Gå til innhold

El bil vinter…. 🤬


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kjører diesel om vinteren, kommer ca 850 km på hver tank. Med tesla 3 kan man risikere å komme max 230 km om det er -15-20 grader. Og du kan glemme henger da.

Anonymkode: 859d3...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vedder på at de som ikke har problemer her kjører, nettopp, Tesla. Noen som fortsatt syns det bare er en drittbil?

Anonymkode: 963f6...f71

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt uproblematisk for 99% av min kjøring med elbil. 
Pendler 10 mil hver vei til jobb, og kommer frem og tilbake på 1 lading. + strøm igjen for å dra ut på aktiviteter på kvelden. 

Siste 31 dager har jeg brukt ca 45 minutter på superladere i forbindelse med langtur. Den samme tiden ville jeg uansett måtte stoppet da jeg trenger mat.

 

Deilig å slippe å stoppe innom bensinstasjonen for å fylle opp bilen 2 ganger i uken. I tillegg til å spare et par tusen i mnd.

 

Savner ikke dieseldyret jeg hadde.

Anonymkode: 06bdc...6ff

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
On 1/3/2023 at 7:25 PM, Made4u said:

Om du ikke kan kjøre så ta bussen!!

Selv pendler jeg 1 time hver dag og ligger godt under 3000 kroner i mnd i utgifter (inkluderer både drivstoff og servicer på bil samt reparasjoner og deler og det gjelder dekk også).

Bilens verdi ikke regnet inn her, jeg eier min egen bil og har ikke lån på den.

Hvordan du skal spare så mye på EL-bil får bli ditt regnestykke, noe slik er absolutt ikke realitetene for normale folk som kan kjøre bil (noe du åpenbart må være dårlig på siden kostnaden har blitt såpass høy).

Dessuten koster EL-bil også å kjøre, altså må utgiftene dine ha vært hinsides vannvidd (altså særs elendig sjåfør).

Og regner med at du ikke er klar over at el-bilen din en gang skal måtte skifte batterier, det er ingen billig affære (for å si det forsiktig), kanskje legge det inn i kostnaden også?

Uansett vannvittig sum du påstår å spare, absolutt ikke slike summer normale mennesker sparer på å ha elbil fremfor bil med forbrenningsmotor.

Og det er jo ikke slik, at om jeg hadde skulle starte å kjøre elbil nå så hadde jeg spart alt, for det har jo utgifter det også og det ville uansett ikke vært en sum bespart som ville gjort det forsvarlig å ha noe så upraktisk og kaldt som en el-bil. Jeg vil ikke kjøre rundt i en kald bil med rekkeviddeangst og å kaste bort så mye tid som jeg måtte på ladinger.

---

Mindre enn tidligere å spare på bompenger etc. også nå, selv slipper jeg unna å betale det daglig, og om jeg måtte så hadde ikke det heller gjort så mye til eller fra fordi jeg ville fått igjen mer på skatten med slike utgifter.

Men nok om det, kanskje er du ikke all verdens god i matte og mangler litt forståelse for diverse?

Forklare gjerne toskeregnskapet ditt!!

så sint da!

Anonymkode: 194de...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/4/2023 at 2:20 PM, AnonymBruker said:

Kjører diesel om vinteren, kommer ca 850 km på hver tank. Med tesla 3 kan man risikere å komme max 230 km om det er -15-20 grader. Og du kan glemme henger da.

Anonymkode: 859d3...fc2

Nei det stemmer ikke

Anonymkode: 194de...fc7

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei det stemmer ikke

Anonymkode: 194de...fc7

Enig. Selv min gamle X75D fra 2017 klarer såpass i kulda, og den har mindre batteri og vesentlig høyere forbruk enn en Model 3. Tror det skal godt gjøres at en Model 3 LR ikke klarer minst 350km. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.1.2023 den 14.20):

Kjører diesel om vinteren, kommer ca 850 km på hver tank. Med tesla 3 kan man risikere å komme max 230 km om det er -15-20 grader. Og du kan glemme henger da.

Anonymkode: 859d3...fc2

Fant en rekkeviddetest på den gamle utgaven, uten varmepumpe og med mindre batteri enn dagens LR. Den klarte selv da over 400km på vinteren:

https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/tesla-model-3/rekkeviddetest-tesla-model-3-lr-2020

Forskjellen på rekkevidde i -10 og -20 er relativt liten. Den nye utgaven klarer nok over 400km også i -20 grader. Enda lengre om man forvarmer batteri og kupe før avreise (noe de fleste gjør før en langtur). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/4/2023 at 2:36 PM, AnonymBruker said:

Vedder på at de som ikke har problemer her kjører, nettopp, Tesla. Noen som fortsatt syns det bare er en drittbil?

Anonymkode: 963f6...f71

Har ikke opplevd det som problematisk med leaf eller golf heller. Tesla har jeg ikke prøvd. 

Anonymkode: 67f58...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.1.2023 den 22.41):

Nei, de verste dagene må hun åpne vinduet og sitter med teppe over fanget, men det hjelper å sette vifta på en lav styrke og varme og ha det jevnt, men ja hun fryser en del hehe

Anonymkode: f4b07...435

Å måtte kjøre bil med teppe i fanget fordi man fryser, i stedet for å kjøpe en bil som faktisk virker og ikke skaper trafikkfarlige situasjoner… beklager.. 0 sympati herfra.

Anonymkode: 0a581...8a2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen problem. har to elbiler. Vi vet at rekkevidden er kortere på vinteren, bilene estimerer selv dette, og jeg tenker alltid at det kan bli enda kortere.

kjører jeg lengre enn jobb-hjem-aktiviterer, må jeg planlegge evt lading på veien.

I helgen drar jeg og veninner på hyttetur, da kjører jeg innom en ladestasjon halvveis selv om jeg ikke tror det trengs for å nå t/r

Anonymkode: 4e54a...e47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvor står egentlig el-bilene deres da?  

El-biler har vel en større risiko for å begynne å brenne, enn det vanlige drivstoff-biler gjør. Står el-bilen i garasjen da, så risikerer man vel at hele garasjen plutselig brenner ned.  

Anonymkode: 7e244...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvor står egentlig el-bilene deres da?  

El-biler har vel en større risiko for å begynne å brenne, enn det vanlige drivstoff-biler gjør. Står el-bilen i garasjen da, så risikerer man vel at hele garasjen plutselig brenner ned.  

Anonymkode: 7e244...9a0

Det er motsatt. Prosentvis brenner langt flere drivstoffbiler enn elbiler. 4-5 ganger så høy sannsynlighet for brann i drivstoffbiler faktisk. 

https://elbil.no/elbiler-er-langt-tryggere/
https://www.faktisk.no/artikler/j19p7/er-elbilen-en-brannbombe

Endret av -jk-
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @-jk- for å følge opp, men det er nok så mange troll her inne at den diskusjonen aldri blir ferdig. Noen av disse dieselsniffere tror fortsatt utskifting av batterier vil være et kjempeproblem, noe resten av samfunnet hadde lagt til sides og besvart takket være positive erfaringer i 2015.

Anonymkode: d655c...030

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/2/2023 at 12:15 AM, AnonymBruker said:

Nei det stemmer ikke

Anonymkode: 194de...fc7

Tror jeg hadde klart å få rekkevidden ganske langt ned i kulda dersom jeg satte kabintemperaturen til maks, klampen i bånn til kabinen nådde satt temperatur. Så stoppe og vente til bilen og batteriet hadde blitt kaldt, for så gjenta prosessen, putt gjerne på en henger fylt med sand og lite luft i dekkene.

Dette er hvordan alle dieselbilentusiaster kjører til daglig.

Anonymkode: bc75b...d51

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Warrior
AnonymBruker skrev (På 2.1.2023 den 22.23):

Hadde nesten 200 km igjen. Kjørte så 50, hadde pause på 4 timer, og kom meg knapt hjem igjen.

Jævlig vanskelig å planlegge dagen, nydelig vær, sol, kaldt og greit snøføre.

Hvordan gjør dere andre det? 

Anonymkode: c9984...271

Alltid lurt å lade før man kjører hjemme fra. Ellers er det bare å lade der man kan lade. Ingen problem å kjøre elbil selv om det er vinter :) 

Made4u skrev (På 2.1.2023 den 22.57):

Hvorfor kjøper dere drittbiler som folk sitter og fryser i om vinteren og som gir rekkevidde-nevroser og dere ikke kommer langt med. Det blir for dumt!!

Er bilen jeg har elbil? Nei!! Skal min neste bil være en elbil? Absolutt ikke!! Er det å kjøre bil med forbrenningsmotor verdt merkosten? Absolutt! Jeg skal ikke spare penger på å kjøre elbil før jeg strengt tatt må, eventuelt må fremstegene innen teknologi gi bilene vesentlig lengre rekkevidde enn i dag og komforten må være så man kan slippe å fryse på vinterstid for å komme seg frem også...

Takk dere selv for at dere har valgt å spare ved å kjøpe drittbiler dere skulle styrt unna...

Veldig fint gjort å kalle biler for drittbiler🙄Selv om du ikke liker elbiler så er det andre som liker de best. Folk har forskjellig smak men å kalle de bilene man ikke har selv for drittbiler blir for dumt. 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvor står egentlig el-bilene deres da?  

El-biler har vel en større risiko for å begynne å brenne, enn det vanlige drivstoff-biler gjør. Står el-bilen i garasjen da, så risikerer man vel at hele garasjen plutselig brenner ned.  

Anonymkode: 7e244...9a0

Man kan ikke tenke på brann hele tiden. Drivstoffbiler kan også begynne å brenne. Det samme kan huset/leilighetene våre. Kan ikke gå rundt å være redd for at noe skal begynne å brenne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.1.2023 den 22.23):

Hadde nesten 200 km igjen. Kjørte så 50, hadde pause på 4 timer, og kom meg knapt hjem igjen.

Jævlig vanskelig å planlegge dagen, nydelig vær, sol, kaldt og greit snøføre.

Hvordan gjør dere andre det? 

Anonymkode: c9984...271

Lader jo hjemme. 

Anonymkode: cc474...b20

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warrior skrev (4 minutter siden):

Veldig fint gjort å kalle biler for drittbiler🙄Selv om du ikke liker elbiler så er det andre som liker de best. Folk har forskjellig smak men å kalle de bilene man ikke har selv for drittbiler blir for dumt. 

Hva skal man kalle biler som ikke tilfredstiller krav om ikke drittbiler? Klart det er drittbiler når de er en kilde for frustrasjoner, ikke hadde jeg kommet meg over fjellet med dem uten å måtte ta ladepauser, jeg hadde måtte fryse i dem for å ha mest mulig energi til å skulle kjøre lengst mulig etc. Nei, noe så ille går jeg ikke over til før jeg strengt tatt må det!!

Hadde jeg bodd i by og nær sagt bare kjørte der, da hadde jeg nok kjøpt meg elbil jeg også. Men til mitt bruk og mine behov, ikke pokker om jeg skal ha en elbil og det kan ikke en gang bli vurdert. Ville jo vært interessant om det ble stopp på fjellet vinterstid, noe det tidvis blir og man blir sittende der noen timer i kulden...

Her blir det bil med forbrenningsmotor i mange år fremover, det samme vil det bli neste gang jeg kjøper meg bil rett og slett fordi jeg kjører ganske langt for ofte til at elbil kan være aktuelt. Eventuelt må det bli en vesentlig forskjell fra i dag på rekkevidden elbiler har, der skjer det jo en utvikling som går i retning at de ikke vil være like gedigne drittbiler som de er i dag en gang i fremtiden. Først når rekkevidden er vesentlig bedre vil jeg anse elbil som aktuell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bor jeg på Vestlandet, men kan se for meg hvor jævlig det er å ha el-bil i Nord-Norge! Helt sykt at det er fremtiden...

Anonymkode: 84dc0...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...