AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #1 Skrevet 16. desember 2022 Jeg har slitt med fødselsdepresjon og en frakobla mann som sliter med sitt. Har fått ekstra oppfølging fra helsestasjonen med støttesamtaler og behandling hos psykolog. Gått på familievern med mannen og forsøkt å få han mer involvert i meg og barn der. Han har også startet behandling hos psykolog. Etter nok en diskusjon med samboeren så blåser jeg ut masse drittsinne til ei barndomsvenninne, som (fordi hun jobber i bvt) melder oss til bvt her vi bor fordi «jeg kan ikke høre på dette med den jobben jeg har». Hun mener mannen trenger veiledning og at jeg bør gå fra ham og blablabla. Bvt har aldri vært et tema på helsestasjonen eller familievern, så jeg ble veldig overrasket. Ja, mannen sliter også, men det er ikke snakk om hverken vold eller rus akkurat, og babyen trives og koser seg med både oss og familie. Selv om det stresser meg, er jeg ikke overbekymra for selve saken, men hva i alle dager gjør jeg med venninna mi? Jeg føler det er et ekstremt overtramp å gjøre det hun har gjort. Kan jeg kutte all kontakt her uten å være urimelig? Anonymkode: 660e6...040 3 7
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #2 Skrevet 16. desember 2022 Ja hun burde ikke gjort dette- hun burde prøvd å hjelpe dere privat først. Du må prate med henne!! Anonymkode: 01d2f...a7e 7 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #3 Skrevet 16. desember 2022 Så hennes støtte var å melde deg til barnevernet? Jeg hadde glatt faset ut den venninnen.. Det hadde vært noe annet om dette var noe du ikke hadde tatt tak i, men det er det jo tydelig at både du og mannen gjør. Så gir hun deg det ekstrastresset. Sender en klem ts❤️ Anonymkode: 63784...00c 36 2 4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #4 Skrevet 16. desember 2022 Altså nå står det ikke så mye om mannen din, men om hun var reelt bekymret bør hun sekvsagt melde. Er nok ikke gjort med lett hjerte Anonymkode: 191e8...113 29 1 17
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 Populært innlegg #5 Skrevet 16. desember 2022 To voksne som sliter altså. Barnevernet kan hjelpe dere. Så venninnen din gjorde helt rett. Vær glad hun setter barnet først. Anonymkode: 1969d...32d 44 2 20
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #6 Skrevet 16. desember 2022 Synes du kan kutte henne ut. Dårlig venninne, overivrig i jobben sin, påfører deg/dere merbelastning. Dere tar jo tak i ting. Anonymkode: 9d0c1...a7f 6 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #7 Skrevet 16. desember 2022 Jeg forstår ikke terskelen folk har for å melde noen til barnevernet? Det må stå om livet og/eller alvorlig skjevutvikling før jeg kontakter bv. Anonymkode: af646...f90 6 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #8 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg forstår ikke terskelen folk har for å melde noen til barnevernet? Det må stå om livet og/eller alvorlig skjevutvikling før jeg kontakter bv. Anonymkode: af646...f90 Javel, trist for barn som ikke har det bra hjemme Anonymkode: 191e8...113 28 11
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #9 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg forstår ikke terskelen folk har for å melde noen til barnevernet? Det må stå om livet og/eller alvorlig skjevutvikling før jeg kontakter bv. Anonymkode: af646...f90 Og da er det typisk altfor sent allerede. Anonymkode: 8dcba...55a 28 1 9
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #10 Skrevet 16. desember 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: To voksne som sliter altså. Barnevernet kan hjelpe dere. Så venninnen din gjorde helt rett. Vær glad hun setter barnet først. Anonymkode: 1969d...32d De får jo masse hjelp allerede. Det må være lov med en psykisk nedtur uten at man skal ha inn alle mulige former for tjenester. BV er for de som virkelig trenger hjelp, hvor barna ikke har det bra. Her hadde jo helsestasjonen og psykologene fanget det opp hvis det var så dårlig stilt. Man må kunne være venninne og, når man jobber i bv. Anonymkode: a7622...47e 14 1 6
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #11 Skrevet 16. desember 2022 Snakket dere sammen om at hun kom til å melde fra på forhånd og begrunnet det? I så fall ville jeg ikke sett på det som et overtramp. Bvt er der for å hjelpe når andre tiltak ikke hjelper. Barnet er muligens for lite til å vise tegn til store tilknytningsvansker, men kan, om situasjonen er alvorlig, få det og i verste fall underutvikles psykisk og emosjonelt. Dette er ikke for å skremme, jeg kjenner ikke til situasjonen. Men i alle tilfeller når det gjelder barnevernet er det bedre å være føre var og få sakkyndige inn på nært hold og se til at både barn og foreldre får behovene sine dekket. Venninna di er en sakkyndig og har vurdert situasjonen, og dermed konkludert med at dere trenger mer hjelp. Om dette skjedde utav det blå vil jeg si det er et stort tillitsbrudd fra venninna di. Hun gjorde det helt sikkert i beste hensikt, men som venninne skulle hun i det minste fortalt deg det og forklart seg på forhånd. Anonymkode: 645a8...2d5 5 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #12 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Snakket dere sammen om at hun kom til å melde fra på forhånd og begrunnet det? I så fall ville jeg ikke sett på det som et overtramp. Bvt er der for å hjelpe når andre tiltak ikke hjelper. Barnet er muligens for lite til å vise tegn til store tilknytningsvansker, men kan, om situasjonen er alvorlig, få det og i verste fall underutvikles psykisk og emosjonelt. Dette er ikke for å skremme, jeg kjenner ikke til situasjonen. Men i alle tilfeller når det gjelder barnevernet er det bedre å være føre var og få sakkyndige inn på nært hold og se til at både barn og foreldre får behovene sine dekket. Venninna di er en sakkyndig og har vurdert situasjonen, og dermed konkludert med at dere trenger mer hjelp. Om dette skjedde utav det blå vil jeg si det er et stort tillitsbrudd fra venninna di. Hun gjorde det helt sikkert i beste hensikt, men som venninne skulle hun i det minste fortalt deg det og forklart seg på forhånd. Anonymkode: 645a8...2d5 Ja, hun gav beskjed på forhånd, men spurte ikke om hva slags hjelp vi allerede fikk. Fra baby var noen uker gammel var vi på forsterket barseltreff med samspillsvurderinger gjennom barne- og familietjenesten på helsestasjonen, men etter 5-6 ganger der så avsluttet vi fordi samspillet med barnet er helt normalt. Jeg er også helt frisk i toppen til vanlig, men har slitt med depresjon etter fødselen (og litt i svangerskapet). Ikke nok til at jeg har blitt sykmeldt, men nok til at det er godt å få hjelp. På forsterket barseltreff ble vi observert av to fagkyndige hver gang, så jeg vil tro de kan mer om oss enn venninna mi som hverken har møtt mann eller barn (avstand)… Anonymkode: 660e6...040 5 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #13 Skrevet 16. desember 2022 Dette er ingen venninne. Det er synd at man skal måtte oppleve folk som ikke er til å stole på, og som ikke evner å se at de legger merbelastning til en vanskelig situasjon. Hun kan umulig være særlig dyktig i jobben sin da hun utviser ekstremt dårlig vurderingsevne i denne saken, og åpenbart skorter det på medmenneskelige egenskaper. Litt sånn klassisk eksempel på hva som er feil i barnevernet, slike mennesker som henne. Det er slike som gir etaten et dårlig rykte, og som i sin manglende vurderingevne og fravær av empati ender opp med å ødelegge barn og familier. Til en annen gang kan du legge deg på minnet at du ikke kan stole på folk. Ikke snakk med venninnen i skatteetaten om privatøkonomien din, ikke snakk med venninnen på kommunehuset om verandaen dere skal bygge. Det har desverre blitt sånn at en god del mennesker i dette samfunnet føler at den aller største lojaliteten ligger hos stat og kommune framfor medmennesker, og disse har samtidig en blind tiltro til at disse systemene er feilfrie. Kutt ut denne relasjinen, og hold kortene tettere til brystet neste gang. Anonymkode: ab564...885 17 2 10
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #14 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette er ingen venninne. Det er synd at man skal måtte oppleve folk som ikke er til å stole på, og som ikke evner å se at de legger merbelastning til en vanskelig situasjon. Hun kan umulig være særlig dyktig i jobben sin da hun utviser ekstremt dårlig vurderingsevne i denne saken, og åpenbart skorter det på medmenneskelige egenskaper. Litt sånn klassisk eksempel på hva som er feil i barnevernet, slike mennesker som henne. Det er slike som gir etaten et dårlig rykte, og som i sin manglende vurderingevne og fravær av empati ender opp med å ødelegge barn og familier. Til en annen gang kan du legge deg på minnet at du ikke kan stole på folk. Ikke snakk med venninnen i skatteetaten om privatøkonomien din, ikke snakk med venninnen på kommunehuset om verandaen dere skal bygge. Det har desverre blitt sånn at en god del mennesker i dette samfunnet føler at den aller største lojaliteten ligger hos stat og kommune framfor medmennesker, og disse har samtidig en blind tiltro til at disse systemene er feilfrie. Kutt ut denne relasjinen, og hold kortene tettere til brystet neste gang. Anonymkode: ab564...885 Dette 👏👏👏 Anonymkode: 924b7...8be 5 4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #15 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ja, hun gav beskjed på forhånd, men spurte ikke om hva slags hjelp vi allerede fikk. Fra baby var noen uker gammel var vi på forsterket barseltreff med samspillsvurderinger gjennom barne- og familietjenesten på helsestasjonen, men etter 5-6 ganger der så avsluttet vi fordi samspillet med barnet er helt normalt. Jeg er også helt frisk i toppen til vanlig, men har slitt med depresjon etter fødselen (og litt i svangerskapet). Ikke nok til at jeg har blitt sykmeldt, men nok til at det er godt å få hjelp. På forsterket barseltreff ble vi observert av to fagkyndige hver gang, så jeg vil tro de kan mer om oss enn venninna mi som hverken har møtt mann eller barn (avstand)… Anonymkode: 660e6...040 Når dette er argumentasjonen din så skjønner jeg at du ikke har så mye å komme med. To psykisk syke foreldre som er i behandling og ikke samarbeider høres ikke bra ut, skjønner godt at venninnen din reagerte. Hun har nok sett mye mer enn du med frakobla mann og en unge du depper over, så jeg tenker at når hun mener det trenger å varsles videre så er det greit. Er ikke sånn at det plutselig står noen på døren og tar ungen, men det kan jo være de kan stille opp med hjelpetiltak også når barnet skal i bhg f.eks. Anonymkode: 14525...419 23 7
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #16 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Når dette er argumentasjonen din så skjønner jeg at du ikke har så mye å komme med. To psykisk syke foreldre som er i behandling og ikke samarbeider høres ikke bra ut, skjønner godt at venninnen din reagerte. Hun har nok sett mye mer enn du med frakobla mann og en unge du depper over, så jeg tenker at når hun mener det trenger å varsles videre så er det greit. Er ikke sånn at det plutselig står noen på døren og tar ungen, men det kan jo være de kan stille opp med hjelpetiltak også når barnet skal i bhg f.eks. Anonymkode: 14525...419 Ja men ærlig talt- det er en BARNDOMSVENNINNE- hun burde sagt fra til ho på forhånd- hjulpet henne privat Anonymkode: 01d2f...a7e 1 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #17 Skrevet 16. desember 2022 Jeg forstår venninna de utmerket godt. Hun ville jo risikert eget rykte/renome og mulig jobben om det senere kom frem at hun hadde kjent til en alvorlig situasjon, men ikke varslet da hun ville beskytte ei venninne. Anonymkode: 8ce64...28d 27 4
Veggdyret Skrevet 16. desember 2022 #18 Skrevet 16. desember 2022 Jeg tenker at det kan være greit å vente til du har vært i kontakt med barnevernet og se hva de har å komme med av tiltak, før du gjør tar noen avgjørelse angående venninnen din. Kanskje får dere kjempegod hjelp av barnevernet, og innser at hun kanskje hadde rett? 6 6
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #19 Skrevet 16. desember 2022 Altså dette er jo en uavhengig person som vet ganske mye om hvor viktig det er for barnet å ha tilstede værende foreldre, hvertfall en, mtp utviklingen. Det er mye man kan «gjemme» bort på kontroller på helsestasjonen, og du har sikkert sagt mer til venninnen din enn du har gjort til helsesykepleier. Ofte blir fødselsdepresjoner oppdaget fordi barnet ikke utvikler seg som det skal pga for lite stimuli fra foreldrene. Men som også ofte så blir ikke dette oppdaget på den måten fordi den andre forelderen klarer å være der for barnet og gi hen den stimulien babyen trenger. I dette tilfelle så er du deprimert, og mannen din psykisk syk, jeg tror det er fin at barnevernet blir koblet på og kan hjelpe dette barnet så det får en fin fremtid. Barnevernet er ikke automatisk noe skummelt som skal ta fra dere barnet, de har mange fine måter og mulighet for å hjelpe dere som familie, med barnet i hovedfokus. Anonymkode: a1f31...4d1 12 5
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #20 Skrevet 16. desember 2022 Ta imot hjelpen. Du kan ta avstand fra din venninne, men jeg tror kanskje du vil forstå henne bedre etterhvert. Kanskje til og med være takknemlig. Anonymkode: db02d...038 14 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå