Gå til innhold

Er det sant at forbrenningen øker når man faster om morgen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 27.9.2022 den 22.17):

Det med å droppe frokost har blitt populært, og for B-mennesker som ikke er sultne på morgenen så funker det helt klart. Mannen min står opp rundt 8, han fungerer best uten mat på morgenen, og spiser ikke før utpå formiddagen. Jeg står opp 5.30 og må ha noe mat et par timer etterpå fordi jeg faktisk er sulten, og det er lenge til lunsj. Til gjengjeld spiser jeg ikke noe etter middag som hos oss er ca 18-19. Han spiser et kveldsmåltid. "Nattefasten" vår blir like lang, men vi tilpasser det etter våre individuelle døgnrytmer. 

Anonymkode: 01d08...f16

Jeg står opp mellom 5 og 6.30, og legger meg ca kl 22. Mitt spisevindu er ca 11-17. (Lunsj og middag) Meget sjelden spiser jeg før eller etter, men som en over her sa , jeg spiser når jeg er sulten. Og trening går fint før jobb. 

Her må man kjenne hva som fungerer for en selv  

Anonymkode: f91c3...9a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 27.9.2022 den 20.38):

Hva er det som ikke skjer? At kroppen tærer på fettet når du ikke spiser?

Anonymkode: f61c5...9df

Hvis du ikke spiser så tærer kroppen på både fett og muskler.

Det som ikke skjer er at faste og slikt helt magisk forbrenner fett noe bedre enn det en hvilken som helst form for kalorirestriksjon vil gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (42 minutter siden):

Hvis du ikke spiser så tærer kroppen på både fett og muskler.

Det som ikke skjer er at faste og slikt helt magisk forbrenner fett noe bedre enn det en hvilken som helst form for kalorirestriksjon vil gjøre.

det er det vel ingen som sier heller. Vi sier bare at fettforbrenningen fortsetter så lenge nattfasten varer. Du svarer på tusen andre ting, men ikke det tråden handler om.

Anonymkode: 328d6...ca8

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (På 27.9.2022 den 18.24):

Nei, ikke egentlig. Du glemmer at du fyller på reservene igjen når du begynner å spise.

Ja, hvis du hiver innpå en stor pose smågodt fyller du nok på. Spiser du det du forbrenner fram til neste måltid lagres ikke noe påfyll på fettlagret. Uansett så er ikke fettforbrenningen en har hatt på natten og morgnen/ formiddagen bortkastet.

Anonymkode: 1bd8b...297

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (På 27.9.2022 den 19.26):

Det har ingen hensikt å begrense seg til ett måltid om dagen. Den eneste grunnen til å begrense antall måltider er at du får færre måltider å innta kalorier ved. Ikke noe poeng å sulte seg. Spis heller to eller tre måltider med god størrelse enn et kjempemåltid som bare gir deg vondt i magen eller annet.

Hvorfor sulte seg? Vi som ikke spiser frokost sulter oss ikke. Kroppen går fint på ketoner fram til lunsj. Vil heller si jeg blir fortere sulten til lunsj de gangene jeg har spist frokost. Helse handler om mer enn kalorier. Skjønner ikke at folk orker og telle kalorier, tilbake i tid når jeg holdt på med det, det var og sulte seg. 

Anonymkode: 1bd8b...297

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/24/2022 at 10:13 AM, AnonymBruker said:

At kroppen forbrenner mer når det går mange timer uten mat?

Anonymkode: 25fb5...e6c

Nei.

Forbrenningen er enklere enn som så: Når du bruker kroppen mer, så forbrenner du mer.

Å være våken forbrenner mer enn å være i sovende tilstand.

Å være i fysisk krevende bevegelse forbrenner mer enn å sitte i ro

Osv.

Fasting handler kun om å ikke ta inn kalorier og energi, slik at kroppen må frigjøre energilagrene sine (fett) istedet.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jabx skrev (På 27.9.2022 den 20.20):

Ja, hvis man inntar flere kalorier enn man forbrenner. Men det er uavhengig av om man faster eller ikke. Hvis man inntar flere kalorier enn man forbrenner og samtidig faster, så legger man fortsatt på seg fett.

Hjelpes som du er opptatt av kalorier 😅 inntak av frokost medfører faktisk inntak av kalorier som du er så redd for. Det som er litt skumlere enn kalorier, er at kroppen ikke får tid til og heale/ reparere når den hele tiden må jobbe med kaloriene ( eller maten gjerne ) den stadig blir foret med. 

Anonymkode: 1bd8b...297

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

umAxa skrev (3 minutter siden):

Nei.

Forbrenningen er enklere enn som så: Når du bruker kroppen mer, så forbrenner du mer.

Å være våken forbrenner mer enn å være i sovende tilstand.

Å være i fysisk krevende bevegelse forbrenner mer enn å sitte i ro

Osv.

Fasting handler kun om å ikke ta inn kalorier og energi, slik at kroppen må frigjøre energilagrene sine (fett) istedet.

Kroppen jobber ganske mye når du sover, så det er feil. 
du forbrenner mer når du feks løper ja, men mindre når du sitter stille våken. 
nå var det vel snakk om hva en forbrenner, spiser du mat før du løper forbrenner du mat, løper du før første måltid løper du på ketoner ( fettlager). 
fasting handler i liten grad om kalorier. Det handler om og få kroppen til og jobbe med andre ting enn og forbrenne mat, slik den jobber når en sover. Bedre helse, bedre søvn, bedre humør, mer energi, bedre tarm , bedre hud osv. gir pokker i kalorier, tenker helse . 

Anonymkode: 1bd8b...297

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor sulte seg? Vi som ikke spiser frokost sulter oss ikke. Kroppen går fint på ketoner fram til lunsj. Vil heller si jeg blir fortere sulten til lunsj de gangene jeg har spist frokost. Helse handler om mer enn kalorier. Skjønner ikke at folk orker og telle kalorier, tilbake i tid når jeg holdt på med det, det var og sulte seg. 

Anonymkode: 1bd8b...297

Jeg er oppvokst med den greia om at frokost er «livsviktig og absolutt nødvendig» 

Har aldri likt å spise frokost, men det var en periode jeg tvang meg til å spise frokost hver dag siden jeg har fått høre hvor viktig det er hele livet. Den perioden var jeg forferdelig sulten til lunsj og middag og konstant fysen på noe å småspise på. 
Når jeg ikke spiser frokost så kjenner jeg ikke den hungeren etter mat til noen måltider eller iløpet av en dag

Anonymkode: d0b8a...faa

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Kroppen jobber ganske mye når du sover, så det er feil. 
du forbrenner mer når du feks løper ja, men mindre når du sitter stille våken. 
nå var det vel snakk om hva en forbrenner, spiser du mat før du løper forbrenner du mat, løper du før første måltid løper du på ketoner ( fettlager). 
fasting handler i liten grad om kalorier. Det handler om og få kroppen til og jobbe med andre ting enn og forbrenne mat, slik den jobber når en sover. Bedre helse, bedre søvn, bedre humør, mer energi, bedre tarm , bedre hud osv. gir pokker i kalorier, tenker helse . 

Anonymkode: 1bd8b...297

Min enkle påstand er at den brenner mer når den er våken. Er det feil?

Du drar videre inn løping før måltid som er uten for rammen av det jeg illustrerer. Selvsagt må kroppen ha noe å forbrenne og den vil alltid gå etter det du har i magen før den henter fra fettlagrene. Vi har ingen uenigheter der.

Fasting har absolutt sine fordeler hvis vi tar det videre som du nevner, men jeg valgte å ikke gå ut på den dypere enden av fasting, men svare enkelt og konsist på det som fremsto som enkelt spørsmål fra TS, som var det jeg siterte og svarte på.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umAxa skrev (1 time siden):

Nei.

Forbrenningen er enklere enn som så: Når du bruker kroppen mer, så forbrenner du mer.

Å være våken forbrenner mer enn å være i sovende tilstand.

Å være i fysisk krevende bevegelse forbrenner mer enn å sitte i ro

Osv.

Fasting handler kun om å ikke ta inn kalorier og energi, slik at kroppen må frigjøre energilagrene sine (fett) istedet.

dette stemmer ikke.

Anonymkode: 328d6...ca8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor sulte seg? Vi som ikke spiser frokost sulter oss ikke. Kroppen går fint på ketoner fram til lunsj. Vil heller si jeg blir fortere sulten til lunsj de gangene jeg har spist frokost. Helse handler om mer enn kalorier. Skjønner ikke at folk orker og telle kalorier, tilbake i tid når jeg holdt på med det, det var og sulte seg. 

Anonymkode: 1bd8b...297

Samme her, har aldri vært så sulten som da jeg telte kalorier og spise frokost og mellommåltider! Fungerer mye bedre uten frokost og to eller maks tre måltider pr dag🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,helt motsatt.

Hvis man starter dagen med frokost,så  får man igang forbrenningen.

Så enkelt er det.

Selv er jeg dårlig på å få i meg mat før etter 2-3 kopper kaffe,som da er mange timer etter jeg har stått opp.

Endret av flusa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

det er det vel ingen som sier heller. Vi sier bare at fettforbrenningen fortsetter så lenge nattfasten varer. Du svarer på tusen andre ting, men ikke det tråden handler om.

Anonymkode: 328d6...ca8

Men med en gang du avbryter fasten så legger du på deg fett igjen. Så det som betyr noe er det totale kaloriintaket. Ikke når du inntar dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja, hvis du hiver innpå en stor pose smågodt fyller du nok på. Spiser du det du forbrenner fram til neste måltid lagres ikke noe påfyll på fettlagret. Uansett så er ikke fettforbrenningen en har hatt på natten og morgnen/ formiddagen bortkastet.

Anonymkode: 1bd8b...297

Nei, når du spiser hva som helst av mat.

Fettforbrenningen du har hatt på natten/morgenen/formiddagen kan du like gjerne ha en annen tid på døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvorfor sulte seg? Vi som ikke spiser frokost sulter oss ikke. Kroppen går fint på ketoner fram til lunsj. Vil heller si jeg blir fortere sulten til lunsj de gangene jeg har spist frokost. Helse handler om mer enn kalorier. Skjønner ikke at folk orker og telle kalorier, tilbake i tid når jeg holdt på med det, det var og sulte seg. 

Anonymkode: 1bd8b...297

Overvekt handler om kalorier. Inntar du færre enn du forbrenner, så går du ned i vekt, og motsatt.

Og jeg snakket om ekstreme ting som å bare spise en gang om dagen. Hvis du ikke spiser frokost fordi du ikke er sulten så skal selvsagt ingen tvinge deg til å starte. Poenget er at det ikke er noe poeng i å sulte seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hjelpes som du er opptatt av kalorier 😅 inntak av frokost medfører faktisk inntak av kalorier som du er så redd for. Det som er litt skumlere enn kalorier, er at kroppen ikke får tid til og heale/ reparere når den hele tiden må jobbe med kaloriene ( eller maten gjerne ) den stadig blir foret med. 

Anonymkode: 1bd8b...297

Når har jeg sagt at frokost ikke innebærer inntak av kalorier?

Jo, kroppen får helt fint tid til å reparere seg selv om man spiser flere måltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

fasting handler i liten grad om kalorier. Det handler om og få kroppen til og jobbe med andre ting enn og forbrenne mat, slik den jobber når en sover. Bedre helse, bedre søvn, bedre humør, mer energi, bedre tarm , bedre hud osv. gir pokker i kalorier, tenker helse . 

Anonymkode: 1bd8b...297

Som sagt, dette er vås. Fasting handler om kalorier. Forskning viser klart og tydelig at faste ikke har noen positive effekter ut over en hvilken som helst annen måte å begrense kalorier på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flusa skrev (8 timer siden):

Nei,helt motsatt.

Hvis man starter dagen med frokost,så  får man igang forbrenningen.

Så enkelt er det.

Selv er jeg dårlig på å få i meg mat før etter 2-3 kopper kaffe,som da er mange timer etter jeg har stått opp.

Nei, forbrenningen går som den skal når den skal. Trenger ikke frokost for å få det i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flusa skrev (8 timer siden):

Nei,helt motsatt.

Hvis man starter dagen med frokost,så  får man igang forbrenningen.

Så enkelt er det.

Selv er jeg dårlig på å få i meg mat før etter 2-3 kopper kaffe,som da er mange timer etter jeg har stått opp.

det der er en misforståelse. Forbrenningen går hele tiden. Du trenger ikke å skru den på.

Men fordelen med å forlenge nattfasten er at kroppen forbrenner fett som natten, og det stopper den med når du spiser frokost. Da går den over til å forbrenne det du spiste til frokost.

Anonymkode: 328d6...ca8

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...