Gå til innhold

Vi er 37 og 40. For gammel for barn nr 1?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gi fullstendig F… i hva andre sier, det bestemmer dere selv💪🏼 Min kusine fikk sin første nå(hun 38 og han 39) Heia dere❤️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veggdyret skrev (På 19.11.2022 den 20.15):

Det finnes dessverre ingen statistikk over kvinnelig fruktbarhet i moderne land, siden de landene som fører statistikk og har et greit helsevesen også er land der kvinner har tilgang på prevensjon og til en viss grad kan velge når de skal få barn selv. 

Men tall fra "gamle dager" sier uansett at det ikke er direkte uvanlig at kvinner er fruktbare iallefall frem til slutten av 40-årene - det er bare det at de som prøver å bli gravide i den alderen i dag, normalt er kvinner som ikke har klart å få barn tidligere heller. 

Slutten av 40-årene er noe helt annet enn 60. Hvis en 60-åring blir gravid med egne egg ville det vært en sensasjon.

Anonymkode: 8de8c...196

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er dere ikke for gamle 😊

Anonymkode: 2aac3...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke! Vi var 36 og 43, og det var helt passe 😉 Mange av våre kjenninger har fått barn i høyere alder enn dette.
Jeg kjenner også en dame som fikk sitt første barn som 40-åring, og siden har fått fire til.
Alt kommer an på hvilken livsinnstilling man har. Jeg føler meg fortsatt ung! - Og er med på trening og moro med tenåringsbarn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det oppdager dere først om dere ikke blir gravid. 

Anonymkode: 9c9f5...6ef

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 18.11.2022 den 5.48):

Jeg gikk til en psykiater og lege som sa at man fint kunne få barn i 40-årene om man har et ønske om det og har god helse. 

Det er bare tull at man sier at man er for gammel etter 40.

Bestemor fortalte at det var mange som fikk barn i 40-åra pga de ikke hadde tilgang til prevansjon og mannen skulle ha sin rett. Hun fortalte også om en dame som fikk barn da hun var 55. Dette var ikke planlagt. Mange som er fruktbare til de er 60.

Anonymkode: fb28f...cd9

Nei, det er ikke mange som er fruktbare til de er 60.

Anonymkode: f338b...aca

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.11.2022 den 18.48):

Nei:) fikk barn da jeg var 44. Friskt barn. .

Anonymkode: fef3b...2f0

Og det er altfor gammelt. Rene bestemora jo.

37 er ikke for gammelt.

Anonymkode: fa41f...c6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig synes det er sent, og ville gjerne vurdert å bli fosterhjem i stedet. Samtidig er det sjelden dumt med ønskede barn... 

Anonymkode: 3c9db...37d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 34, har ingen barn. Ønsker meg barn før jeg blir 40. (Må bare finne faren først :fnise:

var hos gyn i des, sa jeg var litt stressa over fertilitet osv, hun tok noen prøver og sa jeg hadde mange egg igjen og trengte inne å bekymre meg. 
 

Å være 30 år er ikke det samme som 50, som noen her tror😅 bare for dere har tatt andre valg og fått barn i 20-årene. Er det ikke fasiten for alle! Der er ofte dere som er ute å fester når dere bikker 40, for å ta igjen «tapt ungdomstid» 

Anonymkode: 4a8ee...59c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.11.2022 den 2.31):

Som tittelen tilsier. Er vi for gamle. Alle rundt oss ser til å bli overasket når vi sier at vi prøver...

Anonymkode: c0c59...fe4

Nei kjør på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi personlege meining er ja, som førstegongsfødande er du for gammal. Men til gjengjeld ville eg ikkje sagt det til deg eller dømt deg for det om du var i min omgangskrets og fortalte meg om det, både pga eg veit ikkje om du har prøvd i 10 år feks, men óg pga eit born som er høgt ønska er sjeldan feil så lenge begge foreldra er normalt oppegåande :)

Men ja, sidan du spørr så er du for gammal. Ein kan berre sjå på statistikken, alderen på førstegongsfødande har auka ein del siste åra (frå 23,1 år i 1967 til 29,8 år i 2020, 31,8 år i Oslo) og samstundes har andelen born født med assistert befruktning auka frå 2% til 6% på 20 år. Veiledninga for assistert befruktning seier at det er anbefalt mellom alderen 25 og 35, og ved stor pågang set ofte sjukehusa ei øvre aldersgrense for å få det dekt via staten (for få år sidan var den 36) pga alder over 35 for førstegongsfødande vert regna som risikosvangerskap (saman med overvekt osv, så ikkje nødvendigvis alvorleg). 

Anonymkode: 71def...02b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg faktisk håper at du ikke lenger leser svarene her, fordi jeg får nesten klump i halsen når jeg leser noen av disse svarene. Det er kun du som vet svaret. 

Jeg hadde gjerne hatt 10 barn, men det er først nå at jeg er så heldig at noen ønsker å skape en familie med meg. Virkelig håper at vi lykkes, og at det blir en person som har mer kjærlighet enn fordommer for andre og deres valg 🧡

Endret av CatMom82
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke for gamle! Lykke til!

 

( og det finnes ikke noe som heter geriatrisk svangerskap. Utrolig hvor mye skit folk kan vrenge ut av seg i anonyme fora.)

Anonymkode: d0aa2...7ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle nei herregud, helt normalt i dag.

Anonymkode: 43a01...05b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å prøve 😊! Det er kroppen som sier ifra hvis du er for gammel. Du kan virkelig ikke bestemme dette ut fra svar på et forum. Sett igang 👍

Anonymkode: 66750...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er jo HELT vanlig nå! Hvertfall i storbyene. Jeg synes heller man synes det er rart med de som får barn i starten av 20-årene, det er jo nesten ikke sosialt akseptert lengre.

Anonymkode: 75067...776

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk nettopp min første, og jeg er 38. Sjansen for å bli gravid er ganske redusert, men klaffer det for dere, så er dere i hvertfall ikke for gamle. Ville dog ikke snakket så høyt om at dere prøver, er jo en privatsak. Lykke til! 

Anonymkode: 1130d...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.11.2022 den 2.51):

Ja, dessverre 

Anonymkode: c504c...5d0

Oi, syk eller? 

AnonymBruker skrev (På 18.11.2022 den 2.51):

Alt for sent 

Anonymkode: c504c...5d0

Oioioi, du må være veldig syk! 

AnonymBruker skrev (På 18.11.2022 den 3.09):

Jeg synes deg. Moren min var 28 da hub fikk meg og jeg ble mobbet forå ha gamle foreldre for eksempel.

 

-K30 (som ikke skal ha barn selv)

Anonymkode: e636d...9be

Jeg var 29 år da jeg fikk førstemann. Jeg var da nummer to i venninnegjengen min som fikk barn. Mine barn har hatt foreldre på min alder hele veien i barnehage og skole. Hvor i landet er du fra? Har aldri hørt om noen som har blitt mobbet (faktisk) fordi mor var 28 år da barnet ble født!! Det er veldig merkelig! Flere tusen nordmenn får barn i den alderen. Hjelpes, her er noe annet galt!! Eller så er du fra tjukkeste landet hvor alle blir gravid når de er 17-18 år fordi de vet ikke bedre! 

———

TS, det er helt, helt vanlig og normalt å få barn i din alder! Folk som sier noe annet, har noen merkelige tanker i hodet! 

Anonymkode: a8567...fc6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/18/2022 at 2:51 AM, AnonymBruker said:

Alt for sent 

Anonymkode: c504c...5d0

Er du fra bygda du eller? Det er flere som får barn for tidlig (starten av 20-årene) hvor foreldrene ikke er sammen lenger. Er man i 30-årene er det større sjanse for at foreldrene holder sammen, har bedre økonomi og er mer ressurssterk. 

Anonymkode: 75067...776

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...