Gå til innhold

Plutselig skal vi endre alle mat-juletradisjoner fordi vi skal feire med samboer til mamma.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjenner meg veldig igjen i problemstillingen da jeg har en forelder som har gjort det samme. Jeg var passert 18 når dette skjedde så jeg var ute av samværsavtaler imotsetning til mine søsken og hadde ingen forpliktelser, men gammel nok til at mattradisjonene var det jeg gledet meg mest til til jul fordi det er den absolutte favorittmaten. Når alt ble byttet ut med noe som jeg absolutt ikke liker og mye av det andre kan jeg ikke spise pga intoleranser, og det ikke er godtatt å lage begge deler - så har jeg ikke feiret jul hos den forelderen etter det. Og har heller ikke lagt skjul på grunnen. Fordi det vil ødelegge det jeg gleder meg mest til ved jula. Hadde de i det minste vært villig til å gå på en annenhvert år løsning på julaften/1.juledag så hadde jeg tatt det opp til vurdering. 

Heldigvis så har jeg møtt en mann som har samme julemattradisjoner som jeg er vant til og ønsker- men hjemme hos oss så skal alle få det de ønsker seg til julemiddag. Fordi vi ønsker ikke att noen skal sitte og føle att de mangler noe. Det eneste vi nekter å lage er lutefisk - du må gjerne ta det med, men det blir ikke laget hjemme hos oss pga lukten. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 1.12.2022 den 2.15):

Vi skal i år ferie jul sammen med nye samboer til min mor og hans to voksne barn. Vi er 10 stk fra vår familie som kommer, og de er som sagt tre stk. Vi har som tradisjon å spise ribbe og riskrem med mandel til dessert og det med premie. De har tradisjon å spise pinnekjøtt og is til dessert. 

Mamma mener nå at vi skal skrote våre tradisjoner, for det var visst greit å prøve ut noe annet. Jeg sa ok til pinnekjøttet fordi jeg ikke orket en diskusjon om det også, men ønsket veldig å ha riskrem og tilbydde å lage det, men nei det skulle vi ikke ha. Plutselig mente hun at ingen likte det, men det gjør vi da alle sammen 🤷‍♀️

Jeg synes det er trist at alle våre tradisjoner blir borte og barna våre som faktisk er barn, ble lei seg over at ikke det var mandel og premie i år. De synes jo det er gøy. Det er liksom ikke det samme å sitte å spise is. Riskrem er jo bare til jul liksom, is resten av året. 

Jeg er skuffet og vurderer å bare lage riskrem og saus og ta med uansett selvom da min mor blir sur. Hva tenker dere her? Det handler ikke om å være teit, men kunne vi ikke møttes på halvveien her, hvorfor skulle alle våres tradisjoner innen julematen gå?  

 

Anonymkode: 3b5e6...841

Hvorfor ikke begge deler, ribbe er jo billig og enkelt å lage i forhold til pinnekjøtt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Queen of the North skrev (5 minutter siden):

Kjenner meg veldig igjen i problemstillingen da jeg har en forelder som har gjort det samme. Jeg var passert 18 når dette skjedde så jeg var ute av samværsavtaler imotsetning til mine søsken og hadde ingen forpliktelser, men gammel nok til at mattradisjonene var det jeg gledet meg mest til til jul fordi det er den absolutte favorittmaten. Når alt ble byttet ut med noe som jeg absolutt ikke liker og mye av det andre kan jeg ikke spise pga intoleranser, og det ikke er godtatt å lage begge deler - så har jeg ikke feiret jul hos den forelderen etter det. Og har heller ikke lagt skjul på grunnen. Fordi det vil ødelegge det jeg gleder meg mest til ved jula. Hadde de i det minste vært villig til å gå på en annenhvert år løsning på julaften/1.juledag så hadde jeg tatt det opp til vurdering. 

Heldigvis så har jeg møtt en mann som har samme julemattradisjoner som jeg er vant til og ønsker- men hjemme hos oss så skal alle få det de ønsker seg til julemiddag. Fordi vi ønsker ikke att noen skal sitte og føle att de mangler noe. Det eneste vi nekter å lage er lutefisk - du må gjerne ta det med, men det blir ikke laget hjemme hos oss pga lukten. 

Lutefisk kan du lage i mikro om du inne liker lukten 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (Akkurat nå):

Lutefisk kan du lage i mikro om du inne liker lukten 🙂

Godt å vite for de som spiser lutefisk. Det gjør ikke vi 🤣🤣🤣

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.12.2022 den 22.00):

Hvis man ikke skal lage begge deler, må en av familiene føye seg. Denne gangen ble det dere, neste gang de. Du vet det ikke er sikkert det serveres eksakt det du vil ha til alle julemiddager resten av ditt liv, ikke sant? 

Jeg hadde ikke giddet å lage to middager, da hadde jeg heller ofret "min" tradisjon. Har bare vanlig komfyr, så fatter ikke hvordan jeg skulle fått laget to fulle middager samtidig heller.

Anonymkode: dab2f...d33

Ikke vanskelig med ribbe og pinnekjøtt eller lutefisk og pinnekjøtt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Queen of the North skrev (35 minutter siden):

Godt å vite for de som spiser lutefisk. Det gjør ikke vi 🤣🤣🤣

Da går dere virkelig glipp av en matopplevelse 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fru Uperfekt skrev (6 minutter siden):

Da går dere virkelig glipp av en matopplevelse 

Men da vi ikke liker lutefisk, er det da en positiv matopplevelse? 

Jeg spiser det meste av fisk, elsker skikkelig feit tørket kveite og annen tørrfisk, men drar grensen ved makrell, uer, sild og lutefisk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (12 minutter siden):

Da går dere virkelig glipp av en matopplevelse 

Er ikke lutefisk mest tilbehør? Kan være godt, men ofte er det ikke tilberedt då bra når jeg har smakt det ute. Føles litt risikabelt siden lutefisk som er mer gelé er helt grusomt.

Anonymkode: 31c9e...9f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at dette er rart/uvant,  men når man er invitert på middag/julaften  hos andre, da tar man på seg et smil og eter det du får servert! Det er dette ene året. Hvis det hadde vært motsatt, måtte typen til moren din ete ribbe og riskrem, og spise det som blir servert.

Jeg blir litt oppgitt 🤦‍♂️ er det dette som er i-lands problem? Jeg tenker FAKTISK på disse familiene i Ukraina e nå.

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.12.2022 den 19.23):

Enig. Hos oss er vi over 20 stk til middag på julaften, og har bådde ribbe og pinnekjøtt, medisterkaker, julepølse, sossiser og forskjellig tilbehør. Da kan man spise litt forskjellig og alle får noe de liker. Er bare god stemning! 

Anonymkode: 47e17...9fe

Hvor mange timer bruker en på kjøkkenet for å lage all den maten? Har dere flere komfyrer?

Anonymkode: 766a0...b58

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor mange timer bruker en på kjøkkenet for å lage all den maten? Har dere flere komfyrer?

Anonymkode: 766a0...b58

Det er ganske enkel mat å lage, også kombinasjonen; 

Medister og pølser lager man klar tidlig i desember. Julaften formiddag gjør man klar fire gryter; pinnekjøtt, poteter, kålrabi, surkål, rødkål, pinnekjøtt. Samt temperer ribba. Har et tidsskjema for når alt skal på, så derfra er det bare å trykke på påknappen, og følge litt med. Medister og pølser varmes mens ribba hviler, samtidig som man lager sjysaus og pinnekjøttet freses. Da varmer jeg også kålen i og med at den er kokt nesten klar i forkant for å gi nok plass til resten. 

Anonymkode: 9ffb4...ff2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er ikke lutefisk mest tilbehør? Kan være godt, men ofte er det ikke tilberedt då bra når jeg har smakt det ute. Føles litt risikabelt siden lutefisk som er mer gelé er helt grusomt.

Anonymkode: 31c9e...9f0

Nå bor jeg i Bergen så er flere steder her som kan kunsten, er kun 1 av mine barn som bruker mye tilbehør siden hen ikke er begeistret (enda)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke dere invitere mor og hennes samboer på ribbe og riskrem 1juledag da ??

Selv lager jeg både ribbe og pinnekjøtt på julaften, siden barna liker ribbe bedre enn pinnekjøtt. 

Dessertbord etterpå med kaker,riskrem og dronning Maud 😋

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er menneskene som er viktig, ikke maten. Spesielt i år, hvor vi hører om så mange i Norge som sliter med å ha mat på bordet. Hvis dere har en sånn overflod at dere kan vurdere å ha to middager og to desserter, hvorfor ikke gi mat til noen som virkelig trenger det? 

Anonymkode: f2495...1e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ringe din stefar og spørre om du kan ta med? 

Jeg hadde blitt hjemme om min mor var så urimelig. Jeg vil kose meg på julaften. 

Anonymkode: 7703a...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til kan det være greit å zoome litt ut og sette ting i perspektiv, det er ekstra viktig å gjøre nå i juletidene hvor det florerer av krav, forventninger og et forbruk som bare synes å øke for hvert år. I år er det sannsynligvis veldig mange familier i Norge som ikke engang har råd til julemiddag, og mange er ensomme og har ikke noen å feire jul med i det hele tatt. Disse ville alle vært overlykkelige om de fikk komme i juleselskap til TS' mamma, uansett hva de fikk servert. Kan hende det også betyr mye for mamma og nykjæresten å vise "hans" tradisjoner for dere, man er jo gjerne litt "stolt" av egne juletradisjoner, og da er det både sårt og uhøflig at dere vil komme med egen mat i besøket.

Anbefaler alle å en gang forsøke å feire en helt annen jul enn det de er vant med, med andre folk og andre tradisjoner, sannsynligheten er nemlig stor for at man både overlever og til og med innser at det kan bli fint likevel, selv om det ikke var helt likt som i fjor. Det tror jeg både barn og vi voksne har godt av.

God førjulstid til alle!

Endret av Undrende123
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det enkleste er at dere lager dobbelt opp slik at alle blir fornøyde.

Jeg er gift med en dansk mann, og hans foreldre liker ikke så godt pinnekjøtt. Vi har gjort det slik at vi serverer to hovedretter, and som de er vant til i Danmark og pinnekjøtt til meg og mine foreldre. Så tar folk det de vil ha, barna spiser gjerne litt av hver rett.  Av dessert har vi kun en som vi alle spiser, Ris a la mange (riskrem med dansk vri), men ser ikke noe problem i å lage to desserter heller. 

Anonymkode: af0a8...709

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Kan du ringe din stefar og spørre om du kan ta med? 

Jeg hadde blitt hjemme om min mor var så urimelig. Jeg vil kose meg på julaften. 

Anonymkode: 7703a...9dd

Blir helt sjokkert over at det finnes så trassige og uhøflige julegjester der ute. En ting er at småbarn kan være kresne og kravstore i matveien, men voksne...! 

Anonymkode: 85643...57d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (På 1.12.2022 den 10.26):

I vår familie liker folk litt ulike ting, så vi serverer begge deler om alle er samlet 🤷‍♀️
Vi er ikke SÅ nøye på det i vår familie. 
 

Det er ikke verre enn at deres familie stiller med sin mat til det antallet som ønsker dette - og så står hun for det resten ønsker.

Hadde vært tydelig ovenfor mormor at det å skrote tradisjon er kjipt, men det kan gjerne være et lite «julekoldtbord» som dere selv kan tilberede mtp ribbegreiene? 
 

Null stress å ta med de rettene der fra A til B. 

Om det er små barn der er nok den premien et poeng, men om det spises is eller riskrem bryr de seg neppe om. 

Sånn blir vår jul i år. Ene sønnen sin Afrikanske kjæreste tar med noe av sin kulturs mat og dessert, vi står for Pinne kjøtt og Ribbe da det er 2 av gutta våre og ene onkelen som ikke spiser pinnekjøtt så da blir det ribbe, så spiser jeg Nøttestek, så tar svigerdatteren vår med Polsk mat, og vi har både Riskrem og fruktsalat til etterpå.

I et hvert familie forhold mener eg at man skal strekke seg langt for å få det til å bli en god feiring for alle

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan du ringe din stefar og spørre om du kan ta med? 

Jeg hadde blitt hjemme om min mor var så urimelig. Jeg vil kose meg på julaften. 

Anonymkode: 7703a...9dd

Så bli hjemme da, er du gjest er du høflig og spiser det du får servert. Makan!

Jeg forstår veldig godt at vertskapet ikke gidder å lage to middager. Når faen ellers gjør man det når man inviterer folk? Det er to familier med ulike tradisjoner her, en familie må vike om dere skal være sammen, denne gangen ble det dere.

Anonymkode: dab2f...d33

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...