Gå til innhold

Helsemyndighetenes kostholdsanbefalinger er en vits


Embla Othea

Anbefalte innlegg

jabx skrev (1 time siden):

Det ble jo gjort forsøk på dette. Noen som bare inntok sukker el.l., men fortsatt gikk kraftig ned i vekt.

Det var ikke mye sukket i den studien som er linket til. 

Anonymkode: 97345...33f

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 hours ago, AnonymBruker said:

 

Disse påstandene dine henger ikke på greip. Tannhelse er en ting, men karbohydrater er mer enn bare tannhelse. 
En påstand slik som den du kommer med her: «Det er ganske enkelt ikke sunt å spise så mye karbohydrater som myndighetene anbefaler.»  Bør begrunnes mer enn bare i form av en artikkel om tannhelse.

Anonymkode: 7bc42...308

Kan selvsagt finne fram mer forskning som viser at det er sunt å spise mindre karbohydrat enn de fleste gjør, men synes egentlig det er nok å vise til hva det gjør med tennene. Jeg ser ikke hvordan noe kan kalles sunt eller gunstig når det rett og slett ødelegger tennene.

For ordens skyld sier jeg ikke at ingen noensinne må spise et eneste molekyl sukker eller stivelse, men at vi bør spise så lite av det at det ikke gir oss hull i tennene. Sagt på en annen måte: det burde strengt tatt ikke være nødvendig å måtte pusse tennene for at de ikke skal råtne og falle ut. Hvis maten du spiser påfører deg skader i munnen eller andre steder, er det per definisjon noe du bør unngå.

Anonymkode: c8019...712

  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg lurer også på det. Bor i tjukkeste Finnmark, og observerer daglig representanter for urfolk med diverse helseproblemer, som overvekt, tannproblemer, høyt blodtrykk og så videre. De er ikke så veldig tynne og sunne på Grønland heller.

Anonymkode: 561b3...240

De du møter i Finnmark, spiser de slik deres forfedre gjorde, eller mer som moderne nordmenn?

Anonymkode: c8019...712

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå altså slik at de faktisk ikke har gode grunnlag for å gi de rådene de gir.

Et stort problem er at de baserer kostholdsrådene på observasjonsstudier. Observasjonsstudier ikke kan bevise noe, bare antyde sammenhenger som må forskes videre på i kontrollerte intervensjonsstudier. Alle observasjonsstudier på kosthold og helse vil være påvirket av et fenomen som kalles "healthy user bias". En person som er helsebevisst vil gjøre mange ting annerledes enn en person som ikke er helsebevisst. De som utfører observasjonsstudier med helse og ernæring vet at dette er en stor svakhet med observasjonsstudier, og de "tar høyde for disse forskjellene" ved å spørre om flere faktorer. Som for eksempel hvor mye de trener, hvor mye de røyker, hva de veier, hvor mye alkohol de drikker, hvor mye sukker de spiser osv. Og så tror "korrekterer" de resultatet med tanke på disse forskjellene etterpå. Som om vi vet hvordan hver faktor påvirker helsa, og mengden av hver faktor... Det er helt absurd. Hvis person A og person B er helt like på alle andre punkt i studien, men person A røyker 5 røyk hver dag og trener 0-1 ganger i uka, mens person B røyker 10 røyk hver dag og trener 4-5 ganger i uka, vet vi virkelig nøyaktig hvordan dette påvirker dem?  Og dessuten, hva med alle de faktorene som ikke ble spurt om? 

Det er faktisk mye mer interessant hvis en observasjonsstudie viser at noe "alle" tror er sunt ser ut til å være usunt, enn hvis den viser at noe "alle" tror er sunt ser ut til å stemme. Nettopp på grunn av healty user bias. 

Og så har vi også det at det er dyrt å gjennomføre studier, og noen må betale for dem. Hvis det kommer fra det offentlige, så er de også veldig selektive med hva de vil støtte. Lenge nektet de å støtte studier som stilte spørsmålstegn ved de vedtatte sannhetene. Når firmaer støtter studier, så nekter de å publisere studiene hvis de ikke viser det resultatet de ønsker å se.

Og i USA har 19 av de 20 som hadde ansvar for å lage kostholdsråd for den amerikanske befolkning i 2020 økonomiske interessekonflikter. De amerikanske kostholdsrådene betyr mye for resten av verden. Andre land ser opp til USA når det gjelder slike ting. Å påstå noe annet er veldig, veldig naivt. Vi snakker store mat- og farmasøytiske firmaer som Kellogg, Abbott, Kraft, Mead Johnson, General Mills, Dannon og the International Life Sciences. Kan man virkelig stole på at vi får objektive kostholdsråd basert på vitenskap når 95% har økonomiske bånd til mat- og farmasi-næringen? 

Anonymkode: ea823...488

  • Liker 3
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/5/2022 at 8:29 PM, AnonymBruker said:

Jeg lurer også på det. Bor i tjukkeste Finnmark, og observerer daglig representanter for urfolk med diverse helseproblemer, som overvekt, tannproblemer, høyt blodtrykk og så videre. De er ikke så veldig tynne og sunne på Grønland heller.

Anonymkode: 561b3...240

Som en del av dette urfolket lurer jeg også veldig... 😂 

On 10/5/2022 at 9:49 PM, AnonymBruker said:

De du møter i Finnmark, spiser de slik deres forfedre gjorde, eller mer som moderne nordmenn?

Anonymkode: c8019...712

Det er jo derfor du må være mer presis enn å bare slenge ut en påstand om urfolks gode helse, og så drar du frem inuitter som eksempel. 

Urfolk har blitt utsatt for så mye dritt opp gjennom historien at det å skille konsekvenser av kosthold og konsekvenser av kolonialisering er vanskelig. Og det er nesten en fornærmelse at du bare drar urfolk generelt under samme kam. Du prøver å bruke urfolk som et argument for ditt syn men gidder ikke en gang sette deg inn i hvilke urfolk det er snakk om, hva slags kosthold det er snakk om, og hva den helsemessige statusen faktisk er for disse. 

Og hvor bærekraftig er det å skulle spise som disse urfolkene?? Er det realistisk at europeere skal spise som Europas urfolk gjorde opprinnelig? Det nytter jo ikke å sammenligne kostholdet til små urfolksgrupper med behovet for en gedigen befolkning i dag. Og livsstilen var en helt annen. Skal du leve som en inuitt på 1800-tallet, eller som en nomadisk samefamilie uten tilgang på motoriserte kjøretøy? Lykke til! Eller hadde du tenkt å bare plukke de elementene av livsstilen du likte godt og drite i resten? 

Genene til disse urfolkene spiller også en enorm rolle. 

Norske kostholdsråd må selvfølgelig basere seg på hvordan nordmenn faktisk lever. Du er ikke en inuitt fra 1800-tallet. 

 

Anonymkode: 9c109...31a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Som en del av dette urfolket lurer jeg også veldig... 😂 

Det er jo derfor du må være mer presis enn å bare slenge ut en påstand om urfolks gode helse, og så drar du frem inuitter som eksempel. 

Urfolk har blitt utsatt for så mye dritt opp gjennom historien at det å skille konsekvenser av kosthold og konsekvenser av kolonialisering er vanskelig. Og det er nesten en fornærmelse at du bare drar urfolk generelt under samme kam. Du prøver å bruke urfolk som et argument for ditt syn men gidder ikke en gang sette deg inn i hvilke urfolk det er snakk om, hva slags kosthold det er snakk om, og hva den helsemessige statusen faktisk er for disse. 

Som jeg skrev: urfolk som spiser slik de alltid har gjort. Du skal slite med å finne forskning eller anekdoter som viser at inuitter, aboriginere, masaier, nenets, amerikanske indianere osv sliter med overvekt, diabetes, dårlige tenner, hjertesykdommer, demens etc - altså de som lever tradisjonelt. Det gjelder jevnt over. De spiser mye forskjellig, men det de har til felles er at det er en stor andel rent kjøtt (for folk i arktis kan det være nesten utelukkende kjøtt), svært lite dyrket mat, prosesseringen begrenser seg til ting som koking og tørking, og sukker er selvsagt fraværende. Disse forskjellige folkene, fra alle verdensdeler, demonstrerer tydelig at det på ingen måte er nødvendig for god helse å spise mye korn (eller karbohydrater generelt) eller å unngå kjøtt og naturlig fett.

Quote

Og hvor bærekraftig er det å skulle spise som disse urfolkene?? Er det realistisk at europeere skal spise som Europas urfolk gjorde opprinnelig? Det nytter jo ikke å sammenligne kostholdet til små urfolksgrupper med behovet for en gedigen befolkning i dag. Og livsstilen var en helt annen. Skal du leve som en inuitt på 1800-tallet, eller som en nomadisk samefamilie uten tilgang på motoriserte kjøretøy? Lykke til! Eller hadde du tenkt å bare plukke de elementene av livsstilen du likte godt og drite i resten?

Om det er bærekraftig for alle i hele verden vet jeg ikke. Men jeg lar ikke det hindre meg i å spise slik jeg mener er sunnest. For min del er det helt klart realistisk å spise mer i tråd med urbefolkningers (og vårt) opprinnelige kosthold. Det betyr i praksis, for meg, at jeg spiser mye rent kjøtt og fisk, litt frukt av og til, få og store måltider i stedet for mange små. Skal jeg steke noe velger jeg smør fremfor moderne margarin eller frøoljer, fordi det er nærmere den type fett vi levde av i fortiden. Og så videre.

Hva er poenget ditt? At hvis jeg ikke bosetter meg i en hule og lever uten telefon og bil så kan det bare være, liksom?

Selvsagt må myndighetene anbefale ting som er praktisk gjennomførbart for de fleste. Og det å kutte drastisk ned på f.eks brødmat er definitivt gjennomførbart. I stedet anbefaler de å kutte ned på kjøtt på ekstremt tynt grunnlag, og spise mer at maten som både er mindre næringsrik, mettende og i tillegg beviselig skader både tenner og andre deler av kroppen.

Quote

Genene til disse urfolkene spiller også en enorm rolle. 

Anonymkode: 9c109...31a

Tror du mine norske gener er så annerledes at jeg bør spise stikk motsatt av hvordan våre forfedre gjorde? Hvis vi hadde vært genetisk disponert for å spise mye korn ville vi jo ikke få hull i tennene. Og det er i alle fall ingen grunn til å tro at vi skulle ha endret oss så mye på hundre års tid at vi plutselig skulle bli syke av dyrefett og friske av frøoljer (som altså er en omtrent hundre år gammel matvare).

Anonymkode: c8019...712

  • Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Som jeg skrev: urfolk som spiser slik de alltid har gjort. Du skal slite med å finne forskning eller anekdoter som viser at inuitter, aboriginere, masaier, nenets, amerikanske indianere osv sliter med overvekt, diabetes, dårlige tenner, hjertesykdommer, demens etc - altså de som lever tradisjonelt. Det gjelder jevnt over. De spiser mye forskjellig, men det de har til felles er at det er en stor andel rent kjøtt (for folk i arktis kan det være nesten utelukkende kjøtt), svært lite dyrket mat, prosesseringen begrenser seg til ting som koking og tørking, og sukker er selvsagt fraværende. Disse forskjellige folkene, fra alle verdensdeler, demonstrerer tydelig at det på ingen måte er nødvendig for god helse å spise mye korn (eller karbohydrater generelt) eller å unngå kjøtt og naturlig fett.

Om det er bærekraftig for alle i hele verden vet jeg ikke. Men jeg lar ikke det hindre meg i å spise slik jeg mener er sunnest. For min del er det helt klart realistisk å spise mer i tråd med urbefolkningers (og vårt) opprinnelige kosthold. Det betyr i praksis, for meg, at jeg spiser mye rent kjøtt og fisk, litt frukt av og til, få og store måltider i stedet for mange små. Skal jeg steke noe velger jeg smør fremfor moderne margarin eller frøoljer, fordi det er nærmere den type fett vi levde av i fortiden. Og så videre.

Hva er poenget ditt? At hvis jeg ikke bosetter meg i en hule og lever uten telefon og bil så kan det bare være, liksom?

Selvsagt må myndighetene anbefale ting som er praktisk gjennomførbart for de fleste. Og det å kutte drastisk ned på f.eks brødmat er definitivt gjennomførbart. I stedet anbefaler de å kutte ned på kjøtt på ekstremt tynt grunnlag, og spise mer at maten som både er mindre næringsrik, mettende og i tillegg beviselig skader både tenner og andre deler av kroppen.

Tror du mine norske gener er så annerledes at jeg bør spise stikk motsatt av hvordan våre forfedre gjorde? Hvis vi hadde vært genetisk disponert for å spise mye korn ville vi jo ikke få hull i tennene. Og det er i alle fall ingen grunn til å tro at vi skulle ha endret oss så mye på hundre års tid at vi plutselig skulle bli syke av dyrefett og friske av frøoljer (som altså er en omtrent hundre år gammel matvare).

Anonymkode: c8019...712

Tror du nordmenn er en annen menneskeart enn middelhavsfolk, som har hatt hovedsakelig vegetabilsk fett (olivenolje) som fettkilde i tusenvis av år? Middelhavsdietten, slik den opprinnelig var, har jo gitt lengre levealder enn vår, om du sammenligner f.eks grekere og nordmenn før fast food ble introdusert i Hellas. Tradisjonell middelhavskost har hovedvekt på olivenolje, frukt og grønnsaker, korn og nøtter, linser og bønner, fisk og sjømat og noe ost og vin, og totalt sett svært få animalske produkter. 

Anonymkode: a302b...fd0

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.10.2022 den 13.44):

Vel, jeg er drittlei folk med karbohydratfrykt uten grunn. 

Anonymkode: cf6c5...85a

Halleluja. Har en kollega som nesten kjefter på oss som spiser brød og sukker, det er gift for kroppen, iflg henne. Hun spiser aldri Noe slikt, har med egne kaker, lager egne kokosmakroner til jul og poengterer når hun har laget noe, at selvfølgelig er det sukkerfritt/karb.fritt 🤮

Anonymkode: 70c09...658

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror du nordmenn er en annen menneskeart enn middelhavsfolk, som har hatt hovedsakelig vegetabilsk fett (olivenolje) som fettkilde i tusenvis av år? Middelhavsdietten, slik den opprinnelig var, har jo gitt lengre levealder enn vår, om du sammenligner f.eks grekere og nordmenn før fast food ble introdusert i Hellas. Tradisjonell middelhavskost har hovedvekt på olivenolje, frukt og grønnsaker, korn og nøtter, linser og bønner, fisk og sjømat og noe ost og vin, og totalt sett svært få animalske produkter. 

Anonymkode: a302b...fd0

Olivenolje har ikke utgjort hovedandelen av fett. Uansett: det er forskjell på olivenolje, som man får ved å presse en frukt, og f.eks rapsolje som fremstilles ved at frøene knuses, kokes og behandles med kjemikalier i flere omganger. Disse oljene ble da opprinnelig heller ikke fremstilt for mat, men som smøremidler til maskiner.

Det er klart at en klassisk middelhavsdiett er bedre enn det den jevne nordmann spiser. Men skal vi vite hva vi opprinnelig er ment å spise, må vi enda lenger tilbake i tid, til før dyrket mat og mel begynte å utgjøre en stor del av kosten.

Vi kan leve av mye, poenget er at vi er skapt for å spise mer eller mindre rett fra naturen, ikke fra mølla eller fabrikken.

Det kan godt være visse genetiske forskjeller. I så fall bør jeg som nordmann spørre hva mine forfedre her spiste. Det vil da være først og fremst kjøtt og fisk, som er tilgjengelig hele året, supplert med litt ville bær og frukt når det er i sesong.

Anonymkode: c8019...712

  • Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.10.2022 den 17.18):

Hadde alle faktisk fulgt kostrådene fra helsemyndighetene hadde vi trolig hatt det mye bedre alle mann. 

Anonymkode: 67152...b1a

Nja - for min del var - og er - det karbohydratrestriksjon som fungerer, dvs. moderat lavkarbo. Etter mange år som jojoslanker som har spist etter kostholdsrådene, var det lavkarbo som til slutt gjorde at jeg klarte å gå ned 9 kg og bli der. Det innebærer at jeg spiser mer fett og proteiner og mindre karbohydrater enn anbefalingene, og ikke margarin og ultraprosesserte planteoljer. Karbohydratene kommer hovedsaklig fra grønnsaker, bær og litt frukt. I tillegg til at jeg enkelt holder vekta uten å måtte telle kalorier på dette kostholdet, merker jeg at hele organismen fungerer bedre. Bedre energinivå, stabilt blodsukker, minimalt med cravings, bedre fordøyelse, bedre søvnkvalitet og mindre overgangsplager. Jeg er ikke fanatisk og kan godt spise pizza, pasta etc. en gang innimellom, og er jeg på besøk, spiser jeg selvsagt det jeg får. Null problem. Men i hverdagen er det altså karbohydratrestriksjon som gjelder, rett og slett fordi jeg har det så mye bedre når jeg spiser på denne måten :) 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Olivenolje har ikke utgjort hovedandelen av fett.

Jo! 

Ellers enig i at olivenolje er mye bedre enn rapsolje. Men de er begge vegetabilske oljer, ikke animalske, det var poenget. (Myndighetene vil vel heller vi skal spise lokal rapsolje istf langreist olivenolje, uten at det var poenget her.)

Anonymkode: a302b...fd0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.10.2022 den 20.29):

Jeg lurer også på det. Bor i tjukkeste Finnmark, og observerer daglig representanter for urfolk med diverse helseproblemer, som overvekt, tannproblemer, høyt blodtrykk og så videre. De er ikke så veldig tynne og sunne på Grønland heller.

Anonymkode: 561b3...240

Det mrd urfolks helseproblemer kommer gjerne når de tilpasser seg majoritetsbefolkningrns livsstil. Ofte er de også fattigere som følge av at de er urfolk, og fattige er oftere tjukkere og mer usunne enn de rikere.

Anonymkode: 28309...eff

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Som jeg skrev: urfolk som spiser slik de alltid har gjort. Du skal slite med å finne forskning eller anekdoter som viser at inuitter, aboriginere, masaier, nenets, amerikanske indianere osv sliter med overvekt, diabetes, dårlige tenner, hjertesykdommer, demens etc - altså de som lever tradisjonelt. Det gjelder jevnt over. De spiser mye forskjellig, men det de har til felles er at det er en stor andel rent kjøtt (for folk i arktis kan det være nesten utelukkende kjøtt), svært lite dyrket mat, prosesseringen begrenser seg til ting som koking og tørking, og sukker er selvsagt fraværende. Disse forskjellige folkene, fra alle verdensdeler, demonstrerer tydelig at det på ingen måte er nødvendig for god helse å spise mye korn (eller karbohydrater generelt) eller å unngå kjøtt og naturlig fett.

Om det er bærekraftig for alle i hele verden vet jeg ikke. Men jeg lar ikke det hindre meg i å spise slik jeg mener er sunnest. For min del er det helt klart realistisk å spise mer i tråd med urbefolkningers (og vårt) opprinnelige kosthold. Det betyr i praksis, for meg, at jeg spiser mye rent kjøtt og fisk, litt frukt av og til, få og store måltider i stedet for mange små. Skal jeg steke noe velger jeg smør fremfor moderne margarin eller frøoljer, fordi det er nærmere den type fett vi levde av i fortiden. Og så videre.

Hva er poenget ditt? At hvis jeg ikke bosetter meg i en hule og lever uten telefon og bil så kan det bare være, liksom?

Selvsagt må myndighetene anbefale ting som er praktisk gjennomførbart for de fleste. Og det å kutte drastisk ned på f.eks brødmat er definitivt gjennomførbart. I stedet anbefaler de å kutte ned på kjøtt på ekstremt tynt grunnlag, og spise mer at maten som både er mindre næringsrik, mettende og i tillegg beviselig skader både tenner og andre deler av kroppen.

Tror du mine norske gener er så annerledes at jeg bør spise stikk motsatt av hvordan våre forfedre gjorde? Hvis vi hadde vært genetisk disponert for å spise mye korn ville vi jo ikke få hull i tennene. Og det er i alle fall ingen grunn til å tro at vi skulle ha endret oss så mye på hundre års tid at vi plutselig skulle bli syke av dyrefett og friske av frøoljer (som altså er en omtrent hundre år gammel matvare).

Anonymkode: c8019...712

Men hvilke urfolk er det du mener lever så tradisjonelt uten påvirkning fra omgivelsene rundt at de egner seg som bevis i 2022 på hva du enn egentlig prøver å argumentere for? Hva kan du egentlig om samers, inuitters og aborigineres livsstil? Åpenbart ingenting!! 

Og jo, dine gener er såpass annerledes fra en inuitts at du ikke vil ha samme nytte av det tradisjonelle kostholdet deres. Dine forfedre levde ikke som inuittene. Og du lever ikke som dine forfedre. Du kan ikke bare plukke ut kostholdet og drite i resten av livsstilen og tro at resultatet blir det samme. 

Påstanden din om tenner gir ikke mening. Hvis vi var genetisk disponert for å føde barn ville ikke kvinner dødd i hopetall under fødsel uten profesjonell hjelp. Ergo er vi ikke genetisk disponert for å føde, eller??

Anonymkode: 9c109...31a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Men hvilke urfolk er det du mener lever så tradisjonelt uten påvirkning fra omgivelsene rundt at de egner seg som bevis i 2022 på hva du enn egentlig prøver å argumentere for?

De jeg kan komme på i farten er grupper av nenets i Russland, masaier og hadza i Afrika, og stammer i Amazonas som jeg ikke husker navnet på nå. Men om alle disse hadde gått 100% over til vestlig kosthold vet vi likevel en del om både helsa og hva de opprinnelig spiste, fra tidligere beskrivelser. Og selvsagt arkeologi og kunnskap om hvilken mat som var tilgjengelig osv.

Quote

Hva kan du egentlig om samers, inuitters og aborigineres livsstil? Åpenbart ingenting!! 

Her er hva jeg påsto om disse gruppenes livsstil, eller rettere sagt kosthold: "De spiser mye forskjellig, men det de har til felles er at det er en stor andel rent kjøtt (for folk i arktis kan det være nesten utelukkende kjøtt), svært lite dyrket mat, prosesseringen begrenser seg til ting som koking og tørking, og sukker er selvsagt fraværende."

Hva er det du er uenig i av det ovenstående? At maten deres er/var lite prosessert? At de ikke spiser/spiste sukker? At de ikke driver/drev jordbruk?

Quote

Og jo, dine gener er såpass annerledes fra en inuitts at du ikke vil ha samme nytte av det tradisjonelle kostholdet deres. Dine forfedre levde ikke som inuittene. Og du lever ikke som dine forfedre. Du kan ikke bare plukke ut kostholdet og drite i resten av livsstilen og tro at resultatet blir det samme.

Jeg har da aldri påstått at "resultatet blir det samme." Det jeg sier er at vi som art gjennom historien har tilpasset oss våre omgivelser, inkludert den maten som var å finne. Enten det var på savannen, i jungelen eller på isen, levde vi av det naturen hadde å tilby. Og det var ikke sukker, korn, salat, rapsolje eller margarin. Det var ikke frukt året rundt og det var ikke småspising fra morgen til kveld. Jeg tror det er godt for helsa å spise mest mulig i tråd med det.

Tror du mine gener er tilpasset margarin fremfor dyrefett, eller mel fremfor fisk? Da må de i så fall ha endret seg usedvanlig raskt.

Forresten er ikke kostholdet det eneste området jeg ser til urfolk og/eller steinalderen for kunnskap om hva som er naturlig og sannsynligvis sunt. Det er samme tankegang som gjør at jeg er mye ute, for eksempel.

Anonymkode: c8019...712

  • Liker 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.10.2022 den 21.21):

Men hvilke urfolk er det du mener lever så tradisjonelt uten påvirkning fra omgivelsene rundt at de egner seg som bevis i 2022 på hva du enn egentlig prøver å argumentere for? Hva kan du egentlig om samers, inuitters og aborigineres livsstil? Åpenbart ingenting!! 

Og jo, dine gener er såpass annerledes fra en inuitts at du ikke vil ha samme nytte av det tradisjonelle kostholdet deres. Dine forfedre levde ikke som inuittene. Og du lever ikke som dine forfedre. Du kan ikke bare plukke ut kostholdet og drite i resten av livsstilen og tro at resultatet blir det samme. 

Påstanden din om tenner gir ikke mening. Hvis vi var genetisk disponert for å føde barn ville ikke kvinner dødd i hopetall under fødsel uten profesjonell hjelp. Ergo er vi ikke genetisk disponert for å føde, eller??

Anonymkode: 9c109...31a

Ikke meg du svarer, men her er en interessant artikkel om en folkegruppe og hva som skjer med de som flytter til byen og får mer vestlig kosthold: 

https://forskning.no/overvekt/forskning-pa-barn-i-amazonas-gir-hint-om-hva-som-ligger-bak-barnefedme/1800358

Anonymkode: 97345...33f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.10.2022 den 13.44):

Vel, jeg er drittlei folk med karbohydratfrykt uten grunn. 

Anonymkode: cf6c5...85a

Er så enig! De later som de går ned i vekt fordi de kutter potet, korn og frukt og sverger til lavkarbo. Når sannheten er at det er å slutte med sjokolade, smågodt, potetgull og masse ferdigmat som gjør at vekten går ned. At de putter havregryn, grovt knekkebrød og blåbær i samme sekk som sjokolade og boller er helt utrolig. 

Anonymkode: ada16...796

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 5.10.2022 den 16.47):

Hvis man ser kostholdsrådene som en anbefaling som folk flest faktisk er i stand til å følge, så er de ikke så verst (bortsett fra at de anbefaler margarin og moderne planteoljer fremfor naturlig fett).

Men det går an å spise veldig mye sunnere enn anbefalingene. Er de en vits? Vel, myndighetene anbefaler oss å pusse tennene, ta fluor og gå jevnlig til tannlege. Hvorfor? Fordi vårt vanlige kosthold, også om vi følger anbefalingene, ødelegger tennene våre. Vi anbefales å spise såpass mye karbohydrater at vi får tannskader med mindre vi gjør aktive mottiltak. Hvis det hadde vært naturlig for oss å spise så mye karbohydrater, ville kroppen vår vært tilpasset det og tennene ville tålt det.

Og når de samme myndighetene påstår at vi bør snu opp ned på fettinntaket og bytte ut det naturlige mettede fettet vi har spist i mange millioner år, med moderne ultraprosessert umettet plantemargarin, så forblir jeg ganske skeptisk. Spesielt når det er allmennkunnskap at urbefolkninger som spiser stikk i strid med våre anbefalinger har bedre helse enn oss.

Men de anbefaler å kutte med på sukker, så helt på villspor er de tross alt ikke :)

Anonymkode: c8019...712

Jeg må bare kommentere dette, ser mange trekker fram at karies er et bevis for at vi ikke er laget for karbohydrater. Det har skjedd en evolusjon blandt bakterier også, og det utviklet seg bakterier som bruker sukker og avfallsproduktet blir en syre som skaper hull i tennene. Har man ikke denne bakterien får man ikke karies. Helt avsidesliggende urfolk har ofte ikke denne bakterien. Det er snakk om glukose og i noen grad fruktose de bruker. Mer komplekse karbohydrater blir ikke fullstendig brutt ned før i tarmen og påvirker ikke tennene. Pasienter med et kosthold med lite godteri/brus/juice/småspising får sjelden hull. Poenget er, dette er komplekst, og karies er absolutt ikke noe bevis for at mennesker egentlig ikke skal spise karbohydrater. Det er forskjell på gulrøtter/havregryn/knekkebrød og sjokolade/boller

Anonymkode: ada16...796

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg må bare kommentere dette, ser mange trekker fram at karies er et bevis for at vi ikke er laget for karbohydrater. Det har skjedd en evolusjon blandt bakterier også, og det utviklet seg bakterier som bruker sukker og avfallsproduktet blir en syre som skaper hull i tennene. Har man ikke denne bakterien får man ikke karies. Helt avsidesliggende urfolk har ofte ikke denne bakterien. Det er snakk om glukose og i noen grad fruktose de bruker. Mer komplekse karbohydrater blir ikke fullstendig brutt ned før i tarmen og påvirker ikke tennene. Pasienter med et kosthold med lite godteri/brus/juice/småspising får sjelden hull. Poenget er, dette er komplekst, og karies er absolutt ikke noe bevis for at mennesker egentlig ikke skal spise karbohydrater. Det er forskjell på gulrøtter/havregryn/knekkebrød og sjokolade/boller

Anonymkode: ada16...796

Så du mener at man ikke skal skylde på kostholdet fordi det noen mennesker ikke har disse bakteriene som lever på sukker og stivelse? Og jo, stivelse påvirker også tennene negativt. For å ta din påstand med et annet eksempel, hvis noen har fått fruktfluer i huset fordi de har hatt frukt på kjøkkenbenken som har blitt overmodne, eller at de har vært for slappe med å ta ut komposten, så er det ikke den overmodne eller råtne frukten sin feil. Det finnes jo tross alt hjem der man har hatt overmoden og/eller råtten frukt uten at det kommer fruktfluer. 

Anonymkode: eca4b...b3d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så du mener at man ikke skal skylde på kostholdet fordi det noen mennesker ikke har disse bakteriene som lever på sukker og stivelse? Og jo, stivelse påvirker også tennene negativt. For å ta din påstand med et annet eksempel, hvis noen har fått fruktfluer i huset fordi de har hatt frukt på kjøkkenbenken som har blitt overmodne, eller at de har vært for slappe med å ta ut komposten, så er det ikke den overmodne eller råtne frukten sin feil. Det finnes jo tross alt hjem der man har hatt overmoden og/eller råtten frukt uten at det kommer fruktfluer. 

Anonymkode: eca4b...b3d

Jo jeg skylder absolutt på at folk kan få hull i tennene fordi de spiser for mye goderi/brus i kombinasjon med å pusse tennene dårlig. Men det er langt fra det, til å hevde at dette er et bevis for at mennesker ikke er laget for å spise karbohydrater. Det er forskjell på gulrøtter, havregryn og sjokolade. 

Anonymkode: ada16...796

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid lurt på hvem i all verden som gidder å følge med på kostholdsråd.

Anonymkode: 528c7...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...