Gå til innhold

Hva feiler klesindustrien? Hvorfor vil «ingen» kle noen etter strl 40-42?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Uansett hvor tynn eller tykk man er behøver man klær , det sier seg selv. Mennesker kommer i mange forskjellige størrelser. Likevel stopper mange klær på størrelse 42 ca. Jeg har nå desverre bikket 99 kg og bruker størrelse 48 , og skal ærlig si jeg ikke finner fine klær lengre på fysiske butikker. Og mye av det sim finnes for store på nett er formløst, grellest og «telt-stil» . Evig kamp å finne noe fint. 


Før var jeg stabilt på 60 kg og strl 38 ca. Men skulle ikke bli mye større enn det før det begynte å bli vanskelig å finne klær

så hva er galt med kles industrien? Er det ikke meningen av de store også skal få kle seg fint eller ha klær å velge i? Jeg synes hele greia er trist

 

Anonymkode: af8ca...c1d

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp! Til og med Lindex og KappAhl har små størrelser. Trenger ikke være særlig overvektig før strls 44 er for lite i disse butikkene. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det med små herrestørrelser og. Vanskelig å finne bra utvalg i small, og XS kan du bare glemme. Har du feil fasong skal du helst ikke handle her, virker det som de tenker.

Anonymkode: 17300...31e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter tilbud og etterspørsel. Om ikke folk etterspør et produkt i store nok kvanta er det ikke aktuelt for butikker å ha det i varelinjen sin

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De satser på det de har mest kunder til, det gir best lønnsomhet. Jeg var svært tynn som helt ung, med samme problem. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kostbart å produsere ytterligere str, og vanlige butikker selger ikke nok til at det kan forsvares. Du må nok gå til dedikerte butikker som Zizzi, Celli osv.

Utenom det er det klesindustrien det er noe galt med, men de som lar seg selv bli så store.

Anonymkode: 2a55e...b9e

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange sier store mennesker ser så uflidd ut. Jammen er det rart da? Når alt butikker har å by på er joggebukser og firkanta t skjorter. Og uteklær er bare å glemme p finne nermest. 
hadde industrien vært mer inkluderende til alle former og størrelser kunne flere følt seg bra og kledd seg slik de ville. 
 

jeg har hatt oppfølging i 1,5 år på sykehuset med min overvekt . Jeg får beskjed av psykologene på temaet om å lære meg at jeg har verdi og er verdifull selvom jeg er stor nå, at ingenting er galt med meg som person. Bygge selvbilde og selvtillit og egenverd Men det blir vanskelig for meg å tro på når man ikke finner klær engang. Og det jo «bare» en vekt på 99, hva med de på 150kg? Hva skal de kles i? 

 

Anonymkode: af8ca...c1d

  • Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de kunne godt produsert større størrelser og heller tatt mer betalt for XL og oppover 

Anonymkode: c3687...be4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cubus har f.eks jeans opp til xxxl, H&M har store størrelser på plus size avd. Og klærne der er ganske fine. Kappahl og lindex har vel også avdeling for større str. Zalando og andre nettbutikker har store str. Stormberg har store str. 

Anonymkode: d5617...004

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kjedelig å ikke finne klær som man passer/ikke liker, ts, men dette gjelder egentlig for de aller fleste. Industrien er der for å tjene penger, ikke drive "veldedighet".  

Større størrelser krever også mye mer stoff og materialer, i tillegg til at det ikke bare er å øke i lengden og bredden, hele designet må endres for at det skal passe. Å forvente å kunne handle i billigkjedene kan man derfor ikke. Det gjør bare at alle klærne må opp i pris for alle sammen. Nå har jo også disse kjedene også "plus-size"-sortiment, og jeg regner med at dette hadde blitt mer av dersom de så at de tjente penger på det. Problemet er at det ikke kan masseproduserer i like stor grad, og ja, de klærne må prises høyere. 

Nå har jeg ikke veldig til overs for klesindustrien altså. Slavearbeid og ekstrem forsøpling. Så det å handle hos billigkjedene er egentlig ikke å ettertrakte heller. 

Så hvorfor ikke lære deg å sy selv, ts?

Om ikke så må du holde deg til de butikkene som spesialiserer seg på større størrelser. 

 

Anonymkode: 6c9b7...bef

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mange sier store mennesker ser så uflidd ut. Jammen er det rart da? Når alt butikker har å by på er joggebukser og firkanta t skjorter. Og uteklær er bare å glemme p finne nermest. 
hadde industrien vært mer inkluderende til alle former og størrelser kunne flere følt seg bra og kledd seg slik de ville. 
 

jeg har hatt oppfølging i 1,5 år på sykehuset med min overvekt . Jeg får beskjed av psykologene på temaet om å lære meg at jeg har verdi og er verdifull selvom jeg er stor nå, at ingenting er galt med meg som person. Bygge selvbilde og selvtillit og egenverd Men det blir vanskelig for meg å tro på når man ikke finner klær engang. Og det jo «bare» en vekt på 99, hva med de på 150kg? Hva skal de kles i? 

 

Anonymkode: af8ca...c1d

INGEN klær vil sitte pent på en sykelig overvektig kropp uansett. Selvsagt finner de noe å kle seg i, i spesialbutikker (muligens kun på nett her til lands). Men at det ikke akkurat dreier seg om freshe moteklær sier seg jo selv..

Som flere andre her har påpekt: Etterspørselen styrer tilbudet. Såklart.

Anonymkode: a4768...905

  • Liker 18
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme gjelder dem som er mindre enn XS også. Alt ser ut som telt og man drukner i formløse klær. Mangfold er tingen! Synes alle merker burde føre XXS-XXL som standard. Og så kan noen velge om de vil gå 3XL eller 3XS. Pr. nå er vel klesindustrien for de som er typisk S og M.

Anonymkode: 84a9a...4da

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det samme gjelder dem som er mindre enn XS også. Alt ser ut som telt og man drukner i formløse klær. Mangfold er tingen! Synes alle merker burde føre XXS-XXL som standard. Og så kan noen velge om de vil gå 3XL eller 3XS. Pr. nå er vel klesindustrien for de som er typisk S og M.

Anonymkode: 84a9a...4da

Eh nei,  akkurat nå så er det IKKE for de som er S og M. Alt er jo oversized nå. Må gå ned til 2-3 str i nesten alt av overdeler. 

Anonymkode: d5617...004

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (30 minutter siden):

Det heter tilbud og etterspørsel. Om ikke folk etterspør et produkt i store nok kvanta er det ikke aktuelt for butikker å ha det i varelinjen sin

Altså, over 50 prosent av nordmenn er overvektige. Mange er kraftig overvektige. Det er like mye etterspørsel etter klær i str XXL og over, som det er etterspørsel i str XS. Størrelse XS finner man overalt, selv om det er svært få nordmenn over 20 år med den størrelsen. 

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mann og 170. Ikke ekstremt lavt, men såpass lavt at det nesten ikke finnes klær i min størrelse. Jeg trenger normalt Extra Small. Men veldig få produsenter som  har den størrelsen. Uten nettbutikker hadde jeg nok måttet handle i barneavdelingen. 

Anonymkode: bee86...4f9

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kjøper sjeldent klær på kjedebutikker. I de uavhengige butikkene finner jeg masse klær i str 40 og oppover.

Anonymkode: dc50c...664

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Da kan du tenke deg hvordan vi som bruker XXS føler det! Oversized klær som passer nåværende S og M. Nye normen er nok hva den gamle str. 40/L er.

Herregud, ikke synk så lavt.

Anonymkode: 84a9a...4da

Lavt hvordan? Det er ingen problemer å finne klær i str XS, selv om de aller fleste voksne kvinner bruker S-L. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger på grensen mellom normalvektig og overvektig på BMI-skalaen. Skulle kjøpe bukse på HM for noen dager siden og ingen av buksene jeg prøvde passet. 

Anonymkode: 862e0...79c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Uansett hvor tynn eller tykk man er behøver man klær , det sier seg selv. Mennesker kommer i mange forskjellige størrelser. Likevel stopper mange klær på størrelse 42 ca. Jeg har nå desverre bikket 99 kg og bruker størrelse 48 , og skal ærlig si jeg ikke finner fine klær lengre på fysiske butikker. Og mye av det sim finnes for store på nett er formløst, grellest og «telt-stil» . Evig kamp å finne noe fint. 


Før var jeg stabilt på 60 kg og strl 38 ca. Men skulle ikke bli mye større enn det før det begynte å bli vanskelig å finne klær

så hva er galt med kles industrien? Er det ikke meningen av de store også skal få kle seg fint eller ha klær å velge i? Jeg synes hele greia er trist

 

Anonymkode: af8ca...c1d

Du skal være ganske mye mer enn 60 kilo før det er problematisk å finne klær. De fleste venninnene mine er mellom 60-70 kilo, ingen av dem har det minste problem med å finne seg klær.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja de kunne godt produsert større størrelser og heller tatt mer betalt for XL og oppover 

Anonymkode: c3687...be4

Enig i dette. Forkastelig at man må betale like mye for en kasjmirgenser i Str XS som en med over dobbelt så mye stoff i XXL,

ItchyBitchySpider skrev (1 time siden):

Altså, over 50 prosent av nordmenn er overvektige. Mange er kraftig overvektige. Det er like mye etterspørsel etter klær i str XXL og over, som det er etterspørsel i str XS. Størrelse XS finner man overalt, selv om det er svært få nordmenn over 20 år med den størrelsen. 

Det er nok ganske mange nordmenn/kvinner over 20 år som bruker Str XS, selv om flertallet er overvektige. 

Anonymkode: 2784c...f35

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...