Gå til innhold

El bil vinter…. 🤬


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå bor jeg på Vestlandet, men kan se for meg hvor jævlig det er å ha el-bil i Nord-Norge! Helt sykt at det er fremtiden...

Anonymkode: 84dc0...aed

Hva skulle være problematisk med elbil i Nord-Norge? Man bruker mindre strøm i -30 på hardt snøføre enn i -2 med saltet slaps i veibanen på østlandet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den vanligste WLTP er ca 400km også på nye biler, inkludert Tesla 3 for bare et års tid tilbake.

Så har man begrenset lading til 80-90 %, og då kommer vær og forhold som tar WLTP ytterligere ned. 

Det er ofte i hverdagen at man kjører oppstykket og delt, og det er ikke alle av oss som har oppvarmet garasje. Det er mange dager man kjører 200 km, men ikke som en planlagt langkjøring. 

Den planlagte dagen med hjemmekontor kan begynne med unger som ikke nådde skolebussen. Bilen blir kald igjen. Så må man fysisk innom jobben, og bilen blir kald igjen. Så må man kjøre litt i jobben, og bilen blir kald igjen. Sp må mann innom en butikk, og bilen blir kald igjen. Så begynner ettermiddagen med flere barn og det er mye kjøring med en halvtimes rur her og en halvtimes tur der, 20-40 km, akkurat som på formiddagen.

Det suger strøm av batteriet når det er kaldt ute og kjøreforholdene er langt fra optimale.

Det er realiteten for mange av oss. 

Problemet er ikke når man skal kjøre en 5-10 timers tur til fjells. Da forvarmer man, og legger inn stopp på hurtigladere hvor man møter opp til med varmt batteri. 

Anonymkode: c9984...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den vanligste WLTP er ca 400km også på nye biler, inkludert Tesla 3 for bare et års tid tilbake.

Så har man begrenset lading til 80-90 %, og då kommer vær og forhold som tar WLTP ytterligere ned. 

Det er ofte i hverdagen at man kjører oppstykket og delt, og det er ikke alle av oss som har oppvarmet garasje. Det er mange dager man kjører 200 km, men ikke som en planlagt langkjøring. 

Den planlagte dagen med hjemmekontor kan begynne med unger som ikke nådde skolebussen. Bilen blir kald igjen. Så må man fysisk innom jobben, og bilen blir kald igjen. Så må man kjøre litt i jobben, og bilen blir kald igjen. Sp må mann innom en butikk, og bilen blir kald igjen. Så begynner ettermiddagen med flere barn og det er mye kjøring med en halvtimes rur her og en halvtimes tur der, 20-40 km, akkurat som på formiddagen.

Det suger strøm av batteriet når det er kaldt ute og kjøreforholdene er langt fra optimale.

Det er realiteten for mange av oss. 

Problemet er ikke når man skal kjøre en 5-10 timers tur til fjells. Da forvarmer man, og legger inn stopp på hurtigladere hvor man møter opp til med varmt batteri. 

Anonymkode: c9984...271

Er det av erfaring eller synser du?

Anonymkode: d655c...030

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Er det av erfaring eller synser du?

Anonymkode: d655c...030

Det var faktisk et intressant innlegg, som glere burde ta seg notis av! 

Anonymkode: 45ab7...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, TS, nei, jeg har ikke det problemet med vår elbil. Men vet du hva, jeg har ikke engang det problemet med min ELSYKEL!! som har mye mindre, og mye billigere batteri, antar jeg, og den står ute på vinteren (og sommeren). Har jeg 20 km igjen på den, så etter en frost-natt, har jeg fortsatt 20 km igjen på den. Det er noe galt med din bil, din batteri, det er ikke noe som er vanlig og normalt for elbiler, elsykler, eller elbatterier for den slags skyld. 

Anonymkode: 6dfc1...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Altså, TS, nei, jeg har ikke det problemet med vår elbil. Men vet du hva, jeg har ikke engang det problemet med min ELSYKEL!! som har mye mindre, og mye billigere batteri, antar jeg, og den står ute på vinteren (og sommeren). Har jeg 20 km igjen på den, så etter en frost-natt, har jeg fortsatt 20 km igjen på den. Det er noe galt med din bil, din batteri, det er ikke noe som er vanlig og normalt for elbiler, elsykler, eller elbatterier for den slags skyld. 

Anonymkode: 6dfc1...4c5

Tja, at man har igjen 35 mil, men i realiteten allikevel kan kjøre kun 18 mil på batteriet er kjent problematikk. Har 2 elbiler selv, og det samme fenomenet gjelder begge bilene. Nå som det er blitt varmere på Østlandet igjen har rekkevidden normalisert seg. De som hevder at det ikke spiller noen rolle om det er 0 grader eller minus 20 prater bare piss. Bilene mine er forøvrig nye (2021 og 2022). Ikke noe drittbiler heller dersom noen skulle lure på det.

Anonymkode: f355d...33b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 2/13/2023 at 9:48 AM, -jk- said:

Det er motsatt. Prosentvis brenner langt flere drivstoffbiler enn elbiler. 4-5 ganger så høy sannsynlighet for brann i drivstoffbiler faktisk. 

https://elbil.no/elbiler-er-langt-tryggere/
https://www.faktisk.no/artikler/j19p7/er-elbilen-en-brannbombe

Selv når du korrigerer for bilens alder ? 

Anonymkode: c2961...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selv når du korrigerer for bilens alder ? 

Anonymkode: c2961...9be

Ja, fordi det er nyere fossilbiler som brenner oftest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, -jk- said:

Ja, fordi det er nyere fossilbiler som brenner oftest. 

Det antar jeg du har tall på? 

En at annet moment er at de tallene elbilforeningen opererer med av en eller annen grunn ikke korrigert for i forhold til antall el/fosil biler (selv om det er solgt flest el biler de siste årene er det fortsatt flest andre biler på veien), eller korrigert for kjørte km. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (14 minutter siden):

Det antar jeg du har tall på? 

En at annet moment er at de tallene elbilforeningen opererer med av en eller annen grunn ikke korrigert for i forhold til antall el/fosil biler (selv om det er solgt flest el biler de siste årene er det fortsatt flest andre biler på veien), eller korrigert for kjørte km. 

Hybridbiler har høyest sannsynlighet for bilbrann, deretter fossilbiler, og - med langt avstand - til slutt elbiler. Dette har blitt skrevet om sååååå mange ganger at jeg bare ikke fatter at vi fortsatt diskuterer det.

Anonymkode: d655c...030

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hybridbiler har høyest sannsynlighet for bilbrann, deretter fossilbiler, og - med langt avstand - til slutt elbiler. Dette har blitt skrevet om sååååå mange ganger at jeg bare ikke fatter at vi fortsatt diskuterer det.

Anonymkode: d655c...030

Jepp, det er skrevet mange ganger. Men hvor er tallene (antall branner pr biltype korrigert for antall og alder)? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit! Jeg satt akkurat nå og tenkte at min neste bil blir en elbil. Den planen utgår etter å ha lest denne tråden. Er det virkelig så ille? Jeg trodde utviklingen hadde kommet mye lenger?

Anonymkode: a5975...9a0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Shit! Jeg satt akkurat nå og tenkte at min neste bil blir en elbil. Den planen utgår etter å ha lest denne tråden. Er det virkelig så ille? Jeg trodde utviklingen hadde kommet mye lenger?

Anonymkode: a5975...9a0

Nei den har faktisk ikke det.

Anonymkode: 45ab7...bd9

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei den har faktisk ikke det.

Anonymkode: 45ab7...bd9

Man må faktisk fryse og vaske vinduene med Antibac så de ikke dugger, for å komme seg hjem på kalde dager?

Anonymkode: a5975...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Shit! Jeg satt akkurat nå og tenkte at min neste bil blir en elbil. Den planen utgår etter å ha lest denne tråden. Er det virkelig så ille? Jeg trodde utviklingen hadde kommet mye lenger?

Anonymkode: a5975...9a0

Nei det er ikke så ille

Anonymkode: 9ce82...f83

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man må faktisk fryse og vaske vinduene med Antibac så de ikke dugger, for å komme seg hjem på kalde dager?

Anonymkode: a5975...9a0

Nei det må man ikke

Anonymkode: 9ce82...f83

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
-jk- skrev (18 timer siden):

Hva skulle være problematisk med elbil i Nord-Norge? Man bruker mindre strøm i -30 på hardt snøføre enn i -2 med saltet slaps i veibanen på østlandet.

Kommentaren du svarte på omhandlet Vestlandet, som gjerne har en ekstremt mild vinter pga. maritimt klima. 
 

Batteri tappes raskere ved minusgrader, og for å holde varmen i 30-°C må man kjøre setevarmere og varmeanlegg rimelig hardt. Dette drar strøm raskere enn du rekker å si hæstkuk.

Anonymkode: c54b9...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kommentaren du svarte på omhandlet Vestlandet, som gjerne har en ekstremt mild vinter pga. maritimt klima. 
 

Batteri tappes raskere ved minusgrader, og for å holde varmen i 30-°C må man kjøre setevarmere og varmeanlegg rimelig hardt. Dette drar strøm raskere enn du rekker å si hæstkuk.

Anonymkode: c54b9...9fb

Jeg har hytte på fjellet der det fort kan være -25 i en uke i strekk så er godt kjent med kulde og batterier. Varmen trekker ikke så mye, om den bruker 4kW kontinuerlig når man kjører i 80km/t er det bare 50Wh/km. Setevarmere bruker nesten ingenting, merkes knapt (jeg bruker de dog aldri selv da jeg ikke liker setevarme). I høy hastighet merker man kulden mer da kald luft har høyere tetthet og dermed mer luftmotstand. 

De fleste moderne elbiler har batterivarmer, og da spiller det liten rolle for batteriet hvor kaldt det er ute. Det varmes opp når man forvarmer bilen. Rekkevidden blir mindre ved mange små turer pga. stadig nedkjøling av kupe og batteri, men det er jo stort sett ved langturer man trenger maks rekkevidde. De færreste kjører 200km+ fordelt på mange småturer daglig. 

Rullemotstand har mye å si. Isføre har ekstremt lav rullemotstand, mens om det f.eks er 5cm ubrøytet snø eller slaps øker den dramatisk og da kan forbruket også øke ganske mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Nå bor jeg på Vestlandet, men kan se for meg hvor jævlig det er å ha el-bil i Nord-Norge! Helt sykt at det er fremtiden...

Anonymkode: 84dc0...aed

Elbil er fremtiden i byene. Men aldri i VERDEN om jeg tør kjøre elbil over fjelloverganger i ruskevær… 

Anonymkode: 57d13...264

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Elbil er fremtiden i byene. Men aldri i VERDEN om jeg tør kjøre elbil over fjelloverganger i ruskevær… 

Anonymkode: 57d13...264

Om det blir stopp vil elbilen holde varmen minst like lenge som dieselbilen. Man lader jo opp før turen over fjellet, og en bil som står stille kan holde greit levelig innetemperatur med et forbruk på 1kW. Dvs. at man fint kan klare seg et par døgn. Dieselbilen kan være farlig om snøyen føyker igjen rundt bilen og hindrer eksosen i å unnslippe  Det har vært dødsfall pga. CO-forgiftning i nedsnødd bil.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...