Gå til innhold

Mennesker med flere barn som sliter økonomisk.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg forstår Ts. Men jeg tenker at det er opp til hver og en hva de ønsker å prioritere. Er barna nødt til å være med på mange fritidsaktiviteter? Må de ha like dyre klær som barn av foreldre med god økonomi? Må man virkelig gjøre noe «fordi alle andre gjør det»? Og så videre. Jeg kjenner flere par som ikke har spesielt god økonomi, men både de og barna er fornøyde, bortsett fra en tenåring som vil ha jakke til flere tusen kroner.

Endret av MyMichelle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.11.2022 den 13.48):

Nei, folk flest har ikke like mye å rutte med lengre. Vi kjøper mindre. Allerede i juni 22 så man en stor nedgang. 

Det er ikke så himla vanskelig mattestykke. Mat, strøm, drivstoff og bolig må man ha. Når dette blir dyrere får man mindre å rutte med ellers. I tillegg vil færre handle og heller spare mer. Les litt historie og samfunnsøkonomi! Mye nyttig. 

De fleste jeg kjenner er enten i middelklassen eller øvre middelklassen, og alle disse har nå i dag et helt annet handlemønster og sparer mer der de kan. Ikke reiste de noe særlig tidligere heller. 2 har mister jobben pga konkurs og en er permittert pga bedriftens økte kostnader og reduksjon i inntekt. 3 har solgt huset sitt. 

I tillegg er det mange bedrifter som nå får konsekvenser etter covid. 

Fortsetter vi slik er det ikke lenge til en ny krise. 

Selvfølgelig er man mest bekymret for de fattigste. Det er bare det at man ikke forstår konsekvensen når de i middelklassen begynner å slite. Det går til syvende og sist enda mer utover de fattige. 

Anonymkode: 11c7b...6d8

Hvor mange er "de fleste"? Jeg synes mange rundt meg har det eksakt samme forbruket.. Og jeg har bådde middel, under og øvre middelklasse rundt meg.  Det er lenge til mange i middelklassen kommer til å slite, tro meg. Jeg kjenner en som har salgt iår, fordi han måtte få ned boliglånet og redusere utgiftene. Vet du hvor mye han nedskalerte? Fra et hus verdt 9 mill til et hus verdt 8mill. Vil påstå at han har det romslig altså. 

Anonymkode: b530b...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/22/2022 at 11:35 PM, AnonymBruker said:

Er det kaldt av meg å tenke at man burde tenke på økonomi før man fikk barn?

Anonymkode: f2f6e...d71

Ja, men det betyr ikke at du tar feil 🙂 Jeg mener det er normalt å ønske seg og å få barn for de fleste voksne, fattig og rik. Men det jeg synes er rart er de som ikke tenker på å stoppe etter å ha fått to, tre, fire... selv uten å ha millioner på konto. Da pålegger man andre en urimelig byrde.

Anonymkode: a5843...6b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.11.2022 den 23.35):

Er det kaldt av meg å tenke at man burde tenke på økonomi før man fikk barn?

 

Det er jo fakta, om det er kaldt eller ei. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig mange ulike årsaker her, mange har gått på en smell med sykdom, uførhet og arbeidsløshet uten at de kan lastes for dette. Full sympati med dem. 

Ellers henger dette med barn ganske tett sammen med klasse. For å sette det på spissen, ressurssvake får ofte barn tidlig og i flere kull, ender lettere opp som aleneforsørgere, osv. Det er en kultur for ha barn og gjerne identifisere seg veldig med mammarollen på facebook og lignende (kanskje fordi man ikke har så mye annet å vise til).

Disse er mer utsatt for fattigdom, fordi de har fysiske yrker hvor de enten blir lettere ufør eller som er sårbare for nedtur og permitteringer. Typ butikk, service, industri osv. Folk med høy utdanning får generelt færre barn, har mer skånsomme jobber og typisk flere muligheter i arbeidslivet, selv etter oppsigelser. 

Så er det vel ikke helt utenkelig såkalt naving går i arv, til en viss grad. Igjen, dette gjelder ofte ressurssvake familier, som typisk har mange barn. 

Anonymkode: 4f6a8...b0b

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke at de som får en hel haug med barn uten å tenke på konsekvensene fortjener en haug med støtte.

 

MEN: DET ER IKKE BARNAS SKYLD. Det er de uskyldige barna vi må beskytte. Derfor må vi hjelpe foreldrene. Glade og trygge foreldre oppdrar glade og trygge barn.

Anonymkode: 0692e...78e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portia Catonis skrev (På 23.11.2022 den 14.37):

Da har man ingen rett til å klage på dårlig råd, ingen rett på å synse synd på seg selv (eller barna), og ingen rett til å tigge penger på Spleis og på Finn rundt juletider.

Og jo, Verden er overbefolket. Vi trenger ikke 1 milliard flere forbrukere og forurensere, enten du tror på klimakrisen eller ikke.

Det hjelper ikke Norge at verden er overbefolket; hvem skal drifte landet videre hvis ingen i landet får barn? Eller er det bare barn av de velbemidlede som skal ha retten til å bli født? Eller skal alle innvandrerne (som gjerne får en haug med unger) overta landet?

Tankegangen om at befolkningen i små «rike» land ikke skal få barn pga verden er overbefolket er helt feil. Selv Erna sa at Norge trenger flere barn.

Hvis ingen nordmenn føder barn så dør den norske befolkning ut Og vi trenger barn fra alle samfunnslag, ikke bare de med millioner på bok. Å videreføre befolkningen er viktig for den norske kulturen, for språket vårt, for å være endel av verden, for at landet skal gå rundt de kommende generasjonene

Hvem skal ta seg av deg når du ble gammel og dement og ikke klarer deg selv lengre? Er det ikke ikke da fint at Norge har fått barn som har utdannet seg til leger, sykepleiere, helsefagarbeidere? Skal all mat importeres og legge ned alle norske gårder siden bøndene ikke skal få flere barn? Selvdrevne busser, trikker, ferjer? Selvdrevne matbutikker? Alle norske lærere dør ut med generasjonen som er i fertil alder nå?

Jo, Norge trenger flere barn. Det er ikke i Norge problemet med overbefolkning ligger. Men takket være nettopp land som Norge så får land som er i krise hjelp, både økonomisk og ved at vi tar i mot flyktninger. Hvem skal fortsette den jobben hvis ingen her skal få flere barn?

Anonymkode: d34b4...6f0

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Det hjelper ikke Norge at verden er overbefolket; hvem skal drifte landet videre hvis ingen i landet får barn? Eller er det bare barn av de velbemidlede som skal ha retten til å bli født? Eller skal alle innvandrerne (som gjerne får en haug med unger) overta landet?

Tankegangen om at befolkningen i små «rike» land ikke skal få barn pga verden er overbefolket er helt feil. Selv Erna sa at Norge trenger flere barn.

Hvis ingen nordmenn føder barn så dør den norske befolkning ut Og vi trenger barn fra alle samfunnslag, ikke bare de med millioner på bok. Å videreføre befolkningen er viktig for den norske kulturen, for språket vårt, for å være endel av verden, for at landet skal gå rundt de kommende generasjonene

Hvem skal ta seg av deg når du ble gammel og dement og ikke klarer deg selv lengre? Er det ikke ikke da fint at Norge har fått barn som har utdannet seg til leger, sykepleiere, helsefagarbeidere? Skal all mat importeres og legge ned alle norske gårder siden bøndene ikke skal få flere barn? Selvdrevne busser, trikker, ferjer? Selvdrevne matbutikker? Alle norske lærere dør ut med generasjonen som er i fertil alder nå?

Jo, Norge trenger flere barn. Det er ikke i Norge problemet med overbefolkning ligger. Men takket være nettopp land som Norge så får land som er i krise hjelp, både økonomisk og ved at vi tar i mot flyktninger. Hvem skal fortsette den jobben hvis ingen her skal få flere barn?

Anonymkode: d34b4...6f0

Selvfølgelig sier Erna at nordmenn burde få flere barn. Samfunnsøkonomisk tjener Norge på å bli flere, men økonomer er også de eneste i verden som tror at eksponentiell vekst kan fortsette i all evighet. Hvis man er av de som bryr seg om miljø, klima og bærekraft, så ser man at alle tilskudd til jordens befolkning har en negativ effekt i form av ressursbruk, antall tonn CO2 utslipp etc.

Det der "hvem skal ta vare på deg når du blir gammel" argumentet kan du bare legge fra deg. Det er en utbredt misforståelse at man må ha flere og flere barn for å ta vare på de eldre. Det er et pyramidespill, og det er langt ifra bærekraftig. I virkeligheten er det produktiviteten, ikke antallet mennesker, som skaper velstanden: https://newworldeconomics.com/demographic-collapse/

Edit: For the record så har jeg aldri sagt at alle skal slutte å få barn. Men å føde barn inn i fattigdom bidrar bare til å øke fattigdommen og belaste velferdssystemet.

Endret av Portia Catonis
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det hjelper ikke Norge at verden er overbefolket; hvem skal drifte landet videre hvis ingen i landet får barn? Eller er det bare barn av de velbemidlede som skal ha retten til å bli født? Eller skal alle innvandrerne (som gjerne får en haug med unger) overta landet?

Tankegangen om at befolkningen i små «rike» land ikke skal få barn pga verden er overbefolket er helt feil. Selv Erna sa at Norge trenger flere barn.

Hvis ingen nordmenn føder barn så dør den norske befolkning ut Og vi trenger barn fra alle samfunnslag, ikke bare de med millioner på bok. Å videreføre befolkningen er viktig for den norske kulturen, for språket vårt, for å være endel av verden, for at landet skal gå rundt de kommende generasjonene

Hvem skal ta seg av deg når du ble gammel og dement og ikke klarer deg selv lengre? Er det ikke ikke da fint at Norge har fått barn som har utdannet seg til leger, sykepleiere, helsefagarbeidere? Skal all mat importeres og legge ned alle norske gårder siden bøndene ikke skal få flere barn? Selvdrevne busser, trikker, ferjer? Selvdrevne matbutikker? Alle norske lærere dør ut med generasjonen som er i fertil alder nå?

Jo, Norge trenger flere barn. Det er ikke i Norge problemet med overbefolkning ligger. Men takket være nettopp land som Norge så får land som er i krise hjelp, både økonomisk og ved at vi tar i mot flyktninger. Hvem skal fortsette den jobben hvis ingen her skal få flere barn?

Anonymkode: d34b4...6f0

Trygd går i arv. Så at de minst ressurssterke får masse barn, vil trolig ikke være en stor fordel for Norge i fremtiden… 

Anonymkode: 81286...358

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Trygd går i arv. Så at de minst ressurssterke får masse barn, vil trolig ikke være en stor fordel for Norge i fremtiden… 

Anonymkode: 81286...358

Så bare de rike og ressurssterke skal få barn? Hvem skal da ta «drittjobbene» eller utdanne seg til yrkesfaglige jobber?

Det er en kjent sak at feks barn av leger blir leger (og har ikke avkommet gode nok karakterer til å studere medisin i Norge så betaler de bemidlede foreldrene for studier i Polen, og etter 6 år så kommer de tilbake som leger). Det samme gjelder andre høystatusyrker. Disse barna vokser ikke opp og sikter nedover utdanning og lønnsmessig 

Barn av lavere samfunnsklasse velger ofte yrkesfag. De også går i sine foreldres fotspor (ikke alle lavtlønnfamilier er trygdet) To år på skole og to år lærling så er de ferdig utdannet og klare til å jobbe som helsefagarbeidere, rørleggere, elektrikere, barn og ungdomsarbeidere, frisører, maskinist osv osv 

Det er de som er viktige for å drifte landet. Norge trenger ikke en haug med akademikere, vi behøver de som får strukturen til å gå rundt.

Norge har nå for mange utdannede leger enn ledige lege-stillinger, samtidig så har vi sykepleierkrise med altfor få sykepleiere.

Å skape et klasseskille i Norge der bare de rike og ressurssterke skal få lov til å få barn er bare idioti 

De som virkelig benytter seg av norske trygdeordninger er utenlandske med mor som går hjemme og føder barn etter barn da det er det som er kulturen. Som mottar stor engangsstønad for hver unge og barnetrygd. Det er barn som begynner på barneskolen og ikke kan norsk pga de har bare gått hjemme med mor og søsken. Det hører med til sjeldenhetene at norske familier får 6+ barn og mor går hjemme på trygd.

Føder ikke norskfødte kvinner barn lengre så vil det om noen år ikke være etniske norske her i landet. 

Anonymkode: d34b4...6f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Så bare de rike og ressurssterke skal få barn? Hvem skal da ta «drittjobbene» eller utdanne seg til yrkesfaglige jobber?

Det er en kjent sak at feks barn av leger blir leger (og har ikke avkommet gode nok karakterer til å studere medisin i Norge så betaler de bemidlede foreldrene for studier i Polen, og etter 6 år så kommer de tilbake som leger). Det samme gjelder andre høystatusyrker. Disse barna vokser ikke opp og sikter nedover utdanning og lønnsmessig 

Barn av lavere samfunnsklasse velger ofte yrkesfag. De også går i sine foreldres fotspor (ikke alle lavtlønnfamilier er trygdet) To år på skole og to år lærling så er de ferdig utdannet og klare til å jobbe som helsefagarbeidere, rørleggere, elektrikere, barn og ungdomsarbeidere, frisører, maskinist osv osv 

Det er de som er viktige for å drifte landet. Norge trenger ikke en haug med akademikere, vi behøver de som får strukturen til å gå rundt.

Norge har nå for mange utdannede leger enn ledige lege-stillinger, samtidig så har vi sykepleierkrise med altfor få sykepleiere.

Å skape et klasseskille i Norge der bare de rike og ressurssterke skal få lov til å få barn er bare idioti 

De som virkelig benytter seg av norske trygdeordninger er utenlandske med mor som går hjemme og føder barn etter barn da det er det som er kulturen. Som mottar stor engangsstønad for hver unge og barnetrygd. Det er barn som begynner på barneskolen og ikke kan norsk pga de har bare gått hjemme med mor og søsken. Det hører med til sjeldenhetene at norske familier får 6+ barn og mor går hjemme på trygd.

Føder ikke norskfødte kvinner barn lengre så vil det om noen år ikke være etniske norske her i landet. 

Anonymkode: d34b4...6f0

(Maskinist er en høyskoleutdannelse)

Fagutdanning er flott det, men det er ikke det vedkommende sikter til. Hadde alle barn av fattige utdannet seg og fått en jobb hadde det ikke vært noe problem.

Det er uføre, rus og arbeidsledighet som (dessverre) går i arv i mange tilfeller, dvs barna vokser opp til å bli en belastning for samfunnet fremfor en ressurs.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.11.2022 den 23.47):

det er så bra for Norge at flere norske barn blir født

Anonymkode: def71...d19

Dette er riktig. Derfor burde det være bedre ordninger for barnefamilier.

Det er dyrt med barn. Og fra barn nr. 4 er det nesten uoverkommelig med vanlige inntekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så bare de rike og ressurssterke skal få barn? Hvem skal da ta «drittjobbene» eller utdanne seg til yrkesfaglige jobber?

Det er en kjent sak at feks barn av leger blir leger (og har ikke avkommet gode nok karakterer til å studere medisin i Norge så betaler de bemidlede foreldrene for studier i Polen, og etter 6 år så kommer de tilbake som leger). Det samme gjelder andre høystatusyrker. Disse barna vokser ikke opp og sikter nedover utdanning og lønnsmessig 

Barn av lavere samfunnsklasse velger ofte yrkesfag. De også går i sine foreldres fotspor (ikke alle lavtlønnfamilier er trygdet) To år på skole og to år lærling så er de ferdig utdannet og klare til å jobbe som helsefagarbeidere, rørleggere, elektrikere, barn og ungdomsarbeidere, frisører, maskinist osv osv 

Det er de som er viktige for å drifte landet. Norge trenger ikke en haug med akademikere, vi behøver de som får strukturen til å gå rundt.

Norge har nå for mange utdannede leger enn ledige lege-stillinger, samtidig så har vi sykepleierkrise med altfor få sykepleiere.

Å skape et klasseskille i Norge der bare de rike og ressurssterke skal få lov til å få barn er bare idioti 

De som virkelig benytter seg av norske trygdeordninger er utenlandske med mor som går hjemme og føder barn etter barn da det er det som er kulturen. Som mottar stor engangsstønad for hver unge og barnetrygd. Det er barn som begynner på barneskolen og ikke kan norsk pga de har bare gått hjemme med mor og søsken. Det hører med til sjeldenhetene at norske familier får 6+ barn og mor går hjemme på trygd.

Føder ikke norskfødte kvinner barn lengre så vil det om noen år ikke være etniske norske her i landet. 

Anonymkode: d34b4...6f0

Ja, vi trenger både akademikere og yrkesfaglige. Det vi ikke trenger er 4,5 og 6-barns-familier på trygd. Det er ingen menneskerett å få så mange barn. Folk med dårlig økonomi og dårlig helse må for all del få barn, men de trenger da ikke få 4, 5 og 6? Det er jo det komplette idioti når du ikke kan gi dem en god og trygg oppvekst - det er rett og slett egoisme! 

Anonymkode: 09df7...891

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portia Catonis skrev (På 23.11.2022 den 7.29):

Du tuller nå, sant?:klo:

For meg er det for sent å få barn, og det falt meg ikke inn i halvsøvne å prøve å få barn i ung alder, da jeg jobbet tre deltidsjobber og slet med å få endene til å møtes. Å planlegge å snylte på storsamfunnet for egen egoismes skyld er bare kvalmt.

Og nei, Norge trenger ikke flere barn. Norge er en del av planeten Jorden og den er kraftig overbefolket.

Spørs om du tenker det samme når du er 90 år og du ikke klarer å stå opp, ingen som kan hjelpe deg, ingen mat, ingen varme. Får man ikke opp fødselsraten i Norge går det helt galt når eldrebølgen for alvor går opp for folk..

Anonymkode: 63fc5...15d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Spørs om du tenker det samme når du er 90 år og du ikke klarer å stå opp, ingen som kan hjelpe deg, ingen mat, ingen varme. Får man ikke opp fødselsraten i Norge går det helt galt når eldrebølgen for alvor går opp for folk..

Anonymkode: 63fc5...15d

Jeg har betalt skatt til velferdssystemet hele mitt liv, selvfølgelig skal jeg ha eldreomsorg uten å være nødt til å føde den selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Portia Catonis skrev (20 minutter siden):

Jeg har betalt skatt til velferdssystemet hele mitt liv, selvfølgelig skal jeg ha eldreomsorg uten å være nødt til å føde den selv.

Problemet er at det ikke vil være nok personer i arbeid om 20 år til å gi omsorg til alle som da treng omsorg, så om du ikke føder noen som kan da seg av deg selv så hjelp det ikke at man har betalt skatt.. penger skaper ikke personer i arbeid.

Anonymkode: 63fc5...15d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Problemet er at det ikke vil være nok personer i arbeid om 20 år til å gi omsorg til alle som da treng omsorg, så om du ikke føder noen som kan da seg av deg selv så hjelp det ikke at man har betalt skatt.. penger skaper ikke personer i arbeid.

Anonymkode: 63fc5...15d

Feil. Som jeg skrev over, så er det produktiviteten og ikke antallet personer som skaper velstanden. Mange land sliter dessuten med overbefolkning, og arbeidsinnvandring gjør at vi aldri kommer til å mangle pleiemedarbeidere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Problemet er at det ikke vil være nok personer i arbeid om 20 år til å gi omsorg til alle som da treng omsorg, så om du ikke føder noen som kan da seg av deg selv så hjelp det ikke at man har betalt skatt.. penger skaper ikke personer i arbeid.

Anonymkode: 63fc5...15d

Du virker naiv..

Jeg jobbrt i hjemmesykepleien mange år under studiene mine. 90% av de eldre sitter alene og er helt avhengig av kommunale tjenester. 
Alle disse har barn.. Det er lite hjelp å få fra sine barn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rucula skrev (4 timer siden):

Du virker naiv..

Jeg jobbrt i hjemmesykepleien mange år under studiene mine. 90% av de eldre sitter alene og er helt avhengig av kommunale tjenester. 
Alle disse har barn.. Det er lite hjelp å få fra sine barn.

Er ikke naiv, du som jobber i hjemmesykepleien vil om 20 år ha kanskje 3 ganger flere personer du skal rekke over på en dag.. Hvordan blir livet til de du da besørge da? Og hvordan blir din arbeidshverdag? 

Anonymkode: 63fc5...15d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...