Gå til innhold

Streiken førte ikke frem. Det er greit, men da skal jeg som lærer kun gjøre det nødvendige heretter. Quiet quitting+?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 29.9.2022 den 10.06):

De må jobbe i helgene, fordi de ikke er på jobben sin 08-1530, slik vi andre må. Mange går kl 1300 for å handle, klippe seg, trene osv, så legger de ut på face om kvelden om hvor fælt det er å være lærer og måtte jobb om kvelden.... - etter å ha gått fra jobb kl 1300 tidligere på dagen... Har jobbet på skole i mange år, så dette VET jeg. 

Kjære lærer: Jeg jobber 08-1600 hver dag, OG på kveldstid etter barna har lagt seg. Kommer ikke i nærheten av avspaseringen deres!

Anonymkode: 5984b...9e6

Ha ha særlig at du har jobbet på skole

Anonymkode: 3616c...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 29.9.2022 den 10.09):

Det er tydelig at lærere ikke klarer å bruke tiden til det den skal brukes til. De burde være på skolen fra 8-17 og gjøre arbeidet der i fast arbeidstid. Og ikke gjøre jobb hjemme. Jobben bør ha en prioriteringsliste og ikke være lagt opp til den enkeltes vurdering. Det læreren ikke rekker i arbeidstiden bør stå ugjort til det ansettes flere ressurser. Så får rektor få en liste over alt ugjort og be om en ressurs. Får han ikke en ressurs så tenker staten at de aktuelle oppgavene ikke er viktige og de ender som en konflikt på utdanningsministeren bord.  Å bli ringt kveld og helg er unødvendig. Ikke engang fastlegene har den løsningen. 

En løsning kan ikke være slik denne tråden viser: at noen elever ikke får hjelp, andre får sur og sint lærer, og viktige oppgaver forbigående i stillhet til noen omsider merker noe. Å la viktige ting forbigå I stillhet er så feigt og det tar evigheter før noen faktisk legger merke til det, og enda lenger tid før de forstår at årsaken er trass. Pyser. Quiet quitting er helt feil måte å gjøre ting på. Det er bare feigt og ingenting annet. Stå for det dere gjør, og det dere ikke gjør. 

Anonymkode: 969ef...d0a

Hvem skal passe barna til lærerne O de skal jobbe til kl 17 hver dag?

Anonymkode: 3616c...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.9.2022 den 11.25):

De aller fleste stillinger med flex i det offentlige i alle fall. 
 

Jeg jobber som rådgiver, overtid må avtales skriftlig på forhånd. Jeg har aldri fått overtid, må styre og prioritere egen tid og plusstimer strykes ved årsslutt. (Ikke alltid man har anledning til avspasering)

Anonymkode: b9c12...235

Dersom du selv har helt selvstendige oppgaver du kan velge når/hvordan du vil prioritere, evt. delegere til andre så er det slik ja. 

Men om du må følge en annen tidsskjema så lar du deg lure. Da bør dere kreve overtid. Vi har gjort det hos oss, og aksepten for overtid for å synliggjøre ressursmangel blir litt og litt bedre

Anonymkode: 890e1...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.9.2022 den 21.03):

Jeg er lærer, og jeg er kjempelei meg for at jeg ikke utdannet meg til finanscontroller som deg, helt sant. 

Det dummeste jeg gjorde her i livet var å tenke at lærer var et lurt yrke å utdanne seg til, så jeg har nå hoppet på en ny utdannelse. Jeg har dessverre klart å skaffe meg økonomiske forpliktelser som gjør at jeg ikke tør å starte helt på skratsj som fulltidsstudent igjen - jeg trenger en fast inntekt hver måned. Men, sakte men sikkert vil jeg studere på meg nok kompetanse til å komme meg ut. 

Så jeg skal ha finanscontroller i bakhodet, takk for tips. Jeg har masse gode kollegaer og masse utfordringer hver dag (mange som jeg ikke klarer å løse pga ressursmangel, men utfordringer lell), men like god lønn som deg har jeg sikkert ikke? Jeg vet ikke hva en finanscontroller gjør, men pga innblanding av engelsk høres det veldig viktig ut, så da har du sikkert bedre lønn enn meg. 

 

Anonymkode: 02213...5bc

Wow, er lærere virkelig så kunnskapsløse og barnslige?

Anonymkode: cfbd2...776

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt TS. Med dagens ustabile unge som ikke blir oppdratt av foreldrene sine, så er det ekstremt slitsomt å drive å forholde seg til skole på dagsbasis. 

Anonymkode: 304b6...6b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/28/2022 at 5:36 PM, AnonymBruker said:

Syns flere lærere skal følge etter. Nok er nok! Hvis de ikke setter pris på oss, så setter vi tempoet og ambisjonene deretter.

Anonymkode: 6a16f...df2

Er det virkelig det man ønsker å lære bort til barna man er lærer for? At når man ikke får viljen sin, så skal man bli trassig og bevisst jobbe saktere/dårligere? Det barn faktisk burde lære seg er realiteten, at livet ikke alltid er rettferdig. Det er ikke alltid man får det som man vil. Man kan bruke streikeretten, men den er ingen garanti for at man ska få det man peker på.

Forstår frustrasjonen, men barnslige og trassige lærere burde kanskje finne seg noe annet å gjøre?

Anonymkode: 21511...90e

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 28.9.2022 den 17.36):

Streiken førte som dere vet ikke frem. Og jeg har tenkt grundig nå. Jeg er lærer, jeg er utdannet lærer og jeg er derfor vanskelig å sparke. Jeg trengs. Min kompetanse trengs. Mn erfaring og kunnskap likeså.

Men.. Jeg begynner jo å bli eldre, og kanskje blitt voldsomt eldre disse ukene under streik. Men nå skal jeg ikke strekke meg lenger,, jeg skal ikke sitte sent oppe. Helgene skal brukes til familien.

Jeg er lærer og jeg vet at jeg trengs. Det skal jeg utnytte heretter. Når jeg ikke settes pris på av samfunnet, skal jeg nå kun gjøre det jeg må. Det jeg ikke rekker? Nei, det var kjedelig da! Prøver igjen på det på mandag da!

Syns flere lærere skal følge etter. Nok er nok! Hvis de ikke setter pris på oss, så setter vi tempoet og ambisjonene deretter.

Anonymkode: 6a16f...df2

Bare jobb de timene kontrakten sier, om du faktisk egner deg til jobben din så klarer du det med god margin

Anonymkode: efec5...ec0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg jobber i høstferien, jul, påskeferien, vinterferien og i sommeren også ja. På sommeren drar jeg flere dager på kontoret. Spesielt før det nye skoleåret, da gjerne en hel uke på kontoret. 

Anonymkode: b99c2...43f

Alle lærere begynner jo en uke før skolestart...  Å aldri i verden om du jobber i feriene dine. 

Anonymkode: ad694...5f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvem skal passe barna til lærerne O de skal jobbe til kl 17 hver dag?

Anonymkode: 3616c...51b

Hmmm... hørt om barnehage? Sfo? Partner? 

Anonymkode: ad694...5f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Alle lærere begynner jo en uke før skolestart...  Å aldri i verden om du jobber i feriene dine. 

Anonymkode: ad694...5f2

Yes I do. Dessverre. Er en grunn til at man sliter seg ut i yrket. Tiden strekker ikke til, så man må også bruke feriene sine på arbeid. 

Anonymkode: b99c2...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Wow, er lærere virkelig så kunnskapsløse og barnslige?

Anonymkode: cfbd2...776

Hva, tenker du at én persons uttalelser kvalifiserer for å beskrive en hel yrkesgruppe? Det er jo litt generaliserende fra din side? 

Noen lærere er jo barnslige, og jeg er absolutt kunnskapsløs på dette området, for det var ikke ironisk ment. 

Personen forteller om god lønn og utfordrende oppgaver, og jeg har ikke peiling på hva yrket innebærer. Jeg burde kanskje skjult min kunnskapsløshet da, for å ikke blamere en hel yrkesgruppe, men jeg gjorde nå en gang ikke det. 

Og, jeg er jo faktisk lei meg for at jeg valgte å utdanne meg som lærer. Jeg skulle ønske jeg valgte noe annet, spesielt sett i lys av de siste ukene. Det hadde vært langt bedre investering av de 6 årene jeg har studert, og tatt opp studielån. 

Anonymkode: 02213...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Forstår frustrasjonen, men barnslige og trassige lærere burde kanskje finne seg noe annet å gjøre?

Anonymkode: 21511...90e

Jobber med saken! 

Anonymkode: 02213...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig for meg å sympatisere for dere lærere. Jeg jobber på et universitet og underviser 100%. Jeg tjener dårligere enn dere, har ikke høstferie, vinterferie og sommerferie som dere. Har 5 uker ferie og jobber langt utover 37,5t i uken, kvelds- og helgejobbing er heller ikke uvanlig. På mitt universitet, har vi heller ikke avspasering for vitenskapelige ansatte. Derfor, vanskelig for meg å forstå hvorfor du/dere klager.

Anonymkode: 051a8...02c

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå skal ikke yrker sammenlignes, men det kan være greit å vite hva noe av den lønnspotten KS har å fordele gikk til. Nemlig helsearbeidere. FORDI, de såkalte tilleggene som gis for ubekvem arbeidstid er bare på noen tiere per time, og dette tillegget må OPP. Dette er et tillegg som ikke har rørt seg en kvidder på over 30 år, men nå har arbeidsgiver begynt å innse alvoret, man får ikke tak i fagfolk til å jobbe 24/7 ute i kommunene. Alle forventer jo å få hjelp fra helsevesenet når det enn måtte være, ho gamlemor på sykehjem i indreste fjordarmen i Gokk skal ha hjelp fra fagutdannede som forstår at hun har et slag kl 21 en lørdagskveld, og ikke bare et velmenende menneske fra "gata" som er tatt inn bare for å ha to hender til å ta i et tak og som da IKKE forstår at gamlemor er syk. Folk gidder ikke bli sykepleiere på disse premissene lengre, og DET er en alvorlig trussel mot velferdsstaten det. Det er i helsevesenet det brenner mest nå, derfor MÅ det prioriteres. 

 

Anonymkode: 46d3f...34f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/28/2022 at 5:49 PM, AnonymBruker said:

Det er ingen som takker deg for at du jobber mer enn din arbeidsavtale tilsier, og ingen som blir glade hvis du blir utbrent. Det er derimot viktig at du logger alt du skulle ha gjort for å gi elevene en optimal skoledag, for hvis alle lærere slutter å overprestere kanskje dere får flere kollegaer etterhvert. Akkurat nå trengs det jo ikke flere, for dere som er der får enten jobben gjort, eller dropper å fortelle om det som ikke er gjort.

Anonymkode: a68bf...10c

Nettopp dette!!! Slutt a jobbe for to, da synes bemanningsproblemet bedre. Ingen som ser at ting skurrer når dere alltid får ting i havn. Samme gjelder helsepersonell. SLUTT Å JOBBE FOR TO NÅR DU FÅR BETALT FOR Å VÆRE ÉN! 

Anonymkode: ac176...836

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er vanskelig for meg å sympatisere for dere lærere. Jeg jobber på et universitet og underviser 100%. Jeg tjener dårligere enn dere, har ikke høstferie, vinterferie og sommerferie som dere. Har 5 uker ferie og jobber langt utover 37,5t i uken, kvelds- og helgejobbing er heller ikke uvanlig. På mitt universitet, har vi heller ikke avspasering for vitenskapelige ansatte. Derfor, vanskelig for meg å forstå hvorfor du/dere klager.

Anonymkode: 051a8...02c

Hvorfor får dere ikke overtidsbetalt? Hvorfor får dere ikke avspasere? Det er i tillegg statlig, også bryter de loven? Og du godtar dette? Hva for en neandertaler-arbeidsplass er det du jobber på? Og hvorfor orker du å være så innmari bitter at du mister empatien, får tunellsyn og ønsker det som urettmessig rammer deg også for andre? Vel, jeg kan bare si at du ikke virker veldig lur der du sitter. 

Anonymkode: ac176...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor får dere ikke overtidsbetalt? Hvorfor får dere ikke avspasere? Det er i tillegg statlig, også bryter de loven? Og du godtar dette? Hva for en neandertaler-arbeidsplass er det du jobber på? Og hvorfor orker du å være så innmari bitter at du mister empatien, får tunellsyn og ønsker det som urettmessig rammer deg også for andre? Vel, jeg kan bare si at du ikke virker veldig lur der du sitter. 

Anonymkode: ac176...836

Jeg jobber også på et universitet, og kjenner meg godt igjen i det meste den du quotet skriver. Men det er ikke likedan overalt - på min arbeidsplass kan vi for eksempel fint avspasere - men vi fører ikke timer, så i praksis er det vanskeligere enn når man jobber fleksitid med timeregistrering, for da er det veldig enkelt å vise til dokumentert opparbeidet plusstid. Overtid skal det svært mye til før man får, ja, som overalt ellers i staten. Det må avklares med leder først, og det får man i praksis kun hvis det brenner noe innmari (typisk langvarig sykefravær, umulig å få tak i vikar for sånn er det alltid, og ledelsen gjør det de kan for at studentene skal klare å ta eksamen). Jeg har hatt andre statlige arbeidsgivere før, og opplever akademia som ganske på linje med andre statlige arbeidsgivere når det gjelder overtid.
Det virker som om alle jeg møter er overrasket over arbeidstidsordningen vår («har dere ikke lærerferie??»), de kan knapt skjønne hvorfor vi gidder siden vi ikke har «lærerferie».
Men i motsetning til den du quotet  holder jeg meg som regel ganske hardt til de 37,5 timene jeg «skal» jobbe i uka. Noen unntak er det, men ikke så mange. Jeg har ikke koblet jobbmail opp på telefonen. Åpner ikke jobb-PC i helga. Man må sette grenser for seg selv. Jeg endrer arbeidskrav og eksamensformer slik at de blir mindre arbeidskrevende å sensurere, jeg reduserer antall undervisningstimer slik at de er på det nivået de «skal» være (min forgjenger hadde for eksempel 1 time undervisning mer per uke på et 10-studiepoengsemne enn normen, det reduserte jeg umiddelbart)… Det økende presset merkes godt. Min forgjenger var universitetslektor, han jobbet i en deltidsstilling, ca 80%. Kun undervisning + noen andre mindre oppdrag. Jeg (jobber 100%) overtok all undervisningen og de samme mindre oppdragene, jeg fikk i tillegg flere oppdrag + jeg fikk MER undervisning (ganske mye mer også!) + jeg skal forske i 45% av arbeidstiden min i tillegg! Det tidsregnskapet går absolutt IKKE opp. Min forgjenger må ha hatt et HAV av tid, ikke rart han økte timeantallet med undervisning. Vel, den luksusen har ikke jeg. Takk, New Public Management! 
Men ellers kan jeg skrive under på at mange i akademia hadde relativt lite sympati med streiken, for lærerne tjener ikke dårlig. Og det stemmer som noen nettopp skrev, at turnustilleggene til helsearbeidere ble økt i dette lønnsoppgjøret, og det var et klart ønske fra kommunene at helsearbeidere måtte prioriteres. Det var helt riktig å øke de tilleggene. Som gift med en helsearbeider kan jeg skrive under på at det å jobbe turnus ikke kan sammenlignes med at man selv kan velge når man skal rette et par bunker heldagsprøver utenfor vanlig arbeidstid, en eller annen gang i løpet av uka. 
 

Anonymkode: 7c78c...4f5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor får dere ikke overtidsbetalt? Hvorfor får dere ikke avspasere? Det er i tillegg statlig, også bryter de loven? Og du godtar dette? Hva for en neandertaler-arbeidsplass er det du jobber på? Og hvorfor orker du å være så innmari bitter at du mister empatien, får tunellsyn og ønsker det som urettmessig rammer deg også for andre? Vel, jeg kan bare si at du ikke virker veldig lur der du sitter. 

Anonymkode: ac176...836

Lærerne blir ikke utsatt for noe urettmessig. At lærerne føler de er underbetalt og overarbeidet betyr ikke at er utsatt for noe urettmessig, de har det kun slik svært mange i arbeidslivet har det. Alle mener de bør gå opp i lønn og dette med å få langt mer arbeid enn det som kan gjøres på tiden som står i kontrakten er helt vanlig. Det siste er jo grunnen til at arbeidsgivere elsker å betegne stillinger som særlig uavhenige, for da kan de lesse på med arbeid uten å betale noe ekstra. 

Og alle arbeidstakere har arbeidsoppgaver de ikke liker og synes er unødvendig. Men man er arbeidstaker fordi arbeidsgiveren bestemmer hva som skal gjøres og da må man bare finne seg i at man ikke kun gjør oppgavene man synes er mest givende. 

Anonymkode: f4b4d...2ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er vanskelig for meg å sympatisere for dere lærere. Jeg jobber på et universitet og underviser 100%. Jeg tjener dårligere enn dere, har ikke høstferie, vinterferie og sommerferie som dere. Har 5 uker ferie og jobber langt utover 37,5t i uken, kvelds- og helgejobbing er heller ikke uvanlig. På mitt universitet, har vi heller ikke avspasering for vitenskapelige ansatte. Derfor, vanskelig for meg å forstå hvorfor du/dere klager.

Anonymkode: 051a8...02c

Jeg er lærer og sympatiserer med dere, selv om din undervisning er annerledes enn min. Har selv kjente som foreleser på NTH i ett topp 3 fag, og synes det er snodig at hen ikke tjener bedre når hen er på den mest prestisjefulle utdanningen i Norge når det gjelder internasjonal anseelse.

Det sagt har jeg forstått det slik at de har folk under seg som godkjenner det meste av arbeidskrav på lavere nivå, og at hen stort sett veileder/medpubliserer på Dr. nivå. Men det kreves jo selvfølgelig at det må leses mye for å holde tritt med forskningsfeltene.

Har selv vært student de siste årene og må også si at det er stor variasjon i vurdering/tilbakemelding fra ulike forelesere. Noen (få) gir gode fremovermeldinger, mens de fleste er på "Ok"-nivå. Tror det handler mye om flaks når det kommer til veiledere på master osv.

Anonymkode: 2e48a...ba3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...