Gå til innhold

Er det sant at forbrenningen øker når man faster om morgen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 24.9.2022 den 12.01):

Du forbrenner ikke mer men du forbrenner fettreservene i stedet for på karbohydrater. 

Anonymkode: 32e0c...071

Nei, ikke egentlig. Du glemmer at du fyller på reservene igjen når du begynner å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 24.9.2022 den 22.46):

når du forlenger nattfasten, så fortsetter kroppen å forbrenne fett.

Det stemmer ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.9.2022 den 15.21):

Forbrenningen er i gang hele tiden, men når du bryter fasten med og spise starter jo kroppen og forbrenne mat istedenfor kroppsfett.

Anonymkode: 1bd8b...297

Kroppen forbrenner ikke bare kroppsfett, men også muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Men ett måltid om dagen? Da må jo det ene måltider inneholde typ 1500kcal. Dette er mengder mat jeg fordeler på 3-4måltider liksom. (At det metter godt forstår jeg😅, men hva er poenget med å proppe seg en gang i døgnet på denne måten? Min magesekk ville sprukket!)

Anonymkode: da1f3...d3f

Jeg fungerer absolutt mest optimalt når jeg spiser ett svært måltid pluss et lite mellommåltid kanskje en time eller to tidligere, eller senere. 

Etter at jeg begynte med dette, har min konsentrasjonsevne, hukommelse, fokus, motivasjon, energinivå og mentale helse økt BETRAKTELIG. Det har i tillegg gitt meg finere hud, hår og negler.

Anonymkode: e41a2...682

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte på en positiv der de snakket om 1 måltid om dagen. Hadde gått ned mye pga det. Men jeg må ha mat når jeg jobber. Og middag 

Anonymkode: 1e72d...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jabx skrev (18 minutter siden):

Nei, ikke egentlig. Du glemmer at du fyller på reservene igjen når du begynner å spise.

da forbrenner du den maten du har spist. Når du ikke spiser forbrenner du lagret fett.

Anonymkode: 328d6...ca8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hørte på en positiv der de snakket om 1 måltid om dagen. Hadde gått ned mye pga det. Men jeg må ha mat når jeg jobber. Og middag 

Anonymkode: 1e72d...0b9

Det har ingen hensikt å begrense seg til ett måltid om dagen. Den eneste grunnen til å begrense antall måltider er at du får færre måltider å innta kalorier ved. Ikke noe poeng å sulte seg. Spis heller to eller tre måltider med god størrelse enn et kjempemåltid som bare gir deg vondt i magen eller annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

da forbrenner du den maten du har spist. Når du ikke spiser forbrenner du lagret fett.

Anonymkode: 328d6...ca8

Og når du begynner å spise igjen, lagrer du mer fett igjen. Du går altså ikke ned i fettprosent totalt sett, med mindre du ligger i kaloriunderskudd. Og det trenger man ikke å faste for å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (15 minutter siden):

Nei, det er ikke så enkelt.

det er ikke feil heller

Anonymkode: 328d6...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (15 minutter siden):

Og når du begynner å spise igjen, lagrer du mer fett igjen. 

bare hvis du spiser for mye

Anonymkode: 328d6...ca8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg skjønner nesten ikke at det går an å bare spise to (eller ett!!) måltid om dagen. Da må man jo få i seg alle næringsstoffene på bare ett måltid. Krever vel mye planlegging for å sette dette sammen? Og hvordan klarer dere å spise nok kalorier?  Min magesekk er ikke skapt for så store måltider.

Anonymkode: da1f3...d3f

Er ikke noe problem. Krever ingen planlegging. Å få i seg de næringsstoffene man trenger i 1-2 måltider er jo det minste problemet. 
Er også null problem å få i seg mye kalorier i en relativ liten mengde. 
 

Hvis det ikke er noe for deg så anbefaler jeg deg heller å spise slik som føles best for din kropp. 
Jeg derimot klarer ikke frokoster, spiser 1-2 måltider hvor første måltidet ofte er ved 13-tiden og andre måltidet er alt mellom 18-21. For meg fungerer det optimalt da jeg føler meg bedre, mer våken, ikke så oppblåst osv

Anonymkode: d0b8a...faa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har drevet periodisk faste før, med gode resultater. Nå spiser jeg stort sett ketogent og bestemte meg for å bare spise når jeg er sulten, og det er faktisk som regel to ganger om dagen, av og til bare én. Jeg tror det handler både om vane, at man får i seg mye næring hver gang, og at kroppen blir god til å brenne sitt eget fett mellom måltidene.

Anonymkode: f61c5...9df

Det er altså ikke det som skjer. Til syvende og sist blir du sittende igjen med like mye kroppsfett som hvis du hadde spist tre normale måltider om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

bare hvis du spiser for mye

Anonymkode: 328d6...ca8

Ja, hvis man inntar flere kalorier enn man forbrenner. Men det er uavhengig av om man faster eller ikke. Hvis man inntar flere kalorier enn man forbrenner og samtidig faster, så legger man fortsatt på seg fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

det er ikke feil heller

Anonymkode: 328d6...ca8

Se over. Hvis du har et kalorioverskudd så legger du på deg fett, uavhengig av om du faster eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (2 minutter siden):

Se over. Hvis du har et kalorioverskudd så legger du på deg fett, uavhengig av om du faster eller ikke.

ja, men det var ikke det ts spurte om.

Anonymkode: 328d6...ca8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, jabx said:

Det er altså ikke det som skjer. Til syvende og sist blir du sittende igjen med like mye kroppsfett som hvis du hadde spist tre normale måltider om dagen.

Hva er det som ikke skjer? At kroppen tærer på fettet når du ikke spiser?

Anonymkode: f61c5...9df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å droppe frokost har blitt populært, og for B-mennesker som ikke er sultne på morgenen så funker det helt klart. Mannen min står opp rundt 8, han fungerer best uten mat på morgenen, og spiser ikke før utpå formiddagen. Jeg står opp 5.30 og må ha noe mat et par timer etterpå fordi jeg faktisk er sulten, og det er lenge til lunsj. Til gjengjeld spiser jeg ikke noe etter middag som hos oss er ca 18-19. Han spiser et kveldsmåltid. "Nattefasten" vår blir like lang, men vi tilpasser det etter våre individuelle døgnrytmer. 

Anonymkode: 01d08...f16

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...