Gå til innhold

Streiken førte ikke frem. Det er greit, men da skal jeg som lærer kun gjøre det nødvendige heretter. Quiet quitting+?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nok et eksempel på hvor kravstore lærerne er. Du fikk ikke komme og gå når du ville på jobb og nå er du bitter på arbeidsgiveren. Det er IKKE vanlig i arbeidslivet å kunne få gå en time tidligere for å hente barna i barnehagen. Du har det ikke verre enn andre. Du har bare alt for høye forventingert til hvordan arbeidsgiveren skal skreddersy arbeidstiden etter dine ønsker. 

Anonymkode: f4b4d...2ee

Der jeg er i helsevesenet tas det hensyn til dette så lenge tiden jobbes inn igjen. Arbeidsmiljø er også viktig. 

Anonymkode: 2f705...1ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

De aller fleste stillinger med flex i det offentlige i alle fall. 
 

Jeg jobber som rådgiver, overtid må avtales skriftlig på forhånd. Jeg har aldri fått overtid, må styre og prioritere egen tid og plusstimer strykes ved årsslutt. (Ikke alltid man har anledning til avspasering)

Anonymkode: b9c12...235

Overtid skal ordinært avtales på forhånd, ja. Overtid utløser et lønnstillegg på >40%. Man kan avtale med arbeidsgiver at man tar ut overtid som avspasering, men man skal likevel ha disse 40% ekstra utbetalt. Jeg mener at arbeidsgiver heller ikke kan kreve at du tar ut overtid som avspasering, du skal kunne velge om du vil ha det ut i fri eller lønning.


Slik du fremstiller det så jobber du gratis for arbeidsgiveren din hvert år siden avspaseringstimene du ikke har tatt ut slettes ved årsslutt.

Anonymkode: bda25...7d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Overtid skal ordinært avtales på forhånd, ja. Overtid utløser et lønnstillegg på >40%. Man kan avtale med arbeidsgiver at man tar ut overtid som avspasering, men man skal likevel ha disse 40% ekstra utbetalt. Jeg mener at arbeidsgiver heller ikke kan kreve at du tar ut overtid som avspasering, du skal kunne velge om du vil ha det ut i fri eller lønning.


Slik du fremstiller det så jobber du gratis for arbeidsgiveren din hvert år siden avspaseringstimene du ikke har tatt ut slettes ved årsslutt.

Anonymkode: bda25...7d2

Ja, og dette er helt vanlig. 

Anonymkode: 7c78c...4f5

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dere lærere som lager tråder og liker innlegg med silent quitting. Ved neste lønnsforhandling så kommer ingen her på KG til å tro på at dere er overarbeida. Dere har jo selv gått ut og sagt dere ikke jobber ett sekund ekstra. Og da hare dere heller ikke gjort dere fortjent til en krone ekstra ved neste lønnsforhandling.

Anonymkode: 823da...8e8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt forslag er at vi starter en "vi lærere som kun skal jobbe 43.5 uke" tråd, sånn som med slanking.  

Man skal være på skolen hver dag fra kl. 08.00 - 16.00. To dager i uken er man der til kl. 20.00.

For å hjelpe litt i gang med eksperimentet foreslår jeg to alternativ:

Mandag: 08.00 - 16.00 

Tirsdag: 08.00 - 20.00 

Onsdag: 08.00 - 16.00 

Torsdag: 08.00 - 20.00

Fredag: 08.00 - 16.00 

Alternativ #2

Mandag: 08.00  - 16.00 

Tirsdag: 08.00 - 18.00 

Onsdag: 08.00 - 18.00 

Torsdag: 08.00  - 18.00 

Fredag: 08.00  - 16.00 

Søndag: 09.00 - 11.00

Mitt beste stalltips er å i det minste være på arbeidsplassen. Man er mer effektiv,  har mer fokus.

Om du vil gå hjem kl. 15.00 hver dag, så har du hele 5 timer som må tas igjen en helgedag, i tillegg til de 8 timene som dere avspaserer om sommeren. Så da har du to fulle arbeidsdager som må tas lørdag pg søndag fordi du valgte å dra hjem kl. 15.00. 

Tror det dere trenger er et kurs i time management.  

Ingen av oss kan kutte arbeidstiden uten å ta det igjen, eller få trekk i lønn. Sånn er det.

Kanskje dere skulle fysisk stemplet inn og ut den tiden dere er på skolen qå blir det mer håndfast hvor mange timer man må ta igjen utenfor skolebygningen.

Anonymkode: 2928a...573

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alle dere lærere som lager tråder og liker innlegg med silent quitting. Ved neste lønnsforhandling så kommer ingen her på KG til å tro på at dere er overarbeida. Dere har jo selv gått ut og sagt dere ikke jobber ett sekund ekstra. Og da hare dere heller ikke gjort dere fortjent til en krone ekstra ved neste lønnsforhandling.

Anonymkode: 823da...8e8

De har da ikke en krone ekstra nå heller?

Anonymkode: 2f705...1ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og du får ikke overtidsbetalt ? Hva slags jobb er dette her 

Anonymkode: 15cb0...718

Du, dette er HELT vanlig i privat sektor. Lederstillinger, salgsjobber, rådgivere, konsulenter  - ja, alt som kan defineres som «uavhengig stilling». Du skjønner, vi som jobber i selskaper som må tjene penger blir ofte målt på resultater, og da sitter vi ikke og tjener penger.

Anonymkode: cfbd2...776

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De har da ikke en krone ekstra nå heller?

Anonymkode: 2f705...1ba

Hvorfor skal de ha mer?

 

Anonymkode: 2928a...573

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du, dette er HELT vanlig i privat sektor. Lederstillinger, salgsjobber, rådgivere, konsulenter  - ja, alt som kan defineres som «uavhengig stilling». Du skjønner, vi som jobber i selskaper som må tjene penger blir ofte målt på resultater, og da sitter vi ikke og tjener penger.

Anonymkode: cfbd2...776

Mente «da sitter vi ikke og teller timer». Vi tjener penger til selskapet.

Anonymkode: cfbd2...776

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å droppe avspasering i skoleferiene?

Så tar man utviklingssamtale og foreldremøte i høstferien og vinterferien. Vil lærerene ha fri må de gjøre som oss andre; avspasere, bruke feriedager eller ha ulønnet fri/søke permisjon for å ivareta barn som har skolefri. 

Check, da har man dekket inn de. 

Så burde man hatt større tentamen og eksamen før skoleferiene, slik at lærerene hadde 37.5 uforstyrrede timer iløpet av høstferien, romjulen og vinterferien, samt 10 siste dagene i juni å rette. 

To uker i juli, hele 70 timer, til å planlegge året som kommer, lage klar prøver og oppgaver som samsvarer med læreplanen. 

Hva sier dere? Skal vi prøve ut dette systemet et par år?

Man kan evt få fri 1 dag hver ferieuke, allerede der har man dekt inn evt tid brukt på skoletur/leir. Ikke at hver eneste lærer gjør dette hvert eneste skoleår.

Anonymkode: 2928a...573

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De har da ikke en krone ekstra nå heller?

Anonymkode: 2f705...1ba

De har sommerferie 8-9 uker, påskeferie 1 uke, høstferie 1 uke og vinterferie 1 uke hvert år som kompenserer for ev "overtid" de har hatt mandag til fredag i skoleåret. Det er 3 måneder (!) ferie i året det, mot normale arbeidstakeres 4-5 uker årlig. 

Fritid og ferie har en verdi.  

Anonymkode: 8cb5d...8a3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor skal de ha mer?

 

Anonymkode: 2928a...573

Enten får de få for timene de er psykolog, helsearbeidere osv, eller flere yrkesgrupper inn i skolene.

Anonymkode: 2f705...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Streiken førte som dere vet ikke frem. Og jeg har tenkt grundig nå. Jeg er lærer, jeg er utdannet lærer og jeg er derfor vanskelig å sparke. Jeg trengs. Min kompetanse trengs. Mn erfaring og kunnskap likeså.

Men.. Jeg begynner jo å bli eldre, og kanskje blitt voldsomt eldre disse ukene under streik. Men nå skal jeg ikke strekke meg lenger,, jeg skal ikke sitte sent oppe. Helgene skal brukes til familien.

Jeg er lærer og jeg vet at jeg trengs. Det skal jeg utnytte heretter. Når jeg ikke settes pris på av samfunnet, skal jeg nå kun gjøre det jeg må. Det jeg ikke rekker? Nei, det var kjedelig da! Prøver igjen på det på mandag da!

Syns flere lærere skal følge etter. Nok er nok! Hvis de ikke setter pris på oss, så setter vi tempoet og ambisjonene deretter.

Anonymkode: 6a16f...df2

Underviser privat. Holder for meg.

Anonymkode: a3f1b...64c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det første så ønsker jeg at alle skal få den lønnen de har krav på og fortjener. 
Lærere og skolen er utrolig viktig for samfunnet, og da må vi få det til å fungere på beste måte. 

Men… vi er mange i dette landet som har stått i et yrke i mange år, dedikerte arbeidere som har vært organisert i hele sin  yrkeskarriere. 
Vi kommer aldri i verden til å bli tatt ut i streik fordi vi ikke tilhører et yrke som går innunder «livsnødvendig», og dermed kan samfunnet fungere uten oss uten av verden går under, men dog et «fattigere» liv rent mentalt. 
 

Vi opplever allikevel at vår deltagelse i form av fagforeningskontingenten er allikevel en selvfølge og vi vil aldri få noe igjen for den kapitalen vi har betalt inn gjennom 25-30 år, men sånn er samfunnet vårt satt sammen. 
Solidaritet 

Men så har vi desse yrkesgruppene som flygeledere, piloter, lærere etc som truer med streik annethvert år fordi de vet de kan stoppe samfunnet uten problem. 
Og desse yrkesgruppene har brukt streikeretten sin flittig. 
Jeg har alltid beundret læreryrket, men nå har jeg konstantert at lærere har skutt seg sjøl i foten med å snakke ned yrket sitt til et lavmål. 
Jeg skjønner godt hvis ungdommen velger bort læreryrket pga signaler dere lærere har gitt dem. 
Hva vant dere på denne feilslåtte strategien? 
Dere burde heller lagt frem hvor mye dere har revolusjonert læreryrket mot tidligere, eller hur ? 
Når vi tenker på hvilke utfordringer vi har hatt verden rundt de siste to årene og krigen som kom i tillegg,  så ble det som lærerene skapte sin egen verden og eget samfunn som ikke tilhørte oss andre. 
Vi er akkurat like mye verd uansett yrkesgruppe vi tilhører. 
 

Jeg kunne ønske jeg kunne donere min  ubrukte fagforeningskontingent den dagen jeg blir pensjonist til en jente fra Tanzania som har en stor drøm om utdanning og et liv bort fra fattigdommen i  landsbyen 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva med å droppe avspasering i skoleferiene?

Så tar man utviklingssamtale og foreldremøte i høstferien og vinterferien. Vil lærerene ha fri må de gjøre som oss andre; avspasere, bruke feriedager eller ha ulønnet fri/søke permisjon for å ivareta barn som har skolefri. 

Check, da har man dekket inn de. 

Så burde man hatt større tentamen og eksamen før skoleferiene, slik at lærerene hadde 37.5 uforstyrrede timer iløpet av høstferien, romjulen og vinterferien, samt 10 siste dagene i juni å rette. 

To uker i juli, hele 70 timer, til å planlegge året som kommer, lage klar prøver og oppgaver som samsvarer med læreplanen. 

Hva sier dere? Skal vi prøve ut dette systemet et par år?

Man kan evt få fri 1 dag hver ferieuke, allerede der har man dekt inn evt tid brukt på skoletur/leir. Ikke at hver eneste lærer gjør dette hvert eneste skoleår.

Anonymkode: 2928a...573

Hva med å bli lærer selv? 

Anonymkode: fc022...236

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva med å bli lærer selv? 

Anonymkode: fc022...236

Det slår aldri feil, det «argumentet» kommer hver gang. Det er så man må lure på om dette er nivået i norsk skole.

Hva med å bli lege eller ingeniør selv?

Anonymkode: cfbd2...776

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det slår aldri feil, det «argumentet» kommer hver gang. Det er så man må lure på om dette er nivået i norsk skole.

Hva med å bli lege eller ingeniør selv?

Anonymkode: cfbd2...776

Ja, hvorfor tror du at denne oppfordringen kommer når ekspertene uten erfaring fra skoleverket uttaler seg? På tide å ta innover deg at du ikke har erfaring eller rett utdanning til å kunne uttale deg? 

Anonymkode: fc022...236

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva med å bli lærer selv? 

Anonymkode: fc022...236

Jeg har et mye mer krevende yrke enn lærer allerede. Dårligere lønn, mer utdanning, jobber mer, og er en av de instansene som iherdig forsøker å få i stand møter med skolen der lærere skal delta. Noe som stort sett kun passer siste torsdagen i mnd mellom kl. 14.00 og 15.00. 

Aldri om jeg opplever at noe kan gjøres etter kl. 15.00, a l d r i.

Anonymkode: 2928a...573

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, hvorfor tror du at denne oppfordringen kommer når ekspertene uten erfaring fra skoleverket uttaler seg? På tide å ta innover deg at du ikke har erfaring eller rett utdanning til å kunne uttale deg? 

Anonymkode: fc022...236

Jeg håper inderlig at du ikke er lærer for min datter. For å fortelle noen at de ikke skal uttale seg i en diskusjon fordi de ikke har rett utdanning, eller lik erfaring som deg selv er faktisk bare tåplig (beklager språket). 

At man ikke forstår at den situasjonen man selv står i, og opplever ikke nødvendigvis er den samme som andre med samme yrkestittel opplever, gjør jo ikke at man fremstiller seg selv så meget godt. 

For ja, vi har kanskje ikke samme erfaring, ei heller samme utdannelse (det har forsåvidt ikke alle lærere heller), men vi har alikvel verdifulle meninger som kan bidra til økt forståelse, viktig kunnskap og er utvidelse av egen horisont. 

Jeg håper virkelig lærere får mer tid til videreutdannelse! Da vil jeg anbefale deg ett kurs i debatttekikk, samt etikk og moral :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er tydelig at lærere ikke klarer å bruke tiden til det den skal brukes til. De burde være på skolen fra 8-17 og gjøre arbeidet der i fast arbeidstid. Og ikke gjøre jobb hjemme. Jobben bør ha en prioriteringsliste og ikke være lagt opp til den enkeltes vurdering. Det læreren ikke rekker i arbeidstiden bør stå ugjort til det ansettes flere ressurser. Så får rektor få en liste over alt ugjort og be om en ressurs. Får han ikke en ressurs så tenker staten at de aktuelle oppgavene ikke er viktige og de ender som en konflikt på utdanningsministeren bord.  Å bli ringt kveld og helg er unødvendig. Ikke engang fastlegene har den løsningen. 

En løsning kan ikke være slik denne tråden viser: at noen elever ikke får hjelp, andre får sur og sint lærer, og viktige oppgaver forbigående i stillhet til noen omsider merker noe. Å la viktige ting forbigå I stillhet er så feigt og det tar evigheter før noen faktisk legger merke til det, og enda lenger tid før de forstår at årsaken er trass. Pyser. Quiet quitting er helt feil måte å gjøre ting på. Det er bare feigt og ingenting annet. Stå for det dere gjør, og det dere ikke gjør. 

Anonymkode: 969ef...d0a

Hadde ikke jeg hatt en del ubunden tid, og kunne gjøre deler av jobben på kveld/helger/ferier, så hadde jeg aldri klart læreryrket. 

Du må nesten prøve det før du kan uttale deg. Når man har stått fremfor en klasse frem til klokken to er man ekstremt sliten. Du kan sammenligne det med å stå på scenen i timevis. Man bruker EKSTREMT mye energi når man skal undervise og oppnå god klasseledelse samtidig. Ekstremt. 
 

Det er klart at kvaliteten på planleggingen blir mye bedre når man kan jobbe mer når hodet har «landet». 
Pauser i løpet av dager er omtrent fraværende. I alle fall på barnetrinnet. 

Anonymkode: da87f...e2b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...