Gå til innhold

Baneheia-saken del 3 - Etterspill justismord og veien mot riktig dom.

yamask

Anbefalte innlegg

Djækklåsst skrev (På 5.12.2022 den 15.29):

Vet ikke helt, skeptisk til dette med å "granske seg selv". Kanskje Agder-politiet henter inn Arne Pedersen for å granske Agder-politiet?

Agder politidistrikt er krise på så altfor mange måter. Så dårlig håndtering av alvorlige straffesaker. Og spesialenheten er ikke spesielt mye bedre. Hvordan har vi noe garanti for at ikke den som vurderte saken vedr tjenestefeil er tidligere kollega av Arne Pedersen? Er jo en kjent sak at spesialenheten er korrupt og beskytter sine egne, og at de som sitter der gjerne har vært etterforskere i politiet før og tidligere kollegaer av de som de nå er satt til å etterforske. Er en skandale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det jo ikke uvanlig å bli dømt for drap i Norge selv om de ikke har bevis. Det skjer pga de har bestemt seg..hvem som skal dømmes. Må ha noen skyldige.

Tenk på før, folk ble presset til å tilstå under avhør, metodene de brukte den gangen.
https://www.uio.no/om/aktuelt/universitetsplassen/nyheter/2023/avhorsmetoder.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å leve med løgnen: https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/2023/12/01/a-leve-med-lognen/

"En aprildag i 2009 ankommer en ung kvinne politikammeret i Kristiansand. Hun vil anmelde Jan Helge for voldtekt. Forholdet ligger tilbake i tid, enten 1993 eller 1994. Kvinnen er i Jan Helges omgangskrets, anmeldelsen må ha vakt oppsikt. Politiadvokaten som halvåret senere henlegger saken, er Arne Pedersens daværende samboer (nå kone)."

"Torsdag 19. oktober 2000 kontakter en politibetjent moren og faren til Jan Helge. Hun har mulig problematisk nytt. I avhør har en kvinne fra nabolaget på Eg i Kristiansand fortalt at Jan Helge flere år tidligere skal ha dratt med seg en jente inn i skogen og forgrepet seg på henne. Politiet snakker med kvinnens kilde. Hun har historien fra jentas mor. Men så gjør ikke politiet mer."

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsengasjert skrev (4 timer siden):

Det provoserer meg også at JHA kun kan risikere 2 års fengsel. Straffen for drap er inntil 21 år. Han har bare sonet i 15 år, og burde da fått minst 6 år til, i tillegg til forvaring. Hva gjør at han ikke kan få forvaring nå?

Et år i fengsel ikke 365 dager. Ser man har erstattet ordet fengselsår men: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Fengselsår

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Concert skrev (33 minutter siden):

Å leve med løgnen: https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/2023/12/01/a-leve-med-lognen/

"En aprildag i 2009 ankommer en ung kvinne politikammeret i Kristiansand. Hun vil anmelde Jan Helge for voldtekt. Forholdet ligger tilbake i tid, enten 1993 eller 1994. Kvinnen er i Jan Helges omgangskrets, anmeldelsen må ha vakt oppsikt. Politiadvokaten som halvåret senere henlegger saken, er Arne Pedersens daværende samboer (nå kone)."

"Torsdag 19. oktober 2000 kontakter en politibetjent moren og faren til Jan Helge. Hun har mulig problematisk nytt. I avhør har en kvinne fra nabolaget på Eg i Kristiansand fortalt at Jan Helge flere år tidligere skal ha dratt med seg en jente inn i skogen og forgrepet seg på henne. Politiet snakker med kvinnens kilde. Hun har historien fra jentas mor. Men så gjør ikke politiet mer."

I JHAs DAGLIGE omgangskrets...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (På 28.2.2023 den 18.35):

Kjenner jeg er provosert

A. P  hevder, først til NRK at han kjente til saken, og deretter benekter han dette ovenfor TV2...med andre ord lyver han til TV2.. Fått kalde føtter mon tro?

En kollega sin at hun personlig overleverte anmeldelsen til A.P, etter at han hadde bedt henne om at saken skulle avleveres til han... Dette kan han ikke huske!!!

Han var også blitt gitt tilgang til saken ang anmeldelsen. 

Ingrid Thorsen ( A.P sin samboer) henla saken, og den ble lagt som skjermet. "hun gjemte vekk saken"At saker blir skjermet er høyst uvanlig

Arne Pedersen sier at det ikke har gått en dag uten at han har tenkt på saken

Selvsagt har saken vært diskutert dem i mellom. 

VK  ble dømt mye pga av at han ble sett på som hovedmann, en som tidligere hadde begått overgrep mot et barn. ,og man man mente ikke JHA kunne gjort dette alene. Debutert så voldsomt osv. Det var åpenbart at dette har hatt betydning for saken. 

Her hadde riksadvokaten en gylden mulighet i å rydde opp i et system som er pill råttent,men i stedet skal alle de som er ansvarlig slippe unna. Hvordan skal vi få tillit til systemet, når de som sitter øverst ikke er villig til å ansvarliggjøre de som har begått lovbrudd? Hvorfor skal de beskyttes? 

Ingrid Thorsen, påtaleansvarlig jurist ved SO i Agder politidistrikt? Seriøst?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har jeg sendt e-post til min bistandsadvokat:

"

Hei! 
Jeg er nødt til å ta opp noe jeg har kommet over. Jeg har fått med meg at Jan Helge Andersen er tiltalt for det siste drapet i Baneheia i dag. Har tidvis fulgt med på denne saken og fått med meg at tidligere etterforskningssjef Arne Pedersen ble anmeldt til Spesialenheten for tjenestefeil i anledning til saken, bla for å ha holdt igjen opplysninger om en voldtektsanmeldelse av JHA. I den anledninger har jeg også forstått det slik at AP er samboer med Ingrid Thorsen, politiadvokaten ved Agder PDI, som gjentatt har henlagt den alvorlige straffesaken hvor jeg er offer for incest og vold som lite barn. Første gang ble saken henlagt uten avhør av mistenkte. Andre gang ble saken henlagt uten at Thorsen fulgte pålegget fra Statsadvokaten om at mistenkte skulle avhøres. Hun skal angivelig også være etterforsket av spesialenheten for tjenestefeil. Jeg har helt siden første henleggelse ment at Ingrid Thorsen var inkompetent og burde vært etterforsket av Spesialenheten for tjenesteforsømmelse i min sak. Å få vite at hun er partner med han som var etterforskningsleder i Norges største justismord, bekrefter bare den følelsen jeg har hatt hele veien og grunnen til at jeg har ønsket en ny vurdering av en annen politijurist. Det er faen ikke rart saken min er henlagt hvis det er disse som står bak avgjørelsene, de som har bidratt til en av Norges største rettsskandaler. At ekteparet, som begge jobber/har jobbet i politiet, har blitt etterforsket for tjenestefeil kan umulig være tilfeldig. Jeg synes vi oppriktig bør vurdere å anmelde Thorsen til Spesialenheten for tjenestefeil/tjenesteforsømmelse. Har hun blitt anmeldt før, stiller jeg kanskje sterkere? At flere anmelder henne for det samme, viser at hun bør gå, da hun ikke er egnet for stillingen sin. Sjokkerende nyheter, rett og slett! "

Fy fader altså, har virkelig ikke ord. 🤬
  • Liker 2
  • Hjerte 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i kontakt med Bjørn Olav Jahr som mulig har sjanse til å ta saken min til media. Han spurte meg om det kunne være noen forbindelser / bekjentskap mellom politiadvokaten og de mistenkte, og jammen er det ikke helt usannsynlig mtp at den ene mistenkte også er fra Kristiansand og kun et par år eldre enn Thorsen. Jeg ringte Oslo politidistrikt og spurte om det fantes muligheter for å få overført saken min dit, ble bedt om å ringe på mandag. Synes dette er helt sykt! Har mistenkt lenge at noe har vært steingalt i saken min. Å henlegge incest fra 2 års alder, uten å avhøre mistenkte, og å ikke følge pålegg fra Statsadvokaten, er helt vanvittig.

Endret av Paneera
  • Liker 1
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsengasjert skrev (7 timer siden):

Jeg har vært i kontakt med Bjørn Olav Jahr som mulig har sjanse til å ta saken min til media. Han spurte meg om det kunne være noen forbindelser / bekjentskap mellom politiadvokaten og de mistenkte, og jammen er det ikke helt usannsynlig mtp at den ene mistenkte også er fra Kristiansand og kun et par år eldre enn Thorsen. Jeg ringte Oslo politidistrikt og spurte om det fantes muligheter for å få overført saken min dit, ble bedt om å ringe på mandag. Synes dette er helt sykt! Har mistenkt lenge at noe har vært steingalt i saken min. Å henlegge incest fra 2 års alder, uten å avhøre mistenkte, og å ikke følge pålegg fra Statsadvokaten, er helt vanvittig.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsengasjert skrev (7 timer siden):

😳 Så jævlig. Håper du får hjelp her nå!!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (På 17.6.2023 den 15.30):

Du kan ikke mene seriøst at nyere etterforskning er mer omfattende enn det var i 2000, 2001 og 2002...Når dette var en av de verste sakene vi hadde hatt i Norge etter krigen?

Som jeg skrev for et par innlegg siden, nå har sjansene for å gjøre nye feil økt enormt. Det er fortsatt én part som hevder VK var med.

Historien viser helt klart og entydig at nyere etterforskningsmetoder er vesentlig bedre enn eldre, saker som tidligere ikke var mulig å oppklare de har blitt oppklart i nyere tid, samtidig har også feil og justismord som tidligere ble gjort de har blitt rettet opp i.

Klart at det er utvikling i etterforskningsarbeid også, og da tenker jeg på mye annet enn at teknologien har gått fremover (noe den også har), ny kunnskap og viten har altså brakt politiet fremover. At den nyere etterforskningen av Baneheia saken er uovertruffen den gamle, det betviler jeg absolutt ikke.

Altså må man ta utgangspunkt i at den nyere etterforskningen er riktigere enn den første, spesielt gjorde de store feil hva gjelder avhør den gang (ny kunnskap kan direkte forklare hvorfor denne og andre saker ble så feil som det er blitt).

VK er en som har sittet inne lenge uten at det foreligger noen beviser i saken, snarere peker samtlige beviser mot at han ikke har vært delaktig i den ugjerningen. Han ble dømt ut fra hva JHA sa, og hvordan etterforskerne i denne saken gjorde grove feil (som i dag kan forklares da dette finnes det kunnskap om). JHA sitt vitnemål kan derimot ikke ha noen troverdighet, dessuten kan det argumenteres grundig hvorfor noen kan ha motiver for å lyve slik JHA åpenbart har gjort (om man ser på bevisene i saken som taler klart imot hans versjon):

Altså skal man være glad for at den nye etterforskningen har blitt gjennomført, den er vesentlig riktigere enn den gamle etterforskningen som gikk fullstendig galt.

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser at bistandsadvokaten til de etterlatte sier at de er skuffet over at JHA ikke tiltales for falsk forklaring også. Kan dette sees på som et tegn på at de nå tror på at han var alene om alt? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Zenhouse skrev (57 minutter siden):

Leser at bistandsadvokaten til de etterlatte sier at de er skuffet over at JHA ikke tiltales for falsk forklaring også. Kan dette sees på som et tegn på at de nå tror på at han var alene om alt? 

Mulig det er en taktisk greie og at en evt tiltalt for falsk forklaring vil komme etter en domfellelse.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (På 12.1.2024 den 14.42):

Den opprinnelige etterforskningen var etter min mening langt mer grundig og gjennomført, med vitneforklaringer osv, enn den nye. Man kan ikke påstå at man kan belyse en straffesak best når det har gått 20 år. Det er min personlige mening.

Til info har politi og påtalemyndighet selvsagt hatt alt materiale fra den opprinnelige etterforskningen (inkludert alle vitneavhør), supplert denne med ny etterforskning og deretter truffet sine avgjørelser basert på det samlede bevismaterialet.

Endret av Mimmie
  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det virkelig noen som tror på dette tullet Arne Pedersen og Ingrid Thorsen har kommet med i avhør hos Spesialenheten?

"V6 ble samboer med Arne Pedersen i 1993 og de ble ektefeller i 2009. V6 sa i avhøret at hun ikke snakket om 2009-saken med sin mann Arne Pedersen. V6 og Pedersen jobbet på samme sted gjennom mange år, og hun sa at de to har hatt et bevisst ryddig forhold til dette. Hun kunne gå inn til ham i tjenestesammenheng, men saksrelatert har hun forholdt seg til sin påtaleleder. Det har ikke vært naturlig eller riktig for henne å ta opp konkrete saker med Pedersen. V6 presiserte at de to har prøvd å skille veldig på privat og arbeidsliv for å ha et fungerende liv. Pedersen var engasjert med jobbrelaterte saker på fritiden og var tilgjengelig, men de to snakket da ikke sak. Også Pedersen forklarte at de hadde en ordning om at de to ikke kunne diskutere saker, og at hun måtte forholde seg til sin påtaleleder om dette. Pedersen har forklart at hans ektefelle V6 ikke har nevnt 2009-saken for ham."

Arne P hadde tilgang, samboeren henla anmeldelsen, og noen skal virkelig tro på at de ikke diskuterte/hadde informasjon om dette? 

"Arne Pedersen sa i sitt første avhør hos Spesialenheten at han ble klar over saken mot Andersen i 2022, da han fanget dette opp i media."

Seriøst, ble klar over saken i 2022? Hvor dumme tror de at vi er?

Anmeldelse (spesialenheten.no)

"Om Pedersen faktisk leste anmeldelsen han fikk i 2009 vet man ikke i dag. Det som i hvert fall anses som sikkert er som nevnt at ingen av de som visste om saken den gang reflekterte over at den kunne ha betydning for Viggo Kristiansens begjæringer. Dette gjaldt blant annet V1, V6 og V3. Alle disse har uttalt at saken ikke gjaldt Viggo Kristiansen. De har påpekt at den uansett hadde skjedd lenge før Baneheia-saken, og at den derfor ikke var relevant for ham. Om Arne Pedersen den gang også tenkte slik vites ikke, men det kan være en del av forklaringen på at han ikke har reflektert nok over betydningen og derved ikke husker"

V6 (samboeren)

De reflekterte ikke over at saken fikk betydning, heller ikke kona som var påtaleansvarlig på SO (seksuelle overgrep). Så står det at det ikke vites om Arne P tenkte likt som de andre, inkl kona. Hvordan kan det spekuleres i om de tenkte likt, hvis det legges til grunn at de aldri snakket om saken?

Herregud så korrupt.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsengasjert skrev (21 timer siden):

<snip> Seriøst, ble klar over saken i 2022? Hvor dumme tror de at vi er?

Godt spørsmål!

Arne Pedersen har uttalt at det er få dager siden 2000 hvor han ikke har tenkt på Baneheia-saken. Sannsynligvis har han sett på denne utrolige rettsskandalen som litt «livsverk». At han og samboer / kone ikke skal ha diskutert saken privat er jo praktisk talt utenkelig...

Det er også opplagt at disse opplysningene ville ha vært av interesse for VKs støttespillere, som i en årrekke måtte kjempe en håpløs kamp mot overmakten.

Da anklagene mot JHA endelig ble kjent i 2022 kunne det først høres ut som om Arne Pedersen erkjente kjennskap til saken:

«Pedersen sier at politiet var kjent med den ene saken i 2009, da Andersen ble anmeldt for seksuelt overgrep mot en mindreårig jente. Han sier at saken bevismessig sto veldig svakt. <snip> Pedersen ser ikke noen grunn til at denne saken burde vært nevnt i de mange skrivene fra påtalemyndighet i forbindelse med Kristiansens kamp for å få gjenåpnet saken».

Kriminalsjef Arne Pedersen mener VK bør møte i retten på nytt - NRK, 26. april 2022

Kort tid senere var han plutselig tydelig på at han ikke hadde hørt om saken før den ble offentlig kjent, og uttalte da noe helt annet - nemlig at han likevel ville ha opplyst om saken:

«Tidligere kriminalsjef Arne Pedersen sier han ikke kjente til den henlagte overgrepsanmeldelsen mot Jan Helge Andersen. Det var hans daværende samboer, nå kone, som henla saken i 2009». <snip> «Hvis jeg hadde fått vite om denne saken i 2009, så hadde jeg tatt en telefon til statsadvokaten og orientert ham», sier Pedersen.

- Har ikke holdt noe skjult - FVN, 23. mai 2022 (betalingsmur)

I 2010 rettet Klomsæt beskyldninger mot Agder politidistrikt for at de bevisst hadde tilbakeholdt informasjon. I dag vet vi at både Kripos sin gjerningsmannsprofil og voldtektsanklagene mot JHA må ha vært kjent internt, men begge deler ble definitivt holdt skjult for VKs støttespillere.

Arne Pedersen hadde den gang følgende kommentarer til Klomsæts anklager:

«Det er nesten ikke til å tro at en advokat kan komme med slike påstander i en så alvorlig sak», sier Pedersen og understreker at påstandene er tilbakevist og dokumentert overfor kommisjonen. <snip> «[Klomsæt] har fått tilgang til hvert eneste dokument i saken. Skulle politiet ha holdt noe tilbake, så hadde jo kommisjonen grepet inn overfor oss. Det er en rettsgaranti i seg selv at kommisjonen sørger for at alt blir utlevert».

Kaller Klomsæt useriøs - Aftenposten, 18. juni 2010

Dette er rett og slett et tragisk skue. Arne Pedersen har hovedansvaret for tidenes justismord, men har fortsatt ikke vist antydning til bakkekontakt eller ydmykhet. Han har overtolket absolutt alt i VKs soleklare disfavør, og lever trolig fortsatt i sin egen bekreftelsesfelle, som kostet en uskyldig mann halve livet i fengsel. Et helt surrealistisk justismord. Det er nesten slik at jeg fortsatt må klype meg selv i armen :vetikke:

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lord Friendzone skrev (På 16.1.2024 den 21.19):

Godt spørsmål!

Arne Pedersen har uttalt at det er få dager siden 2000 hvor han ikke har tenkt på Baneheia-saken. Sannsynligvis har han sett på denne utrolige rettsskandalen som litt «livsverk». At han og samboer / kone ikke skal ha diskutert saken privat er jo praktisk talt utenkelig...

Det er også opplagt at disse opplysningene ville ha vært av interesse for VKs støttespillere, som i en årrekke måtte kjempe en håpløs kamp mot overmakten.

Da anklagene mot JHA endelig ble kjent i 2022 kunne det først høres ut som om Arne Pedersen erkjente kjennskap til saken:

«Pedersen sier at politiet var kjent med den ene saken i 2009, da Andersen ble anmeldt for seksuelt overgrep mot en mindreårig jente. Han sier at saken bevismessig sto veldig svakt. <snip> Pedersen ser ikke noen grunn til at denne saken burde vært nevnt i de mange skrivene fra påtalemyndighet i forbindelse med Kristiansens kamp for å få gjenåpnet saken».

Kriminalsjef Arne Pedersen mener VK bør møte i retten på nytt - NRK, 26. april 2022

Kort tid senere var han plutselig tydelig på at han ikke hadde hørt om saken før den ble offentlig kjent, og uttalte da noe helt annet - nemlig at han likevel ville ha opplyst om saken:

«Tidligere kriminalsjef Arne Pedersen sier han ikke kjente til den henlagte overgrepsanmeldelsen mot Jan Helge Andersen. Det var hans daværende samboer, nå kone, som henla saken i 2009». <snip> «Hvis jeg hadde fått vite om denne saken i 2009, så hadde jeg tatt en telefon til statsadvokaten og orientert ham», sier Pedersen.

- Har ikke holdt noe skjult - FVN, 23. mai 2022 (betalingsmur)

I 2010 rettet Klomsæt beskyldninger mot Agder politidistrikt for at de bevisst hadde tilbakeholdt informasjon. I dag vet vi at både Kripos sin gjerningsmannsprofil og voldtektsanklagene mot JHA må ha vært kjent internt, men begge deler ble definitivt holdt skjult for VKs støttespillere.

Arne Pedersen hadde den gang følgende kommentarer til Klomsæts anklager:

«Det er nesten ikke til å tro at en advokat kan komme med slike påstander i en så alvorlig sak», sier Pedersen og understreker at påstandene er tilbakevist og dokumentert overfor kommisjonen. <snip> «[Klomsæt] har fått tilgang til hvert eneste dokument i saken. Skulle politiet ha holdt noe tilbake, så hadde jo kommisjonen grepet inn overfor oss. Det er en rettsgaranti i seg selv at kommisjonen sørger for at alt blir utlevert».

Kaller Klomsæt useriøs - Aftenposten, 18. juni 2010

Dette er rett og slett et tragisk skue. Arne Pedersen har hovedansvaret for tidenes justismord, men har fortsatt ikke vist antydning til bakkekontakt eller ydmykhet. Han har overtolket absolutt alt i VKs soleklare disfavør, og lever trolig fortsatt i sin egen bekreftelsesfelle, som kostet en uskyldig mann halve livet i fengsel. Et helt surrealistisk justismord. Det er nesten slik at jeg fortsatt må klype meg selv i armen :vetikke:

Jepp, og det verste er å se hvor korrupt Spesialenheten er. Som Sjødin sa, det viser bare at politiet kan gjøre akkurat som de vil, uten at man har noe man skulle ha sagt. Vanlige folk kan bli straffeforfulgt for å lyve til politiet eller retten, mens det for politiet er straffefritt. 

Kjenner jeg blir så rasende. Denne saken gjør at jeg mistet helt troen på rettssikkerheten i Norge.

SVK skrev (På 12.1.2024 den 17.33):

Enig med deg og provosert jeg også!  

Jeg stusser på at de anser forholdet som foreldet, all den tid dette har vært et pågående forhold helt siden 2000. Han har jo opprettholdt denne forklaringen/løgnen kontinuerlig, som har ledet til 21 års fengsel for Viggo. 

Om så et voldsomt rigid regelverk. Viggo må være kjempefortvilet. Ikke bare har han sittet fengslet i 21 år pga falsk forklaring, men han fikk aldri mulighet til å gå til motanmeldelse. Hadde han gjort dette på et tidligere tidspunkt hadde saken antagelig blitt henlagt med "intet rimelig grunn til å iverksette etterforskning" da JHA sin forklaring var vektlagt som "sannhet". Og da han endelig fikk medhold i at han var uskyldig dømt, nei da var det for sent å anmelde JHA for dette.

Ikke nok med at han har blitt motarbeidet i alle ledd inntil løslatelsen, så har anmeldelsen av JHA blitt henlagt pga foreldelse, for å ikke snakke om at både Spesialenheten og Riksadvokaten har henlagt anmeldelsen om tjenestefeil som ledet til justismordet.

Viggo har jo ingen rettssikkerhet!

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Samfunnsengasjert said:

... han fikk aldri mulighet til å gå til motanmeldelse. Hadde han gjort dette på et tidligere tidspunkt hadde saken antagelig blitt henlagt med "intet rimelig grunn til å iverksette etterforskning" da JHA sin forklaring var vektlagt som "sannhet". ...

VK anmeldte JHA for falsk forklaring 10. juni 2014. Den saken ble henlagt av Arne Pedersen 11. juni 2014 med begrunnelsen: "forholdet er henlagt fordi anmeldelsen ansees som åpenbart grunnløs."

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...