Gå til innhold

Helsemyndighetenes kostholdsanbefalinger er en vits


Embla Othea

Anbefalte innlegg

Hvis man ser kostholdsrådene som en anbefaling som folk flest faktisk er i stand til å følge, så er de ikke så verst (bortsett fra at de anbefaler margarin og moderne planteoljer fremfor naturlig fett).

Men det går an å spise veldig mye sunnere enn anbefalingene. Er de en vits? Vel, myndighetene anbefaler oss å pusse tennene, ta fluor og gå jevnlig til tannlege. Hvorfor? Fordi vårt vanlige kosthold, også om vi følger anbefalingene, ødelegger tennene våre. Vi anbefales å spise såpass mye karbohydrater at vi får tannskader med mindre vi gjør aktive mottiltak. Hvis det hadde vært naturlig for oss å spise så mye karbohydrater, ville kroppen vår vært tilpasset det og tennene ville tålt det.

Og når de samme myndighetene påstår at vi bør snu opp ned på fettinntaket og bytte ut det naturlige mettede fettet vi har spist i mange millioner år, med moderne ultraprosessert umettet plantemargarin, så forblir jeg ganske skeptisk. Spesielt når det er allmennkunnskap at urbefolkninger som spiser stikk i strid med våre anbefalinger har bedre helse enn oss.

Men de anbefaler å kutte med på sukker, så helt på villspor er de tross alt ikke :)

Anonymkode: c8019...712

  • Liker 5
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 3.10.2022 den 17.43):

Jeg spiser mye karbohydrater og animalsk fett og protein) og har alltid gjort det. Har vært normalvektig hele mitt liv (45 år) har ingen sykdommer, ingen allergier eller intoleranser. supernormale verdier ( ifølge lege) er i god form og godt trent. 

Anonymkode: 3dfba...757

Jøss! Er det noe som heter supernormale verdier nå? Enten er de normale eller ikke 🙄

Anonymkode: 7bc42...308

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Spesielt når det er allmennkunnskap at urbefolkninger som spiser stikk i strid med våre anbefalinger har bedre helse enn oss.

 

Hvem nøyaktig sikter du til?

Anonymkode: 7bc42...308

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvem nøyaktig sikter du til?

Anonymkode: 7bc42...308

Urfolk som fortsatt spiser slik de alltid har gjort, altså lite prosessert mat, sukker, margarin, brød osv. Inuitter f.eks.

Anonymkode: c8019...712

  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Urfolk som fortsatt spiser slik de alltid har gjort, altså lite prosessert mat, sukker, margarin, brød osv. Inuitter f.eks.

Anonymkode: c8019...712

Spør igjen, hvem?? Spesifiser gjerne. 

Anonymkode: 7bc42...308

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker said:

Spør igjen, hvem?? Spesifiser gjerne. 

Anonymkode: 7bc42...308

Du vil ha mer spesifikt enn inuitter? Det finnes flere undergrupper av dem, men de har naturlig nok hatt omtrent samme kosthold, i likhet med andre arktiske folkeslag, som nenets i det nordlige Russland. Fra andre verdensdeler kan afrikanske Hadza nevnes. Det er ganske typisk at disse folkene utvikler en dekk helseplager når de går over til mer moderne kost.

Tannlegen Weston Price dokumenterte for lenge siden hvordan urfolk tenner og kjever ble dårligere da de ble introdusert for europeiske matvaner.

https://www.lotusdental.com.au/post/effect-of-western-diet-on-facial-and-dental-development

Anonymkode: c8019...712

  • Liker 5
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Tannlegen Weston Price dokumenterte for lenge siden hvordan urfolk tenner og kjever ble dårligere da de ble introdusert for europeiske matvaner.

https://www.lotusdental.com.au/post/effect-of-western-diet-on-facial-and-dental-development

Nå er det ikke bare tannhelse som påvirker den totale helsa. Blant annet har mange urfolk lavere levealder enn resten av befolkningen på grunn av mangel på medisiner. 

Anonymkode: 7bc42...308

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå er det ikke bare tannhelse som påvirker den totale helsa. Blant annet har mange urfolk lavere levealder enn resten av befolkningen på grunn av mangel på medisiner. 

Anonymkode: 7bc42...308

Ja, selvsagt handler det om mer enn tannhelse. Men jeg synes tannhelse gir et godt og tydelig eksempel på at de offisielle kostholdsrådene kan være åpenbart feilaktige. Det er ganske enkelt ikke sunt å spise så mye karbohydrater som myndighetene anbefaler.

Anonymkode: c8019...712

  • Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Spesielt når det er allmennkunnskap at urbefolkninger som spiser stikk i strid med våre anbefalinger har bedre helse enn oss.

 

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja, selvsagt handler det om mer enn tannhelse. Men jeg synes tannhelse gir et godt og tydelig eksempel på at de offisielle kostholdsrådene kan være åpenbart feilaktige. Det er ganske enkelt ikke sunt å spise så mye karbohydrater som myndighetene anbefaler.

Anonymkode: c8019...712

Disse påstandene dine henger ikke på greip. Tannhelse er en ting, men karbohydrater er mer enn bare tannhelse. 
En påstand slik som den du kommer med her: «Det er ganske enkelt ikke sunt å spise så mye karbohydrater som myndighetene anbefaler.»  Bør begrunnes mer enn bare i form av en artikkel om tannhelse.

Anonymkode: 7bc42...308

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla Othea skrev (På 30.9.2022 den 18.36):

Flere som synes helsemyndigetenes kostholdsanbefalinger er en vits? Jeg stusser særlig på den høye andelen karbohydrater.

Enig, for mye karbo, og det verste er at de anbefaler magre meieriprodukter og margarin i stedet for smør. For mye melk og brød, og for lite grønnsaker og proteiner er gjennomgående

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men karbohydrater er ikke bare karbohydrater, da. Det er jo en enorm forskjell mellom boller og rotgrønnsaker, for eksempel.

Jeg mener at de som henger seg opp i makronæringstoffer, og som er opptatt av en sånn og sånn fordeling av disse, har gått seg litt bort. For det hele handler jo i bunn og grunn om å spise et variert utvalg av råvarer - inkludert karbohydratrike sådanne som poteter, rotgrønnsaker, hele korn, belgvekster og frukt.

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla Othea skrev (På 30.9.2022 den 18.36):

Flere som synes helsemyndigetenes kostholdsanbefalinger er en vits? Jeg stusser særlig på den høye andelen karbohydrater.

Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.10.2022 den 13.48):

Altfor mange folk er faktisk metabolsk syke og tåler ikke store mengder prosesserte karbohydrater, det er fakta.

hva har prosesserte karbohydrater med kostholdsrådene å gjøre?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 3.10.2022 den 17.14):

Merk at selv de som spiste karbohydrater kuttet ned på sukker og antagelig økte kvaliteten på maten.

Anonymkode: 97345...33f

Det ble jo gjort forsøk på dette. Noen som bare inntok sukker el.l., men fortsatt gikk kraftig ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis man ser kostholdsrådene som en anbefaling som folk flest faktisk er i stand til å følge, så er de ikke så verst (bortsett fra at de anbefaler margarin og moderne planteoljer fremfor naturlig fett).

Men det går an å spise veldig mye sunnere enn anbefalingene. Er de en vits? Vel, myndighetene anbefaler oss å pusse tennene, ta fluor og gå jevnlig til tannlege. Hvorfor? Fordi vårt vanlige kosthold, også om vi følger anbefalingene, ødelegger tennene våre. Vi anbefales å spise såpass mye karbohydrater at vi får tannskader med mindre vi gjør aktive mottiltak. Hvis det hadde vært naturlig for oss å spise så mye karbohydrater, ville kroppen vår vært tilpasset det og tennene ville tålt det.

Og når de samme myndighetene påstår at vi bør snu opp ned på fettinntaket og bytte ut det naturlige mettede fettet vi har spist i mange millioner år, med moderne ultraprosessert umettet plantemargarin, så forblir jeg ganske skeptisk. Spesielt når det er allmennkunnskap at urbefolkninger som spiser stikk i strid med våre anbefalinger har bedre helse enn oss.

Men de anbefaler å kutte med på sukker, så helt på villspor er de tross alt ikke :)

Anonymkode: c8019...712

Påstandene dine har ingen rot i virkeligheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.10.2022 den 18.10):

En kan følge anbefalingene og fortsatt spise mye ultraprossesert mat, dårlige karbohydrater, margarin og planteoljer. Så ikke helt enig, men enig i at mange kunne forbedret kostholdet med å følge de.

Anonymkode: 97345...33f

Grunnen til at JEG spiser en del ultraprosessert mat, er at jeg er i full jobb, studerer deltid og har fire barn. Jeg har faktisk ikke tid til å lage absolutt alt fra bunn. Ultraprosessert mat er dessuten en del dyrere enn rene varer, og med økte matpriser, dieselpriser, renter osv har vi rett og slett ikke råd å bare spise rent.

Anonymkode: 561b3...240

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvem nøyaktig sikter du til?

Anonymkode: 7bc42...308

Jeg lurer også på det. Bor i tjukkeste Finnmark, og observerer daglig representanter for urfolk med diverse helseproblemer, som overvekt, tannproblemer, høyt blodtrykk og så videre. De er ikke så veldig tynne og sunne på Grønland heller.

Anonymkode: 561b3...240

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes alltid det er så interessant med disse trådstarterne som slenger ut påstander, for så å bli borte fra diskusjonen når nesten ingen er enige med dem. Synspunkter @Embla Othea?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er til en viss grad enig med trådstarter.

F.eks. så har vi kvinner (dette kan være ellers helt friske kvinner) som har PCOS, som helst bør begrense karbohydrater da det som oftest har negativt utslag på helsa deres. Mange som har PCOS (opp til 24 % av kvinner i Norge!) vet ikke at de har det en gang. Da er det veldig dumt at en stor andel av det som anbefales er karbohydrater (selv om det er snakk om grovbrød og frukt, ikke godteri og potetgull) og at vi vokser opp i blind tro at dette er et sunt kosthold for oss alle.

Å anbefale lavkarbo, selv moderat, til alle vil jo heller ikke være så smart, da folk helt sikkert klarer å mistolke det som sies og spise feil type fett og for lite grønt, og dermed få i seg alt for mye kalorier. Så jeg har ingen bedre løsning på problemet, men kan være enig i at det heller ikke er en perfekt kostholdsanbefaling vi får. 

Anonymkode: 966a2...fc1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er til en viss grad enig med trådstarter.

F.eks. så har vi kvinner (dette kan være ellers helt friske kvinner) som har PCOS, som helst bør begrense karbohydrater da det som oftest har negativt utslag på helsa deres. Mange som har PCOS (opp til 24 % av kvinner i Norge!) vet ikke at de har det en gang. Da er det veldig dumt at en stor andel av det som anbefales er karbohydrater (selv om det er snakk om grovbrød og frukt, ikke godteri og potetgull) og at vi vokser opp i blind tro at dette er et sunt kosthold for oss alle.

Å anbefale lavkarbo, selv moderat, til alle vil jo heller ikke være så smart, da folk helt sikkert klarer å mistolke det som sies og spise feil type fett og for lite grønt, og dermed få i seg alt for mye kalorier. Så jeg har ingen bedre løsning på problemet, men kan være enig i at det heller ikke er en perfekt kostholdsanbefaling vi får. 

Anonymkode: 966a2...fc1

Hva er det med lavkarbofanatikere som kommer med statistikker tatt ut av eget hode? PCOS er eit av dei vanlegaste kvinnesyndroma, men nesten ingen kjenner til det – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

Offisielle statistikker sier 15 prosent, ikke 24. 

Anonymkode: 561b3...240

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...