Gå til innhold

Spoonful prøver endelig på en teskje!


Spoonful

Anbefalte innlegg

Tidslinje:

  • Prøvestart: Desember 2022
  • Positiv test i Mars 23
  • SA i uke 10, Mai 23
  • Prøveoppstart (igjen): Juli 23

Opprinnelig første innlegg:

Hei!

Jeg har lusket i prøverdagbøker og på prøverforumet i noen måneder nå, og nå er det endelig min tur til å bli med ordentlig i prøververden! Jeg har vært "klar" i et par år allerede, men eksterne faktorer har gjort at det ikke har passet seg før nå.

Både jeg og mannen er 30, og vi skal nå i gang med prøvingen for vårt første barn. Jeg sluttet på p-piller (cerazette) i slutten av Oktober, og mensen kom endelig nå i går, så i skrivende stund er jeg CD2 i PP1. Tok eggløsningstester mens jeg ventet på mensen bare for å sjekke og følge med litt, og fordi jeg var nysgjerrig på hvordan de funker. Tror jeg fant peaken, men ergerlig nok hadde vi besøk 5 dager rundt EL så fikk ikke prøvd ordentlig. Men aldri så galt at det ikke er godt for noe - føler meg greit forberedt til EL-testing denne gangen, som offisielt er PP1!

Jeg har gått på p-piller i nesten 8 år, så hadde glemt hvordan mensen kjennes, og selv om jeg er takknemlig for at mensen endelig kom og at kroppen fungerer kjenner jeg meg ganske satt ut av menssmerter og vanlige symptomer som jeg ikke har hatt de siste 8 årene. Men jeg kjenner også at jeg gleder meg til å bli ordentlig kjent med kroppen og syklusen igjen.

Vi bor i mannens hjemland i Europa, og jeg savner å skravle på norsk, så tenkte prøverforumet her på KG ville passe ypperlig for å skravle relativt anonymt 😊 Jeg prøver å være forberedt på det meste i den prosessen vi nå skal inn i, og forsøker å tenke at det ikke trenger å klaffe fort, men er redd hjertet allerede har løpt løpsk og gjerne ønsker at det klaffer med en gang. Så får vi se...

Endret av Spoonful
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PP1 CD5 idag, og jeg er i gang med folat-tabletter. Kanskje litt sent med tanke på at vi definitivt tenker å prøve aktivt denne måneden, men sånn går det når man lærer nye ting hele tiden.

Vanligvis har jeg alltid pleid å ha mensen i en hel uke, men nå er jeg på dag 5, og det ser ut til at jeg nærmer meg slutten allerede. Veldig spent på om jeg går tilbake til en normal, stabil syklus ganske kjapt, eller om det blir ustabilt fremover. Da jeg EL-testet mens jeg ventet på første mens var lutealfasen bare 8 dager, noe jeg har skjønt er i korteste laget. Krysser fingrene for en lengre lutealfase nå som jeg kan telle syklus fra dag en, og ikke bare gjette meg frem! 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PP1 CD10

Det er fint å høre det er flere som har kortere lutealfase, takk @Søtpotet! Forhåpentligvis er min en grei lengde denne syklusen... Har begynt med D-vitamin tilskudd - både fordi det hjelper på energinivået nå på vinterstid - men også fordi jeg leste det kan hjelpe å øke lutealfasen med et par dager!

Ellers har jeg begynt å teste etter EL idag, som Flo-appen anbefalte. Flo estimerer EL på fredag som er CD14, jeg har per nå overhodet ingen symptomer - ingen utflod, murringer, vondt i ryggen - ingenting av det jeg har pleid å ha 3-4 dager før eggløsning. Så jeg er ikke overbevist om at Flo's beregninger stemmer denne måneden. Og det er skikkelig typisk - jeg reiser hjem til Norge nå til helgen for jul med min familie i år, og mannen kommer ikke etter før nærmere julaften, så er en reell risiko for at vi mister EL-vinduet helt denne måneden hvis magefølelsen min stemmer. 😔 Men jeg får bare EL-teste og dokumentere syklusen, håpe Flo's beregninger faktisk stemmer, og legge inn den innsatsen vi kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hørt noe om D-vitamin, men husket ikke hva det var! Tatt det hver dag denne syklusen, så håper den hjelper. Er så redd for å begynne å spotte/blø fortidlig, og på den måten miste. Synes jeg leste noe om det ved kort lutealfase…. 
 

Tester du med eggløsningstest? 
Krysser fingrene for at dere treffer denne måneden🤞
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt stille fra meg, men har vært en travel uke! Jeg er nå trygt i Norge hos familie, og gleder meg til jul.

Fikk ikke EL-testet i helgen, det var travelt reisedøgn, men tester fortsatt, og i dag kom det endelig en LH-økning! I dag er CD18, så da trooor jeg det kan ligge an til eggløsning enten CD19 eller CD20, litt avhengig av hvordan el-testen er ikveld. Enormt mye el-slim idag, så de kroppslige symptomene er tilstede også.

Håper EL blir på torsdag, for mannen kommer i morgen ettermiddag, og da har vi en liten sjanse til å rekke det fertile vinduet denne måneden! 😅

Satser på at D-vitamintilskuddet gjør susen denne måneden, og at det blir lutealfase på minimum 10 dager, men vi får se. Jeg som trodde vi ikke kom til å rekke det fertile vinduet denne måneden er overraskende fornøyd, faktisk! Også glad for at det virker som at jeg klarer å fange opp EL ordentlig med testene. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da tror jeg trygt jeg kan si at PP1 går i vasken. Mannen kom i går som planlagt, og EL ligger an til å bli idag/i morgen - men jeg fikk utslag på en koronatest i går og føler meg totalt elendig. Vil selvfølgelig ikke smitte mannen, så vi ligger på separate soverom... Jaja, da blir det ordentlig prøving i Januar isteden.

Jeg fortsetter å dokumentere syklusen, så har jeg forhåpentligvis litt mer styring på forventet EL og sykluslengde etc, når Januar kommer.

Blir jul allikevel, men blir stusselig når vi ligger an til å være 3 av 4 i hus med positiv koronatest! 🤒

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spoonful skrev (7 timer siden):

Da tror jeg trygt jeg kan si at PP1 går i vasken. Mannen kom i går som planlagt, og EL ligger an til å bli idag/i morgen - men jeg fikk utslag på en koronatest i går og føler meg totalt elendig. Vil selvfølgelig ikke smitte mannen, så vi ligger på separate soverom... Jaja, da blir det ordentlig prøving i Januar isteden.

Jeg fortsetter å dokumentere syklusen, så har jeg forhåpentligvis litt mer styring på forventet EL og sykluslengde etc, når Januar kommer.

Blir jul allikevel, men blir stusselig når vi ligger an til å være 3 av 4 i hus med positiv koronatest! 🤒

Ååå nei, så kjedelig😔 God bedring! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I dag er jeg 10 DPO, og det er enda ingen tegn til mensen. Det betyr at det i alle fall ikke blir for kort lutealfase denne syklusen, hurra! Har vært bekymret for om kort lutealfase blir et gjentakende problem for meg, håper dette betyr at det stabiliserer seg greit fremover nå.

Tok hcg-test i dag bare fordi jeg var nysgjerrig - blendahvit selvfølgelig. Forventet jo det, siden vi misset det sannsynlige fertile vinduet pga reise og korona, men klarte jo selvfølgelig ikke dy meg, haha. Jeg hoster og sliter med etterdønningene av covid ennå, men vi er i det minste hjemme igjen, og klare for både nytt jobbår, og neste PP. Nå satser jeg bare på at mensen kommer de neste 3-4 dagene, så ender jeg opp med en 35 dagers syklus - vil helst ikke at den skal bli særlig lengre enn det. 

Har hatt gode og lange samtaler med mannen ang prøving mens vi har vært hjemme med covid (han slapp selvfølgelig ikke unna han heller, stakkars), så ser frem til de neste månedene nå, og at vi kommer ordentlig i gang med prøvingen. Er godt å kjenne på at vi står veldig sammen i ønsket om baby, har til og med gått gjennom både Flo og Premom sammen, sånn at mannen også kan lære om EL, sykluslengde, lutealfase osv. :laugh: Nå håper jeg bare at 2023 blir vårt år :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaterte litt visst fort her i går kveld, for i dag kom mensen! Da er jeg offisielt PP2 CD1. Har samlet litt statistikk for PP1 nedenfor, så jeg enkelt kan finne det igjen og sammenlikne senere ved behov.

PP1
Lengde: 31 dager
Eggløsning: CD 21
EL-slim: merkbart 6 dager før EL, og i økende styrke opp mot EL
Lutealfase: 10 dager

Skulle gjerne hatt 2-3 dager lengre lutealfase sånn ideelt sett, men 10 dager er i det minste godkjent, bedre enn 8 som jeg har hatt tidligere! Blir spennende å følge med om syklusene stabiliserer seg sånn noenlunde fremover, har alltid pleid å hatt stabile sykluser, men tar ikke det for gitt etter 8 år på hormonprevensjon. Dersom det blir ca likt så blir neste IKM rundt 1-2 Februar. Glad for at PP2 er i gang, men kjære vene som jeg kunne vært foruten menssmertene:sukk:Med etterheng av Covid og menssmerter ble det litt av en "første dag på jobb etter ferien"-dag - takknemlig for hjemmekontor i dag, ja :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

PP2 CD11

Av en eller annen grunn så kjennes denne syklusen veldig tung ut. Har vært en skikkelig dårlig start på året mentalt, men nå er både mensen unnagjort og de siste covidsymptomene har sluppet, endelig! I går var første dagen jeg kjente igjen meg selv, så nå satser jeg på at ting begynner å roe seg. Fikk til og med inn en treningsøkt, og det hjalp skikkelig på endorfinene! Skal prioritere trening fremover, for det hjelper meg sånn mentalt. Er ingen utpreget treningsperson, men elsker spinning, så det er min valgte treningsform 🙂

Idag er jeg CD11, og midt inne i "vente-på-EL" perioden. Har tenkt å begynne EL-testing på mandag (CD14), med mindre EL-slim starter før. Eggløsning er beregnet til CD20, så neste søndag. Så langt kjennes det riktig ut sånn fysisk, jeg har ingen symptomer ennå. Glad EL begynner å nærme seg nå, og at vi ikke har hverken reiseplaner eller mer sykdom (bank i bordet!), sånn at vi får en syklus hvor vi endelig kan prøve "på ordentlig".:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, høres ut som en tung start på året med covid ja! Godt du begynner å bli bra igjen nå 😊

Gleder meg til å følge deg på jakten etter el!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig å starte året med covid og sykdom, og godt at det er over!!

Spennende å vente på eggløsning, venter selv i spenning og krysser fingrene for at det kommer snart (og kanskje har EL allerede kommet for deg?) masse lykke til, krysser fingrene for at det klaffer! 😊🤞

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PP2 CD14

Så hyggelig med spor i dagboka @Lillrex og @Sjokoladekosmos 😊

Jeg klarte selvfølgelig ikke vente, så startet eggløsningstestene på lørdag (CD12), hehe! Tror det var lurt, for i dag, som er CD14, er det allerede en LH-økning å spore. Kanskje et lite håp om at eggløsning blir litt tidligere enn CD 20, jeg tipper kanskje CD16 eller 17! Har tenkt å foreslå "annenhver dag"-metoden denne syklusen, sånn bare for å helgardere oss. Så mye som jeg gjerne skulle vært det er jeg ingen "hver dag"-person... :sjenert:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spoonful skrev (2 timer siden):

PP2 CD14

Så hyggelig med spor i dagboka @Lillrex og @Sjokoladekosmos 😊

Jeg klarte selvfølgelig ikke vente, så startet eggløsningstestene på lørdag (CD12), hehe! Tror det var lurt, for i dag, som er CD14, er det allerede en LH-økning å spore. Kanskje et lite håp om at eggløsning blir litt tidligere enn CD 20, jeg tipper kanskje CD16 eller 17! Har tenkt å foreslå "annenhver dag"-metoden denne syklusen, sånn bare for å helgardere oss. Så mye som jeg gjerne skulle vært det er jeg ingen "hver dag"-person... :sjenert:

Spennende! Da skjer det nok noe snart🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PP2 CD16 
Jeg liker egentlig å tro at jeg er sånn tålelig tålmodig av meg, men denne uken kjenner jeg at jeg er ganske så utålmodig! LH-økning kom for et par dager siden, og jeg antok vel egentlig da at eggløsning var rett rundt hjørnet, men i dag var el-testene svakere enn de to siste dagene, bare se bildet! 🙄 CD15 er negativ, altså, ble bare dårlig og mørkt bilde. 

Da tipper jeg egentlig at Flo’s beregning av eggløsning til helgen stemmer. Vi kjører uansett ‘annenhver dag’-metoden, så skal ikke stå på aksjeleggingen denne syklusen! Får bare være tålmodig litt lengre. Dpo-land blir helt sikkert uutholdelig når jeg er så utålmodig mens jeg jakter eggløsning😅

04069168-7B31-45BE-8154-226B44369DA6.jpeg

Endret av Spoonful
La ved bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

PP2 CD18

Tålmodighetstesten fortsetter! EL-testene har fortsatt å være nærmest blenda de siste dagene… har hatt murringer og el-slim, men nå virker det som at murringene tiltar i styrke (mer som menskramper), og idag har jeg også ømme pupper for første gang denne syklusen. Håper inderlig det betyr ny LH-økning og positiv EL test snart! Måtte bestille ny eske med eggløsningstester idag, for er selvfølgelig straks tom. 🙄

Fortsatt ganske sikker på at EL ikke har vært, men får se hvordan de neste dagene går. 

C62DFDB9-EA22-432D-882A-9182BABCB56C.thumb.jpeg.fc9aeef5949e701e27450458f2fa273f.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PP3 CD1

Kropp er rare greier, altså! Idag kom mensen, så da er det offisielt PP3... Fikk aldri helt positive eggløsningstester denne gangen, men ut i fra resultatene dere kan se lengre opp, så antar jeg at EL var ca CD16 eller 17, om jeg hadde eggløsning i det hele tatt. Denne måneden har det ikke stått på innsatsen fra vår side, men det var egentlig litt fint at mensen kom før jeg i det hele tatt begynte å tenke på graviditetstesting, så slapp jeg alt for mye nerver 🙂

Ble en vesentlig kortere syklus denne gangen, på 24 dager. Jeg vet det bare er 3,5 måned siden jeg sluttet på p-piller, og at kroppen fortsatt holder på å stabilisere seg, men håper det kan bli litt mer jevnlig fremover. Er i det minste glad for at det ikke ble en superlang syklus! Har lært at jeg definitivt skal begynne å teste etter EL tidligere, tenker testing fra CD9-10 denne runden. Fint det er fredag, så kan jeg ta det litt roligere på jobb, og høre på både kropp og hode dersom jeg trenger å ta det litt med ro. 

Syklusoversikt nedenfor for PP2.

Lengde: 24 dager
Eggløsning: Tror ca CD 16/17
EL-slim: merkbart CD15-16, men mye mindre enn tidligere sykluser
Lutealfase: 8-9 dager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PP3 CD7

Da er mensen overstått for denne gangen, og nå er det bare et par dager til jeg begynner å jakte eggløsning igjen! 🤞 EL-testene er klare, tenker å begynne og teste CD9, så på lørdag. Da går jeg i hvert fall ikke glipp av LH-økning hvis den kommer ganske kjapt denne måneden også.

Har selvfølgelig kommet reising i kalenderen, typisk nok, men dersom det blir eggløsning "etter boka" mellom CD14-17 så rekker vi det fint. Blir det derimot EL nærmere CD20, så misser vi det sannsynlige fertile vinduet igjen. Om det skjer tror jeg nesten jeg ikke teller denne syklusen som en PP - eller er det juksing? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PP3 CD10

Da er jakten etter eggløsning i gang! Må prøve å smøre meg med tålmodighet, vil jo selvfølgelig at LH-økning skal komme med en gang, hehe. Har heldigvis god sexlyst for øyeblikket, så satser på at vi får lagt inn en god del aksjer i løpet av de neste 10 dagene:rodmer: 

Med eggløsning på cd21 og cd16/17 de to siste syklusene estimerer Flo eggløsning CD19 for øyeblikket. Det blir spennende å se hvorvidt det stemmer! Kjenner allerede en god del stikking og murringer rundt eggstokkene hver dag, men det trenger jo selvfølgelig ikke å bety noe akkurat nå. 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...