Gå til innhold

Plutselig skal vi endre alle mat-juletradisjoner fordi vi skal feire med samboer til mamma.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 3.12.2022 den 10.36):

Så bli hjemme da, er du gjest er du høflig og spiser det du får servert. Makan!

Jeg forstår veldig godt at vertskapet ikke gidder å lage to middager. Når faen ellers gjør man det når man inviterer folk? Det er to familier med ulike tradisjoner her, en familie må vike om dere skal være sammen, denne gangen ble det dere.

Anonymkode: dab2f...d33

Det gjør man såklart på julaften. Da skal alle få det de liker.

Man skulle jo tro det er forretningsmiddager eller bryllup hos fremmede du snakker om. Det er nærmeste familie.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

takinova skrev (45 minutter siden):

Det gjør man såklart på julaften. Da skal alle få det de liker.

Man skulle jo tro det er forretningsmiddager eller bryllup hos fremmede du snakker om. Det er nærmeste familie.

Jeg har aldri fått med meg at i julen skal alle spise det de liker, det kan ikke være noe vertene og vertinnene har bestemt i alle fall, det skal være sikkert. I julen spiser man vel julemat? For all del, små barn og folk med intoleranser/overbevisninger kan få noe annet, men at en voksen kvinne furter over at hun i år skal bli servert en annen tradisjonskost på julaften enn hun er vant til er bare flaut.

Anonymkode: 85643...57d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg har aldri fått med meg at i julen skal alle spise det de liker, det kan ikke være noe vertene og vertinnene har bestemt i alle fall, det skal være sikkert. I julen spiser man vel julemat? For all del, små barn og folk med intoleranser/overbevisninger kan få noe annet, men at en voksen kvinne furter over at hun i år skal bli servert en annen tradisjonskost på julaften enn hun er vant til er bare flaut.

Anonymkode: 85643...57d

Det ER mulig at hun furter og bare dytter barna foran seg. Men om man leser TS med godvilje(og det ønsker jeg alltid å gjøre), så er det ikke hun som gjør seg vanskelig i denne saken.

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (26 minutter siden):

Det ER mulig at hun furter og bare dytter barna foran seg. Men om man leser TS med godvilje(og det ønsker jeg alltid å gjøre), så er det ikke hun som gjør seg vanskelig i denne saken.

Stort sett fungerer det motsatt. Det er jo TS som legger frem sin sak, og sitt synspunkt, og ikke minst sin oppfatning av situasjonen. Jeg velger derfor alltid å sette meg selv i motpartens sted, og se hva som kan føre til at en mor jeg antar man ellers har et godt forhold til sier nei til at TS skal komme med noe så enkelt som en riskrem. Blant annet det at TS bruker barna, hvorav eldste uansett feirer annethvert år med en annen familie, gir litt avsmak hos meg. Da mattradisjoner (med unntak av lørdagsgodteri) er noe man gjerne først har et forhold til som godt voksen. 

Så her tror jeg morens side av historien ville gitt mange et helt annet syn på situasjonen. 

Anonymkode: 9ffb4...ff2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker said:

Stort sett fungerer det motsatt. Det er jo TS som legger frem sin sak, og sitt synspunkt, og ikke minst sin oppfatning av situasjonen. Jeg velger derfor alltid å sette meg selv i motpartens sted, og se hva som kan føre til at en mor jeg antar man ellers har et godt forhold til sier nei til at TS skal komme med noe så enkelt som en riskrem. Blant annet det at TS bruker barna, hvorav eldste uansett feirer annethvert år med en annen familie, gir litt avsmak hos meg. Da mattradisjoner (med unntak av lørdagsgodteri) er noe man gjerne først har et forhold til som godt voksen. 

Anonymkode: 9ffb4...ff2

Tror ikke det er mer komplisert enn at moren faktisk bare ønsker alle prøver den tradisjonelle julemiddag til samboeren. (Som han kanskje har tillaget).  

Anonymkode: 898db...f85

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Tror ikke det er mer komplisert enn at moren faktisk bare ønsker alle prøver den tradisjonelle julemiddag til samboeren. (Som han kanskje har tillaget).  

Anonymkode: 898db...f85

Laget is selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (18 minutter siden):

Laget is selv? 

Vi pleier å lage is selv, ja. Eller jeg kjøper rett fra produsent på Rekoringen.

Anonymkode: 9ffb4...ff2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er sære som ikke spiser det dere får når dere er bedt, hun er sær som ikke synes det er greit at du tar med. Går visst i arv hos dere å henge dere opp i detaljer :) 

Anonymkode: 5edf9...9a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eplejuice123 skrev (På 2.12.2022 den 23.46):

Skjønner at dette er rart/uvant,  men når man er invitert på middag/julaften  hos andre, da tar man på seg et smil og eter det du får servert! Det er dette ene året. Hvis det hadde vært motsatt, måtte typen til moren din ete ribbe og riskrem, og spise det som blir servert.

Jeg blir litt oppgitt 🤦‍♂️ er det dette som er i-lands problem? Jeg tenker FAKTISK på disse familiene i Ukraina e nå.

Der kom whataboutism. 
 

Det er moren til TS vi snakker om. Er det virkelig så farlig å ta med seg riskrem? Syns hun er skikkelig sær som nekter dere det. Når jeg inviterer er mitt hovedfokus gjestene og deres matønsker ville blitt vektlagt. Det ville vært viktig å forene ny samboers tradisjoner med min egen familie. Hvis riskrem er til stor glede for de og min datter ville tatt med det hadde jeg aldri nektet det. 
 

Anonymkode: dafbb...91a

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (20 timer siden):

Det gjør man såklart på julaften. Da skal alle få det de liker.

Man skulle jo tro det er forretningsmiddager eller bryllup hos fremmede du snakker om. Det er nærmeste familie.

Så enig. Sånn er jeg oppvokst også. 

Anonymkode: dafbb...91a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (På 4.12.2022 den 1.36):

Ingen tvinges. De kan feire jul et annet sted om de vil.

Hva folk er vant med er ikke viktig. Jeg feirer jul annet hvert år med svigerfamilien, og det er noe annet enn det jeg var vant med. Men det er hyggelig like vel.

Det er enda særere å bare avlyse så tett på jul. Som mor og vertinne hadde det ikke kostet meg noe å la min datter ta med riskrem hvis det gledet henne og mine barnebarn. Hadde vi derimot sluttet å feire jul sammen ville det vært veldig trist. Så å velge den utveien syns jeg ihvertfall vil være grobunn for konflikt. 
 

Snakk om å lage drama da med å foreslå å bare lage egen jul og splitte familien. Tror du det ville bli godt mottatt nå 2 uker før jul? 

Anonymkode: dafbb...91a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er enda særere å bare avlyse så tett på jul. Som mor og vertinne hadde det ikke kostet meg noe å la min datter ta med riskrem hvis det gledet henne og mine barnebarn. Hadde vi derimot sluttet å feire jul sammen ville det vært veldig trist. Så å velge den utveien syns jeg ihvertfall vil være grobunn for konflikt. 
 

Snakk om å lage drama da med å foreslå å bare lage egen jul og splitte familien. Tror du det ville bli godt mottatt nå 2 uker før jul? 

Anonymkode: dafbb...91a

Som andre har påpekt tidligere i tråden, er det godt mulig det her dreier seg om en mor som er kraftig lei sin datters fremtoning og evne til å lage drama. For jeg er enig i at det å ha med en ekstra dessert isolert sett er ganske udramatisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte når vi fikk barn, å ha julen hjemme. Jeg er selv vokst opp med faste ting på julaften.  Da vi selv alltid var hjemme. Jeg har feiret borte to ganger. En gang hos svigermor, det var et helvetes sjokk opplevelse. Da dennvar stikk motsatt av julen jeg var vant med. Og ett år barna virke feire hjemme hos storesøster med egen familie.  

Da fikk vi grei beskjed om å aldri feire noe annet sted enn hjemme. 

Der var det nermest som his svigermor. Alle river opp pakkepapir i hytt og pine, maten slukes og vi ble mer eller mindre jaget på dør kl 20:00. 

Så jeg har egne tradisjoner for barna hjemme,  vi inviterer gjerne. Om noen vil ha noe annet enn vår ribbe,  må de ta med. Fordi jeg sliter nok med sikringer som ryker. Men 0 problem om noe ekstra tas med. 

Her pakkes det opp en og en gave. Når det var sykt mange gaver så fikk barna pakke opp en samtidig.  Og vi kan kose oss med det langt over leggetid. 

Anonymkode: 5f2a1...42f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...