Gå til innhold

Mennesker med flere barn som sliter økonomisk.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Uforutsette ting kan skje alle. Også deg. Du kan også oppleve å bli syk, ufør, miste jobben, bli påvirket av endringer i verdensøkonomien som er utenfor din kontroll, bli uplanlagt gravid, etc. 

De aller aller fleste tenker økonomi før de får barn... Men så er det det at ting kan endre seg på uforutsette måter ETTER man fikk barn. For eksempel kan det komme en pandemi, som gjerne gjør at du blir permittert, at arbeidsgiveren din går konkurs, osv, og simsalabim, der ser den økonomiske hverdagen din helt helt anderledes ut. Forutså DU korona...? 

Anonymkode: 7e583...f36

Og det er derfor man har noe som kalles bufferkonto. Livet er uforutsigbart, men man må være voksen nok til å forutsi kriser og kunne sikre seg selv økonomisk. 

Anonymkode: 27b5c...fb9

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Likevel er det merkelig nok stort sett de som sliter økonomisk som skal trykke ut unge etter unge.

Anonymkode: 640ee...723

Dette er typisk drittsnakk fra «eliten».  Når fattige foreldre får barn, kalles det trykke ut unge etter unge

Når de velstående får barn, kalles det føde barn

Ser du forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Slutt å misbruke ordet fattig. Jeg var fattig for mange år siden og det skal mye til før folk i middelklassen lever som om de er fattige. Middelklassen i Norge er rike sammenlignet med middelklassen i mange land. Ikke mange andre land der så stor del av befolkningen reiser i hytt og pine stadig vekk eller har så stort forbruk. Visste du at Norge er et av landene i verden der folk pusser opp oftest? Middelklassen trenger å få ned kjøpekraften. Og det blir ingen ond spiral av det. 

Anonymkode: b530b...be1

Kjære vene... Du kan ikke sammenligne norsk økonomi med f.eks økonomien i Kongo. Alle vi i Norge lever som grever ift mennesker i (nesten) alle andre land, til og med uteliggere da de også får utbetalinger fra Nav. Poenget er at med den prisøkningen vi har nå så begynner faktisk middelklassen å bli ganske fattig da man må måle økonomien opp mot norsk målestokk. Middelklassen i dag har mest sannsynlig råd til det de trenger ja, men å ikke kunne unne seg en kinobillett, et nytt klesplagg i ny og ne eller en frisørtime er faktisk å være fattig når man lever i Norge.

Anonymkode: e434c...994

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

 

Jeg har heller aldri sagt at noen lever et luksusliv på statens regning. Det jeg har sagt er at man kanskje ikke skal kunne forvente å leve et luksusliv statens regning - noe det virker som mange mener er rimelig?

Dette blir jo personlige overbevisninger og egen filosofi, men jeg mener staten skal være der som et sikkerhetsnett for å sikre alle en verdig tilværelse og et tak over hodet og mat på bordet. Dette er noe vi har råd til i Norge i motsetning til MANGE andre land. Og dette støtter jeg fullt ut. Skal ikke lenger enn til Spania før folk bor hjemme hos foreldrene til de er over 30 fordi de ikke har råd til egen bolig?

Men jeg mener at det ikke er rimelig å forvente at alle skal kunne leve et like godt økonomisk liv som alle andre. Ønsker man MER, må man gjøre MER. Enkelt og greit.

 

Anonymkode: f2f6e...d71

Jeg forstår ikke hva du mener.  Er det virkelig noen som forventer at man kan leve et luksusliv på statens regning?  Ikke vanlige folk i hvert fall. Vi vet jo hvor lite  pensjonister, trygdede og arbeidsledige får fra staten.  For de fleste er det verken til å leve eller dø av i Norge.  Kanskje, om man var politiker, eller hadde en lederstilling i offentlig virksomhet, men disse lever i så fall på lønn, og det kalles ikke å leve på andres regning.

Endret av Adobyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (8 minutter siden):

Jeg forstår ikke hva du mener.  Er det virkelig noen som forventer at man kan leve et luksusliv på statens regning?  Ikke vanlige folk i hvert fall. Vi vet jo hvor lite  pensjonister, trygdede og arbeidsledige får fra staten.  For de fleste er det verken til å leve eller dø av i Norge.  Kanskje, om man var politiker, eller hadde en lederstilling i offentlig virksomhet, men disse lever i så fall på lønn, og det kalles ikke å leve på andres regning.

Da jeg jobbet i parkvesenet en gang og skulle opp på taket på rådhuset og heise flagget så  satt de fleste der på Facebook en del av disse stod også og hang rund kopimaskinen med kaffekoppene  lite fornuftig aktivitet der 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portia Catonis skrev (19 timer siden):

Det er ikke det tråden handler om. Hun snakker om å ha økononimien på plass før man får barn. Det er to forskjellige ting. Å bli uplanlagt gravid er forresten ikke noe som skjer av seg selv med mindre man blir voldtatt. Det krever en viss grad av egeninnsats for å bli gravid.

Mange (ikke alle) som kommer med argumentasjon "jamen hva om du blir syk", "hva om du blir skilt" avslører at de selv slett ikke hadde økonomiske forutsetninger for å få barn, men det er lettere å skylde på ting som har skjedd i etterkant av fødselen enn hva som lå i forkant. Vil man sikre seg selv og barnet er en uføreforsikring det minste man burde få på plass.

 

Hørt om prevensjon som ikke funker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Portia Catonis skrev (18 timer siden):

Hvis man slurver med prevensjon kan man strengt tatt takke seg selv... Abort er også et fullt lovlig alternativ.

Hva jeg legger i å ha økonomien på plass før man får barn? Det er at begge foreldrene har en heltidsjobb, og at man tegner en uføreforsikring dersom man blir aleneforsørger. Altfor mange kvinner går i kvinnefella ved at de jobber deltid eller går hjemme med barn mens mannen jobber fulltid og eier huset. Når bruddet kommer står kvinnen igjen med null og niks.

Jeg slurvet ikke men ble likevel gravid 1 år før planlagt med #1.

Abort var ikke og er ikke et alternativ for meg.

Slapp av hus og hytte står på meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Du tror bedrifter går konkurs fordi middel og overklassen får mindre å rutte med? Folk flest har mye å rutte med. Har du vært på kjøpesenter siste uken? Sett hvor mange som hiver seg på Black friday? Hørt med omgangskretsen din hvor mange som planlegger ferie neste år? Sett statistikken over som viser hvor mye div grupper har å rutte med etter regninger er betalt? Det er mye. Imens du påstår at Norge går under flyr nordmenn av skaftet for å kjøpe airfryers i julegave (det er ikke billig) og setter seg på venteliste på ny dyr bil. Jeg er ikke bekymret. Jeg er bekymret for de virkelig fattige! 

Anonymkode: b530b...be1

Jeg er en av de som har handlet på årets salg. Dette var erstatning for oppvaskemaskinen som røk for 3 mnd siden, ventet med å kjøpe ny fordet jeg ventet til mod jeg ville ha kom på tilbud. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjære vene... Du kan ikke sammenligne norsk økonomi med f.eks økonomien i Kongo. Alle vi i Norge lever som grever ift mennesker i (nesten) alle andre land, til og med uteliggere da de også får utbetalinger fra Nav. Poenget er at med den prisøkningen vi har nå så begynner faktisk middelklassen å bli ganske fattig da man må måle økonomien opp mot norsk målestokk. Middelklassen i dag har mest sannsynlig råd til det de trenger ja, men å ikke kunne unne seg en kinobillett, et nytt klesplagg i ny og ne eller en frisørtime er faktisk å være fattig når man lever i Norge.

Anonymkode: e434c...994

Shit da var jeg fattig lenger enn jeg trodde. 
Å ikke ha råd til å kjøpe klær til seg selv hvert år, kinobillett eller frisørtime er ikke å være fattig. Å måtte lete i containere etter mat, evt samle flasker for å ha råd til mat til barna er å være fattig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (5 timer siden):

Da jeg jobbet i parkvesenet en gang og skulle opp på taket på rådhuset og heise flagget så  satt de fleste der på Facebook en del av disse stod også og hang rund kopimaskinen med kaffekoppene  lite fornuftig aktivitet der 

Lunsjtid eller systemer ute av drift, det hender jo… men lov å tulle med kommunefolkene som støtter seg til et papir eller en spade. Det gjør de selv også. De passer nok jobbene sine :) 

Endret av Adobyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er nok ikke svart hvitt. 
Mange kan få barn, bli skilt og må klare seg på en inntekt. Noen mister jobben, eller får en sykdom som reduserer mulighet til inntekt. 
Selv om man er frisk og har god økonomi når en får barn, er det ikke gitt at en holder sammen i 18 år, og har samme jobben og samme helsa. 
 

Når det er sagt er det mange som får barn sol ikke har økonomi til det. Ikke har hverken jobb eller helse. 
Mine barn er straks myndig, og jeg/vi har jobbet hardt hele livet deres, for å leve godt økonomisk. 
Kunne også tenkt meg en deltidsjobb for å ha mer fri og slappe av mer, da jobben min er så krevende at jeg ikke har energi til venner og kafé besøk.. men når man har barn har man ansvar, også økonomisk 

Anonymkode: 02565...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portia Catonis skrev (På 23.11.2022 den 7.29):

Du tuller nå, sant?:klo:

For meg er det for sent å få barn, og det falt meg ikke inn i halvsøvne å prøve å få barn i ung alder, da jeg jobbet tre deltidsjobber og slet med å få endene til å møtes. Å planlegge å snylte på storsamfunnet for egen egoismes skyld er bare kvalmt.

Og nei, Norge trenger ikke flere barn. Norge er en del av planeten Jorden og den er kraftig overbefolket.

Så planeten Jorden skal betale for sykehjemsplassen din, lege, pensjon osv osv. Jeg ser ironien i innlegget du siterer. Men det er jo også noe fakta der. Norge tjener på å få gode samfunnsborgere, men det forutsetter jo at de blir nettopp dette.

Anonymkode: e93c9...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Så planeten Jorden skal betale for sykehjemsplassen din, lege, pensjon osv osv. Jeg ser ironien i innlegget du siterer. Men det er jo også noe fakta der. Norge tjener på å få gode samfunnsborgere, men det forutsetter jo at de blir nettopp dette.

Anonymkode: e93c9...7f4

Jeg har betalt for min egen lege og sykehjemsplass og pensjon allerede. Det kalles skatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Adobyen skrev (6 timer siden):

Lunsjtid eller systemer ute av drift, det hender jo… men lov å tulle med kommunefolkene som støtter seg til et papir eller en spade. Det gjør de selv også. De passer nok jobbene sine :) 

For å si det sånn jeg var vel den mest effektive av de alle i hele parkvesenet jeg fikk sparken de områdene de brukte en uke på å klippe brukte jeg 2 dager på  :)  joa er lov å tulle med disse nå jobber idag i privat firma og skal aldri tilbake til kommunalt virke igjen :) de passet nok ikke på tror jeg men er veldig opptatte av å beholde disse jobbene også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.11.2022 den 23.35):

Er det kaldt av meg å tenke at man burde tenke på økonomi før man fikk barn?

Er selv frivillig barnløs og tenker at jeg ønsker å være bedre rustet økonomisk enn jeg er nå før jeg får barn. Var et oppslag i avisen om en familie som hadde 6 barn som slet med å få endene til å møtes. Man skal vel være i en veldig god økonomisk situasjon for å kunne ha så mange barn?

Føler også at vi lever i et overflodssamfunn hvor det virker som mange mener at alle skal ha rett til å leve et luksusliv, men det er vel ikke gitt at alle skal ha det? Var vel en sak i fjor hvor noen klaget på at de ikke fikk dratt på sydentur, men jeg vet jo mange som ikke dro til utlandet gjennom en hel oppvekst og var godt voksne før de dro på sin første utenlandsferie.

Anonymkode: f2f6e...d71

Det finnes svært mange mennesker som ikke har barn, men som befinner seg i økonomiske vanskeligheter for tiden.

Litt typisk innlegg for en som er frivillig barnløs. Egosentrisk, og har et veldig snevert syn på hvordan et "familieliv" ser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Turtellure12 said:

Det finnes svært mange mennesker som ikke har barn, men som befinner seg i økonomiske vanskeligheter for tiden.

Litt typisk innlegg for en som er frivillig barnløs. Egosentrisk, og har et veldig snevert syn på hvordan et "familieliv" ser ut.

Det kan du mene så mye du vil, men det er jo ikke akkurat noen tvil om hvem som har det sunneste synet på  familieliv: Den som venter med å få barn fordi hun ikke har råd, eller hun som toger frem og får barn nr 2, 3 og 4 fordi "NAV fikser det for meg"

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 11/24/2022 at 12:16 AM, Adobyen said:

Dette er typisk drittsnakk fra «eliten».  Når fattige foreldre får barn, kalles det trykke ut unge etter unge

Når de velstående får barn, kalles det føde barn

Ser du forskjellen?

Det har vel mer med antall å gjøre enn akkurat hvem som utfører fødingen…

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.11.2022 den 6.56):

Og hva andre ønsker og gjør i livet har man vel strengt tatt ikke noe med? 

Anonymkode: 11c7b...6d8

Så lenge man er blant dem som må sponse slike livsvalg hos andre så må man jo også være tillatt å ha en mening om dette. De aller fleste innser at barn er dyrt og tilpasser antall barn til egen økonomi. Andre ser ikke ut til å hensyn ta dette, for så å bli sjokkert over at de får dårlig økonomi med en så stor familie. Det er jo det man reagerer på. 

Anonymkode: 8cfe0...9cc

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turtellure12 skrev (På 24.11.2022 den 15.26):

Det finnes svært mange mennesker som ikke har barn, men som befinner seg i økonomiske vanskeligheter for tiden.

Litt typisk innlegg for en som er frivillig barnløs. Egosentrisk, og har et veldig snevert syn på hvordan et "familieliv" ser ut.

Egosentrisk hvordan? 
 

Anonymkode: f2f6e...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.11.2022 den 23.47):

Alle som vil ha barn kan få barn hvis de vil!!! Stopp!!! Penger og hjelp får vi av NAV så det går helt fint å ha barn. Å ha barn er det beste som kan skje livet og det er så bra for Norge at flere norske barn blir født

Anonymkode: def71...d19

For en utrolig usunn holdning

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...