Gå til innhold

Mennesker med flere barn som sliter økonomisk.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har 3 barn.

Fikk barna mens jeg hadde en godt betalt jobb, i en meget solid bransje.

Kjøpte hus og ny bil.

Så ble det plutselig fusjon av selskapet og omstrukturering av hele greia og jeg har fremdeles jobb der, med samme fastlønn, men mistet alle bonuser, all mulighet til overtid, og all lønnsstigning i nærmeste fremtid fordi jeg nå er "overbetalt i forhold til stillingen". Ingen lignende stillinger som er utlyst i mitt nærområde heller, og å flytte med 3 små barn er ikke lett. 

Når jeg da i tillegg hadde vært så dum å anta at "de gode tidene" kom til å vare noen år, og tømte hele bufferen på nevnte bilkjøp, så sitter vi nå med så mye ekstrautgifter mtp. strøm, mat, bensin, inflasjon generelt, at vi går i minus hver måned og må bruke kredittkort siden bufferen var borte. Feilberegning? Absolutt. Alvorlig nok til at jeg ikke burde fått det siste barnet? Nei det håper jeg da virkelig ikke.

Anonymkode: 38d4f...e8c

Å tømme hele bufferen for å kjøpe bil er ganske tullete i seg selv når man har bolig og 3 barn da så jeg kan ikke si at jeg klarer å forstå vurderingen på noen som helst måte.

Anonymkode: 4e37c...e15

  • Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Barna er en ting, men å tømme bufferen på bilkjøp og hus var vel ikke så lurt? Eventuelt kunne du gått for rimeligere varianter?

Det TS peker på, er at det er så mange som står fram i media eller bare til venner og kjente og klager over hvor dyrt alt er. Jada, det er noen som virkelig sliter, men så har du alle dem som sutrer over at de ikke kan fortsette med luksusgoder som utenlandsturer flere ganger i året, spise ute mange ganger i måneden, ha mobil til 10 000 og bytte den ofte (i en dyrere), ha x antall par ski eller turutstyr til mange tusen, kjøpe lunsj, kaffe og energidrikk ute hver dag, dyre vinterjakker og sko til mange tusen, falske vipper, negler, snus osv. 

Det virker som at folk ikke vet at dette er normalen i mange andre europeiske land. Norge er også et av de få landene der de fleste eier hus. I andre land er det like vanlig eller mer vanlig å leie bolig.

Det er greit at man må ha klær, men må det være de dyreste alternativene, og må man ha x antall av hvert? Og må man virkelig kaste seg på de siste motedillene? Enten det er parajumpers-jakke, sparkesykler, nettbrett, airpods eller hva det nå er? Det er jo derfor mange har dårlig råd.

Og nå snakker jeg ikke om dem som virkelig sliter, som de som har vært på Debatten, jeg snakker om dem med middels inntekt som har hatt overforbruk i flere år og nå sutrer fordi de ikke kan fortsette med det.

Anonymkode: 8fc15...5e2

Lite gjennomtenkt innlegg. Evner ikke folk å se lengre? 

Så fordi andre har det verre kan man ikke klage? Si til de på debatten at i andre land så bor folk på gata. Slutt å klag!? 

For når middelklassen mister kjøpekraften samtidig som kostnadene øker for bedrifter vil mange miste jobben sin. Og når mange mister jobben sin, hva tror du skjer da? Jo staten må ut med mer ytelser. Det er en ond ond spiral nedover. En vi kan unngå nettopp fordi vi har nok med midler i landet, imotsetning til flere andre europeiske land. 

Nedover denne onde spiralen kan vi takke farvell til velferdsstaten våres. Vi kan takke farvell til tryggheten våres, lav kriminalitet, lite klasseskille, gode skoler og utdanning for alle osv osv.

Det er ikke sånn at de som klager, klager fordi de ikke kan kjøpe seg dyre ting heletiden. Men at man nå må prioritere de mest nødvendige tingene og ikke har råd til andre ting. Samt bekymringer rundt fremtiden, psykiske belastningen osv. 

Jeg har måtte bort prioritere ting som er viktig for oss som familie. Trening, behandling, sunn og kvalitetsmat, fritidsaktiviteter. Høres ikke så ille ut!? For enkelte har ikke råd til mat om dagen. Helt riktig! Men for at jeg skal kunne fungere best mulig og ha muligheten til å komme tilbake i jobb er kostholdet, behandling og trening viktig. Jeg har en sønn som har adhd som også krever sitt. Det er leit å måtte si at han nå ikke kan drive med den idretten han elsker. Dette går utover livskvaliteten våres. Vi har laget treningsrom med det vi har, kjøper mat på tilbud og gjør det vi kan for å spare og klare oss. Klær blir kjøpt brukt eller arvet. Før kunne vi kjøpe det vi trengte, men nei, ikke dyre ting. Da måtte vi spare først. Men det kan vi glemme nå. 

Det vil alltid være noen som har det verre, men er det virkelig fornuftig at folk i middelklassen nå lever som om de var fattige pga økte kostnader på livsviktige ting samtidig som lønnen står stille og flere bedrifter går konkurs? 

Og forresten, når du nevner leie. Skal vi ha det sånn at folk flest leier i stede for å eie så vil noen få sitte med enormt med penger og fleste ha veldig lite. Det er en grunn til at vi har regler på antall boliger, skatter og avgifter, et godt regulert utleie regelverk og muligheter for folk å kjøpe. 

Anonymkode: 11c7b...6d8

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Likevel er det merkelig nok stort sett de som sliter økonomisk som skal trykke ut unge etter unge.

Anonymkode: 640ee...723

Ja ikke sant.

Anonymkode: 1c32a...d8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

 

For når middelklassen mister kjøpekraften samtidig som kostnadene øker for bedrifter vil mange miste jobben sin. Og når mange mister jobben sin, hva tror du skjer da? Jo staten må ut med mer ytelser. Det er en ond ond spiral nedover. En vi kan unngå nettopp fordi vi har nok med midler i landet, imotsetning til flere andre europeiske land. 

Det vil alltid være noen som har det verre, men er det virkelig fornuftig at folk i middelklassen nå lever som om de var fattige pga økte kostnader på livsviktige ting samtidig som lønnen står stille og flere bedrifter går konkurs? 

Anonymkode: 11c7b...6d8

Slutt å misbruke ordet fattig. Jeg var fattig for mange år siden og det skal mye til før folk i middelklassen lever som om de er fattige. Middelklassen i Norge er rike sammenlignet med middelklassen i mange land. Ikke mange andre land der så stor del av befolkningen reiser i hytt og pine stadig vekk eller har så stort forbruk. Visste du at Norge er et av landene i verden der folk pusser opp oftest? Middelklassen trenger å få ned kjøpekraften. Og det blir ingen ond spiral av det. 

Anonymkode: b530b...be1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye stråmannsargumentasjon her hvor jeg og andre som er enig med meg blir tillagt meninger vi ikke har gitt uttrykk for. Tråden omhandler ikke uføre, men ganske enkelt mennesker som setter seg selv i en situasjon de ikke har forutsetninger for å håndtere.

Jeg skulle fint kunne tatt vare på både 1 og 2 og kanskje også 3 barn nå, men jeg vet at det vil bli veldig trangt og jeg velger derfor å vente til jeg er bedre rustet til dette. Har lyst på hund og bil også, men tar meg ikke råd til det per dags dato. Jeg var heller ikke på utenlandsferie i år (dyrt!).

Er dette vanskelig å skjønne?

Og så får man høre at man ikke har empati med andre og ikke har opplevd motgang i livet. Stråmannsargumentasjon. Jeg har selv vært i økonomiske vanskeligheter og betaler den dag i dag for dumme valg JEG har gjort tidligere. Dette er MITT ansvar og jeg tar konsekvensene av det. På sikt og med hard jobbing kan jeg fint komme meg ut av det.

Det er IKKE staten som skal redde meg. Dette er ene og alene mitt ansvar.

Jeg har heller aldri sagt at noen lever et luksusliv på statens regning. Det jeg har sagt er at man kanskje ikke skal kunne forvente å leve et luksusliv på statens regning - noe det virker som mange mener er rimelig?

Dette blir jo personlige overbevisninger og egen filosofi, men jeg mener staten skal være der som et sikkerhetsnett for å sikre alle en verdig tilværelse og et tak over hodet og mat på bordet. Dette er noe vi har råd til i Norge i motsetning til MANGE andre land. Og dette støtter jeg fullt ut. Skal ikke lenger enn til Spania før folk bor hjemme hos foreldrene til de er over 30 fordi de ikke har råd til egen bolig?

Men jeg mener at det ikke er rimelig å forvente at alle skal kunne leve et like godt økonomisk liv som alle andre. Ønsker man MER, må man gjøre MER. Enkelt og greit.

 

Anonymkode: f2f6e...d71

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Slutt å misbruke ordet fattig. Jeg var fattig for mange år siden og det skal mye til før folk i middelklassen lever som om de er fattige. Middelklassen i Norge er rike sammenlignet med middelklassen i mange land. Ikke mange andre land der så stor del av befolkningen reiser i hytt og pine stadig vekk eller har så stort forbruk. Visste du at Norge er et av landene i verden der folk pusser opp oftest? Middelklassen trenger å få ned kjøpekraften. Og det blir ingen ond spiral av det. 

Anonymkode: b530b...be1

Og de fattigste i Norge er rikere enn de fattigste i andre land. 

Du skjønner ikke at når færre kjøper og kostnadene øker så går bedrifter konkurs? 😲 og arbeidsplasser går tapt? I et allerede dyrt samfunn? Du evner ikke å se noen ond spiral som vi allerede er inni?  Vi ser det jo allerede og dette er bare starten med mindre regjeringen snart begynner å gjøre noe https://www.finansavisen.no/nyheter/naeringsliv/2022/10/06/7941298/690-selskaper-konkurs-pa-90-dager

 

Anonymkode: 11c7b...6d8

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Uforutsette ting kan skje alle. Også deg. Du kan også oppleve å bli syk, ufør, miste jobben, bli påvirket av endringer i verdensøkonomien som er utenfor din kontroll, bli uplanlagt gravid, etc. 

De aller aller fleste tenker økonomi før de får barn... Men så er det det at ting kan endre seg på uforutsette måter ETTER man fikk barn. For eksempel kan det komme en pandemi, som gjerne gjør at du blir permittert, at arbeidsgiveren din går konkurs, osv, og simsalabim, der ser den økonomiske hverdagen din helt helt anderledes ut. Forutså DU korona...? 

Anonymkode: 7e583...f36

Buffer? 

Anonymkode: 0ba96...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mye stråmannsargumentasjon her hvor jeg og andre som er enig med meg blir tillagt meninger vi ikke har gitt uttrykk for. Tråden omhandler ikke uføre, men ganske enkelt mennesker som setter seg selv i en situasjon de ikke har forutsetninger for å håndtere.

Jeg skulle fint kunne tatt vare på både 1 og 2 og kanskje også 3 barn nå, men jeg vet at det vil bli veldig trangt og jeg velger derfor å vente til jeg er bedre rustet til dette. Har lyst på hund og bil også, men tar meg ikke råd til det per dags dato. Jeg var heller ikke på utenlandsferie i år (dyrt!).

Er dette vanskelig å skjønne?

Og så får man høre at man ikke har empati med andre og ikke har opplevd motgang i livet. Stråmannsargumentasjon. Jeg har selv vært i økonomiske vanskeligheter og betaler den dag i dag for dumme valg JEG har gjort tidligere. Dette er MITT ansvar og jeg tar konsekvensene av det. På sikt og med hard jobbing kan jeg fint komme meg ut av det.

Det er IKKE staten som skal redde meg. Dette er ene og alene mitt ansvar.

Jeg har heller aldri sagt at noen lever et luksusliv på statens regning. Det jeg har sagt er at man kanskje ikke skal kunne forvente å leve et luksusliv på statens regning - noe det virker som mange mener er rimelig?

Dette blir jo personlige overbevisninger og egen filosofi, men jeg mener staten skal være der som et sikkerhetsnett for å sikre alle en verdig tilværelse og et tak over hodet og mat på bordet. Dette er noe vi har råd til i Norge i motsetning til MANGE andre land. Og dette støtter jeg fullt ut. Skal ikke lenger enn til Spania før folk bor hjemme hos foreldrene til de er over 30 fordi de ikke har råd til egen bolig?

Men jeg mener at det ikke er rimelig å forvente at alle skal kunne leve et like godt økonomisk liv som alle andre. Ønsker man MER, må man gjøre MER. Enkelt og greit.

 

Anonymkode: f2f6e...d71

Noen følte seg kanskje truffet av det du sa og derfor reagerte de sånn....

Anonymkode: 0ba96...a90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør heller klage over at samfunnet er lagt opp slik at de som har mye, alltid skal få mer og mest.

Anonymkode: 23e6a...308

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og de fattigste i Norge er rikere enn de fattigste i andre land. 

Du skjønner ikke at når færre kjøper og kostnadene øker så går bedrifter konkurs? 😲 og arbeidsplasser går tapt? I et allerede dyrt samfunn? Du evner ikke å se noen ond spiral som vi allerede er inni?  Vi ser det jo allerede og dette er bare starten med mindre regjeringen snart begynner å gjøre noe https://www.finansavisen.no/nyheter/naeringsliv/2022/10/06/7941298/690-selskaper-konkurs-pa-90-dager

 

Anonymkode: 11c7b...6d8

Du tror bedrifter går konkurs fordi middel og overklassen får mindre å rutte med? Folk flest har mye å rutte med. Har du vært på kjøpesenter siste uken? Sett hvor mange som hiver seg på Black friday? Hørt med omgangskretsen din hvor mange som planlegger ferie neste år? Sett statistikken over som viser hvor mye div grupper har å rutte med etter regninger er betalt? Det er mye. Imens du påstår at Norge går under flyr nordmenn av skaftet for å kjøpe airfryers i julegave (det er ikke billig) og setter seg på venteliste på ny dyr bil. Jeg er ikke bekymret. Jeg er bekymret for de virkelig fattige! 

Anonymkode: b530b...be1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er det kaldt av meg å tenke at man burde tenke på økonomi før man fikk barn?

Er selv frivillig barnløs og tenker at jeg ønsker å være bedre rustet økonomisk enn jeg er nå før jeg får barn. Var et oppslag i avisen om en familie som hadde 6 barn som slet med å få endene til å møtes. Man skal vel være i en veldig god økonomisk situasjon for å kunne ha så mange barn?

Føler også at vi lever i et overflodssamfunn hvor det virker som mange mener at alle skal ha rett til å leve et luksusliv, men det er vel ikke gitt at alle skal ha det? Var vel en sak i fjor hvor noen klaget på at de ikke fikk dratt på sydentur, men jeg vet jo mange som ikke dro til utlandet gjennom en hel oppvekst og var godt voksne før de dro på sin første utenlandsferie.

Anonymkode: f2f6e...d71

Jeg er helt enig. Føler meg både slem og kynisk… men når man ser annonsene på finn der uføre alenemødre er gravid med sitt 5. barn, da kjenner jeg at det skorter på empatien. Hvis man er syk får man vel ikke barn nummer 5? Ei heller 4 for den saks skyld. Orker man så mange barn når man er syk?
 

Får veldig vondt av dem som har stilt opp på debatten, det er ikke de jeg snakker om. Jeg snakker om folk som ikke evner å planlegge, folk som forventer hytte, bil, sydentur og nye klær og  føler seg fattige fordi de må gjøre endringer i et allerede romslig forbruk. 

Anonymkode: 09df7...891

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

En ting er de som allerede har barn og sliter økonomisk, men skjønner ikke dem som får flere barn mens dem sliter økonomisk 🤔

Anonymkode: 1c32a...d8a

Og det er en viktig distinksjon.

Anonymkode: 3ba46...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har 3 barn.

Fikk barna mens jeg hadde en godt betalt jobb, i en meget solid bransje.

Kjøpte hus og ny bil.

Så ble det plutselig fusjon av selskapet og omstrukturering av hele greia og jeg har fremdeles jobb der, med samme fastlønn, men mistet alle bonuser, all mulighet til overtid, og all lønnsstigning i nærmeste fremtid fordi jeg nå er "overbetalt i forhold til stillingen". Ingen lignende stillinger som er utlyst i mitt nærområde heller, og å flytte med 3 små barn er ikke lett. 

Når jeg da i tillegg hadde vært så dum å anta at "de gode tidene" kom til å vare noen år, og tømte hele bufferen på nevnte bilkjøp, så sitter vi nå med så mye ekstrautgifter mtp. strøm, mat, bensin, inflasjon generelt, at vi går i minus hver måned og må bruke kredittkort siden bufferen var borte. Feilberegning? Absolutt. Alvorlig nok til at jeg ikke burde fått det siste barnet? Nei det håper jeg da virkelig ikke.

Anonymkode: 38d4f...e8c

Dette er jo klassisk nordmann. Man tror de gode tidene skal vare evig, og tømmer buffer for å kjøpe bil(!). Tenkte du ikke at det var lurt å ha litt ekstra i bakhånd, spesielt siden du forsørger tre andre personer?  
 

Det er det samme med boliglån. Mange ser ut til å ha trodd at lånerenta skulle ligge rundt 0 for evig. De har ikke kalkulert med at renter går opp, og nå er de «fattige». 
 


 

Anonymkode: 09df7...891

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man skal altså få unger uten økonomi til det fordi man får penger fra nav? May dette innlegget forklarer jo mye.

Anonymkode: 4e37c...e15

Ja. Vi bor i et land der vi har masse muligheter!!! Hvis man vil ha barn, så skal man ha barn. I andre land sliter barn fordi foreldrene har dårlig økonomi, her i Norge får vi masse hjelp hvis vi vil ha barn. Jeg skal snart føde, og jeg kommer til å få stønad. Du burde være glad over at vi bor i Norge

Anonymkode: def71...d19

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du tror bedrifter går konkurs fordi middel og overklassen får mindre å rutte med? Folk flest har mye å rutte med. Har du vært på kjøpesenter siste uken? Sett hvor mange som hiver seg på Black friday? Hørt med omgangskretsen din hvor mange som planlegger ferie neste år? Sett statistikken over som viser hvor mye div grupper har å rutte med etter regninger er betalt? Det er mye. Imens du påstår at Norge går under flyr nordmenn av skaftet for å kjøpe airfryers i julegave (det er ikke billig) og setter seg på venteliste på ny dyr bil. Jeg er ikke bekymret. Jeg er bekymret for de virkelig fattige! 

Anonymkode: b530b...be1

Nei, folk flest har ikke like mye å rutte med lengre. Vi kjøper mindre. Allerede i juni 22 så man en stor nedgang. 

Det er ikke så himla vanskelig mattestykke. Mat, strøm, drivstoff og bolig må man ha. Når dette blir dyrere får man mindre å rutte med ellers. I tillegg vil færre handle og heller spare mer. Les litt historie og samfunnsøkonomi! Mye nyttig. 

De fleste jeg kjenner er enten i middelklassen eller øvre middelklassen, og alle disse har nå i dag et helt annet handlemønster og sparer mer der de kan. Ikke reiste de noe særlig tidligere heller. 2 har mister jobben pga konkurs og en er permittert pga bedriftens økte kostnader og reduksjon i inntekt. 3 har solgt huset sitt. 

I tillegg er det mange bedrifter som nå får konsekvenser etter covid. 

Fortsetter vi slik er det ikke lenge til en ny krise. 

Selvfølgelig er man mest bekymret for de fattigste. Det er bare det at man ikke forstår konsekvensen når de i middelklassen begynner å slite. Det går til syvende og sist enda mer utover de fattige. 

Anonymkode: 11c7b...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portia Catonis skrev (6 timer siden):

Du tuller nå, sant?:klo:

For meg er det for sent å få barn, og det falt meg ikke inn i halvsøvne å prøve å få barn i ung alder, da jeg jobbet tre deltidsjobber og slet med å få endene til å møtes. Å planlegge å snylte på storsamfunnet for egen egoismes skyld er bare kvalmt.

Og nei, Norge trenger ikke flere barn. Norge er en del av planeten Jorden og den er kraftig overbefolket.

Man kutter ikke å få et barn fordi man ikke har mye penger. Da ønsker man seg ikke barn nok.  Å jo, Norge trenger flere barn. 

Anonymkode: 33efe...192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Man kutter ikke å få et barn fordi man ikke har mye penger. Da ønsker man seg ikke barn nok.  Å jo, Norge trenger flere barn. 

Anonymkode: 33efe...192

Ett barn er en ting, men når man ikke har penger og likevel får 3.4, 5 og 6 barn… det er ingen menneskerett å få så mange barn selv om man ønsker seg det. 

Anonymkode: 09df7...891

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Man kutter ikke å få et barn fordi man ikke har mye penger. Da ønsker man seg ikke barn nok.  Å jo, Norge trenger flere barn. 

Anonymkode: 33efe...192

Da har man ingen rett til å klage på dårlig råd, ingen rett på å synse synd på seg selv (eller barna), og ingen rett til å tigge penger på Spleis og på Finn rundt juletider.

Og jo, Verden er overbefolket. Vi trenger ikke 1 milliard flere forbrukere og forurensere, enten du tror på klimakrisen eller ikke.

  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portia Catonis skrev (7 timer siden):

Du tuller nå, sant?:klo:

For meg er det for sent å få barn, og det falt meg ikke inn i halvsøvne å prøve å få barn i ung alder, da jeg jobbet tre deltidsjobber og slet med å få endene til å møtes. Å planlegge å snylte på storsamfunnet for egen egoismes skyld er bare kvalmt.

Og nei, Norge trenger ikke flere barn. Norge er en del av planeten Jorden og den er kraftig overbefolket.

Det er ikke alle som har dårlig økonomi i ung alder. Jeg hadde ikke det og har det fortsatt ikke, til tross for at jeg ble alene da jeg var 27. Mottok overgangsstønad ett par år mens jeg studerte ferdig da ungene var små-null dårlig samvittighet overfor storsamfunnet. 
At du slet og fortsatt sliter økonomisk er ingen andre sin feil enn din egen. At du ikke vil få barn på bakgrunn av det er din sak. 

Anonymkode: 091a5...c6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man kutter ikke å få et barn fordi man ikke har mye penger. Da ønsker man seg ikke barn nok.  Å jo, Norge trenger flere barn. 

Anonymkode: 33efe...192

Norge trenger ikke flere barn av foreldre som ikke klarer å forsørge de selv..

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...