Gå til innhold

Hva feiler klesindustrien? Hvorfor vil «ingen» kle noen etter strl 40-42?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet at dette er en upopulær mening, men dersom man bruker over 46 + er det et helseproblem. Å være så kraftig er ingen andres skyld enn ens egen, og det blir for dumt å legge skylda på andre butikker. Når jeg går inn på de ulike butikkene, og ser på hva som er på tilbud, er det som regel størrelser i XL, og hvis butikker skal lage bukser av størrelser i 49+ vil de gå i minus fordi de færreste kjøper det. Det gir vel mening for alle sammen? Å veie 99 kilo er ikke bra for noens helse, så dette Ts, det bør du tenke på 

Anonymkode: 47e89...93f

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet at dette er en upopulær mening, men dersom man bruker over 46 + er det et helseproblem. Å være så kraftig er ingen andres skyld enn ens egen, og det blir for dumt å legge skylda på andre butikker. Når jeg går inn på de ulike butikkene, og ser på hva som er på tilbud, er det som regel størrelser i XL, og hvis butikker skal lage bukser av størrelser i 49+ vil de gå i minus fordi de færreste kjøper det. Det gir vel mening for alle sammen? Å veie 99 kilo er ikke bra for noens helse, så dette Ts, det bør du tenke på 

Anonymkode: 47e89...93f

Str xl er det samme som 44 og regnes ikke som en stor størrelse

Anonymkode: f913c...0e3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Str xl er det samme som 44 og regnes ikke som en stor størrelse

Anonymkode: f913c...0e3

XL er 42, XXL er 44

Anonymkode: 2a55e...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maestro skrev (2 timer siden):

Masse pent i 44/46 hos Bonprix 😊 Jeg er veldig fornøyd med klærne der. 

har du erfaring med at de stemmer med målene som er oppgitt der? eller er de små eller store i str?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ænema skrev (2 minutter siden):

har du erfaring med at de stemmer med målene som er oppgitt der? eller er de små eller store i str?

Sjekker aldri mål 😂 Men litt store er klærne, men jeg er smal bygd. Da jeg var tynn kunne jeg bruke størrelse S i overdeler, da skuldrene mine er så smale 😊 Og jeg er 178 cm liksom. Brukte og 65D i BH før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ItchyBitchySpider skrev (På 29.9.2022 den 23.16):

Altså, over 50 prosent av nordmenn er overvektige. Mange er kraftig overvektige. Det er like mye etterspørsel etter klær i str XXL og over, som det er etterspørsel i str XS. Størrelse XS finner man overalt, selv om det er svært få nordmenn over 20 år med den størrelsen. 

Å være overvektig er et stort spekter, så det er nok mange i statistikken som bruker str L og XL også. Da jeg var på det største (over 30 i BMI og fedme) veide jeg over 100 kg, og brukte XL. De eneste gangene jeg måtte opp i XXL var dersom det var klær som var små i størrelsen.
Nå er jeg "bare" overvektig og bruker str M og L, alt etter merke. Tror det er mange som meg i Norge.

Anonymkode: 25c37...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet at dette er en upopulær mening, men dersom man bruker over 46 + er det et helseproblem. Å være så kraftig er ingen andres skyld enn ens egen, og det blir for dumt å legge skylda på andre butikker. Når jeg går inn på de ulike butikkene, og ser på hva som er på tilbud, er det som regel størrelser i XL, og hvis butikker skal lage bukser av størrelser i 49+ vil de gå i minus fordi de færreste kjøper det. Det gir vel mening for alle sammen? Å veie 99 kilo er ikke bra for noens helse, så dette Ts, det bør du tenke på 

Anonymkode: 47e89...93f

Nå er det vel heller ingen som har sagt at det er butikkenes skyld at man er stor. Det bare etterlyses større mangfold.
Det er også utrolig dustete å lese etterpåkloke meninger om at folk ikke burde bli så stor. Selvsagt burde de helst ha holdt seg slanke/normalvektige av flere årsaker, men når de først har blitt store så må de faktisk ha klær. De kan ikke sykemelde seg og gå nakne hjemme mens de går ned i vekt. Flesteparten har jobb og andre forpliktelser som krever at de ser høvelig grei ut i klærne.

Det finnes nok av tråder om overvekt og slanking, så bruk de i stedet for å svare på noe annet enn det TS spør om.

Anonymkode: 25c37...b2b

  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det at du ikke finner små størrelser betyr da virkelig ikke at  det er feil når vi sier at det er vanskelig å få finne str 46 og oppover. Ærlig talt for en absurd avsporing.

Anonymkode: f913c...0e3

Jeg sier ikke at det er feil, men jeg prøver å få fram at det har blitt veldig tilrettelagt for store størrelser de siste 10-20 åra. I undertøysavdelinga er det blitt tilrettelagt så mye at det er vi med små størrelser som ikke finner noe.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (Akkurat nå):

Jeg sier ikke at det er feil, men jeg prøver å få fram at det har blitt veldig tilrettelagt for store størrelser de siste 10-20 åra. I undertøysavdelinga er det blitt tilrettelagt så mye at det er vi med små størrelser som ikke finner noe.

men når vi som trenger store størrelser sier at det ER vanskelig å finne klær i store størrelser - hvorfor tror du at dere med små størrelser vet bedre?

Anonymkode: f913c...0e3

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

men når vi som trenger store størrelser sier at det ER vanskelig å finne klær i store størrelser - hvorfor tror du at dere med små størrelser vet bedre?

Anonymkode: f913c...0e3

Det er kanskje forskjellig hva vi regner som store størrelser, men jeg synes det er rart at folk synes det er vanskelig å finne store størrelser når mange kjedebutikker bruker over halve plassen på store størrelser, og det finnes flere egne butikker som kun har store størrelser. Men skjønner at det er forskjell på 46 og 60, altså.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/29/2022 at 11:36 PM, AnonymBruker said:

Jeg er mann og 170. Ikke ekstremt lavt, men såpass lavt at det nesten ikke finnes klær i min størrelse. Jeg trenger normalt Extra Small. Men veldig få produsenter som  har den størrelsen. Uten nettbutikker hadde jeg nok måttet handle i barneavdelingen. 

Anonymkode: bee86...4f9

Og det er drøssevis av butikker for menn som er overvektige og/eller høye. Men tror ikke jeg har sett en eneste fysisk butikk for folk som er lave. Selv om statistisk sett så er det ikke mer uvanlig å være 170 enn 190. Og internasjonalt er det langt mer vanlig å være 170 enn 190. Så merkelig hvor vanskelig det skal være å finne klær til lave menn. 

Anonymkode: bee86...4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg vet at dette er en upopulær mening, men dersom man bruker over 46 + er det et helseproblem. Å være så kraftig er ingen andres skyld enn ens egen, og det blir for dumt å legge skylda på andre butikker. Når jeg går inn på de ulike butikkene, og ser på hva som er på tilbud, er det som regel størrelser i XL, og hvis butikker skal lage bukser av størrelser i 49+ vil de gå i minus fordi de færreste kjøper det. Det gir vel mening for alle sammen? Å veie 99 kilo er ikke bra for noens helse, så dette Ts, det bør du tenke på 

Anonymkode: 47e89...93f

Hvem legger skylden på butikker for overvekt? Alle vet at det verken er sunt eller ønskelig å være svært overvektig. Men man må jo likevel ha klær? Eller skal vi ha portforbud for overvektige til de har gått ned?

Og jeg finner sjelden XL på tilbud. Jeg trenger nemlig det. Og jeg har normal bmi.

Anonymkode: 5b790...ae6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (32 minutter siden):

Det er kanskje forskjellig hva vi regner som store størrelser, men jeg synes det er rart at folk synes det er vanskelig å finne store størrelser når mange kjedebutikker bruker over halve plassen på store størrelser, og det finnes flere egne butikker som kun har store størrelser. Men skjønner at det er forskjell på 46 og 60, altså.

ja, men nå sier jeg, som vet hvor skoen trykker, at det er vanskelig å finne str 46 og. Ikke umulig, men vanskelig. Og fra str 48 nesten umulig i fysisk butikk, men det finnes noe i nettbutikk.

Så kanskje dere som bruker små størrelser, og er irritert over utvalget for dere, kan ta inn over dere at det er stor forskjell på det generelle inntrykket du skaffer deg med et tilfeldig sveip over utvalget i en butikk du er litt irritert på, og det som er den faktiske virkelighetsbeskrivelsen til oss som må gå til de stativene du ser, og konstatere at det var ikke noe der, selv om det kanskje kan se slik ut for en utenforstående.

 

Anonymkode: f913c...0e3

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Å være overvektig er et stort spekter, så det er nok mange i statistikken som bruker str L og XL også. Da jeg var på det største (over 30 i BMI og fedme) veide jeg over 100 kg, og brukte XL. De eneste gangene jeg måtte opp i XXL var dersom det var klær som var små i størrelsen.
Nå er jeg "bare" overvektig og bruker str M og L, alt etter merke. Tror det er mange som meg i Norge.

Anonymkode: 25c37...b2b

folk er forskjellige, så det er nok like mange som ikke er som deg.

Hvis du hadde BMI på 30 da du var 100 kilo så er du nok ganske høy, og dine kilo vil fordele seg ganske annerledes enn på en som er lavere.

Jeg har en gjennomsnittlig høyde for kvinner, og har bmi 37 når jeg veier 100 kilo. Jeg kunne aldri fått på meg strl XL, og som regel ikke XXL heller.

Anonymkode: f913c...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

XL er 42, XXL er 44

Anonymkode: 2a55e...b9e

Nei, 44 regnes også som XL, men det varierer fra merke til merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (1 time siden):

Det er kanskje forskjellig hva vi regner som store størrelser, men jeg synes det er rart at folk synes det er vanskelig å finne store størrelser når mange kjedebutikker bruker over halve plassen på store størrelser, og det finnes flere egne butikker som kun har store størrelser. Men skjønner at det er forskjell på 46 og 60, altså.

Er det du som har skrevet det tre ganger i tråden at stor størrelse-avd er hoveddelen av butikken? Da lurer jeg på hvor du bor! Jeg bor i Oslo, og her er det jo mange, mange av hver kjedebutikk. Men jeg har aldri sett at noen av dem har en kjempestor del for store str…

Anonymkode: 96319...5de

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som alltid på KG er det mange svar i slike tråder fra folk som har null pil på årsakene til overvekt eller behandling av det, og som bare er ute etter å slenge fra seg noen sure kommentarer.

TS, det ER frustrerende å gå i butikker som overvektig og ikke finne klær. Og det har lite å gjøre med at det ikke produseres fordi det ikke selges, det handler nok om at butikkene ikke ønsker at klærene deres skal forbindes med overvektige. Når man ser fordommene enkelte har her inne så er jo ikke det noe rart. Jeg bruker også str 48, men har lært meg hvor jeg skal gå. Zizzi har bukser som sitter pent, av og til skjørt og innimellom kjoler, men toppene deres er formløse telt. Topper finner du derimot på Match, Lindex (de har egen kolleksjon for store str), KappAhl (de har også egen kolleksjon for store str) og Zavannah. Ikke alt som selges der er pent, men de har nøytrale ting som gensere, skjorter og bluser om du leter litt. Eller anbefaler jeg deg å handler på nett, der er det ingen problem å finne fine klær i store str. Bare vær ærlig på hva som er målene dine og hva du kler før du bestiller, så er det stor sjanse for at du lykkes med å finne noe du trives med.

Anonymkode: 6319c...f8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

ja, men nå sier jeg, som vet hvor skoen trykker, at det er vanskelig å finne str 46 og. Ikke umulig, men vanskelig. Og fra str 48 nesten umulig i fysisk butikk, men det finnes noe i nettbutikk.

Så kanskje dere som bruker små størrelser, og er irritert over utvalget for dere, kan ta inn over dere at det er stor forskjell på det generelle inntrykket du skaffer deg med et tilfeldig sveip over utvalget i en butikk du er litt irritert på, og det som er den faktiske virkelighetsbeskrivelsen til oss som må gå til de stativene du ser, og konstatere at det var ikke noe der, selv om det kanskje kan se slik ut for en utenforstående.

 

Anonymkode: f913c...0e3

Point taken

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det du som har skrevet det tre ganger i tråden at stor størrelse-avd er hoveddelen av butikken? Da lurer jeg på hvor du bor! Jeg bor i Oslo, og her er det jo mange, mange av hver kjedebutikk. Men jeg har aldri sett at noen av dem har en kjempestor del for store str…

Anonymkode: 96319...5de

Bor i en mellomstor by i Sør-Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/29/2022 at 11:36 PM, AnonymBruker said:

Jeg er mann og 170. Ikke ekstremt lavt, men såpass lavt at det nesten ikke finnes klær i min størrelse. Jeg trenger normalt Extra Small. Men veldig få produsenter som  har den størrelsen. Uten nettbutikker hadde jeg nok måttet handle i barneavdelingen. 

Anonymkode: bee86...4f9

Mannen min bruker også xs, syns ikke han sliter nevneverdig med å finne tøy. 

Anonymkode: 1caf2...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som alltid på KG er det mange svar i slike tråder fra folk som har null pil på årsakene til overvekt eller behandling av det, og som bare er ute etter å slenge fra seg noen sure kommentarer.

TS, det ER frustrerende å gå i butikker som overvektig og ikke finne klær. Og det har lite å gjøre med at det ikke produseres fordi det ikke selges, det handler nok om at butikkene ikke ønsker at klærene deres skal forbindes med overvektige. Når man ser fordommene enkelte har her inne så er jo ikke det noe rart. Jeg bruker også str 48, men har lært meg hvor jeg skal gå. Zizzi har bukser som sitter pent, av og til skjørt og innimellom kjoler, men toppene deres er formløse telt. Topper finner du derimot på Match, Lindex (de har egen kolleksjon for store str), KappAhl (de har også egen kolleksjon for store str) og Zavannah. Ikke alt som selges der er pent, men de har nøytrale ting som gensere, skjorter og bluser om du leter litt. Eller anbefaler jeg deg å handler på nett, der er det ingen problem å finne fine klær i store str. Bare vær ærlig på hva som er målene dine og hva du kler før du bestiller, så er det stor sjanse for at du lykkes med å finne noe du trives med.

Anonymkode: 6319c...f8e

Poenget er vel at utvalget i butikkene er snevert enten en er liten eller stor. Det egner seg best for de på midten. 
Vil en som stor mote dame ha tøy i gode kvaliteter i naturmaterialer med en passform som sitter pent på egen figur, må en ofte netthandle med diverse returer. Det hadde jo vært greit om en i litt flere butikker hadde et bedre størrelsesutvalg. Levi’s og Lee lager ypperlige stormote-jeans, de får en ikke kjøpt i Norge-butikksjefen på en Levisbutikk her i byen viste ikke om at det fantes engang

Anonymkode: 5df3f...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...