Gå til innhold

Hvis tenåringer fra 80-tallet og 90-tallet møtte dagens tenåringer, hvordan hadde det gått?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tenker at det ikke egentlig er så stor forskjell jeg da... 

Den største forskjellen er tilgangen på mobiltelefon og internett, som vel nærmest var en ukjent greie på 90-tallet. 
(Den gangen skolen hadde datarom, der man lærte "touch-metoden" og det å skrive tekster på datamaskin. ) 

Og så er jo klesstilen en helt annen i dag enn den gangen. Samtidig opplever jeg at mye av dagens ungdom har mer toleranse for at folk har forskjellig stil, mens på 90-tallet var det 3-4 stiler å velge i, og de definerte deg som person ut fra hvilken du valgte. 

Anonymkode: 2f32f...eb9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.1.2023 den 9.20):

På 80 tallet var det kult å gi faen i skolen og drikke coca cola i timene. 

i 2023 spiser ungdommene bønnespirer og tofu til lunch og får angst hvis de ikke får trent 8 dager i uken og har 6 i alle fag. 

Anonymkode: cfeb6...aa7

På min plass:

I 2023 drikker de energidrikk i timene, spiser loff og hater å være i aktivitet. 

Hilsen kontaktlærer for ungdommen

Anonymkode: 9b3f2...7ca

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (På 7.2.2023 den 19.43):

Oioioi… det hadde blitt krasj ja. De ubehøvlede 80-tallsungdomnen, med sin sorte humor, i klinsj med være dagers politisk korrekte og woke ungdom med fokus på korrekt begrepsbruk og toleranse for annerledeshet og psykiske problemer. 

80-talls (og sikkert også 90-talls-) ungdommene ville nok krenka livet av nåtidsungdommen mens de hadde ledd rått. Mens de selv hadde blitt kansellert av nåtidens…!

Er ekstremt mye homofobi og rasisme blant dagens ungdom

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gen X med zoomer-barn. Jeg føler ofte at jeg forstår ungdom bedre enn voksne. Mange ungdom nå er flinke til å kommunisere (om enn på en fascinerende norwengelsk måte), og er mer kunnskapsrike enn vi var på vår tid. De er flinkere til å snakke om følelser og utfordringer enn jeg var i samme alder, og mer åpne for å kommunisere på likefot med voksne. Jeg var personlig en mye vanskeligere ungdom enn mine barn er, mer rebelsk og mot alle autoriteter.

Jeg var ungdom på 90-tallet, leste en del babyfilosofi og var interessert i miljøvern og sosial urettferdighet. En del av problemene vi kjempet mot da lever i beste velgående i dag, og det gleder mitt hjerte å se ungdom som er opptatt av andre ting enn å passe inn i det media forteller dem.

Jeg kan bare tolke dagens ungdom ut fra ungdom jeg ser rundt meg, men jeg har et veldig godt inntrykk.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at dagens ungdom blir for tidlig voksne mens vi fikk ungdomsstiden vår ifred uten lupe. Kan ikke huske at foreldrene var med hele tiden, de var opptatt med sitt. Skulle man en plass var det sykkel, buss eller gå. Mens nå har vi som måtte det gjort den bjørnetjeneste at våre ungdommer skal få slippe? Merkelig

Anonymkode: d321e...194

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

UltimateNothing skrev (45 minutter siden):

De er flinkere til å snakke om følelser og utfordringer enn jeg var i samme alder....

De er "flinkere" til å snakke om følelser, fordi de blir så lett offended

Anonymkode: b8575...39c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

De er "flinkere" til å snakke om følelser, fordi de blir så lett offended

Anonymkode: b8575...39c

Hvor mye har du snakket med tenåringene rundt deg?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Synes at dagens ungdom blir for tidlig voksne mens vi fikk ungdomsstiden vår ifred uten lupe. Kan ikke huske at foreldrene var med hele tiden, de var opptatt med sitt. Skulle man en plass var det sykkel, buss eller gå. Mens nå har vi som måtte det gjort den bjørnetjeneste at våre ungdommer skal få slippe? Merkelig

Syns heller det virker som de aldri blir voksne.
Eller, de kan være"voksne" på samme måte som barn kan være, snusfornuftige, men uten noen egentlig erfaring, forståelse. eller selvinnsikt.
Evig veslevoksne barn, med andre ord.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

80/90 talls tenåringen hadde reagert på at alle jentene i dag har langt glatt hår, og at guttene har kort hår, for på 80/90 tallet hadde guttene hockey frisyre eller langt hår.

Anonymkode: b7cf2...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Enda en tulling said:

Eller, de kan være"voksne" på samme måte som barn kan være, snusfornuftige, men uten noen egentlig erfaring, forståelse. eller selvinnsikt.

De blir for tidlig utsatt for prestasjonskrav, uten å forstå hva det egentlig egentlig skal prestere. De er fremdeles omtrent nyfødte i våre øyne, men mange voksne forventer for mye av dem.

Hvor voksne var vi da vi var 16-18? Hvor mye forstod vi faktisk av det vi gjorde?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (29 minutter siden):

Det er jo ikke noe nytt med tenåringer, jeg var snusfornuftig mot min mor og min tenåring er snusfornuftig mot meg og veldig politisk korrekt itillegg.

Tror den aldri blir voksen delen handler mer om de putene som blir sydd under armene deres. De får alt servert men samtidig må de være perfekte både hjemme og blant venner. Var ikke sånn press på oss ikke i samme grad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.1.2023 den 9.18):

Hadde de klart å forstå hverandre? Hadde de stusset over noe?

Anonymkode: 9d9be...bff

Vel, de hadde ikke møtt hverandre…

Den gang var de ute, og nå er de bare inne😂😂 

Anonymkode: 51140...358

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagens unge mangler en hel del ordforråd i forhold til hva vi hadde, og har. Jeg sjokkeres over at de ikke engang forstår enkle ordtak. 

Anonymkode: 04e0e...45a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.1.2023 den 9.22):

Vi hadde ledd oss i hjel av selfiekulturen. INGEN tok bilde av seg selv på 80-tallet og viste det til kjente og ukjente. Vi tok passfoto og delte ut til venner, det var det.

Anonymkode: 376a8...580

Nå er det mange av 80 tallsungdommene som har entret middelalder og legger ut bilder av seg selv på facebook.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tror  egdentlig det var verre før.  På 80-tallet var  "homo" et skjellsord og pappaen til Pippi var negerkonge på ei sydhavsøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Dagens unge mangler en hel del ordforråd i forhold til hva vi hadde, og har. Jeg sjokkeres over at de ikke engang forstår enkle ordtak. 

Til gjengjeld  kan de mye  vi ikke kunne. De er gode på data og kan skrive stil i  IMRAD-format med akademisk språk og perfekte referanser i endnote.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.1.2023 den 14.37):

Gikk på vanlig ungdomsskole og videregående, vi gikk bare i treningstøy vi også. Adidas og Umbro, kneppebukser, Championsokker, leggvarmere, treningsjakker, hettegensere, collegegensere. Og ingen brukte sminke. 

Dette kjenner jeg meg også igjen i😆 Begynte på ungdomsskolen i -96. Gikk stort sett i digre hettegensere og de Adidas kneppebuksene. 

Anonymkode: 31757...fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av språkbruken ville ha vært en utfordring. Når 90-talls-ungdommen hadde snakket om negerarbeid (en jobb ingen ville utføre) eller kokk-skuver (mannlig homofil) så hadde dagens ungdom fått et anfall.

Noen av dagens mannlige fakter ville ha blitt oppfattet som umannlig eller (verst tenkelig) homo av 90-tallets unge.

Samtidig ville 90-tallets unge ha hatt en freidig humor som inkluderte selvironi og som (ironisk nok) tok med alle grupper på en inkluderende måte sammenlignet med dagens nedlatende støte-averse humor.

Anonymkode: d5d78...e5a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Javel ? og det var det ikke på 1990 tallet og tidligere ? Tror faktisk ikke det var så ille den gangen heller. Mer mobbing vil jeg kalle det, der de som driver med dette gikk løs på de som var annerledes om det var utseende eller noe annet (hudfarge) Kunne du slå tilbake lot de deg være i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...