Gå til innhold

Streiken førte ikke frem. Det er greit, men da skal jeg som lærer kun gjøre det nødvendige heretter. Quiet quitting+?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Nei, det er ikke et valg. Når skal dere som ikke er lærere innse at dere ikke har peiling?

Anonymkode: fc022...236

Jeg ER lærer og jeg gjør kun det jeg får betalt for. Du kan fortsette å jobbe gratis. 

Anonymkode: fc3ce...ac5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er nettopp dette som må gjøres for at arbeidsgiver skal se og forstå at det trengs mer ressurser. Har dere ikke forstått det før nå? Jobb dine 43,5 timer pr uke, ikke mer. Sånn er det. Sånn gjør vi andre i offentlig sektor også, det er eneste måten å vise at vi trenger flere folk på. Ikke at vi får det, men da er det mye som ikke blir gjort. Lederen min kaller det "streng prioritering". 

Anonymkode: e8af5...79f

Jeg er lærer og har jo både visst og forstått dette lenge. Likevel er jeg en av dem som undergraver behovet ved å jobbe altfor mye. Det hjalp til en viss grad å få barn selv, fordi da måtte jeg jo slutte å jobbe på et tidspunkt.. Ellers er det en jobb "uten ende", og egentlig ikke noe for folk med samvittighet. Man blir så glad i elevene, mange elever trenger deg, foreldre krever deg, og kravene ovenfra tar mer og mer av planleggingstida. Sjelden fred og ro, uten avbrytelser, til å rette og å planlegge undervisning. Som jo var det jeg ville gjøre da jeg søkte lærerutdanning. Mange tenker nok at quiet quitting gjør at lærere kommer til å jobbe for lite til å fortjene all "frien". Jeg tenker at det burde  gjennomføres av alle lærere, slik at alt gratisarbeidet blir synlig! Ressursbehovet hadde også blitt MYE tydeligere! 

Anonymkode: ec9fb...5b7

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste ikke at dette hadde et «navn» men dette begynte jeg med for et par år siden da jeg ba om å få komme en time tidligere/ dra en time senere på jobb en gang i uka, når jeg ikke hadde verken møte eller undervisningstid pga henting og levering i barnehage… det fikk jeg ikke lov til, kun hvis jeg gikk ned i lønn. Da kjente jeg at hvis det skal være så A4 , så skal jeg også være det.

Jobber kun de timene som jeg er pålagt, ikke mer. Det er litt over 8 t per dag, jeg er på jobb fra 8-15 eller 16 hver dag, og så bruker jeg mellom 1-2 timer hjemme. Som oftest foretrekker jeg å jobbe alle timene på arbeidsplassen, sånn at jeg har tid til fritid og familie etter jobb. Sjekker ikke Mail osv, før 8 på morgen. 
 

Syns ikke jeg er kjip som «bare» er med på å jobbe 43,5 timer og ikke 50 (noe jeg gjorde de første årene da de 6-7 timene på arbeidsplassen gikk til undervisning og elever og nesten all planlegging hjemme , aldri mer!)

Dersom du hadde bedt en Narvesenansatt   om å bli igjen på jobb 1-2 timer uten lønn, hadde de gjort det? Hadde noen yrker gjort det? Hadde du bedt elektrikeren hjemme hos deg om å skrive av et par timer fra regningen? Så hvorfor skal vi jobbe gratis? 

 

Anonymkode: 15cb0...718

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Streiken førte som dere vet ikke frem. Og jeg har tenkt grundig nå. Jeg er lærer, jeg er utdannet lærer og jeg er derfor vanskelig å sparke. Jeg trengs. Min kompetanse trengs. Mn erfaring og kunnskap likeså.

Men.. Jeg begynner jo å bli eldre, og kanskje blitt voldsomt eldre disse ukene under streik. Men nå skal jeg ikke strekke meg lenger,, jeg skal ikke sitte sent oppe. Helgene skal brukes til familien.

Jeg er lærer og jeg vet at jeg trengs. Det skal jeg utnytte heretter. Når jeg ikke settes pris på av samfunnet, skal jeg nå kun gjøre det jeg må. Det jeg ikke rekker? Nei, det var kjedelig da! Prøver igjen på det på mandag da!

Syns flere lærere skal følge etter. Nok er nok! Hvis de ikke setter pris på oss, så setter vi tempoet og ambisjonene deretter.

Anonymkode: 6a16f...df2

Men siden du ikke skal jobbe utenom skoletid, så trenger du jo heller ikke å avspasere så mye heller da :) Avspaseringen om sommeren, vinterferien, høstferien osv er jo avspaseringen for den arbeidstiden dere jobber "langt på kveld" osv.?!?

Anonymkode: 5984b...9e6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

youcancallmejune skrev (15 timer siden):

Jeg synes du bør være i din fulle rett til å la jobben seile sin egen sjø og heller være med familien i helgene. Jobber virkelig mange av dere i helgene også? Hvorfor?? Hvis jeg var lærer hadde jeg glatt latt være å lese e-post og bare tatt telefonen når venner og familie ringte i helgene. Samme med kveldstid, tror jeg. Har dere ikke fast arbeidstid? 😲 På kveldstid, i helger og i ferier bør foreldrene klare å ta seg av ungene selv. De kan ta kontakt på dagtid hverdager hvis det er noe. 

De må jobbe i helgene, fordi de ikke er på jobben sin 08-1530, slik vi andre må. Mange går kl 1300 for å handle, klippe seg, trene osv, så legger de ut på face om kvelden om hvor fælt det er å være lærer og måtte jobb om kvelden.... - etter å ha gått fra jobb kl 1300 tidligere på dagen... Har jobbet på skole i mange år, så dette VET jeg. 

Kjære lærer: Jeg jobber 08-1600 hver dag, OG på kveldstid etter barna har lagt seg. Kommer ikke i nærheten av avspaseringen deres!

Anonymkode: 5984b...9e6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Visste ikke at dette hadde et «navn» men dette begynte jeg med for et par år siden da jeg ba om å få komme en time tidligere/ dra en time senere på jobb en gang i uka, når jeg ikke hadde verken møte eller undervisningstid pga henting og levering i barnehage… det fikk jeg ikke lov til, kun hvis jeg gikk ned i lønn. Da kjente jeg at hvis det skal være så A4 , så skal jeg også være det.

Jobber kun de timene som jeg er pålagt, ikke mer. Det er litt over 8 t per dag, jeg er på jobb fra 8-15 eller 16 hver dag, og så bruker jeg mellom 1-2 timer hjemme. Som oftest foretrekker jeg å jobbe alle timene på arbeidsplassen, sånn at jeg har tid til fritid og familie etter jobb. Sjekker ikke Mail osv, før 8 på morgen. 
 

Syns ikke jeg er kjip som «bare» er med på å jobbe 43,5 timer og ikke 50 (noe jeg gjorde de første årene da de 6-7 timene på arbeidsplassen gikk til undervisning og elever og nesten all planlegging hjemme , aldri mer!)

Dersom du hadde bedt en Narvesenansatt   om å bli igjen på jobb 1-2 timer uten lønn, hadde de gjort det? Hadde noen yrker gjort det? Hadde du bedt elektrikeren hjemme hos deg om å skrive av et par timer fra regningen? Så hvorfor skal vi jobbe gratis? 

 

Anonymkode: 15cb0...718

Dette ligger jo i lønn og avspaseringsordningen?!?

Anonymkode: 5984b...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvorfor er det så vanskelig å innrømme? De lærerne jeg kjenner går hjem 14, når skoledagen for elevene slutter. Helt iorden det, men da må dere ikke klage over å ta arbeidsmengden med dere hjem. 

Anonymkode: 76fe5...3b8

Men dette er enten barneskole eller den ene dagen på ungdomsskolen? 
Du vet uansett ikke om lærerne også drar hjem, bare noe du har «hørt» eller sett en lærer gjøre det uten å vite hvorfor og nå tror du der er likt for alle. Er det mulig 

Ene dagen i uken går elevene hjem kl 13, lærerne er på møte/samarbeid til kl 16! Tenk det.

Andre dagen er dem til 14, vi lærere er igjen til 15

Alle andre dager kjører jeg ikke hjem før 15/16-tiden pga enten møte eller planleggingstid 

 

Anonymkode: 15cb0...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De må jobbe i helgene, fordi de ikke er på jobben sin 08-1530, slik vi andre må. Mange går kl 1300 for å handle, klippe seg, trene osv, så legger de ut på face om kvelden om hvor fælt det er å være lærer og måtte jobb om kvelden.... - etter å ha gått fra jobb kl 1300 tidligere på dagen... Har jobbet på skole i mange år, så dette VET jeg. 

Kjære lærer: Jeg jobber 08-1600 hver dag, OG på kveldstid etter barna har lagt seg. Kommer ikke i nærheten av avspaseringen deres!

Anonymkode: 5984b...9e6

Og du får ikke overtidsbetalt ? Hva slags jobb er dette her 

Anonymkode: 15cb0...718

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydelig at lærere ikke klarer å bruke tiden til det den skal brukes til. De burde være på skolen fra 8-17 og gjøre arbeidet der i fast arbeidstid. Og ikke gjøre jobb hjemme. Jobben bør ha en prioriteringsliste og ikke være lagt opp til den enkeltes vurdering. Det læreren ikke rekker i arbeidstiden bør stå ugjort til det ansettes flere ressurser. Så får rektor få en liste over alt ugjort og be om en ressurs. Får han ikke en ressurs så tenker staten at de aktuelle oppgavene ikke er viktige og de ender som en konflikt på utdanningsministeren bord.  Å bli ringt kveld og helg er unødvendig. Ikke engang fastlegene har den løsningen. 

En løsning kan ikke være slik denne tråden viser: at noen elever ikke får hjelp, andre får sur og sint lærer, og viktige oppgaver forbigående i stillhet til noen omsider merker noe. Å la viktige ting forbigå I stillhet er så feigt og det tar evigheter før noen faktisk legger merke til det, og enda lenger tid før de forstår at årsaken er trass. Pyser. Quiet quitting er helt feil måte å gjøre ting på. Det er bare feigt og ingenting annet. Stå for det dere gjør, og det dere ikke gjør. 

Anonymkode: 969ef...d0a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men dette er enten barneskole eller den ene dagen på ungdomsskolen? 
Du vet uansett ikke om lærerne også drar hjem, bare noe du har «hørt» eller sett en lærer gjøre det uten å vite hvorfor og nå tror du der er likt for alle. Er det mulig 

Ene dagen i uken går elevene hjem kl 13, lærerne er på møte/samarbeid til kl 16! Tenk det.

Andre dagen er dem til 14, vi lærere er igjen til 15

Alle andre dager kjører jeg ikke hjem før 15/16-tiden pga enten møte eller planleggingstid 

 

Anonymkode: 15cb0...718

Du vet at det er helt normalt å være på jobb til 16, for en vanlig arbeidstaker? Hvorfor legger du det frem som at jobbing til kl 16 er langdag? Du har betalt for en arbeidsuke med 43.5 timer..Det er ca 9 timers arbeidsdag. Som dere får avspasering og godtgjørelse for. 

Anonymkode: 76fe5...3b8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Streiken førte som dere vet ikke frem. Og jeg har tenkt grundig nå. Jeg er lærer, jeg er utdannet lærer og jeg er derfor vanskelig å sparke. Jeg trengs. Min kompetanse trengs. Mn erfaring og kunnskap likeså.

Men.. Jeg begynner jo å bli eldre, og kanskje blitt voldsomt eldre disse ukene under streik. Men nå skal jeg ikke strekke meg lenger,, jeg skal ikke sitte sent oppe. Helgene skal brukes til familien.

Jeg er lærer og jeg vet at jeg trengs. Det skal jeg utnytte heretter. Når jeg ikke settes pris på av samfunnet, skal jeg nå kun gjøre det jeg må. Det jeg ikke rekker? Nei, det var kjedelig da! Prøver igjen på det på mandag da!

Syns flere lærere skal følge etter. Nok er nok! Hvis de ikke setter pris på oss, så setter vi tempoet og ambisjonene deretter.

Anonymkode: 6a16f...df2

Men åtte uker sommerferie skal du ha, uten å ha jobbet ekstra for det gjennom året? Hvor storforlangende er det mulig å bli? Jobbe 8-16 mandag til fredag og ha åtte uker sommerferie, en uke vinterferie, påskeferie og høstferie.... puh! Det var mye ferie! For en vanlig arbeidstaker? Hvor skal egentlig denne arbeidstakeren gi tilbake litt for all ferien? Kan du svare på det?

Anonymkode: 8cb5d...8a3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er tydelig at lærere ikke klarer å bruke tiden til det den skal brukes til. De burde være på skolen fra 8-17 og gjøre arbeidet der i fast arbeidstid. Og ikke gjøre jobb hjemme. Jobben bør ha en prioriteringsliste og ikke være lagt opp til den enkeltes vurdering. Det læreren ikke rekker i arbeidstiden bør stå ugjort til det ansettes flere ressurser. Så får rektor få en liste over alt ugjort og be om en ressurs. Får han ikke en ressurs så tenker staten at de aktuelle oppgavene ikke er viktige og de ender som en konflikt på utdanningsministeren bord.  Å bli ringt kveld og helg er unødvendig. Ikke engang fastlegene har den løsningen. 

En løsning kan ikke være slik denne tråden viser: at noen elever ikke får hjelp, andre får sur og sint lærer, og viktige oppgaver forbigående i stillhet til noen omsider merker noe. Å la viktige ting forbigå I stillhet er så feigt og det tar evigheter før noen faktisk legger merke til det, og enda lenger tid før de forstår at årsaken er trass. Pyser. Quiet quitting er helt feil måte å gjøre ting på. Det er bare feigt og ingenting annet. Stå for det dere gjør, og det dere ikke gjør. 

Anonymkode: 969ef...d0a

Hvorfor er quiet quitting feil måte? Hvem har sagt at man skal la viktige oppgaver forbigå i stillhet? Hvordan gjør man det, forresten? Hvis man har for lite tid til viktige oppgaver, så er det jo tvert imot svært viktig at behovet for mer ressurser synliggjøres?! Er det noe foreldre roper høyt om (og også bør si fra om!), så er det når barnet deres ikke får det det har krav på. Det blir helt feil når læreren, som allerede står i spagat og er på overtid med timer, skal bli syndebukken for det! Det er komplett umulig å tilfredsstille alle forventninger. Vi må heller bli mye flinkere til å sette grenser og å synliggjøre behov! Forslaget ditt om at lærere skal bindes til arbeidsplassen 8-17 regner jeg med er en spøk. Jeg kunne i teorien tenkt meg fast arbeidstid, men i praksis hadde det ikke fungert. 

Anonymkode: ec9fb...5b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal jobbe de 43,5 timene i uka ja. Jobber du bare 37,5 timer i uka så må stumpen din sitte pent hjemme og rette prøver de siste 6 timene den helgen.

Eller så må lærere si adjø til langfri på sommeren, fri på helligdager, vinter, høst, etc. Skriv timeliste, gjør det det du skal.

Anonymkode: 7ea1f...f85

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle ønske lærerne fikk bunden arbeidstid. Være på skolen fra 8-16 hver da. Dette ble foreslått for noen år tilbake og da ble det også streik. Kjenner mange lærere og alle vare klager, men å reise hjem tidlig gjør dem alle. Prøv å vør feks sykeleier et par år dere, man må faktisk være på jobben! Ja, til tvungen arbeidstid!! Jeg kommer gladelig på samtale på dagtid:):)

Anonymkode: 7d3ef...63a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Trodde dere hadde fri i skoleferier for å jobbe ekstra under skoleåret? Var det ikke sånn? 
 

hvis jeg jobber 3 uker offshore og har 3 uker fri så kan jeg jo ikke klage på at jeg må være på vakt 24-timer når jeg er offshore. 

Anonymkode: fdaa5...2b9

Er det ikke 12 timers shift da og så skal man av 12 timer?  Kan vel ikke helt sammenliknes?

Anonymkode: 56910...a2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og du får ikke overtidsbetalt ? Hva slags jobb er dette her 

Anonymkode: 15cb0...718

De aller fleste stillinger med flex i det offentlige i alle fall. 
 

Jeg jobber som rådgiver, overtid må avtales skriftlig på forhånd. Jeg har aldri fått overtid, må styre og prioritere egen tid og plusstimer strykes ved årsslutt. (Ikke alltid man har anledning til avspasering)

Anonymkode: b9c12...235

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 hours ago, AnonymBruker said:

Syns flere lærere skal følge etter. Nok er nok! Hvis de ikke setter pris på oss, så setter vi tempoet og ambisjonene deretter.

Anonymkode: 6a16f...df2

LOL. Dere som truer med gå sakte aksjon har vel aldri hatt arbeidsmoral og alltid gjort absolutt minimum. 

Anonymkode: f4b4d...2ee

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Streiken førte som dere vet ikke frem. Og jeg har tenkt grundig nå. Jeg er lærer, jeg er utdannet lærer og jeg er derfor vanskelig å sparke. Jeg trengs. Min kompetanse trengs. Mn erfaring og kunnskap likeså.

Men.. Jeg begynner jo å bli eldre, og kanskje blitt voldsomt eldre disse ukene under streik. Men nå skal jeg ikke strekke meg lenger,, jeg skal ikke sitte sent oppe. Helgene skal brukes til familien.

Jeg er lærer og jeg vet at jeg trengs. Det skal jeg utnytte heretter. Når jeg ikke settes pris på av samfunnet, skal jeg nå kun gjøre det jeg må. Det jeg ikke rekker? Nei, det var kjedelig da! Prøver igjen på det på mandag da!

Syns flere lærere skal følge etter. Nok er nok! Hvis de ikke setter pris på oss, så setter vi tempoet og ambisjonene deretter.

Anonymkode: 6a16f...df2

Helt greit. Men du skjønner vel at ved å yte minimum, så blir det ikke akkurat enklere å argumentere for at dere er så verdifulle at dere fortjener mer lønn til neste år når dere sikkert skal streike igjen. 

Anonymkode: bda25...7d2

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Visste ikke at dette hadde et «navn» men dette begynte jeg med for et par år siden da jeg ba om å få komme en time tidligere/ dra en time senere på jobb en gang i uka, når jeg ikke hadde verken møte eller undervisningstid pga henting og levering i barnehage… det fikk jeg ikke lov til, kun hvis jeg gikk ned i lønn. Da kjente jeg at hvis det skal være så A4 , så skal jeg også være det.

 

Anonymkode: 15cb0...718

Nok et eksempel på hvor kravstore lærerne er. Du fikk ikke komme og gå når du ville på jobb og nå er du bitter på arbeidsgiveren. Det er IKKE vanlig i arbeidslivet å kunne få gå en time tidligere for å hente barna i barnehagen. Du har det ikke verre enn andre. Du har bare alt for høye forventingert til hvordan arbeidsgiveren skal skreddersy arbeidstiden etter dine ønsker. 

Anonymkode: f4b4d...2ee

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er jo helt fair det. Når arbeidsgiver holder sitt bidrag på et minimum, bør arbeidstaker gjøre det samme.

Anonymkode: b9c3c...f40

Jepp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...