Gå til innhold

El bil vinter…. 🤬


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi må bare konstatere at elbiler er og blir ikke for alle. For personer med lav IQ blir det for vanskelig å skjønne hvordan faktorer som temperatur, hastighet, føre mv. påvirker rekkevidden.

 

Hilsen elbilist

Anonymkode: 03c63...295

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

-jk- skrev (8 timer siden):

Flisespikking ;) Er koblet på samme aksel da, er det jeg mente. Det betyr uansett at kompressoren ikke går når motoren ikke går. Skal man få til det må man ha en hybrid med elektrisk AC-kompressor.

Ikke flisespikking, men du burde vite såpass at det kalles remskive den som drar kompressoren. Det skal ikke mye kunnskaper til for å vite såpass, men Trygve Hegnar hadde helt rett i utsagn i Finansavisen for 7-8 år siden; de som kjøper Tesla har ikke peiling på bil. Og det har du bevist selv😄

Anonymkode: 45ab7...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (22 timer siden):

Nei, da er ikke elbil noe for deg. Vi kjører ikke slik, uavhengig av type bil stopper vi ofte for å spise, gå på do, lufte bikkja osv. Orker ikke kontinuerlig stress-kjøring, jeg må ha noen pauser ;) En god lunsj/middag på restaurant er 100x bedre enn en kjip matpakke, å finne gode spisesteder langs reisen er faktisk en av de større gledene med  langturer for min del :) 

Er ikke stresskjøring å kjøre så lenge for meg. Slapper av når jeg kjører og de strekkene er typisk kjørt på sen kveld/natt mao lite trafikk på veiene.

Matpakkene mine er mye, men kjip er ikke en av de. Nyter gjerne gode måltider på kafe/restaurant men det forlenger reisetiden såpass mye at det ikke er verdt det når jeg er på vei fra A til B. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Å kjøre i 11-12t uten stop og spise i bilen samtidig er ikke trafikksikkert, du er en trafikkfare 

Anonymkode: 194de...fc7

Nei ikke så lenge en ikke er trøtt når en kjører. Spising er typisk om en står i kolonne eller er på fergen. Men om det ikke er ferge underveis (noe som sjeldent lar seg gjøre når en bor på Vestlandet) så tilpasses matpakken slik at det er mat som egner seg til å spises under kjøring. Har kjørt slik i snart 30 år og null uhell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke flisespikking, men du burde vite såpass at det kalles remskive den som drar kompressoren. Det skal ikke mye kunnskaper til for å vite såpass, men Trygve Hegnar hadde helt rett i utsagn i Finansavisen for 7-8 år siden; de som kjøper Tesla har ikke peiling på bil. Og det har du bevist selv😄

Anonymkode: 45ab7...bd9

Hva driver reima som driver kompressoren? 

Anonymkode: 0cae1...7ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Fru Uperfekt said:

Nei ikke så lenge en ikke er trøtt når en kjører. Spising er typisk om en står i kolonne eller er på fergen. Men om det ikke er ferge underveis (noe som sjeldent lar seg gjøre når en bor på Vestlandet) så tilpasses matpakken slik at det er mat som egner seg til å spises under kjøring. Har kjørt slik i snart 30 år og null uhell. 

Mulig du tror du ikke blir trøtt når du kjører så lenge i ett strekk, men det blir du. Er jo ikke uten grunn for at yrkessjåfører har kjøre- og hviletid

Anonymkode: 194de...fc7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 2/17/2023 at 1:50 PM, AnonymBruker said:

Det er jo egentlig ulovlig å kjøre så lenge i et strekk da man utgjør enn stor trafikkfare, det hjelper ikke hvilken type bil man kjører

Anonymkode: 194de...fc7

 

On 2/17/2023 at 1:44 PM, AnonymBruker said:

Å kjøre i 11-12t uten stop og spise i bilen samtidig er ikke trafikksikkert, du er en trafikkfare 

Anonymkode: 194de...fc7

Har du paragrafer eler dommer som viser at det er ulovlig å kjøre 11-12 timer tilnærmet kontinuerlig?

Å utgjøre en trafikkfare er trolig ulovlig, men vanskelig å bevise hva som er en trafikkfare før en ulykke har inntruffet. Min tidligere svigermor ble (dessverre) ikke forbudt selv om hun ikke hadde peiling på å kjøre bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Tiuren said:

 

Har du paragrafer eler dommer som viser at det er ulovlig å kjøre 11-12 timer tilnærmet kontinuerlig?

Å utgjøre en trafikkfare er trolig ulovlig, men vanskelig å bevise hva som er en trafikkfare før en ulykke har inntruffet. Min tidligere svigermor ble (dessverre) ikke forbudt selv om hun ikke hadde peiling på å kjøre bil. 

Har ikke skrevet at det er ulovlig? Skrev at det jo egentlig er ulovlig da man utgjør en trafikkfare.

Men er man yrkessjåfør så er dette ulovlig, så burde jo være slik for privatpersoner også

Anonymkode: 194de...fc7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.1.2023 den 14.36):

Vedder på at de som ikke har problemer her kjører, nettopp, Tesla. Noen som fortsatt syns det bare er en drittbil?

Anonymkode: 963f6...f71

Best el bilen, men i bil sammenheng, en drittbil!

Anonymkode: 245ca...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.2.2023 den 1.17):

Vi må bare konstatere at elbiler er og blir ikke for alle. For personer med lav IQ blir det for vanskelig å skjønne hvordan faktorer som temperatur, hastighet, føre mv. påvirker rekkevidden.

 

Hilsen elbilist

Anonymkode: 03c63...295

Og for noen er det forståelsen for at det ikke passer med deres kjøremønster 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.2.2023 den 23.53):

Mulig du tror du ikke blir trøtt når du kjører så lenge i ett strekk, men det blir du. Er jo ikke uten grunn for at yrkessjåfører har kjøre- og hviletid

Anonymkode: 194de...fc7

Yrkessjåfører kjører hver enda dag og det er ikke alle yrkessjåfører som har kjøre og hviletid.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Har ikke skrevet at det er ulovlig? Skrev at det jo egentlig er ulovlig da man utgjør en trafikkfare.

Men er man yrkessjåfør så er dette ulovlig, så burde jo være slik for privatpersoner også

Anonymkode: 194de...fc7

Det gjelder kun noen grupper yrkessjåfører ikke alle… En utgjør en trafikkfare om en kjører trøtt det gjør jeg ikke. Og du skrev jo at det egentlig er ulovlig men du har ingen paragrafer som underbygger påstanden din.

Endret av Fru Uperfekt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Har ikke skrevet at det er ulovlig? Skrev at det jo egentlig er ulovlig da man utgjør en trafikkfare.

Men er man yrkessjåfør så er dette ulovlig, så burde jo være slik for privatpersoner også

Anonymkode: 194de...fc7

Du skriver"Det er jo egentlig ulovlig å kjøre så lenge i et strekk da man utgjør enn stor trafikkfare, det hjelper ikke hvilken type bil man kjører" men mener du ikke skriver det er ulovlig. Men at det burde være ulovlig (så derfor er det ulovlig?). Håper du forstår hva du mener.... 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 hours ago, Fru Uperfekt said:

Det gjelder kun noen grupper yrkessjåfører ikke alle… En utgjør en trafikkfare om en kjører trøtt det gjør jeg ikke. Og du skrev jo at det egentlig er ulovlig men du har ingen paragrafer som underbygger påstanden din.

Ja det gjelder tungtransport sjåfører.

Ja å sovne i trafikken er ulovlig og straffbart

Anonymkode: 194de...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Tiuren said:

Du skriver"Det er jo egentlig ulovlig å kjøre så lenge i et strekk da man utgjør enn stor trafikkfare, det hjelper ikke hvilken type bil man kjører" men mener du ikke skriver det er ulovlig. Men at det burde være ulovlig (så derfor er det ulovlig?). Håper du forstår hva du mener.... 

Ja å sovne i trafikken er ulovlig

Anonymkode: 194de...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja det gjelder tungtransport sjåfører.

Ja å sovne i trafikken er ulovlig og straffbart

Anonymkode: 194de...fc7

Men så sovner jeg ikke i trafikken og kjører ikke trøtt ergo er det lov å kjøre 10-12t strekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja å sovne i trafikken er ulovlig

Anonymkode: 194de...fc7

Men ingen har snakket om å sove i trafikken så hold de stråmennene dine i åkeren hvor de hører hjemme 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Fru Uperfekt said:

Men så sovner jeg ikke i trafikken og kjører ikke trøtt ergo er det lov å kjøre 10-12t strekk

Ikke sikkert  du merker det selv

Anonymkode: 194de...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde elbil i 5 år. Så kjøpte vi bensinbil. Vi har aldri kjørt så mye i vært liv...det var så deilig å riste av seg den rekkeviddeangsten . Litt dyrt da...særlig i bomtuneller. Men å slippe å planlegge ❤

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ikke sikkert  du merker det selv

Anonymkode: 194de...fc7

Har ett kontrollregime så ville merket det. Har vært yrkessjåfør tidligere så vet noenlunde hva jeg skal gjøre for selvkontroll. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...