Gå til innhold

Helsemyndighetenes kostholdsanbefalinger er en vits

Embla Othea
 Del

Anbefalte innlegg

Flere som synes helsemyndigetenes kostholdsanbefalinger er en vits? Jeg stusser særlig på den høye andelen karbohydrater.

• Liker 5
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Din mening baseres på hva? Synsing? Utdannelse eller bare en generell motgang mot det som sies av utdannede profesjonelle?

Anonymkode: 49740...91d

• Liker 23
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er drittlei folk med karbohydratfrykt uten grunn. 

Anonymkode: cf6c5...85a

• Liker 34
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vel, jeg er drittlei folk med karbohydratfrykt uten grunn. 

Altfor mange folk er faktisk metabolsk syke og tåler ikke store mengder prosesserte karbohydrater, det er fakta.

Er man frisk (!) så er sunne karbohydrater helt ok å ha i kostholdet sitt, ja.

Anonymkode: 603be...483

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla Othea skrev (På 30.9.2022 den 18.36):

Flere som synes helsemyndigetenes kostholdsanbefalinger er en vits? Jeg stusser særlig på den høye andelen karbohydrater.

Jeg følger ikke drittet deres i hvert fall. Da hadde jeg kanskje hatt diabetes i dag.

Anonymkode: 55838...bf6

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Altfor mange folk er faktisk metabolsk syke og tåler ikke store mengder prosesserte karbohydrater, det er fakta.

Helsemyndighetene anbefaler da ikke ultraprosesserte karbohydrater. De anbefaler frukt, fullkorn, poteter, belgfrukter o.l. Dette er noe de alle fleste har nytte av å inkludere i kostholdet 

• Liker 21
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lill3My skrev (4 minutter siden):

Helsemyndighetene anbefaler da ikke ultraprosesserte karbohydrater. De anbefaler frukt, fullkorn, poteter, belgfrukter o.l. Dette er noe de alle fleste har nytte av å inkludere i kostholdet 

Neida, men brukeren jeg siterte skrev "karbohydratfrykt uten grunn". 

For friske folk er nok matvarene du nevner uproblematiske.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill3My skrev (9 minutter siden):

Altså, om det var uklart: noen karbohydrater er det en del folk som har grunn til å frykte :)

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også skeptisk. Spesielt anbefaling om å spise nøkkelhullmerket mat og margarin og planteoljer. 

Anonymkode: 97345...33f

• Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge studien som er omtalt her   erhttps://www.aftenposten.no/sport/sprek/i/XbqRwx/kostholdets-effekt-paa-magefett-overrasket-forskerne-trond-berge-50-gikk-ned-tre-buksestoerrelser det ikke noe problem med karbohydrater, i hvertfall ikke for overvekt og bukfett.

Anonymkode: f3048...14b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

I følge studien som er omtalt her   erhttps://www.aftenposten.no/sport/sprek/i/XbqRwx/kostholdets-effekt-paa-magefett-overrasket-forskerne-trond-berge-50-gikk-ned-tre-buksestoerrelser det ikke noe problem med karbohydrater, i hvertfall ikke for overvekt og bukfett.

Merk at selv de som spiste karbohydrater kuttet ned på sukker og antagelig økte kvaliteten på maten.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsemyndighetenes kostråd er faktisk helt supre de! om folk bare hadde fulgt de! Det er ikke måte på hvor mye man lurer seg selv i forhold til eget kosthold. Vi overvurderer hvor aktive vi er og undervurderer hvor mye mat vi spiser. Så lett tilgjengelig god mat er nå så er det ikke rart folk blir overvektige. 

Hadde alle faktisk fulgt kostrådene fra helsemyndighetene hadde vi trolig hatt det mye bedre alle mann. 

Anonymkode: 67152...b1a

• Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla Othea skrev (På 30.9.2022 den 18.36):

Jeg spiser mye karbohydrater og animalsk fett og protein) og har alltid gjort det. Har vært normalvektig hele mitt liv (45 år) har ingen sykdommer, ingen allergier eller intoleranser. supernormale verdier ( ifølge lege) er i god form og godt trent. 

Anonymkode: 3dfba...757

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er flott at vi har myndigheter som kommer med råd om hva vi bør spise, jeg! Spesielt flott for de som ikke har så mye peiling på næringsstoffer og kosthold.
Så er det jo opp til hver enkelt om man ønsket å følge det eller ikke.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Merk at selv de som spiste karbohydrater kuttet ned på sukker og antagelig økte kvaliteten på maten.

Med andre ord, helt i tråd med helsemyndighetenes anbefalinger.

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor syns du kostholdsrådene er en vits?

Hva mener du med den høye andelen karbohydrater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Med andre ord, helt i tråd med helsemyndighetenes anbefalinger.

En kan følge anbefalingene og fortsatt spise mye ultraprossesert mat, dårlige karbohydrater, margarin og planteoljer. Så ikke helt enig, men enig i at mange kunne forbedret kostholdet med å følge de.

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Helsemyndighetenes anbefalinger er for friske mennesker, ikke syke som trenger spesialdiett. Dessuten inneholder anbefalingene hovedsakelig råvarer, ikke ultraprossesserte produkte. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

• Opprett ny...