Gå til innhold

Streiken førte ikke frem. Det er greit, men da skal jeg som lærer kun gjøre det nødvendige heretter. Quiet quitting+?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Streiken førte som dere vet ikke frem. Og jeg har tenkt grundig nå. Jeg er lærer, jeg er utdannet lærer og jeg er derfor vanskelig å sparke. Jeg trengs. Min kompetanse trengs. Mn erfaring og kunnskap likeså.

Men.. Jeg begynner jo å bli eldre, og kanskje blitt voldsomt eldre disse ukene under streik. Men nå skal jeg ikke strekke meg lenger,, jeg skal ikke sitte sent oppe. Helgene skal brukes til familien.

Jeg er lærer og jeg vet at jeg trengs. Det skal jeg utnytte heretter. Når jeg ikke settes pris på av samfunnet, skal jeg nå kun gjøre det jeg må. Det jeg ikke rekker? Nei, det var kjedelig da! Prøver igjen på det på mandag da!

Syns flere lærere skal følge etter. Nok er nok! Hvis de ikke setter pris på oss, så setter vi tempoet og ambisjonene deretter.

Anonymkode: 6a16f...df2

  • Liker 15
  • Hjerte 5
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Streiken førte som dere vet ikke frem. Og jeg har tenkt grundig nå. Jeg er lærer, jeg er utdannet lærer og jeg er derfor vanskelig å sparke. Jeg trengs. Min kompetanse trengs. Mn erfaring og kunnskap likeså.

Men.. Jeg begynner jo å bli eldre, og kanskje blitt voldsomt eldre disse ukene under streik. Men nå skal jeg ikke strekke meg lenger,, jeg skal ikke sitte sent oppe. Helgene skal brukes til familien.

Jeg er lærer og jeg vet at jeg trengs. Det skal jeg utnytte heretter. Når jeg ikke settes pris på av samfunnet, skal jeg nå kun gjøre det jeg må. Det jeg ikke rekker? Nei, det var kjedelig da! Prøver igjen på det på mandag da!

Syns flere lærere skal følge etter. Nok er nok! Hvis de ikke setter pris på oss, så setter vi tempoet og ambisjonene deretter.

Anonymkode: 6a16f...df2

Så lenge du jobber de 43,5 timene eller hva det er per uke, så er jo det helt kurant, og egentlig det du burde gjort hele tiden. Du må jo på et eller flere tidspunkt jobbe utenfor 8-16 man-fre for å jobbe mange nok timer, men du bestemmer selv når. 

Anonymkode: 7c78c...4f5

  • Liker 26
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, du driter deg bare ut. Du skal jobbe 43,5 timer/ uken, alt over det er din fritid og da er du med familien eller hvem enn du vil. 

Anonymkode: 43aaa...ed6

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo helt fair det. Når arbeidsgiver holder sitt bidrag på et minimum, bør arbeidstaker gjøre det samme.

Anonymkode: b9c3c...f40

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kjære vene. Jobb de 43,5 timene du skal og resten driter du i. Selvsagt. Feriene er avspasering og ikke jobb. Kos deg 👍

Anonymkode: 5ff7e...c00

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som takker deg for at du jobber mer enn din arbeidsavtale tilsier, og ingen som blir glade hvis du blir utbrent. Det er derimot viktig at du logger alt du skulle ha gjort for å gi elevene en optimal skoledag, for hvis alle lærere slutter å overprestere kanskje dere får flere kollegaer etterhvert. Akkurat nå trengs det jo ikke flere, for dere som er der får enten jobben gjort, eller dropper å fortelle om det som ikke er gjort.

Anonymkode: a68bf...10c

  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp dette som må gjøres for at arbeidsgiver skal se og forstå at det trengs mer ressurser. Har dere ikke forstått det før nå? Jobb dine 43,5 timer pr uke, ikke mer. Sånn er det. Sånn gjør vi andre i offentlig sektor også, det er eneste måten å vise at vi trenger flere folk på. Ikke at vi får det, men da er det mye som ikke blir gjort. Lederen min kaller det "streng prioritering". 

Anonymkode: e8af5...79f

  • Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å kutte ned på ting uten at det er katastrofalt.

Jeg har sluttet å sjekke jobbmail, svare på jobbrelaterte anrop og meldinger utenom arbeidstiden, og å vurdere på helg eller når vi har avspasering. Utviklingssamtaler legges også til min arbeidstid, ideellt sett også foreldremøter. Jeg er på arbeidsplassen i alle mine 44 timer, og det jeg ikke får gjort da må vente. Ungenes velferd går først sammen med planlegging av det pedagogiske, så får alt annet tas ved leilighet.

Leirskole bør også organiseres med foreldre på kveldene/natta da kompensasjonen for slike opphold er alt for dårlig. Evt. slutte med overnattinger med ungene, selv om det er læreplanfestet.

 

Anonymkode: 2e48a...ba3

  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er nettopp dette som må gjøres for at arbeidsgiver skal se og forstå at det trengs mer ressurser. Har dere ikke forstått det før nå? Jobb dine 43,5 timer pr uke, ikke mer. Sånn er det. Sånn gjør vi andre i offentlig sektor også, det er eneste måten å vise at vi trenger flere folk på. Ikke at vi får det, men da er det mye som ikke blir gjort. Lederen min kaller det "streng prioritering". 

Anonymkode: e8af5...79f

Jepp. Jeg jobber selv i en av de virkelige verstingsektorene når det gjelder ubetalt overtidsarbeid, nemlig akademia. Her snakker vi  langt utenom lærernes arbeidstid på 43,5 timer også (og våre arbeidsuker i akademia er på 37,5 timer, bare sånn at det er sagt). Jeg har kommet fram til at jeg bare ikke gjør det. Jeg jobber effektivt når jeg vel er på jobb, men jeg jobber ikke kvelder og helger, slik det egentlig er forventet at alle skal gjøre (og nei, ingen «tvungen avspasering»). Jeg har flere barn og en krevende hjemmesituasjon. Sånn kan jeg ikke holde på. Så da blir det 37,5 timer i uka, jeg rekker det jeg rekker, og så får det bare ta lengre tid å bli professor. Anbefales!

Anonymkode: 7c78c...4f5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Streiken førte som dere vet ikke frem. Og jeg har tenkt grundig nå. Jeg er lærer, jeg er utdannet lærer og jeg er derfor vanskelig å sparke. Jeg trengs. Min kompetanse trengs. Mn erfaring og kunnskap likeså.

Men.. Jeg begynner jo å bli eldre, og kanskje blitt voldsomt eldre disse ukene under streik. Men nå skal jeg ikke strekke meg lenger,, jeg skal ikke sitte sent oppe. Helgene skal brukes til familien.

Jeg er lærer og jeg vet at jeg trengs. Det skal jeg utnytte heretter. Når jeg ikke settes pris på av samfunnet, skal jeg nå kun gjøre det jeg må. Det jeg ikke rekker? Nei, det var kjedelig da! Prøver igjen på det på mandag da!

Syns flere lærere skal følge etter. Nok er nok! Hvis de ikke setter pris på oss, så setter vi tempoet og ambisjonene deretter.

Anonymkode: 6a16f...df2

Burde være en selvfølge uansett hva du jobber med. Kos deg :) 

Anonymkode: 5dc35...f17

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det går an å kutte ned på ting uten at det er katastrofalt.

Jeg har sluttet å sjekke jobbmail, svare på jobbrelaterte anrop og meldinger utenom arbeidstiden, og å vurdere på helg eller når vi har avspasering. Utviklingssamtaler legges også til min arbeidstid, ideellt sett også foreldremøter. Jeg er på arbeidsplassen i alle mine 44 timer, og det jeg ikke får gjort da må vente. Ungenes velferd går først sammen med planlegging av det pedagogiske, så får alt annet tas ved leilighet.

Leirskole bør også organiseres med foreldre på kveldene/natta da kompensasjonen for slike opphold er alt for dårlig. Evt. slutte med overnattinger med ungene, selv om det er læreplanfestet.

 

Anonymkode: 2e48a...ba3

Enig, mange lærere burde bli flinkere til å sette grenser for seg selv. Læreren til et av mine barn svarer på alle meldinger med en gang, samme når jeg sender dem. Kveld og helg. Jeg snakker da selvsagt ikke om meldinger på privattelefonen, men meldinger i skolens app. Jeg kan sende en beskjed om noe som overhode ikke haster på noe vis, jeg forventer jo ikke at hun skal se på den meldingen før neste (arbeids)dag,  og hun svarer med en gang. Hun tenker jeg burde sette grenser. Ikke koble jobbmail og apper til telefonen! Ha fri når du har fri. Av og til må man kontakte læreren på kveldstid fordi det er krise (jeg har selv vært der som forelder), men foreldre kan fint oppdras til å skjønne hva man sender på melding som læreren dealer med neste dag, og hva man må ringe læreren om på kvelden (for eksempel at Mathias har fått hjernehinnebetennelse, Elsa ble grovt trakassert på skolen og foreldrene vet ikke om hun er fysisk trygg hvis hun skal på skolen neste dag, mammaen til Henrik har vært i en bilulykke og er alvorlig skadet). 

Anonymkode: 7c78c...4f5

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du bør være i din fulle rett til å la jobben seile sin egen sjø og heller være med familien i helgene. Jobber virkelig mange av dere i helgene også? Hvorfor?? Hvis jeg var lærer hadde jeg glatt latt være å lese e-post og bare tatt telefonen når venner og familie ringte i helgene. Samme med kveldstid, tror jeg. Har dere ikke fast arbeidstid? 😲 På kveldstid, i helger og i ferier bør foreldrene klare å ta seg av ungene selv. De kan ta kontakt på dagtid hverdager hvis det er noe. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

youcancallmejune skrev (14 timer siden):

Jeg synes du bør være i din fulle rett til å la jobben seile sin egen sjø og heller være med familien i helgene. Jobber virkelig mange av dere i helgene også? Hvorfor?? Hvis jeg var lærer hadde jeg glatt latt være å lese e-post og bare tatt telefonen når venner og familie ringte i helgene. Samme med kveldstid, tror jeg. Har dere ikke fast arbeidstid? 😲 På kveldstid, i helger og i ferier bør foreldrene klare å ta seg av ungene selv. De kan ta kontakt på dagtid hverdager hvis det er noe. 

Nå blir det bare et kort eksempel fra meg, og jeg tar utgangspunkt i jobb på vgs.

Der har man ei arbeidstid på 43,5 timer i uka. Av disse timene er ca. 33 såkalt "planfestet" tid. Altså tid som går med til undervisning, møter ++ som foregår på skolen. De siste ca. 10 timene bruker man der/når det passer for en selv. I noen perioder med "lite trykk" er man kanskje på jobb 37,5 timer i uka, men dette vil fort tas igjen i perioder med mer trykk.

F.eks. vil jeg som er norsklærer fort ha perioder der jeg jobber 50+ timer for å ta unna f.eks. rettebunker etter heldagsprøver eller andre store skriftlige vurderinger. Med familie hjemme har jeg da ikke sjanse til å ta unna alt på dagtid, og det går da med tid på kveld og helg.

Er man i tillegg kontaktlærer vil man fort oppleve å bli kontaktet til alle døgnets tider. Ja, man burde kanskje klare å legge fra seg telefon og alt på ettermiddag når man er hjemme, men det vil likevel alltid dukke opp samtaler/beskjeder som må besvares der og da.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slår et slag for effektivitet! Vær på skolen til du er ferdig med det du skal gjøre, og ikke reis hjem i 14-tiden som mange lærere gjør. Da har du 1-2 timers effektiv jobbing på arbeidsstasjonen din per dag. 
Gi barna mindre lekser, innleveringer, presentasjoner, prosjekter. 

Anonymkode: 76fe5...3b8

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter dette 100%! Er ikke lærer selv, men sykepleier.

-Skaff deg en egen billig mobiltelefon til arbeid, og ha den for all del avskrudd på firitiden. 
 

-Sjekk og besvar mail kun i arbeidstiden

-Gjør ditt beste med arbeid, men ikke stress og la det gå utover helsa. Blir ikke prøvene rettet i tide, så må de ansette flere, eller vente den tiden det tar.

Anonymkode: 133d5...21a

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...