Gå til innhold

Plutselig skal vi endre alle mat-juletradisjoner fordi vi skal feire med samboer til mamma.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Veldig spesielt at moren din tvinger frem en julefeiring hjemme hos henne. Du har flere barn og det er ganske normalt å bytte på å ha jul, eller noen faste. Ønsker søsknene dine å feire jul hjemme hos deg? Undrer meg veldig over hvorfor du bøyer deg i støvet for din mor, og lar deg fullstendig overkjøre, og dette gjelder sikkert søsknene dine også. 

Vil du ha jul hjemme hos deg, allier deg med søsknene dine hvis det er vanskelig. Si til moren din at «neste år blir det jul hos oss». Blir moren din sur så får hun bare bli sur, jeg hadde aldri funnet meg i slik drittunge-oppførsel av en godt voksen person. La moren din bli sur og furten, hun overkjører dere totalt og dere aksepterer oppførselen hennes. Hun er ikke overhode i familien som bestemmer over alle, bare syke folk tenker og føler sånn. Ikke still flere spørsmål til hun, du tar med riskrem og sånn er det - du har små barn som du skal ta hensyn til. Punktum. Gled deg til moren din blir pleietrengende, høres ut som hun kommer til å bli enormt slitsom å ha med å gjøre. 

Anonymkode: 58f5e...ada

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er helt merkelig at voksne kan være så rigid på at "alt må være helt likt som i barndommen ellers blir det ikke jul". For meg er det en helt vanvittig ekskluderende måte å feire jul på, og for å være ærlig, ekstremt barnslig. Veldig mange av oss er jo gift eller samboer med en som har helt andre tradisjoner enn det en selv er vant med, så da er vel det vanlige å variere litt? Eller lage nye tradisjoner? Alle har godt av å erfare at selv om ting ikke ble gjort helt likt "som i gamledager", så ble det jammen en fin jul likevel. 

Anonymkode: 85643...57d

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Barn bryr seg ikke. Og foretrekker nok is. Riskrem er ikke en barne-dessert. De husker mulig ikke hva de fikk i fjor en gang.  Det er mor som er fornærmet. 

Anonymkode: 9ffb4...ff2

Om barna er tre år, så er dette korrekt. Når ts skriver at hun har tre barn, så sier det vel seg litt selv at noen av de er store nok til å huske fra ifjor.. Mine barn elsker riskrem, så den påstanden er jo rimelig spesiell. Is spiser man hele resten av året, det er det ingenting spesielt med. 

Anonymkode: 6c5ac...524

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Her slo vi sammen tradisjonene. Ribbe og pinnekjøtt til middag, is,riskrem og sitromfromasj til dessert. Det er jul, alle burde få mat di vil ha og liker. Det er faktisk ikke så mye ekstra. 

Anonymkode: fa32b...34b

Samme her, den gang jeg stod overfor dette, laga vi til alt sammen og slo sammen tradisjonene. 

Anonymkode: 274c2...d2c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Neste år er vi hos min samboer sin familie, og min mor drar til Syden annenhvert år sammen med mine besteforeldre. Mine søsken ferier da jul med våres far.  

Jeg skjønner at man må gi og ta litt her, men hvorfor skal vi gi alt? 

Ts

Anonymkode: 3b5e6...841

Dere skal ikke gi alt, TS, men dere tillater jo denne oppførselen fra moren din. Hun overkjører dere totalt og dere aksepterer det, og dette har dere akseptert i alle år. Hun blir sur eller får en reaksjon, og dere lar dere overkjøre. Stå opp for dere selv og ikke tillat dette, hvis moren din blir sur eller får reaksjoner så er det hennes problem. Virker som at moren din tror hun er overhode i familien, men det er faktisk bare syke mennesker som tenker/føler sånn. Og det sier jo sitt? Moren din høres slitsom ut, og høres ikke ut som at du og søsknene dine er særlig gode på å stå opp for dere selv imøte med henne. Sett ned foten og ikke aksepter oppførselen lengre, hun er en godt voksen dame - hun får heller sitte alene å sutre, hvis hun ikke vil komme hjem til deg neste gang det blir jul. 
 

herregud..

Anonymkode: 58f5e...ada

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg synes det er helt merkelig at voksne kan være så rigid på at "alt må være helt likt som i barndommen ellers blir det ikke jul". For meg er det en helt vanvittig ekskluderende måte å feire jul på, og for å være ærlig, ekstremt barnslig. Veldig mange av oss er jo gift eller samboer med en som har helt andre tradisjoner enn det en selv er vant med, så da er vel det vanlige å variere litt? Eller lage nye tradisjoner? Alle har godt av å erfare at selv om ting ikke ble gjort helt likt "som i gamledager", så ble det jammen en fin jul likevel. 

Anonymkode: 85643...57d

Hvis det er dette du tolker av tråden, så er jo det greit, men det går litt dypere enn som så. Er det noen som er rigde så er det moren til TS , hun høres veldig slitsom ut og fullstendig overkjører sine voksne barn. Virker som dette er en vanesak i familien og TS klarer ikke stå opp for seg selv imøte med sin mor. 

Anonymkode: 58f5e...ada

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Barn bryr seg ikke. Og foretrekker nok is. Riskrem er ikke en barne-dessert. De husker mulig ikke hva de fikk i fjor en gang.  Det er mor som er fornærmet. 

Anonymkode: 9ffb4...ff2

Barn er forskjellige, og noen liker faktisk riskrem veldig godt. Kanskje til og med bedre enn is. 

Og barn liker faktisk at tradisjoner holder seg mer eller mindre de samme. De trenger ikke være særlig store før de husker julekalender (uansett variant) som et høydepunkt. Og mandel i grøten eller mandel i riskremen blir litt det samme. 

Har du prøvd å ha en jul helt uten pakker med en 4-åring, som fikk pakker året før? For jeg er ganske sikker på at 4-åringen hadde husket det med pakker fra året før, og blitt dypt skuffet når det ikke kom på nytt. 

Nå forteller TS at riskrem og mandel er et høydepunkt for hennes barn. Det vet nok TS bedre enn oss andre.

Jeg tenker også at TS her har vært veldig hensynsfull og fleksibel. 
Hun har latt moren ha familiens julefest hos seg, selv om TS egentlig ønsket å ha det hjemme hos seg selv. De har ikke kranglet om hva som serveres til middagen. 
TS har selv tilbudt å ta med riskrem da hun forsto det ikke ble laget. (Altså forsøker hun ikke å skape ekstra bryderi for vertskapet.) 
Jeg tipper TS og familien primært kommer fordi de synes det er hyggelig å være sammen med hele storfamilien, og derfor strekker seg langt for å få det til å bli en hyggelig feiring som inkluderer alle.

Anonymkode: d846d...19e

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt både riskrem og is til dessert 🙂

Anonymkode: 2de7d...dd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Barn bryr seg ikke. Og foretrekker nok is. Riskrem er ikke en barne-dessert. De husker mulig ikke hva de fikk i fjor en gang.  Det er mor som er fornærmet. 

Anonymkode: 9ffb4...ff2

Frisk påstand. Du kjenner vel ikke HI og barna hennes?

Mine barn foretrekker riskrem med mandel på julaften, fordi det er en julaften-greie de liker. De synes det er kjempegodt, i tillegg til spennende å lete etter mandelen. Riskrem har ganske barnevennlig smak, forøvrig.

Anonymkode: 63cd7...c0a

  • Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her synes jeg moren din er helt urimelig & kaster bort alt som har vært deres tradisjon i jula. Når du i tillegg tilbyr deg å lage, så ser jeg ingen annen grunn til å si nei enn å være tverr og vanskelig! 
 

Ut ifra det du forteller, så tenker jeg også at det ikke er maten i seg selv som er hovedproblemet. Men hennes ensidige fokus på å tilfredsstille sin samboer. 
 

Hvis hun ikke kan være fleksibel, så tenker jeg at du og familien (dine mann, barn, søsken og besteforeldre) lager deres egen tradisjon hjemme hos en av dere. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at det går an å variere en gang i blandt. Kommer ei jul neste år, da får du ha riskrem 

Anonymkode: 54766...751

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg tenker at dere like gjerne kan være rause og ta pinnekjøttet og riskremen 1. juledag, eller en annen dag i romjula. :) Jula handler om å hygge seg med familien, og da er det lite vits i å lage konflikter pga. bagateller.

Dersom tradisjonen med ribbe og riskrem står så sterkt hos dere at julefeiringen ikke blir den samme uten så tilbyr dere å lage det selv, og ha med slik at alle får det de ønsker til middag (rausheten gjelder altså begge veier, dvs. også for din mor og samboeren)

Anonymkode: f5a82...594

Det blir ikke familiehygge med pinnekjøtt , det smaker pyton 😅 var sammen med en bergenser og måtte tvinge i meg det der en jul hos hans familie, det ble en lang middag med brekninger og påtvinget smil. 
 

hvorfor skriver du uten og tilby og lage det, når ts har tilbudt og lage det? 

Anonymkode: 46849...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ser virkelig ikke problemet med å ha begge deler!

 

Anonymkode: 58161...19c

Ja, jeg skjønner virkelig ikke hvorfor ts ikke kan ta med ribbe og riskrem? Da får moren heller bare bli sur, for det er overhodet ingenting å bli sur over.

Anonymkode: cddbe...d94

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her syntes jeg din mor er forferdelig vanskelig. Julaften er viktig for mange og når man er voksen er det gjerne maten og tradisjonene man gleder seg til. 
 

Dere er kjempemange, og må derfor lage mye mat uansett og det er virkelig ikke mye ekstra arbeid å lage begge deler. Hva sier din mor når du spør hvorfor det ikke går? At du ikke får ta med dessert en gang er jo bare vrang vilje.

Hos oss har vi alltid hatt både ribbe og pinnekjøtt og jeg er ofte vertinne. Tre ulike desserter har vi også😂 Det er fullstendig uproblematisk. Gjester tar med seg en dessert hver og selve julematen lager seg selv.

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts her. 

For det første så vil jeg si at jeg har ønsket å ha julen i år og de siste årene som har vært, men mor insisterer på å ha julen. Så hvorfor kan vi ikke kombinere de to tradisjonene? Altså fra vår side så kommer jeg og min samboer med tre barn, min mormor og morfar, mine to søstre og bror. Alle er vi vant med en tradisjon, men vi godtar da at vi kombinerer. Men jeg synes det er trist at tre andre mennesker skal ha alle sine tradisjoner, mens vi andre ingenting. 

Jeg har både tilbydd meg å lage ribbe og riskrem og fått nei. 

Det blir heller ikke det samme å ha det 1 juledag. Vi har ingen selskap dagene etter jul,det orker ikke min mor å komme på og heller ikke mine besteforeldre. Min eldste sønn er fra et tidligere forhold og han skal et par dager til sin far da. Det blir ikke det samme og sitte vi 4 som er igjen da med ribbe og riskrem. 

Men takk for svar dere. 

Anonymkode: 3b5e6...841

At moren din ikke tillater ribbe og riskrem ( som du tilbyr deg og lage) i tillegg til pinnekjøtt og is er bare vanvittig sært. Hvorfor ikke invitere resten av familien din til deg , så kan moren din sitte med sin « nye» familie og vondt pinnekjøtt og kjedelig dessert.. når den første forelskelsen går over kommer hun sikkert på at og boikotte riskrem ikke var så viktig, og kommer krypende tilbake. 
 

Anonymkode: 46849...ac2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

At moren ikke vil at TS skal ta med ribbe, som må varmes opp og krever annet tilbehør enn pinnekjøtt er helt forståelig. Men riskrem burde det være greit å ta med, det serveres jo kaldt og gir ikke noe ekstra arbeid eller oppvask eller noen ting? Da er hun faktisk ganske vrang. Det er jo ellers vanlig at gjestene bidrar med noe i slike store familieselskaper.

Anonymkode: 12b4b...a13

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier din mor til hvorfor du ikke får ta med riskrem, TS?

Dette med pinnekjøtt og ribbe synes jeg bare er en fordel at barn får erfare begge deler. Da jeg var barn så hadde vi noen ganger det ene og noenganger det andre, alt etter hvilket familiemedlem vi feiret hos. Dermed så må jeg ikke ha en bestemt middag julaften for at det skal være jul. Jeg tror det er en god ting å ta med seg som barn.

Anonymkode: 2ee3c...6c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pinnekjøtt er for spesielt interesserte

😂

Da er det mange spesielt interesserte her i landet. Selv synes jeg ribbe er fælt, men jeg spiser det jeg får servert, og vertskapet bestemmer. Her er oversikt over nordmenns julematvaner:  https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/dette-skal-nordmenn-spise-til-jul-i-ar?publisherId=17847931&releaseId=17921465

Dette skal nordmenn spise på julaften i år:

  1. Svineribbe: 44 %
  2. Pinnekjøtt: 35 %

 

Anonymkode: 2b6d0...f9c

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her hadde jeg vært tydelig med min mor og sagt at enten så slås tradisjonene sammen og jeg hadde tilbydd meg å ta med ribbe og riskrem, hvis min mor hadde nektet hadde jeg invitert de 10 som kommer fra min side og latt min mor feire med sin nye kjæreste på hans premisser. Ikke under noen omstendigheter hadde jeg latt en ny mann til min mor og hans voksne barn nekte mine barn å få den tradisjonelle juleopplevelsen de har fått hvert år da disse tradisjonene er viktige både for meg, barna og resten av familien.

Anonymkode: 15032...c5b

100% dette!

Anonymkode: f9a8c...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...