Gå til innhold

El bil vinter…. 🤬


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde nesten 200 km igjen. Kjørte så 50, hadde pause på 4 timer, og kom meg knapt hjem igjen.

Jævlig vanskelig å planlegge dagen, nydelig vær, sol, kaldt og greit snøføre.

Hvordan gjør dere andre det? 

Anonymkode: c9984...271

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan gjør dere andre det? 

Med hva?

Anonymkode: f577c...3ef

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører som vanlig, lader mest hjemme 

Anonymkode: 67f58...72b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrur på long range om jeg trenger det, eller lader på veien hvis jeg trenger det. Bil som står i dårlig dekning kan bruke en del strøm på å søke, så skru av dette før du forlater bilen. 

Anonymkode: 4b1b1...727

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt det problemet, som regel er det ganske lett å forutsi hva som vil være igjen på batteriet når jeg kommer hjem. Jeg ser mest på måleren, ikke estimert antall kilometer igjen. Lader hjemme. Men jeg tar aldri noen sjanser, da - prøver aldri å tyne batteriet, og særlig ikke om vinteren. Jeg har aldri vært i nærheten av å gå tom.

Anonymkode: b935c...095

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde nesten 200 km igjen. Kjørte så 50, hadde pause på 4 timer, og kom meg knapt hjem igjen.

Jævlig vanskelig å planlegge dagen, nydelig vær, sol, kaldt og greit snøføre.

Hvordan gjør dere andre det? 

Anonymkode: c9984...271

Man blir kjent med bilen sin, og vet den ikke innfrir hva den lover. 

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har EL-bil som tjenestebil på jobb.

Helt ubrukelig på vinteren.


Har 2 bensinbiler privat. Null stress.

Anonymkode: dd9a9...2e9

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Med hva?

Anonymkode: f577c...3ef

Tar dere alltid høyde for at man ikke kan stole på km antallet det står oppført med ikke er reelt? 

Hvordan regner dere ut hvor mange km man egentlig trenger? Eller er det bare min bil som lyver til meg om at jeg har 200 km jeg kan kjøre, men egentlig har jeg bare litt over 100? 

Er det en formel for dette, må man ha kalkulator og planlegge etter? Hvordan planlegger dere dagen? 

Anonymkode: c9984...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tar dere alltid høyde for at man ikke kan stole på km antallet det står oppført med ikke er reelt? 

Hvordan regner dere ut hvor mange km man egentlig trenger? Eller er det bare min bil som lyver til meg om at jeg har 200 km jeg kan kjøre, men egentlig har jeg bare litt over 100? 

Er det en formel for dette, må man ha kalkulator og planlegge etter? Hvordan planlegger dere dagen? 

Anonymkode: c9984...271

Venninnen min har elbil som går ca 400 på sommerføre, men på vinteren, og når temperaturen kommer ned mot en -10 eller -15, så går det ned til ca 200 eller mindre om en skrur på varmeappatatet. Varmekablene i setene tar mye  mindre strøm enn varmevifta. 

Anonymkode: f4b07...435

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner begge el-bilene mine, så vet hva de kan gi etter vær og forhold. Men bruker stort sett prosent som indikator og ikke km. 

Hvilken bil har du, TS? 

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skrur på long range om jeg trenger det, eller lader på veien hvis jeg trenger det. Bil som står i dårlig dekning kan bruke en del strøm på å søke, så skru av dette før du forlater bilen. 

Anonymkode: 4b1b1...727

Dårlig dekning? Internett? Søke etter hva? Hva skal jeg slå av? Jeg slår av bilen når jeg parkerer. 

Long range? 5 mil? Er det long range å komme seg på jobb? 

Anonymkode: c9984...271

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Venninnen min har elbil som går ca 400 på sommerføre, men på vinteren, og når temperaturen kommer ned mot en -10 eller -15, så går det ned til ca 200 eller mindre om en skrur på varmeappatatet. Varmekablene i setene tar mye  mindre strøm enn varmevifta. 

Anonymkode: f4b07...435

Nettopp!
Varmekabler i setet tar ikke dugg av ruta. Holder hun pusten da eller? 🤬 

Anonymkode: c9984...271

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nettopp!
Varmekabler i setet tar ikke dugg av ruta. Holder hun pusten da eller? 🤬 

Anonymkode: c9984...271

Nei, de verste dagene må hun åpne vinduet og sitter med teppe over fanget, men det hjelper å sette vifta på en lav styrke og varme og ha det jevnt, men ja hun fryser en del hehe

Anonymkode: f4b07...435

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps det hjelper å vaske ruta innvendig med antibac så dugger det ikke så fælt. 

Anonymkode: f4b07...435

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bil beregner antall km etter siste kjøring. Får mye kortere rekkevidde om den siste kjøreturen var småkjøring.

Hos meg så beregner den mer korrekt om jeg plotter inn i gps hvor jeg skal.

 

Anonymkode: 359a9...91d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hadde nesten 200 km igjen. Kjørte så 50, hadde pause på 4 timer, og kom meg knapt hjem igjen.

Jævlig vanskelig å planlegge dagen, nydelig vær, sol, kaldt og greit snøføre.

Hvordan gjør dere andre det? 

Anonymkode: c9984...271

Er det Tesla?

Anonymkode: ec5b0...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tar dere alltid høyde for at man ikke kan stole på km antallet det står oppført med ikke er reelt? 

Hvordan regner dere ut hvor mange km man egentlig trenger? Eller er det bare min bil som lyver til meg om at jeg har 200 km jeg kan kjøre, men egentlig har jeg bare litt over 100? 

Er det en formel for dette, må man ha kalkulator og planlegge etter? Hvordan planlegger dere dagen? 

Anonymkode: c9984...271

 Deler rekkevidden på to om vinteren. Da har jeg ca 10% å gå på. 

Anonymkode: f577c...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken elbil har du? :) 

Første vinteren med elbil her i huset også og jeg merker at det er uvant. Bare det å skru på varmeapparat reduserer rekkevidden ganske mye. Men så mye som din har jeg ikke opplevd. Sto bilen parkert varmt før du startet kjøringen første gangen? Eneste gangen jeg har opplevd noe lignende var når jeg hentet bilen etter vi hadde hatt bilen på service. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...