Gjest Elliane2 Skrevet 26. desember 2022 #1 Skrevet 26. desember 2022 Jeg , kvinne 40, vært samboer med mann 37, i 8 år. Jeg har ett barn fra tidligere forhold som nå er 14 år og vi har ett barn sammen på 5 år. Samboer er en veldig god far for vårt felles barn, og en god stefar på mange måter, men jeg merker forskjelllsbehandling og har hatt mange samtaler om dette . Mitt barn ble godt mottatt av familien hans, og vi snakket mye om at begge barna skal behandles likt før vi fikk felles barn. Hovedproblemet er at barna forskjellsbehandles av mine svigerforeldre. Farmor har et nært forhold til 5 åringen, der hun er ofte hos oss og 5 åringen er ofte hos henne. På både vårt og hennes ønske. 14 åringen er veldig glad i stefarmor og hun har hele tiden behandlet han fint, men forskjellsbehandler stort når det kommer til gaver. Og dette merker 14 åringen godt, og det er sårt. Svigers har kun ett annet barnebarn. Og 14 åringen har lite kontakt med sin far og den siden av familien noe svigers vet godt. Det toppet seg på julaften nå, da 5 åringen fikk 9 forskjellige gaver fra farmor og 14 åringen fikk 2. Både jeg og min samboer er enige om at 9 gaver er unødvendig mye, men hovedproblemet er forskjellen. 5 åringen får VELDIG mye av farmor ellers i året også, det får 14 åringen veldig sjelden. I fjor fikk 5 åringen og fetteren en stor sum penger i julegave av svigerfar, mens 14 åringen fikk en vanlig gave. De bestemmer selvsagt selv hva og hvor mye de vil gi, men jeg synes det er urettferdig. Er jeg urimelig som reagerer på dette? I mitt hode hadde det vært naturlig at alle tre barnebarna behandles likt.
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 Populært innlegg #2 Skrevet 26. desember 2022 Det er jo ikke deres barnebarn. Anonymkode: a492d...691 53 16
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #3 Skrevet 26. desember 2022 Det er sårt,skjønner det. Men han er jo ikke barnebarnet dems. Anonymkode: c9be1...74d 17 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #4 Skrevet 26. desember 2022 Her ville jeg satt foten ned og bedt de gi like gaver på julaften. Og hvis de velger å sette ekstra penger på konto til den yngste i tillegg så skal det gå under radaren for barnas del. Spesielt for å bevare søskenforholdet fordi dagens ordning er gift for søskenforholdet. Og det må du poengtere for besteforeldrene. Anonymkode: c3e0a...559 14 1 6
Gjest Elliane2 Skrevet 26. desember 2022 #5 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her ville jeg satt foten ned og bedt de gi like gaver på julaften. Og hvis de velger å sette ekstra penger på konto til den yngste i tillegg så skal det gå under radaren for barnas del. Spesielt for å bevare søskenforholdet fordi dagens ordning er gift for søskenforholdet. Og det må du poengtere for besteforeldrene. Anonymkode: c3e0a...559 Ja det er akkurat det jeg tenker også, som du skriver angående søskenforholdet. Takk for svar😊
Gjest Elliane2 Skrevet 26. desember 2022 #6 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er jo ikke deres barnebarn. Anonymkode: a492d...691 Nei, ikke biologisk selvsagt. Men ett barn som har vært en del av familien i mer enn halve livet sitt.
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 Populært innlegg #7 Skrevet 26. desember 2022 Ditt barn er ikke deres barnebarn, det må du bare innse. Ditt barn har en far og en farsfamilie ett annet sted, at de ikke vil ha kontakt (eller at du ikke jobber for å holde kontakt, alt ettersom) er ikke dine svigerforeldre sitt ansvar. De gir gaver og inkluderer ditt barn, men det er urimelig å forvente at begge barna skal få like mye. Her må du rett og slett snakke med 14-åringen og fortelle saken sånn som den faktisk er, det er fint at de gir gaver og inkluderer, men h*n kan ikke forvente like mye. I fremtiden kan du heller ikke forvente det, deres biologiske barnebarn vil sannsynligvis arve, noe ditt barn ikke vil. Hvis du skal være snurt og sur er det far til 14-åringen og dennes familie du må rette irritasjonen din mot. Anonymkode: 6af81...9ef 36 15
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #8 Skrevet 26. desember 2022 Sånn er livet, fjortenåringen har jo egen farsslekt. Og selvom det er lite kontakt kan du ikke forvente at stebesteforeldrene skal bruke like mye penger på ditt særkullsbarn som på fellesbarnet! Anonymkode: cf20f...2f0 18 6
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #9 Skrevet 26. desember 2022 7 minutter siden, Elliane2 said: Nei, ikke biologisk selvsagt. Men ett barn som har vært en del av familien i mer enn halve livet sitt. Fortsatt ikke deres barnebarn Anonymkode: 2f88a...b03 16 4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #10 Skrevet 26. desember 2022 10 minutter siden, Elliane2 said: Ja det er akkurat det jeg tenker også, som du skriver angående søskenforholdet. Takk for svar😊 Jeg tenker at du kommer til å ødelegge forholdet til svigers, men for all del 🙄.. Han er ikke deres barnebarn. Anonymkode: 2f88a...b03 8 2
Summeer Skrevet 26. desember 2022 #11 Skrevet 26. desember 2022 Det ER jo forskjell! Selvfølgelig så må besteforeldre få lov til å gi ulikt, dersom biologisk far hadde vært aktivt tilstede ville det blitt skjevt andre veien. At far ikke er aktivt tilstede gjør jo ikke at fars slekt er unnskyldt! Vi sitter nemlig i motsatt ende der våre felles barn får betydelig mindre enn særkullsbarnet siden min slekt kompenserer, og særkullsbarnet sin familie ikke inkluderer "felles barn med annen mor" Ansvaret går jo like mye den veien. Eller??? 14 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #12 Skrevet 26. desember 2022 8 minutter siden, AnonymBruker said: Ditt barn er ikke deres barnebarn, det må du bare innse. Ditt barn har en far og en farsfamilie ett annet sted, at de ikke vil ha kontakt (eller at du ikke jobber for å holde kontakt, alt ettersom) er ikke dine svigerforeldre sitt ansvar. De gir gaver og inkluderer ditt barn, men det er urimelig å forvente at begge barna skal få like mye. Her må du rett og slett snakke med 14-åringen og fortelle saken sånn som den faktisk er, det er fint at de gir gaver og inkluderer, men h*n kan ikke forvente like mye. I fremtiden kan du heller ikke forvente det, deres biologiske barnebarn vil sannsynligvis arve, noe ditt barn ikke vil. Hvis du skal være snurt og sur er det far til 14-åringen og dennes familie du må rette irritasjonen din mot. Anonymkode: 6af81...9ef Enig. Anonymkode: 2f88a...b03 1
Gjest Elliane2 Skrevet 26. desember 2022 #13 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ditt barn er ikke deres barnebarn, det må du bare innse. Ditt barn har en far og en farsfamilie ett annet sted, at de ikke vil ha kontakt (eller at du ikke jobber for å holde kontakt, alt ettersom) er ikke dine svigerforeldre sitt ansvar. De gir gaver og inkluderer ditt barn, men det er urimelig å forvente at begge barna skal få like mye. Her må du rett og slett snakke med 14-åringen og fortelle saken sånn som den faktisk er, det er fint at de gir gaver og inkluderer, men h*n kan ikke forvente like mye. I fremtiden kan du heller ikke forvente det, deres biologiske barnebarn vil sannsynligvis arve, noe ditt barn ikke vil. Hvis du skal være snurt og sur er det far til 14-åringen og dennes familie du må rette irritasjonen din mot. Anonymkode: 6af81...9ef Det handler ikke om å være snurt og sur på noen, ting er som de er av ulike grunner. Men takk for svar 😊
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #14 Skrevet 26. desember 2022 Stakkars gutt:( Synes dere som sier han ikke er deres barnebarn er fæle. Har en venn men mine, dine og våre barn, helt fotballag. Alle blir behandlet likt og selv som bare venninne til ham kunne det ikke falt meg inn å bare gi til hans barn. Anonymkode: 0e24a...fb1 3 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #15 Skrevet 26. desember 2022 Det er sårt, har det på liknende måte her. Har et fosterbarn som er nært beslektet med meg på farsiden, samt et biologisk barn i samme alder. Fosterbarnet har alltid vært veldig nære meg og mitt barn og flyttet til oss da faren døde. Hn har bodd hos oss halve livet sitt og er nå snart voksen. Jeg forstår at hn ikke er min mors barnebarn, men det er likevel sårt når det gjøres såpass stor forskjell, og det er jo ganske tydelig. Vi har snakket en del om dette hjemme, og jeg opplever ikke at fosterbarnet reagerer på det lenger, vi har også forsøkt å forklare at det ikke har noe med hn å gjøre, men med dem. Og jeg har forklart barna mine at jeg selv ikke ville gjort det samme. Anonymkode: d40de...301 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #16 Skrevet 26. desember 2022 Hun får faktisk 2 gaver av ekstra-besteforeldre, det er ikke dårlig. At hun får mindre enn søskenet må du bli sur på faren og hans foreldre for. Det er de du må riste litt giverglede inn i. Anonymkode: 2b0d4...bfd 7 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #17 Skrevet 26. desember 2022 Elliane2 skrev (1 minutt siden): Det handler ikke om å være snurt og sur på noen, ting er som de er av ulike grunner. Men takk for svar 😊 Men du er jo sur? Du mener dine svigerforeldre gjør feil, men det er i realiteten ditt særkullsbarn sin far/farsslekt som gjør feil her, og de lar du gå fri. Dine svigerforeldre er helt uskyldig i denne situasjonen, det er du som har lagd rot for ungen din, da kan du ikke kreve at de skal kompensere for det med å gi like mye til ditt barn. Anonymkode: 6af81...9ef 15 3
Gjest Elliane2 Skrevet 26. desember 2022 #18 Skrevet 26. desember 2022 Summeer skrev (3 minutter siden): Det ER jo forskjell! Selvfølgelig så må besteforeldre få lov til å gi ulikt, dersom biologisk far hadde vært aktivt tilstede ville det blitt skjevt andre veien. At far ikke er aktivt tilstede gjør jo ikke at fars slekt er unnskyldt! Vi sitter nemlig i motsatt ende der våre felles barn får betydelig mindre enn særkullsbarnet siden min slekt kompenserer, og særkullsbarnet sin familie ikke inkluderer "felles barn med annen mor" Ansvaret går jo like mye den veien. Eller??? Ja helt enig i at det går begge veier, og 14 åringen får gaver til jul og bursdag fra farssiden. Dette har jeg selvsagt forklart og 14 åringen forstår det. Reagerer på den store forskjellen på antall gaver, spesielt når 14 åringen er til stede. Hen føler seg mindre verdt og det er ingen god følelse.
Gjest Elliane2 Skrevet 26. desember 2022 #19 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Stakkars gutt:( Synes dere som sier han ikke er deres barnebarn er fæle. Har en venn men mine, dine og våre barn, helt fotballag. Alle blir behandlet likt og selv som bare venninne til ham kunne det ikke falt meg inn å bare gi til hans barn. Anonymkode: 0e24a...fb1 Takk❤️Godt å høre at jeg ikke er alene om å tenke slik🥰
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #20 Skrevet 26. desember 2022 8 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tenker at du kommer til å ødelegge forholdet til svigers, men for all del 🙄.. Han er ikke deres barnebarn. Anonymkode: 2f88a...b03 Bedre med ødelagt forhold mellom svigers og dem enn mellom søsken Anonymkode: c4388...332 5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå