Gå til innhold

El bil vinter…. 🤬


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

-jk- skrev (10 minutter siden):

Vi lader elbilen på solcelleanlegget på hytta 8 måneder i året. November-februar er det for lite sol, ellers nok. 

Solcelleanlegget hjemme leverer over 200kWh en god sommerdag, nok til å kjøre 1000km. Selv nå i februar har vi vært oppe i nesten 40kWh på de beste dagene. Så solceller fungerer fint i Norge. 

… og hvor i vårt langstrakte land befinner dette solcellepanelet seg? Er jo store forskjell på solforholdene i Kristiansand kontra Kirkenes, feks. Noe bedre fordelt med lys i sørd enn i nord, med mindre du kan lagre strømmen fra juli til mørketiden i desember? 

Anonymkode: 57d13...264

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men å gå ut av bilen på en solskinnsdag, mens du tar ferga over fjorden, det er du glad du slipper? 😂

Anonymkode: a5975...9a0

Neida, rusler ut en tur og f.eks kjøper is i kiosken (om det er en slik der) men når det ikke er noe sted å gjøre av seg, det er 29 grader, sola steker og man må være i nærheten av bilen er det ganske kjekt å kunne slappe av i en avkjølt kupe når man ønsker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

… og hvor i vårt langstrakte land befinner dette solcellepanelet seg? Er jo store forskjell på solforholdene i Kristiansand kontra Kirkenes, feks. Noe bedre fordelt med lys i sørd enn i nord, med mindre du kan lagre strømmen fra juli til mørketiden i desember? 

Anonymkode: 57d13...264

På det sentrale østlandet. Nord for polarsirkelen er det nok dårligere stilt, men folk flest bor i sør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (3 minutter siden):

På det sentrale østlandet. Nord for polarsirkelen er det nok dårligere stilt, men folk flest bor i sør. 

Bare et innspill, vi monterte solcellepanel på nybygget hus i 2021. Bor på Østlandet. Faktisk den kommunen med flest soldager i året i hele landet😁 og det fungerer kjempefint i sommerhalvåret. Fra november og ut februar må vi nok kjøpe strøm som alle andre…

Anonymkode: a5975...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, lillakamilla said:

Det handler ikke om å "misjonere".  Men å føle seg trygg og være beredt , dersom noe skulle skje. Det at Forsvaret velger bensin og diesel beviser at elbilene ikke kan levere når det gjelder. For meg er det viktig at en bil kan ta meg frem. Det kan selvsagt først og fremst være andre situasjoner enn krig som oppstår. Bilen er ikke kun litt kjøring i byen, mellom hus og jobb, og innom butikken og cafeen på hjørnet. Det er ute i grovt og øde terreng, lange strekninger over fjellet og i skog. 

Har kjørt bil i over 30 år og har enda ikke kjørt i skog og utmark...

Anonymkode: 194de...fc7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Men til dere som har elbil: Noen ganger når man skal krysse en fjellovergang, så blir det en del venting. Veien blir stengt noen timer, eller man venter på kolonnekjøring. Hva gjør dere da? Det er ingen ladestasjon ved bommen. Snur dere og lader, så dere kan starte med fullt batteri? Eller tar dere sjansen og håper at dere ikke går tom midt oppå fjellet? 

Grunnen til at jeg spør, er at jeg har sett elbiler gå tom i kø. Særlig den gangen det brant en lastebil på Bryn, og køene sto i mange timer. Jeg vet ikke hvor mange elbiler jeg passerte som hadde stoppet, men det var nok til at det satt en støkk i meg. Og hvordan er det med bilberging når sånt skjer? Kan de lade bilen der den står, eller må den berges? Har dere forsikringer hvor dere slipper egenandel hvis dette skjer? Det er jo i praksis selvforskyldt...

Grunnen til at jeg spør, er at jeg har vurdert å kjøpe elbil. Men jeg har rekkeviddeangst allerede med min bensinbil. Jeg trodde utviklingen hadde kommet mye lenger enn jeg leser i denne tråden, men jeg skjønner at det er fryktelig mye som skal klaffe for at dette blir en stressfri opplevelse...

Anonymkode: a5975...9a0

Hvis du ikke kjører en Think eller en første generasjons Leaf så er ikke det å stå stille i kø noe du trenger å bekymre deg noe mer om du kjører elbil eller fossilt😊

Anonymkode: 194de...fc7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Fru Uperfekt said:

Det kan jeg i bensin/diesel bil og.

Vi hadde el, kjøpte den for 2 år siden solgte den etter ca 1 år for den var for lite annvennlig til vårt bruk.

Jeg kjører glatt 11-12t i ett for å komme til målet, spiser matpakke i bilen når jeg kjører og stopper helst ikke underveis så pr d d er det ikke noen elbiler for meg

Å kjøre i 11-12t uten stop og spise i bilen samtidig er ikke trafikksikkert, du er en trafikkfare 

Anonymkode: 194de...fc7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har kjørt bil i over 30 år og har enda ikke kjørt i skog og utmark...

Anonymkode: 194de...fc7

Vi kjøper jo alle bil etter eget behov. Kjører man i skog og mark, så kjøper man bil der etter. Hvis ikke, så trenger man ikke de groveste firehjulstrekkerne.

Noen synes det er fint å kjøre 12 timer i strekk og spise matpakke i bilen. Da kjøper man ikke elbil…

Noen liker å stoppe og lufte bikkja på vinterstid. Gjerne ta en matbit også. Men på sommeren vil vedkomne helst sitte i bilen å la bikkja holde seg. Da er visst elbil det rette valget.

For meg, som har mulighet for gratis lading hjemme deler av året, så er elbil aktuelt den dagen teknologien blir bedre.

Anonymkode: a5975...9a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har som sagt bensinbil, men du lukter sikkert den også... Og så fikk jeg vel svar på det jeg lurte på. Skal jeg krysse en fjellovergang, så må jeg stoppe rett før og lade bilen... Man legger det vel bare inn i reisetiden, selv om det for de fleste er irriterende å vente...

Men jeg fikk ikke svar på hva man gjør hvis bilen går tom langs veien? Man kan ikke fylle på strøm fra en kanne, liksom. Kan en bergingsbil lade batteriet der og da? Eller må bilen fraktes til en stikkontakt.

Forøvrig synes jeg ikke stillstand over en fjellovergang  er så ekstremt i denne tråden. Dere bruker tross alt krig som argument både for og mot elbil... Hva er det størst risiko for i Norge? Uvær på fjellovergang eller krig?

Anonymkode: a5975...9a0

Ja de aller fleste bergingsbiler kan lade biler der og da

Anonymkode: 194de...fc7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja de aller fleste bergingsbiler kan lade biler der og da

Anonymkode: 194de...fc7

Takk, det var det jeg lurte på. 

Anonymkode: a5975...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vi kjøper jo alle bil etter eget behov. Kjører man i skog og mark, så kjøper man bil der etter. Hvis ikke, så trenger man ikke de groveste firehjulstrekkerne.

Noen synes det er fint å kjøre 12 timer i strekk og spise matpakke i bilen. Da kjøper man ikke elbil…

Noen liker å stoppe og lufte bikkja på vinterstid. Gjerne ta en matbit også. Men på sommeren vil vedkomne helst sitte i bilen å la bikkja holde seg. Da er visst elbil det rette valget.

For meg, som har mulighet for gratis lading hjemme deler av året, så er elbil aktuelt den dagen teknologien blir bedre.

Anonymkode: a5975...9a0

Det er jo egentlig ulovlig å kjøre så lenge i et strekk da man utgjør enn stor trafikkfare, det hjelper ikke hvilken type bil man kjører

Anonymkode: 194de...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Takk, det var det jeg lurte på. 

Anonymkode: a5975...9a0

Bare hyggelig😊

Anonymkode: 194de...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har kjørt bil i over 30 år og har enda ikke kjørt i skog og utmark...

Anonymkode: 194de...fc7

Det har jeg. Folk har åpenbart  forskjellige behov i vårt langstrakte land, og bør få velge seg biltype deretter. Frem til elbilene viser seg å kunne levere stabilt over lengre avstander, gjør jeg som Forsvaret,  stoler kun på fossilbil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, Prisme said:

Det har jeg. Folk har åpenbart  forskjellige behov i vårt langstrakte land, og bør få velge seg biltype deretter. Frem til elbilene viser seg å kunne levere stabilt over lengre avstander, gjør jeg som Forsvaret,  stoler kun på fossilbil. 

Ja du kan velge så mye du vil du😊Jeg bare kommenterte brukeren som skrev at bilen var for fjell og skog

Anonymkode: 194de...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (5 timer siden):

Øh, kompressoren er normalt drevet av reim fra svinghjulet, hvordan vil du få den til å gå uten at motoren går?

Kompressoren til AC drevet av svinghjulet, joda jeg har lenge skjønt bil i seg selv er ikke din sterke side nei. 

Anonymkode: 45ab7...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Kompressoren til AC drevet av svinghjulet, joda jeg har lenge skjønt bil i seg selv er ikke din sterke side nei. 

Anonymkode: 45ab7...bd9

Ok, hva driver AC-kompressoren da mener du? I en vanlig bensin/dieselbil? Om det ikke er motoren?

Sjekk gjerne denne greie videoen, som viser at kompressoren sitter på samme beltet som generatoren:
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er helt klart en forskjell på sommerrekkevidde og vinterrekkevidde, men anslått rekkevidde fungerer i grunn like godt året rundt.

Den eneste tilpassinga til elbil jeg gjør er å vurdere ukas kjørebehov og planlegge hvilke netter jeg skal lade. Lader sjeldent noe annet sted enn hjemme.

Kjører 25 000 - 30 000 i året og bor i Nord-Norge.

Har aldri kjørt fritt for strøm, selv om jeg mer enn en gang har opplevd å vente i bilen over tid ved stengt veg.

Var spent på om jeg kom til å like elbil, så glad som jeg er i å kjøre, men jeg må si at jeg er veldig fornøyd.

Anonymkode: 68c0d...b93

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (4 timer siden):

Ok, hva driver AC-kompressoren da mener du? I en vanlig bensin/dieselbil? Om det ikke er motoren?

Sjekk gjerne denne greie videoen, som viser at kompressoren sitter på samme beltet som generatoren:

Tror AB ville frem til at kompressoren drives av veivakslingen, stort sett via en reim. Svinghjulet er boltet i andre enden av veivakslingen og forbinder motor og girkasse/clutch.

Endret av Slipses
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slipses skrev (41 minutter siden):

Tror AB ville frem til at kompressoren drives av veivakslingen, stort sett via en reim. Svinghjulet er boltet i andre enden av veivakslingen og forbinder motor og girkasse/clutch.

Flisespikking ;) Er koblet på samme aksel da, er det jeg mente. Det betyr uansett at kompressoren ikke går når motoren ikke går. Skal man få til det må man ha en hybrid med elektrisk AC-kompressor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går mot vår, varmere og lysere tider, og mer tilnærmet oppgitt WLTP. Frustrasjonen får vente til neste vinter.

Anonymkode: c9984...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...