Gå til innhold

Skravletråd for oss som prøver å få barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Vil bare dele min oppskrift for å bli gravid:

1. start umiddelbart med å ta urten dong quai ( kinesisk Kvam), gjerne 2 tabletter hver kveld men ha opphold under menstruasjon 

2. loggfør/benytte app for cyklus:

- 1. Dags mens

- alle samleier

-evt. eggsløsning hvis du kjenner det

3. når du har hatt 3 menstruasjoner så finner du eggløsnings tidspunktet sikrest ved telle tilbake 14 dager fra 1. mensdag.  Noter så datoen for eggløsning i kalender/app. 

4.undersøk om du har hatt samleie umiddelbart ved eggløsning eller 2-3 dager før. Hvis ja, da kan du slite med fertilitet - hvis nei - så har dere kun bommet litt på dato for match mellom egg og sperm, og du er da ikke nødvendigvis infertil, kun at dere ikke traff rett dato for samleie/eggløsning, fullt mulig igjen ved neste forsøk.

4. Hvis du har loggført i ca 5-6 mnd OG du har hatt samleie på dager umiddelbart nær eggløsning ,og du ikke har blitt  gravid , ja da hadde jeg oppført lege. 

Anonymkode: 4233d...3f4

Om dette har funket for deg, er det helt supert! 
Personlig synes jeg dette ble en smule overfladisk skrevet 😅

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg henger meg på. 
Sluttet på prevensjon mai 2022. Logget/sjekket ikke syklus etter det, tenkte at vi var klare, og det skjer når det skjer. Jeg ble helt paff og overlykkelig når jeg ble gravid med en gang (tror nesten det var første forsøk) i august. Da uteble mens, jeg testet og bæm. Fy søren så fantastisk. Jeg mistet i SA uke 9+4 og det var forferdelig. Startet med små blødninger fredag ettermiddag, og lørdag kveld mistet jeg. Jeg var forberedt på at noe kunne skje, jeg vet jo det er vanlig. Men sorgen var jeg ikke forberedt på. Nå har vi prøvd 3 ganger etter det, og ingenting enda. Har håpet oppe denne måneden, da vi har hatt masse samleie både dagene før og på selve EL-dagen. Venter mens 5/2. 

Føler med alle prøvere da ventetiden kan være uutholdelig til tider. Har heldigvis helt regelmessig syklus så det er relativt enkelt og følge med…. Men som jeg håper. Føler nesten ingenting betyr mer nå etter spontanaborten. 

Veldig fin tråd, og litt trøstende å vite at vi er mange som drømmer om det samme 

Anonymkode: 9e7ec...341

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fjernet p-staven forrige uke. Er veldig spent på når syklusen kommer i gang igjen. Håper jo det skal gå litt raskt, men har ikke helt troen. Blir spennende å se hva som skjer fremover :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom tilfeldigvis over denne tråden og kjenner meg så innmari igjen i alle følelser, bekymringer og tanker som deles her inne ❤️ Jeg er en av de heldige som ikke er prøver lenger, men veien til å få det etterlengtede barnet var både tung og uutholdelig lang. Jeg hadde aldri trodd jeg skulle oppleve å bli mamma, og svangerskapet var preget av mye frykt og bekymringer for at det ikke skulle gå bra.  

Det er kanskje lett for meg i etterpåklokskapens syn å si dette, men prøv å leve i nuet mens dere kan. Å være prøver er altoppslukende og tar enormt med krefter mens det står på. Vær gode mot dere selv og gjør ting som gir energi i stedet for å tappe dere. Husk at de aller, aller fleste lykkes med å få barn til slutt, enten på egenhånd eller gjennom hjelp. Det er lett å miste håpet, samtidig som håpet er det som gjør at man fortsetter å stå i prosessen. 

Lykkestøv sendes til dere alle!❤️

Anonymkode: 19507...91c

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frk.Pøls skrev (På 24.1.2023 den 18.56):

Om dette har funket for deg, er det helt supert! 
Personlig synes jeg dette ble en smule overfladisk skrevet 😅

Ja , Don Quai øker blodsirkulasjonen / økt blødningstemdens slik at eggstokkene får bedre blodomløp. Derfor viktig å ikke ta urten ved menstruasjon da man kan få kraftig blødning. Man kan også merke økt tannkjøttblødning v tannpuss  etc neseblod kan øke når man  tar denne urten. 

Om man tar den i ca 3 mnd bør du ha blitt gravid. Min svigerdatter ble gravid nå, etter nesten 2 års forsøk og beskjed fra legen at hun ikke kunne forvente å bli gravid grunnet lav amg. Så sa jeg hun fikk ta Don Quai i 3 mnd. Etter 2 mnd var hun gravid. 

Har du prøvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.1.2023 den 18.54):

Dette er dessverre ingen oppskrift, punkt 3 er kun et gjennomsnitt og slettes ikke sikkert for mange.

Til punkt 4 så vil jeg si at du kan ikke bare fly til legen etter 5-6 måneder. Det er 12 måneder, med mindre du er over 35 år. Ønsker man utredning tidligere må man faktisk gå privat.

Anonymkode: be9b1...23f

Poenget er at det finnes en urt, som heter Don Quai som bidrar til økt blodsirkulasjon til eggstokker og dermed  etter noen måneders bruk bedre og jevnere menstrasjon og eggløsning. Da blir det mye lettere å treffe rett dager, når man har månedlig syklus.

Det var dette jeg ville gi råd om, og man prøver det hvis man vil, hvis ikke lar man være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Idag er jeg skikkelig forbanna😔 var på kontroll etter exu å fikk beskjed som at ivf henvisningen de skulle sende om 3 mnd nå er utsatt i 12 mnd pga vi klarte å bli gravide selv😔 

Akkurat i dag kunne hele helsenorge/ivf/gyn tatt seg en kjempe stor bolle. Allerede prøvd i 15/16 mnd og alderen jobber imot meg😪

Anonymkode: fc83b...c33

• Liker 1
  • Hjerte 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Poenget er at det finnes en urt, som heter Don Quai som bidrar til økt blodsirkulasjon til eggstokker og dermed  etter noen måneders bruk bedre og jevnere menstrasjon og eggløsning. Da blir det mye lettere å treffe rett dager, når man har månedlig syklus.

Det var dette jeg ville gi råd om, og man prøver det hvis man vil, hvis ikke lar man være. 

Det er da ikke vanskelig å treffe eggløsning. Hvor får du det fra? De fleste her inne sliter av andre grunner. Jeg feks blir gravid på hvert forsøk jeg. 100 prosent utlelling til nå (6 graviditeter). Mister hver gang

Anonymkode: 3c473...8ab

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Idag er jeg skikkelig forbanna😔 var på kontroll etter exu å fikk beskjed som at ivf henvisningen de skulle sende om 3 mnd nå er utsatt i 12 mnd pga vi klarte å bli gravide selv😔 

Akkurat i dag kunne hele helsenorge/ivf/gyn tatt seg en kjempe stor bolle. Allerede prøvd i 15/16 mnd og alderen jobber imot meg😪

Whaaat?? Tuller du ikke🥵🥵🥵 Det er det mest latterlige jeg har hørt på lenge! 
Mange gode klemmer din vei, det der skjønner jeg føltes urettferdig..!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja , Don Quai øker blodsirkulasjonen / økt blødningstemdens slik at eggstokkene får bedre blodomløp. Derfor viktig å ikke ta urten ved menstruasjon da man kan få kraftig blødning. Man kan også merke økt tannkjøttblødning v tannpuss  etc neseblod kan øke når man  tar denne urten. 

Om man tar den i ca 3 mnd bør du ha blitt gravid. Min svigerdatter ble gravid nå, etter nesten 2 års forsøk og beskjed fra legen at hun ikke kunne forvente å bli gravid grunnet lav amg. Så sa jeg hun fikk ta Don Quai i 3 mnd. Etter 2 mnd var hun gravid. 

Har du prøvd?

Jeg tror ikke du ville fått så mye negative tilbakemeldinger hvis du bare hadde skrevet det over istedenfor alt dette (fra pkt 2):

AnonymBruker skrev (På 24.1.2023 den 3.08):

Vil bare dele min oppskrift for å bli gravid:

1. start umiddelbart med å ta urten dong quai ( kinesisk Kvam), gjerne 2 tabletter hver kveld men ha opphold under menstruasjon 

2. loggfør/benytte app for cyklus:

- 1. Dags mens

- alle samleier

-evt. eggsløsning hvis du kjenner det

3. når du har hatt 3 menstruasjoner så finner du eggløsnings tidspunktet sikrest ved telle tilbake 14 dager fra 1. mensdag.  Noter så datoen for eggløsning i kalender/app. 

4.undersøk om du har hatt samleie umiddelbart ved eggløsning eller 2-3 dager før. Hvis ja, da kan du slite med fertilitet - hvis nei - så har dere kun bommet litt på dato for match mellom egg og sperm, og du er da ikke nødvendigvis infertil, kun at dere ikke traff rett dato for samleie/eggløsning, fullt mulig igjen ved neste forsøk.

4. Hvis du har loggført i ca 5-6 mnd OG du har hatt samleie på dager umiddelbart nær eggløsning ,og du ikke har blitt  gravid , ja da hadde jeg oppført lege. 

For jeg skal love deg at 99% av alle her inne vet når man har eggløsning, når man burde ha sex, at det finnes diverse apper for dette og når man burde oppsøke hjelp. Det er ikke her skoen trykker. Det føles litt... fordummende kanskje. 

Men takk for ditt tips om dong quai. :) Som du sier er det helt frivillig om man vil prøve. Jeg skal bestille dersom dette forsøket ikke går. :)

Anonymkode: 14c19...722

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen! Skjønner godt at du er forbanna! 😩❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så grusomt! 💔 Hva er alderen din/deres? 

Har dere mulighet for å gå privat? I disse ekstremt dyre tider er det ikke nødvendigvis så enkelt for alle. Pluss, det føles jo skikkelig kjipt å betale det selv når man trodde man skulle få det offentlig! Det er mye penger uansett om man har råd eller ikke! *styrkeklem*

Hjerterått!

Anonymkode: 14c19...722

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på her. Skal ta ut spiral om to uker, og er megaspent.

Har to barn fra før. Med første tok det 16 mnd før jeg ble gravid. Var i gang med utredning og hadde antydninger til pcos, men ble aldri utredet ferdig fordi jeg ble gravid. Med andre ble jeg gravid da jeg glemte ei pille. Kom veldig overraskende på, og veldig tett på første🤭🤯

jeg er spent på hvor lang tid det tar nå. Har en del symptomer som kan tilsvare pcos, og er nervøs for om dette setter en stopper for oss. Jeg syns også det er litt skummelt hvis det går fort. Generelt litt skrekkblanda fryd til hele prosessen. 

Anonymkode: f92e2...4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lavt stoffskifte og har flere ganger spurt min lege om verdiene mine ligger der de skal ettersom jeg prøver å bli gravid.

Har også følt meg litt dårlig og mistenkt at medisindosen min er for lav. Jeg dro til slutt til endokrinolog privat og fikk der klar beskjed om at jeg gikk på altfor lav dose, og hun var svært oppgitt over at jeg hadde prøvd å spørre legen og fått sånne svar.

Blir veldig lei meg over å ikke få god nok hjelp av legen min. Jeg betalte 4000 kr for denne timen. Men i det minste får jeg nå prøvd å oppjustere dosen og se om jeg da blir gravid naturlig. Og om jeg skulle bli gravid så ligger jeg sannsynligvis ikke så lavt på nivåene at det er noe mer risiko for baby.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

What??? Jeg har selv blitt gravid tre ganger i påvente av IVF, har ikke mistet plassen min for det🤔 vi starter nå på mandag. Ble henvist i april, ble gravid og mistet i april, ble gravid og mistet i august, hadde oppstartssamtale i september og fortalte da at jeg hadde vært gravid to ganger, ble gravid og mistet i november/desember, men får fortsatt ivf nå. Hørtes rart ut, det ville jeg klaget på.

Anonymkode: 93255...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde jeg fikk tanta på besøk for mange dager siden, men hun har ikke dukket opp (43 dag siden sist mens). Sist syklus var på 42 dager, så har ikke akkurat store forhåpninger. Nå håper jeg bare TR venter med å komme til lørdag eller søndag så jeg rekker å komme meg til legen å få tatt blodprøvene gyn vil jeg skal ta. 

Har ikke testet, men vurderer det når jeg kommer hjem hvis ikke tr dukker opp. Har bare ikke lyst å ødelegge ferien for meg selv ved å bli skikkelig lei meg. Vet jeg er helt annerledes enn de fleste andre akkurat der. 

Jeg har liksom ingen tro på at jeg kan bli gravid, og denne gangen fikk jeg ikke utslag i det heletatt på el testene. Så aner ikke om vi traff eller ikke. Vi har hatt oss, men om det var til rett tid🤷

Frustrerende alt sammen! Og jeg er litt stresset for at hvis tr kommer nå og jeg ikke rekker å ta blodprøvene denne syklusen. Så må jeg utsette times hos gyn fordi neste tr kommer for sent. Skikkelig, skikkelig dritt å ha så jævlig lange sykluser!!

-ruskemor 

Anonymkode: f5899...497

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

12 måneder??

Min exu var mitt første forsøk, og jeg mistet egglederen. Jeg fikk da beskjed om at jeg ville bli henvist etter 6 måneder hvis vi ikke ble gravide på egenhånd før det.

Anonymkode: edf19...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har prøvd i tre måneder nå, men nå har jeg gått på en stor smell på jobb og er deprimert, har vært veldig langt nede og er usikker på om det er det lureste å fortsette prøvingen akiratt nå.. føler meg litt rådvill. Har vært sykemeldt en stund, og har startet å jobbe 50% denne uken, og det gikk ikke så veldig bra. Jobber som sykepleier og det har vært ekstremt stressende de siste mnd på jobb. Hva ville dere gjort i min situasjon? Synes dette er vanskelig og sårt, har vært klar for å få barn i mange år allerede, er 32 år nå. Kan jo være jeg overtenker hele situasjonen.

Anonymkode: 2ec68...8e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har prøvd i tre måneder nå, men nå har jeg gått på en stor smell på jobb og er deprimert, har vært veldig langt nede og er usikker på om det er det lureste å fortsette prøvingen akiratt nå.. føler meg litt rådvill. Har vært sykemeldt en stund, og har startet å jobbe 50% denne uken, og det gikk ikke så veldig bra. Jobber som sykepleier og det har vært ekstremt stressende de siste mnd på jobb. Hva ville dere gjort i min situasjon? Synes dette er vanskelig og sårt, har vært klar for å få barn i mange år allerede, er 32 år nå. Kan jo være jeg overtenker hele situasjonen.

Jeg ville fortsatt å prøve, men samtidig gjør grep for å få det bedre, f. eks noen timer hos psykolog.

Hvis det tar litt tid vil du være glad du ikke satte prøvingen på vent.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ville fortsatt å prøve, men samtidig gjør grep for å få det bedre, f. eks noen timer hos psykolog.

Hvis det tar litt tid vil du være glad du ikke satte prøvingen på vent.

Takk for svar, godt å få luftet dette litt. Har oppfølging hos psykiatrisk sykepleier ukentlig 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...