Gå til innhold

Hva feiler klesindustrien? Hvorfor vil «ingen» kle noen etter strl 40-42?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jøss. Rart at det er der du velger det som din kampsak, og ikke på fedmen i seg selv. Du var tidligere stabil på 60 kg, altså slank, da var det vel ingenting annet enn problemfritt å finne klær. 

Enten må du gå ned i vekt for å bli kvitt klesutfordringene, eller oppsøke plus-size butikker. Du kan ikke forvente at kjedebutikker skal tilpasse kropper som viker såpass fra gjennomsnittet. Det er ikke økonomisk gunstig for dem. 

Anonymkode: 0214b...952

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jøss. Rart at det er der du velger det som din kampsak, og ikke på fedmen i seg selv. Du var tidligere stabil på 60 kg, altså slank, da var det vel ingenting annet enn problemfritt å finne klær. 

Enten må du gå ned i vekt for å bli kvitt klesutfordringene, eller oppsøke plus-size butikker. Du kan ikke forvente at kjedebutikker skal tilpasse kropper som viker såpass fra gjennomsnittet. Det er ikke økonomisk gunstig for dem. 

Anonymkode: 0214b...952

Bare tull! Cubus har masse fint i store størrelser nå. De er til og med så romslig i størrelsen at jeg ikke trengte mer enn xl. Og jeg er tykkere enn ts. 

Anonymkode: e0b2d...bed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 178 cm og var 58-60 kg før. Klær var aldri et problem. Lang og tynn men med hofter. Så begynte jeg med medisiner og alt i alt på 4 år gikk jeg opp 50 KG!! Og slet med og finne klær. Ikke kunne jeg handle hos Vero Moda og sånn. Ihvertfall ikke bukser. 

Har siste året handlet endel hos Bonprix og følt meg veldig fin. Har nå gått ned til 97 ca, var på 113 i mars. Og kåper jeg kjøpte da jeg var på vei opp sitter på igjen 💜 

Men ja, grein inni meg av at jeg måtte på Zizzi og kjøpe klær, spesifik bukser. Nå kjøpte jeg faktisk en tights i skinn, hos Only. Veldig kjekt at den satt kjempe fint på 😊 BikBok derimot, XL og L der er krise smått. Aldri mer inn dit. Jeg er heldig at jeg er smal bygd, selvom jeg var større og er enda stor/mer curvy så får jeg ihvertfall overdeler til og sitte pent. Men BikBok og Gina er bannlyst hos meg 😂😂

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mo1234 skrev (14 timer siden):

Jepp! Til og med Lindex og KappAhl har små størrelser. Trenger ikke være særlig overvektig før strls 44 er for lite i disse butikkene. 

De har jo veldig store størrelser. Generelt har størrelsene blitt større de siste 20 åra, og spesielt de nevnte butikkene har klær som er veldig store i størrelsen. De har vel også egen avdelinger for store klær som snart har tatt over hele butikken mange steder.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

INGEN klær vil sitte pent på en sykelig overvektig kropp uansett. Selvsagt finner de noe å kle seg i, i spesialbutikker (muligens kun på nett her til lands). Men at det ikke akkurat dreier seg om freshe moteklær sier seg jo selv..

Anonymkode: a4768...905

Joda, det finnes plenty freshe klær om man leter i de riktige nettbutikkene.

Sjekk ut fetmenfattet på Instagram, hun har fin stil (og inspirerende menneskesyn). 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Mange sier store mennesker ser så uflidd ut. Jammen er det rart da? Når alt butikker har å by på er joggebukser og firkanta t skjorter. Og uteklær er bare å glemme p finne nermest. 
hadde industrien vært mer inkluderende til alle former og størrelser kunne flere følt seg bra og kledd seg slik de ville. 
 

jeg har hatt oppfølging i 1,5 år på sykehuset med min overvekt . Jeg får beskjed av psykologene på temaet om å lære meg at jeg har verdi og er verdifull selvom jeg er stor nå, at ingenting er galt med meg som person. Bygge selvbilde og selvtillit og egenverd Men det blir vanskelig for meg å tro på når man ikke finner klær engang. Og det jo «bare» en vekt på 99, hva med de på 150kg? Hva skal de kles i? 

 

Anonymkode: af8ca...c1d

Jeg veier over 100 men bruker M-L i vanlige butikker. Noen klær utgår pga jeg er lang

Anonymkode: 168bb...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mo1234 skrev (18 timer siden):

Jepp! Til og med Lindex og KappAhl har små størrelser. Trenger ikke være særlig overvektig før strls 44 er for lite i disse butikkene. 

Disse butikkene har ikke små størrelser! Jeg passer ikke i noen av klærne i de butikkene annet enn den største barnestørrelsen. Barnestørrelsen tar ikke hensyn til en voksen kvinnes former, så jeg kan ikke bruke de heller. 

ItchyBitchySpider skrev (17 timer siden):

Altså, over 50 prosent av nordmenn er overvektige. Mange er kraftig overvektige. Det er like mye etterspørsel etter klær i str XXL og over, som det er etterspørsel i str XS. Størrelse XS finner man overalt, selv om det er svært få nordmenn over 20 år med den størrelsen. 

Jøss! Hvor I alle dager finner man størrelse XS "overalt"? Det er jo alltid utsolgt! Jeg er 37 og bruker XS, en størrelse jeg gjerne deler med jenter fra 12 år og oppover. Det er en veldig populær størrelse nettopp fordi tenåringsjenter kjøper denne størrelsen. 

Anonymkode: 88165...fb8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Disse butikkene har ikke små størrelser! Jeg passer ikke i noen av klærne i de butikkene annet enn den største barnestørrelsen. Barnestørrelsen tar ikke hensyn til en voksen kvinnes former, så jeg kan ikke bruke de heller. 

Jøss! Hvor I alle dager finner man størrelse XS "overalt"? Det er jo alltid utsolgt! Jeg er 37 og bruker XS, en størrelse jeg gjerne deler med jenter fra 12 år og oppover. Det er en veldig populær størrelse nettopp fordi tenåringsjenter kjøper denne størrelsen. 

Anonymkode: 88165...fb8

Jeg finner bestandig den størrelsen, ofte på salg. 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare overvektige som har det slik. Men mange klær er laget for å passe en kroppstype. Det kan være like vanskelig å finne overdeler om man har store pupper, store hofter, kraftige lår osv. 

Anonymkode: 2b6e2...b4c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser en forretningsmulighet som noen burde gripe. Alle fortjener fine klær! Det er vanskelig å holde seg slank når man har nærmest ubegrenset tilgang på alt som er godt.

Anonymkode: ec94b...619

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan

Det er derfor man heller handler på nett. Mye snakk om at man må støtte fysiske butikker, men når de ofte ikke har klær som passer alle kropper eller eventuelt bare stygge klær så velger man selvfølgelig heller å handle på nett der man finner klær.

Det irriterer meg allikevel litt at mange merker bare har klær opp til størrelse 42 eller L. Jeg er høy og selv da jeg var veldig slank så brukte jeg L, men nå når jeg er lett overvektig så må jeg opp i størrelse 44 eller 46 hvis klærne er små i størrelsen.

De er ikke interessert i å ha klær som det ikke selges mye av og de selger mest til de innenfor normalområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier 97 og bruker str. 44. Brukt 50 en periode. Kjøper alt på nett. Null problem å finne fine bukser og klær.

Anonymkode: 1cf94...c94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fru Uperfekt skrev (På 29.9.2022 den 22.45):

Det heter tilbud og etterspørsel. Om ikke folk etterspør et produkt i store nok kvanta er det ikke aktuelt for butikker å ha det i varelinjen sin

man skulle jo tro at etterspørselen ikke er et problem i akkurat dette tilfellet, jf overvekts/fedmeepidemien? Her er det jo en giganisje, faktisk er det jo mer vanlig å være overvektig enn normalvektig, så hvorfor er det ingen som vil tjene disse pengene???

Anonymkode: f913c...0e3

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.9.2022 den 23.00):

Cubus har f.eks jeans opp til xxxl, H&M har store størrelser på plus size avd. Og klærne der er ganske fine. Kappahl og lindex har vel også avdeling for større str. Zalando og andre nettbutikker har store str. Stormberg har store str. 

Anonymkode: d5617...004

ja, det finnes selvfølgelig litt,  men det er et svært smalt utvalg, og flere av dem selger kun på nettet, H&M for eksempel,  med alt det innebærer av praktiske problemer.

Og så har jeg et personlig hjertesukk, og det er at jeg ønsker meg bærekraftige, etisk produserte klær av god kvalitet i stør størrelse, og det kan jeg ihvertfall glemme. 

Anonymkode: f913c...0e3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.9.2022 den 23.05):

INGEN klær vil sitte pent på en sykelig overvektig kropp uansett. Selvsagt finner de noe å kle seg i, i spesialbutikker (muligens kun på nett her til lands). Men at det ikke akkurat dreier seg om freshe moteklær sier seg jo selv..

Som flere andre her har påpekt: Etterspørselen styrer tilbudet. Såklart.

Anonymkode: a4768...905

det er seriøst bare tull. Selvfølgelig kan klær være velsittende på en stor kropp.Det kommer an på klærne, ikke kroppen. Jeg sier ikke at du trenger å finne disse kroppene våre pene, men klær kan alltid gjøres velsittende. Det er et spørsmål om søm, design og kvalitet.

Anonymkode: f913c...0e3

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror heller det er at grensen for overvekt er flyttet drastisk de siste årene og ikke nødvendigvis størrelsene som er blitt mindre. Alt for mange er overvektige og det blir sett på som den nye normalvektige. 

Ikke en bra utvikling. 

Anonymkode: a0d99...665

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faktisk en god nyhet. Det finnes et hull i markedet – altså en mulighet til å skape noe = penger. Om du vet hva overvektige trenger, og ønsker seg, både når det gjelder kvalitet og snitt. Hvorfor ikke skape noe om du har kompetansen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/29/2022 at 10:38 PM, AnonymBruker said:

Uansett hvor tynn eller tykk man er behøver man klær , det sier seg selv. Mennesker kommer i mange forskjellige størrelser. Likevel stopper mange klær på størrelse 42 ca. Jeg har nå desverre bikket 99 kg og bruker størrelse 48 , og skal ærlig si jeg ikke finner fine klær lengre på fysiske butikker. Og mye av det sim finnes for store på nett er formløst, grellest og «telt-stil» . Evig kamp å finne noe fint. 


Før var jeg stabilt på 60 kg og strl 38 ca. Men skulle ikke bli mye større enn det før det begynte å bli vanskelig å finne klær

så hva er galt med kles industrien? Er det ikke meningen av de store også skal få kle seg fint eller ha klær å velge i? Jeg synes hele greia er trist

 

Anonymkode: af8ca...c1d

Har mye med at de faktisk lager rare passform  også. Jeg bruker ca 40 42  rett å slett  41  Men mye må jeg opp i 46 i pga  jeg har store pupper  så jakka er stor Men  passe over brystet . Må brette opp armer og bruke jakker som kåper.  

Og hofter  er viss grøss å tenke på . 

Anonymkode: f24f3...5f7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det hende at man er i en litt dårlig spiral her? Jeg er str 46/48 og jeg tør ikke gå i butikker fordi jeg er så redd for at ingenting skal passe. Så om butikkene faktisk tar inn noe som ville passa så finner jeg det aldri ut, fordi jeg ikke tør å gå inn. Og da selger de ikke nok?

Anonymkode: 3b6f5...f5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...