Gå til innhold

Plutselig skal vi endre alle mat-juletradisjoner fordi vi skal feire med samboer til mamma.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal i år ferie jul sammen med nye samboer til min mor og hans to voksne barn. Vi er 10 stk fra vår familie som kommer, og de er som sagt tre stk. Vi har som tradisjon å spise ribbe og riskrem med mandel til dessert og det med premie. De har tradisjon å spise pinnekjøtt og is til dessert. 

Mamma mener nå at vi skal skrote våre tradisjoner, for det var visst greit å prøve ut noe annet. Jeg sa ok til pinnekjøttet fordi jeg ikke orket en diskusjon om det også, men ønsket veldig å ha riskrem og tilbydde å lage det, men nei det skulle vi ikke ha. Plutselig mente hun at ingen likte det, men det gjør vi da alle sammen 🤷‍♀️

Jeg synes det er trist at alle våre tradisjoner blir borte og barna våre som faktisk er barn, ble lei seg over at ikke det var mandel og premie i år. De synes jo det er gøy. Det er liksom ikke det samme å sitte å spise is. Riskrem er jo bare til jul liksom, is resten av året. 

Jeg er skuffet og vurderer å bare lage riskrem og saus og ta med uansett selvom da min mor blir sur. Hva tenker dere her? Det handler ikke om å være teit, men kunne vi ikke møttes på halvveien her, hvorfor skulle alle våres tradisjoner innen julematen gå?  

 

Anonymkode: 3b5e6...841

  • Liker 14
  • Hjerte 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser virkelig ikke problemet med å ha begge deler!

 

Anonymkode: 58161...19c

  • Liker 37
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ser virkelig ikke problemet med å ha begge deler!

 

Anonymkode: 58161...19c

Det gjør gjerne arrangøren av det hele, som da skal lage dobbelt opp av alt... 

Anonymkode: fd688...d6b

  • Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag begge deler, både pinne, ribbe og riskrem og is til dessert. Verken is eller pinnekjøtt er krevende å lage (regner med isen bare kjøpes?), og det er noe spesielt med den mattradisjonen man er vant med. For min del utgjør det iallefall hele julaften. Ville tilbudt med å komme med ribben og iskrem selvfølgelig, så ikke arrangøren må stå for alt.

Anonymkode: def77...8d2

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker dere kan lage det dere vil ha og de kan lage det de vil ha, så blir det begge deler 😉 Lag hjemme så tar du det med. 

Anonymkode: e0f62...2d4

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si til din mor at tradisjoner er viktig og at du virkelig ikke har noe imot at de spiser is, så lenge dere kan få spise riskrem. Og lur på hvorfor de ikke kan være like rause tilbake?

Anonymkode: ecfe9...3fa

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det gjør gjerne arrangøren av det hele, som da skal lage dobbelt opp av alt... 

Anonymkode: fd688...d6b

Vel når gjestene tilbyr seg å ta med mat blir det jo ikke noe mer arbeid for vertskapet..

Anonymkode: 58161...19c

  • Liker 43
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dere like gjerne kan være rause og ta pinnekjøttet og riskremen 1. juledag, eller en annen dag i romjula. :) Jula handler om å hygge seg med familien, og da er det lite vits i å lage konflikter pga. bagateller.

Dersom tradisjonen med ribbe og riskrem står så sterkt hos dere at julefeiringen ikke blir den samme uten så tilbyr dere å lage det selv, og ha med slik at alle får det de ønsker til middag (rausheten gjelder altså begge veier, dvs. også for din mor og samboeren)

Anonymkode: f5a82...594

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

 

 

Ta med riskrem og grøt med premie og si at det er til barna. 
 

 

Anonymkode: 6e523...e7e

Dette.

Det går fint an å ha begge deler🤗

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ikke får ta med riskrem kan du jo si at da feirer dere alene i år, siden dere uansett ikke blir hørt. 

Anonymkode: 3dbc7...b91

  • Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man dør ikke av å prøve nye tradisjoner.

Det er respektløst å ta med en rett som som verten har sagt nei til.

Dere kan spise riskrem med mandel hjemme en dag før jul, det trenger ikke være på julaften. 

Hvis alt er feil i dine øyne så kan du også takke nei til å feire med din mor og hennes samboer. 

Anonymkode: 898db...f85

  • Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er voksen og har barn er det på tide å begynne med egen feiring. Da bestemmer du hva som serveres og hvilke tradisjoner du ønsker å føre videre.

Anonymkode: 7df7f...26c

  • Liker 25
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner irritasjonen din, TS. Men jeg hadde ikke gidda å lage en krangel ut av dette. Jeg hadde tatt det som en annerledes julaften, lovet barna riskrem en annen dag, eller kanskje på lillejulaften. Og så hadde jeg gått for julaften hjemme hos meg selv neste år, akkurat slike jeg ønska det.

Som mor selv tenker jeg at din mor satser høyt her. Hun legger ikke opp til at barna hennes skal velge julaften hos henne framover.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er moren din som arrangerer og hun som bestemmer. Vær glad du blir invitert, TS. 
Lag din egen jul dersom ribba er så viktig, du er vel snart voksen?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du vil ikke skrote dine egne tradisjoner, men forventer at din mors samboers skal gjøre det i stedet? Snakk om egoisme. Det mest riktige er jo at alle parter får noen av sine tradisjoner, det kan du foreslå, men utover det er det din mor som arrangerer og hun som bestemmer. 

Anonymkode: 61474...1f2

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn helg seriøst, dette er virkelig ikke et problem. Dere er voksne folk og tåler å spise annen julemat et år. 

Anonymkode: ba467...14d

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss hadde vi alltid ribbe OG pinnekjøtt når mine foreldre hadde jul.

For hos fars foreldre var det ribbe og hos mors var det pinnekjøtt, så de slo sammen begge. 

Men like greit å bare ha en rett, så kan jo dere ha pinnekjøtt på 1. juledag eller noe.

Riskrem burde være greit at dere tar med synes jeg. Jeg tviler på at mannen hennes synes det er noe problem, det er vel bare din mor som er litt blenda av forelskelse og skal gjøre alt "perfekt" for han, og tar det litt for langt.

Men hvis ikke, så kan jo dere ha riskrem og mandel i grøten dagen før/etter også - si til ungene deres at da blir det større vinnerkjangs på dem.

Anonymkode: 6f418...cae

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...