom skjøre? De har bedre resultater enn vi hadde både i sport og helse. Rekruttene som kommer inn til rekruttskole i dag har ofte vesentlig bedre fysikk enn jeg fikk være med å trene opp. Bedre tannhelse. Klart, noe var nok bedre før, men ærlig talt - det virker som om når vi blir eldre så er det kun sånn at vi skal huske hvor jævlig gode vi var. Kan også minne på at vår generasjon sniffet lim, hadde sukker i alt vi konsumerte og vasset i fotsopp og fot-vorter.

Nå velger forsvaret ut 10 prosent av den ungdommen de trenger. Før avtjente vel bortimot 90 prosent av unge menn verneplikten. 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...