vintage Skrevet 8. desember 2022 #281 Del Skrevet 8. desember 2022 Anbefaler kommentarfeltet under Kjetil Rolness sitt innlegg om saken på Facebook. Der er det noen gode synspunkter fra begge sider av saken 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DittHåp Skrevet 8. desember 2022 #282 Del Skrevet 8. desember 2022 Beklager, men jeg kjøper ikke storyen hennes om at hun mange år senere oppsøkte han igjen for å ha sex på nytt, for så å la det gå ytterligere mange år for deretter å komme til en slags forståelse av at hun må ha blitt utnyttet da hun var i 20` årene ( altså voksen ). Dette er fullstendig vanvittig, men selvsagt god pr for boksalget. Ja, han har sikkert utvist dårlig dømmekraft, men det har nok samtlige her inne hvis man skal være selvransakende og dønn ærlig, men kvalifiserer det til bokutgivelse og offentlig dissikering? 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
floken Skrevet 8. desember 2022 #283 Del Skrevet 8. desember 2022 DittHåp skrev (46 minutter siden): Beklager, men jeg kjøper ikke storyen hennes om at hun mange år senere oppsøkte han igjen for å ha sex på nytt, for så å la det gå ytterligere mange år for deretter å komme til en slags forståelse av at hun må ha blitt utnyttet da hun var i 20` årene ( altså voksen ). Dette er fullstendig vanvittig, men selvsagt god pr for boksalget. Ja, han har sikkert utvist dårlig dømmekraft, men det har nok samtlige her inne hvis man skal være selvransakende og dønn ærlig, men kvalifiserer det til bokutgivelse og offentlig dissikering? Det hele er veldig spesielt, og ikke minst hvordan forfatteren med dette samtidig velger å krenke sin venninne, og venner av egen familie. For meg virker dette som absurd oppmerksomhetstrang rundt seg selv og en bok. Om det er slik at forfatteren skulle mene det har foregått kritikkverdige forhold, er jo det noe som kan, skal og burde håndteres utenfor medielyset. Å brodrere ut slikt i en bok er rett og slett spesielt... og lite respektfullt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Newbeginnings Skrevet 8. desember 2022 #284 Del Skrevet 8. desember 2022 Vedr dette med bipolar diagnose, jeg måtte lese avsnittet i Information flere ganger, og jeg er enda ikke sikker på hva som egentlig menes her. »Jeg opererer ikke med diagnoser i bogen, og det er villet, men hun er syg. I selve titlen, ’Diamantkveld’, ligger der symptomer på en diagnose, da det er et billede på den tilstand, Agnete befinder sig i, når hun føler, at hun og alt omkring hende lyser. Som forfatter ved jeg, at når hun har befundet sig i en tilstand, som man med diagnostisk sprog kalder hypomani, så følger der et mørke. Hun ved ikke selv noget om de diagnoser, men det gør jeg i dag, og det er en bipolar lidelse. Som ung er hun udiagnosticeret og lider også af en spiseforstyrrelse og angstsymptomer, men det er ikke ord, jeg bruger i bogen.« Hun snakker om Agnete/hun- og den tilstand hun befinner seg i. "Agnete vet ikke noe om disse diagnosene, men det gjør jeg i dag, og det er en bipolar lidelse". Dette kan bety at det er en slik lidelse hun har tenkt seg passer på Agnete, det kan bety at forfatteren vet mer om denne type tilstand i dag (men ikke nødvendigvis lider av dette selv), eller det kan bety at dette er en diagnose hun selv har. Men dette vet vi ikke sikkert. Jeg klarer iaf ikke å være helt sikker på det ene eller andre etter å ha lest dette avsnittet? 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ops2 Skrevet 8. desember 2022 #285 Del Skrevet 8. desember 2022 Tusen takk for at du siterer fra boken @Newbeginnings. Det er vanskelig å forstå om det er forfatteren som skildrer bipolar ut ifra det forfatteren har lest om bipolar, eller om det er selvopplevd. Men selv om det er denne oppdiktete personen som er bipolar, og ikke forfatteren, så er det interessant at forfatteren bruker "hypomani" i omtalen. Det er nettopp i hypomane perioder at en med bipolar virker friskest, og selv opplever seg som frisk. Den som treffer en person som er i det stadiet, leser ikke noen faresignaler. Hypomani er mye mildere, personen virker bare som om den har det godt med seg selv. Ved mani er man så "over the top" at det er påfallende. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lenelarsen Skrevet 8. desember 2022 #286 Del Skrevet 8. desember 2022 Skal mennesker beskyttes mot seg selv da? Ikke gå løs i samfunnet uten en verge/støttekontakt. Velger selv å oppsøke noen for frivillig sex, selv mange år etterpå. For igjen å ville at noen skal ta makten over de. Man kan stille mange spørsmål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miss~Audrey Skrevet 8. desember 2022 #287 Del Skrevet 8. desember 2022 vintage skrev (På 8.12.2022 den 8.11): Anbefaler kommentarfeltet under Kjetil Rolness sitt innlegg om saken på Facebook. Der er det noen gode synspunkter fra begge sider av saken Gode synspunkter? En norsk «Jordan peterson» figur som argumenterer for den hvite mannens rett til å fortsette som før Lenelarsen skrev (På 8.12.2022 den 11.20): Skal mennesker beskyttes mot seg selv da? Ikke gå løs i samfunnet uten en verge/støttekontakt. Velger selv å oppsøke noen for frivillig sex, selv mange år etterpå. For igjen å ville at noen skal ta makten over de. Man kan stille mange spørsmål. Hva er det du ikke forstår her? Det er snakk om en dame med spiseforstyrrelser og en såkalt ekspert på dette som ligger med henne i terapirommet DittHåp skrev (På 8.12.2022 den 9.06): Beklager, men jeg kjøper ikke storyen hennes om at hun mange år senere oppsøkte han igjen for å ha sex på nytt, for så å la det gå ytterligere mange år for deretter å komme til en slags forståelse av at hun må ha blitt utnyttet da hun var i 20` årene ( altså voksen ). Dette er fullstendig vanvittig, men selvsagt god pr for boksalget. Ja, han har sikkert utvist dårlig dømmekraft, men det har nok samtlige her inne hvis man skal være selvransakende og dønn ærlig, men kvalifiserer det til bokutgivelse og offentlig dissikering? Vanvittig at det finnes folk som mener at han kun har «utvist dårlig dømmekraft» i denne saken 12 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Henikka Skrevet 8. desember 2022 #288 Del Skrevet 8. desember 2022 miss~Audrey skrev (7 minutter siden): Gode synspunkter? En norsk «Jordan peterson» figur som argumenterer for den hvite mannens rett til å fortsette som før Tenkte det samme, og lurte på om det var feil kommentarfelt jeg leste i 🙈 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vintage Skrevet 8. desember 2022 #289 Del Skrevet 8. desember 2022 miss~Audrey skrev (29 minutter siden): Gode synspunkter? En norsk «Jordan peterson» figur som argumenterer for den hvite mannens rett til å fortsette som før Du fikk med deg at jeg skrev kommentarfeltet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
paraplyprinsessa Skrevet 8. desember 2022 #290 Del Skrevet 8. desember 2022 ops2 skrev (1 time siden): Tusen takk for at du siterer fra boken @Newbeginnings. Det er vanskelig å forstå om det er forfatteren som skildrer bipolar ut ifra det forfatteren har lest om bipolar, eller om det er selvopplevd. Men selv om det er denne oppdiktete personen som er bipolar, og ikke forfatteren, så er det interessant at forfatteren bruker "hypomani" i omtalen. Det er nettopp i hypomane perioder at en med bipolar virker friskest, og selv opplever seg som frisk. Den som treffer en person som er i det stadiet, leser ikke noen faresignaler. Hypomani er mye mildere, personen virker bare som om den har det godt med seg selv. Ved mani er man så "over the top" at det er påfallende. Vet du, det stemmer ikke. Det er i friske faser man opplever seg friskest. Mellom sykdomsutbrudd. Ved hypomani, som kan være alt fra mild til kraftig, kan man absolutt ha selvinnsikt nok til å ta medisiner for dette og verne seg selv for større sykdom og «skade». Det er ikke sant at hypomani gjør at «personen virker bare som om den har det godt med seg selv». Det kan ha mange nyanser og også være alt annet enn godt. Jeg syns folk som ikke er kyndige fagfolk på stemningslidelser eller som har en bipolar diagnose selv med nok kunnskap om den skal slutte å uttale seg om hva denne sykdommen innebærer. 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DittHåp Skrevet 8. desember 2022 #291 Del Skrevet 8. desember 2022 miss~Audrey skrev (34 minutter siden): Vanvittig at det finnes folk som mener at han kun har «utvist dårlig dømmekraft» i denne saken Og hvordan forklares det det da at hun med viten og vilje og godt voksen, og på eget initiativ, oppsøker samme person mange år senere for å ha sex ? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sciurus Skrevet 8. desember 2022 #292 Del Skrevet 8. desember 2022 Tråden er ryddet for brudd på rommets retningslinjer, opphavsrett og avsporinger. Sciurus, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest DislayName Skrevet 8. desember 2022 #293 Del Skrevet 8. desember 2022 1 hour ago, DittHåp said: Og hvordan forklares det det da at hun med viten og vilje og godt voksen, og på eget initiativ, oppsøker samme person mange år senere for å ha sex ? Ved voldtekt sies det at man gjør det for å ta tilbake makt. Flere som har opplevd overgrep sier de kjenner seg igjen i det å bruke sex som en måte å ta tilbake makten de ble fratatt under overgrepet. Aner ikke hva som har skjedd i akkurat det tilfellet her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
floken Skrevet 9. desember 2022 #294 Del Skrevet 9. desember 2022 (endret) Nattens rytter skrev (På 29.11.2022 den 17.37): Eg tykkjer ikkje om at ein sleng kring seg med sovorne skuldingar i media, det er trass alt mogeleg å identifisera han. Ho burde heller senda inn ein klage på han, so får den prosessen gå sin gong. Dersom ho skulle få medhald, so får media omtala saka. Vanskelig å forstå hva saken har i offentligheten å gjøre. Det virker respektløst. Hevn? Spesielt å se Facebook-profilen hennes.... Endret 9. desember 2022 av floken 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miss~Audrey Skrevet 9. desember 2022 #295 Del Skrevet 9. desember 2022 floken skrev (42 minutter siden): Vanskelig å forstå hva saken har i offentligheten å gjøre. Det virker respektløst. Hevn? Spesielt å se Facebook-profilen hennes.... Det er vel han som er og har vært respektløse i denne saken. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 9. desember 2022 #296 Del Skrevet 9. desember 2022 SVK skrev (På 4.12.2022 den 23.54): Ja, voldtatt! For øvrig om man leser artikkelen så blir den enda mer absurd. For daværende helseminister BentHøie kommenterer at livstidsutestengelse ikke bør være mulig og viser til at det i enkelte tilfeller er gjensidig kjærlighetsforhold mellom pasient og psykiater. Det er rimelig spesielt å bruke som eksempel når man kommenterer en sak om hvorfor en psykiater som voldtar pasienten ikke skal miste lisensen på livstid. Det har dessverre vært nok av psykologer og psykiatere som har forgrepet seg på pasienter, og tross dette fått tilbake autorisasjonen fra Helsetilsynet. En del har til og med fått lov til å behandle pasienter alene, uten å opplyse om at de tidligere har forgrepet seg på pasienter… og de kan møte incestutsatte som meg, og andre overgrepsofre som er sårbare og sliter psykisk. Skremmende. 7 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SVK Skrevet 9. desember 2022 #297 Del Skrevet 9. desember 2022 2 minutter siden, Tvillingsjel said: Det har dessverre vært nok av psykologer og psykiatere som har forgrepet seg på pasienter, og tross dette fått tilbake autorisasjonen fra Helsetilsynet. En del har til og med fått lov til å behandle pasienter alene, uten å opplyse om at de tidligere har forgrepet seg på pasienter… og de kan møte incestutsatte som meg, og andre overgrepsofre som er sårbare og sliter psykisk. Skremmende. Det er helt galskap! Jeg skjønner ikke hvordan dette kan være lov. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 9. desember 2022 #298 Del Skrevet 9. desember 2022 SVK skrev (På 10.12.2022 den 0.15): Det er helt galskap! Jeg skjønner ikke hvordan dette kan være lov. Ikke jeg heller Turkis Sau skrev (På 5.12.2022 den 16.02): Jeg tipper, at med mindre dette får rettslige følger for vedkommende, så kommer han til å kunne fortsette akkurat som før. Kanskje han legger inn et halvt års borte-tid fra medier, kurs, og SoMe-aktivitet. Folk glemmer dessverre fort. Alle som har opplevd noe bør stå sammen om å anmelde, så saken kan bli fullstendig oppklart og han kan bli fjernet fra stillingen sin og ikke kunne utnytte nye pasienter IkkeEnRobot1977 skrev (På 5.12.2022 den 22.09): Viktig presisering her - psykiateren er ikke under politietterforskning, han er under tilsyn av Helsetilsynet. Dette kan få konsekvenser uten at det er brudd på straffeloven. Håper han havner i politiets søkelys også. 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jullen Skrevet 9. desember 2022 #299 Del Skrevet 9. desember 2022 Tvillingsjel skrev (18 minutter siden): Alle som har opplevd noe bør stå sammen om å anmelde, så saken kan bli fullstendig oppklart og han kan bli fjernet fra stillingen sin og ikke kunne utnytte nye pasienter Jeg tror dessverre denne mannen har for mye makt til at det kommer til å skje. Jeg er derimot nokså sikker på at det må ha skjedd lignende før. Rød Larsen er neppe verken den første eller siste psykisk sårbare personen han har utnyttet seksuelt. Så det må ihvertfall være lov å håpe at flere står frem🍀 5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 10. desember 2022 #300 Del Skrevet 10. desember 2022 Noen som har lagt merke til at selv om alle de mest kjente nettavisene har skrevet om saken, så har alle konsekvent droppet å poste disse nettavisartiklene på Facebook-sidene sine. Tipper de er redde for hva folk vil skrive i kommentarfeltene… 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg