Gå til innhold

Mennesker med flere barn som sliter økonomisk.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Portia Catonis skrev (4 timer siden):

Feil. Som jeg skrev over, så er det produktiviteten og ikke antallet personer som skaper velstanden. Mange land sliter dessuten med overbefolkning, og arbeidsinnvandring gjør at vi aldri kommer til å mangle pleiemedarbeidere.

Feil: Problemet er enda større i Europa.. De kommer til å forby arbeidsutvandring av helsepersonell innen få år..

Anonymkode: 63fc5...15d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er ikke naiv, du som jobber i hjemmesykepleien vil om 20 år ha kanskje 3 ganger flere personer du skal rekke over på en dag.. Hvordan blir livet til de du da besørge da? Og hvordan blir din arbeidshverdag? 

Anonymkode: 63fc5...15d

Du, jeg jobber ikke i hjemmesykepleien. Jeg jobber i innen HR i det private næringsliv. 
 

PS: ny teknologi vil komme 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rucula skrev (4 minutter siden):

Du, jeg jobber ikke i hjemmesykepleien. Jeg jobber i innen HR i det private næringsliv. 
 

PS: ny teknologi vil komme 

Ok, las din kommentar litt kjapt.. At det var under studiene... Men samme det, ny teknoligi? For å få oss ut av sengen? Gi oss mat? - Ja det kommer og må komme, men det blir noe til liv når man sitter der uten noen barn/egen familie som kommer på besøk, bare en robot som glir rundt i stuen.. 

Vi må høyst trolig klare oss selv i 2060, allerede i dag er arbeidsmarkedet sprengt.. Det er 70 000 stillinger ledige i Norge, ny rekort. I 2060 tror man 1 av 3 (!) må jobbe i helsevesenet for å håndtere demografiendringene, noe som er helt urealistisk å kunne finansieres gjennom staten.

Det er likt for alle; men mitt poeng var og er:

1) Får man barn i Norge biddrar man til at man fortsatt har nok arbeidskraft i Norge i fremtiden

2) Gir seg selv en større mulighet til å ha familie også i alderdommen

Alt er opp til hver enkelt, men at samfunnet skal stille opp økonomisk (og det i enda sterkere grad en tidligere) for de som velger å få barn (og flere barn) i dag må være helt åpenbart mht å ha nok arbeidskraft i Norge i fremtiden. 

Anonymkode: 63fc5...15d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portia Catonis skrev (På 23.11.2022 den 8.58):

Hvis man slurver med prevensjon kan man strengt tatt takke seg selv... Abort er også et fullt lovlig alternativ.

Hva jeg legger i å ha økonomien på plass før man får barn? Det er at begge foreldrene har en heltidsjobb, og at man tegner en uføreforsikring dersom man blir aleneforsørger. Altfor mange kvinner går i kvinnefella ved at de jobber deltid eller går hjemme med barn mens mannen jobber fulltid og eier huset. Når bruddet kommer står kvinnen igjen med null og niks.

Man må ikke ha to fulltidsstillinger for å klare seg fint økonomisk. 

Kriteriet bør heller være at man klarer seg godt økonomisk, og har litt å gå på. Da kan man få barn. Mange med to fulltidsstillinger har et forbruk so. gjør at de ikke klarer seg, andre er uføre eller jobber deltid og klarer seg fint. Det kan handle om alt fra prioriteringer til flaks - noen kom tidlig inn på boligmarkedet, noen har arvet penger eller bolig, noen velger å flytte til de billigeste stedene i landet mens andre vil bo de mest populære stedene etc.

 

Det mest latterlige jeg ser er fattige i Oslo. Ikke bo i Oslo om du ikke har god økonomi da vel??? Jeg hadde da også vært fattig om jeg hadde valgt å bo i Oslo, men nettopp derfor flyttet jeg ut av byen da jeg ble kronisk syk, for jeg kan på ingen måte betale Oslo priser. «Åh men det er her vi har alle venner og familie!» Eh ja? Er det kun Oslo-folk som føler seg berettiget til å få penger fra andre for å bo et dyrt sted de ønsker men ikke har råd å bo? 

Jeg bor på ingen måte der jeg har familie og har mest lyst å bo, for der har ikke vi økonomi til å bo. Samme gjelder de fleste oppegående mennesker jeg kjenner - man flytter sit man får jobb eller dit man har råd til å kjøpe (eller leie) bolig. Så starter man et liv der.

Derimot om man allerede bor et billigere sted eller har flyttet et billigere sted pga dårligere økonomi, man lever med et noenlunde nøkternt forbruk, da har jeg masse sympati.

Anonymkode: 640ee...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Feil: Problemet er enda større i Europa.. De kommer til å forby arbeidsutvandring av helsepersonell innen få år..

Anonymkode: 63fc5...15d

hvordan skal de få til det? Husarrest på alle som er utdannet helsepersonell? Lykke til med rekrutteringen da, da er man jo i praksis bare en slave

Anonymkode: 640ee...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Feil: Problemet er enda større i Europa.. De kommer til å forby arbeidsutvandring av helsepersonell innen få år..

Anonymkode: 63fc5...15d

Hvem skal gjøre det, og hvorfor?:klo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

hvordan skal de få til det? Husarrest på alle som er utdannet helsepersonell? Lykke til med rekrutteringen da, da er man jo i praksis bare en slave

Anonymkode: 640ee...723

Det order man med autorisasjon/digitalt vitnemål, at man ikke har vitnemål man kan benytte i andre land. 

Anonymkode: 63fc5...15d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Man må ikke ha to fulltidsstillinger for å klare seg fint økonomisk. 

Kriteriet bør heller være at man klarer seg godt økonomisk, og har litt å gå på. Da kan man få barn. Mange med to fulltidsstillinger har et forbruk so. gjør at de ikke klarer seg, andre er uføre eller jobber deltid og klarer seg fint. Det kan handle om alt fra prioriteringer til flaks - noen kom tidlig inn på boligmarkedet, noen har arvet penger eller bolig, noen velger å flytte til de billigeste stedene i landet mens andre vil bo de mest populære stedene etc.

 

Det mest latterlige jeg ser er fattige i Oslo. Ikke bo i Oslo om du ikke har god økonomi da vel??? Jeg hadde da også vært fattig om jeg hadde valgt å bo i Oslo, men nettopp derfor flyttet jeg ut av byen da jeg ble kronisk syk, for jeg kan på ingen måte betale Oslo priser. «Åh men det er her vi har alle venner og familie!» Eh ja? Er det kun Oslo-folk som føler seg berettiget til å få penger fra andre for å bo et dyrt sted de ønsker men ikke har råd å bo? 

Jeg bor på ingen måte der jeg har familie og har mest lyst å bo, for der har ikke vi økonomi til å bo. Samme gjelder de fleste oppegående mennesker jeg kjenner - man flytter sit man får jobb eller dit man har råd til å kjøpe (eller leie) bolig. Så starter man et liv der.

Derimot om man allerede bor et billigere sted eller har flyttet et billigere sted pga dårligere økonomi, man lever med et noenlunde nøkternt forbruk, da har jeg masse sympati.

Anonymkode: 640ee...723

Det du forteller om her, har et navn. Gentrifisering. Og det er ikke bare et gode. 

Anonymkode: 8eb50...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portia Catonis skrev (På 23.11.2022 den 7.29):

Du tuller nå, sant?:klo:

For meg er det for sent å få barn, og det falt meg ikke inn i halvsøvne å prøve å få barn i ung alder, da jeg jobbet tre deltidsjobber og slet med å få endene til å møtes. Å planlegge å snylte på storsamfunnet for egen egoismes skyld er bare kvalmt.

Og nei, Norge trenger ikke flere barn. Norge er en del av planeten Jorden og den er kraftig overbefolket.

hu tulla 🤣

Anonymkode: b99ea...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...