Gå til innhold

El bil vinter…. 🤬


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Blir ekstra glad i dieselbilen min når jeg leser her. 

Anonymkode: 7afea...eca

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Made4u

Hvorfor kjøper dere drittbiler som folk sitter og fryser i om vinteren og som gir rekkevidde-nevroser og dere ikke kommer langt med. Det blir for dumt!!

Er bilen jeg har elbil? Nei!! Skal min neste bil være en elbil? Absolutt ikke!! Er det å kjøre bil med forbrenningsmotor verdt merkosten? Absolutt! Jeg skal ikke spare penger på å kjøre elbil før jeg strengt tatt må, eventuelt må fremstegene innen teknologi gi bilene vesentlig lengre rekkevidde enn i dag og komforten må være så man kan slippe å fryse på vinterstid for å komme seg frem også...

Takk dere selv for at dere har valgt å spare ved å kjøpe drittbiler dere skulle styrt unna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Blir ekstra glad i dieselbilen min når jeg leser her. 

Anonymkode: 7afea...eca

Elbiler er ikke noe billigere å ha med en gang de skal brukes en del, å surre litt rundt i nærområdet og lade billig hjemme er jo en ting, men med en gang en skal kjøre fra feks Ålesund til Bergen så kreves det massiv planlegging og dyre kw på hurtigladere. Ene venninna mi ringte meg desperat en morgen og ba om å låne dieselbilen min fordi hun plutselig måtte et viktig ærrend og bilen var bare halvladet. Sånt opplegg betaler jeg ikke flere hundre tusen for. 

Anonymkode: f4b07...435

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

 Deler rekkevidden på to om vinteren. Da har jeg ca 10% å gå på. 

Anonymkode: f577c...3ef

Takk, dette var en enkelt nok huskeregel 😘

Det passer temmelig bra på det jeg beskrev. 

Må spørre deg om du bruker samme formel på -5, og -15?

Anonymkode: c9984...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt elbil i 6,5 år. Plages ikke med dette🤷🏼‍♀️

Anonymkode: b6063...7a0

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Made4u skrev (1 time siden):

Hvorfor kjøper dere drittbiler som folk sitter og fryser i om vinteren og som gir rekkevidde-nevroser og dere ikke kommer langt med. Det blir for dumt!!

Er bilen jeg har elbil? Nei!! Skal min neste bil være en elbil? Absolutt ikke!! Er det å kjøre bil med forbrenningsmotor verdt merkosten? Absolutt! Jeg skal ikke spare penger på å kjøre elbil før jeg strengt tatt må, eventuelt må fremstegene innen teknologi gi bilene vesentlig lengre rekkevidde enn i dag og komforten må være så man kan slippe å fryse på vinterstid for å komme seg frem også...

Takk dere selv for at dere har valgt å spare ved å kjøpe drittbiler dere skulle styrt unna...

Tja. Jeg kjørte drøye 300 km hjem fra hytta i dag. Startet med 30% på batteriet, da vi ikke har innlagt strøm på hytta. Bilen har stått 3 døgn i kulda, ned mot -20 grader. Brukte 4:50 på hjemturen, med 3 korte ladestopp på i snitt 15 minutter hver. Helt uproblematisk. Brukte 2 av ladestoppene til å lufte bikkja og den siste til å gå på do. Temperaturen inne i bilen sto på 23 grader hele turen.

Endret av -jk-
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke noe problem med dette. Rekkevidden synker fra 400 til 300. Jeg har elbil pluss dieselbil. Elbilen er best vinterbil siden den varmer seg opp før turen uten å bruke diesel og spy ut eksos.

Endret av Isambard
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Elbiler er ikke noe billigere å ha med en gang de skal brukes en del, å surre litt rundt i nærområdet og lade billig hjemme er jo en ting, men med en gang en skal kjøre fra feks Ålesund til Bergen så kreves det massiv planlegging og dyre kw på hurtigladere. Ene venninna mi ringte meg desperat en morgen og ba om å låne dieselbilen min fordi hun plutselig måtte et viktig ærrend og bilen var bare halvladet. Sånt opplegg betaler jeg ikke flere hundre tusen for. 

Anonymkode: f4b07...435

Planlegging? Det er jo hurtigladere snart "overalt". Jeg kan velge mellom mer enn 15 lynladeplasser bare på de 300 km jeg har til hytta. 

Hurtiglading koster ca. det samme som fossilt drivstoff per km, men siden man normalt starter med fullt batteri hjemme blir totalen likevel mye bedre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Må spørre deg om du bruker samme formel på -5, og -15?

Ja, jeg gjør det, så blir jeg heller positivt overrasket om det ikke stemmer. Men om bilen har stått kaldt og jeg må bruke varme inne i bilen, så stemmer det vanligvis ganske godt. 

Det som er kjipt er at hurtiglading tar evigheter i kulda, min bil bruker minst en time fra 30 til 80 %, så i praksis er bilen min ganske ubrukelig til annet enn turer på butikken og helt kort i nærområdet i vinterhalvåret. 

Anonymkode: f577c...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, jeg gjør det, så blir jeg heller positivt overrasket om det ikke stemmer. Men om bilen har stått kaldt og jeg må bruke varme inne i bilen, så stemmer det vanligvis ganske godt. 

Det som er kjipt er at hurtiglading tar evigheter i kulda, min bil bruker minst en time fra 30 til 80 %, så i praksis er bilen min ganske ubrukelig til annet enn turer på butikken og helt kort i nærområdet i vinterhalvåret. 

Anonymkode: f577c...3ef

Ja, det er ulempen med bil uten batterivarme, som f.eks Nissan Leaf. På biler med batterivarmer, som f.eks Tesla, går hurtiglading like raskt vinter som sommer. 

Skal jeg kjøre så raskt som mulig prøver jeg å kjøre ned til 10% og lade opp til 60% sånn omtrentlig. Det gir mye raskere lading enn fra 30% til 80% og brukbar andel av batteriet er akkurat like stor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (5 minutter siden):

Skal jeg kjøre så raskt som mulig prøver jeg å kjøre ned til 10% og lade opp til 60% sånn omtrentlig. Det gir mye raskere lading enn fra 30% til 80% og brukbar andel av batteriet er akkurat like stor. 

På min bil går ikke det. Hvis batteriet går under 25% plinger bilen uavbrutt pga lavt batterinivå. 

Anonymkode: f577c...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

På min bil går ikke det. Hvis batteriet går under 25% plinger bilen uavbrutt pga lavt batterinivå. 

Anonymkode: f577c...3ef

Oj, det høres usannsynlig plagsomt ut. Lurer på hvorfor i all verden produsenten har valgt den løsningen, man må da støtt og stadig kjøre batteriet mye lengre ned. Jeg kjører det ofte ned mot null for å minimere mengden tid brukt på hurtiglading. 

Et varsel i skjermen når det går under 10% hadde vært mer enn nok. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gamle elbiler uten varmepumpe taper 50% rekkevidde om vinteren. Nye elbiler med varmepumpe taper ca. 30-40%.

Anonymkode: 72f21...f8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Gamle elbiler uten varmepumpe taper 50% rekkevidde om vinteren. Nye elbiler med varmepumpe taper ca. 30-40%.

Anonymkode: 72f21...f8d

Ved mye småkjøring kanskje. Vår Tesla X fra 2017 har ikke varmepumpe og taper ikke mer enn 20-30% på vinteren om vi snakker langkjøring. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad jeg kan kjøre Trondheim-Oslo tur/retur uten å fylle tanken, varmen kan stå på full guffe, setevarme på fullt, varmetråder på. Er det kaldt i tillegg så er rekkevidden enda lengre og effekten av motoren bedre.  

Anonymkode: fcd93...511

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Glad jeg kan kjøre Trondheim-Oslo tur/retur uten å fylle tanken, varmen kan stå på full guffe, setevarme på fullt, varmetråder på. Er det kaldt i tillegg så er rekkevidden enda lengre og effekten av motoren bedre.  

Anonymkode: fcd93...511

Det er vel knapt mulig å få lengre rekkevidde vinterstid. Luftens tetthet er 11% høyere i -20 i forhold til +20, så luftmotstanden øker betraktelig. Og er det snø eller slaps på veien øker også rullemotstanden, til dels mye. Rent isføre gir dog lav rullemotstand.

Ennå har jeg aldri kjørt Oslo-Trondheim uten stopp, uansett type bil. Men om man liker slikt, så kjør på. Jeg har verken blære til det eller ønske om å spise matpakke på veien. Bikkja hadde også blitt relativt misfornøyd ;)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (3 minutter siden):

Det er vel knapt mulig å få lengre rekkevidde vinterstid. Luftens tetthet er 11% høyere i -20 i forhold til +20, så luftmotstanden øker betraktelig. Og er det snø eller slaps på veien øker også rullemotstanden, til dels mye. Rent isføre gir dog lav rullemotstand.

Ennå har jeg aldri kjørt Oslo-Trondheim uten stopp, uansett type bil. Men om man liker slikt, så kjør på. Jeg har verken blære til det eller ønske om å spise matpakke på veien. Bikkja hadde også blitt relativt misfornøyd ;)

Kald luft gjør også under for forbrenningen, er jo en grunn til at stort sett alle biler med turbo har intercooler. 

Jeg har kjørt flere ganger fra Trondheim til Oslo uten å stoppe, kjører på samme tanken hjem igjen uten å fylle. Men som regel så blir det en stopp på Dovre eller Dombås men det blir ikke fylt drivstoff.

Anonymkode: fcd93...511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kald luft gjør også under for forbrenningen, er jo en grunn til at stort sett alle biler med turbo har intercooler. 

Jeg har kjørt flere ganger fra Trondheim til Oslo uten å stoppe, kjører på samme tanken hjem igjen uten å fylle. Men som regel så blir det en stopp på Dovre eller Dombås men det blir ikke fylt drivstoff.

Anonymkode: fcd93...511

Dombås er vel det stedet underveis jeg prøver mest å unngå å stoppe på. Turistfelle av dimensjoner og fullstendig kaos på dager med mye trafikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken bil har du? For om det er en nyere elbil så høres dette usannsynlig ræva ut. Altså, km beregninga er jo helt på tur uansett, for den forholder seg jo bare til hvordan du kjørte på forrige tur, men batteriet skal jo ikke tape seg så enormt selv om det er kaldt. Vi forvarmer alltid bilen når det er kaldt og den står ute for at den ikke skal henge på trommelbremsene, men det er eneste tilpasningen jeg egentlig har gjort i overgangen til elbil (også må jeg rygge inn i garasjen for å få laderen på rett sted da, men før måtte jeg jo rygge ut, så det er jo bare hvert sitt styr 😅) Rekkevidden er selvsagt betydelig redusert om vinteren sammenlignet med de varme sommerdagene, men vi kjører nå hjemmefra til hytta uten stopp, og mer enn 3.5 time i bil uten stopp holder ikke verken barn eller blære uansett 👌

Anonymkode: 0a227...5ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...