Gå til innhold

Er det sant at forbrenningen øker når man faster om morgen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ikke lest hele tråden, men er sikker på at fler har nevnt at dette er individuelt. Noen har kropper og hoder som tåler faste svært dårlig. De må spise lite og ofte. Andre foretrekker mange timer mellom måltidene. De er da styrt slik at de heller ikke er spesielt sultne før det går litt tid. For deres kropper er det helt greit riktig å faste. Forbrenningen følger det kroppen trives best med.

Jeg er selv blant dem som alltid har foretrukket faste fra naturens side. Fra jeg var liten ble jeg aldri sulten før ved lunsjtider. Mamma tvang i meg frokost og det vokste i munnen. Heldigvis tvang hun meg ikke til å ta mer enn noen biter. Til lunsj og middag spiste jeg godt. Og slik har jeg vært hele livet.

Jeg er naturlig slank, så forbrenningen min er tydeligvis god. Jeg har likevel flere venner og familiemedlemmer som er motsatt når det kommer til spisemønster. Da kanskje slik vi tenker folk flest er og har da altså behov for å spise ofte og lite. De er likevel minst like slanke og noen slankere. Felles for meg og dem er at vi lytter til kroppen vår når det kommer til sult.

Så om du selv alltid har foretrukket å spise ofte (og lite) så tror jeg fort du heller vil begynne å klusse med forbrenningen din om du plutselig begynner med lange perioder faste nå.

Min konklusjon: forskning har alltid sagt hyppige måltider uten lange fasteperioder gir  økt forbrenning og motsatt. Hva som gir best forbrenning for deg er likevel individuelt. Ta dermed både gammel og ny forsking rundt dette tema med en klype salt. Kjenn etter hva som passer best for deg.

Anonymkode: d6e0a...04a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

28 minutter siden, jabx said:

Som sagt, dette er vås. Fasting handler om kalorier. Forskning viser klart og tydelig at faste ikke har noen positive effekter ut over en hvilken som helst annen måte å begrense kalorier på.

Tenkte jeg skulle dele en av de mange forskningsartiklene/oppsumeringene som finnes, men du har fått dem før, og det ser ut til at du rett og slett ikke gidder å kikke på dem. Men ja, det er fortsatt slik at fasting SELVFØLGELIG har effekter ut over kalorirestriksjon. Det har noe å si om blodsukker, insulin, ghrelin, leptin, melatonin og de andre hormonene (og andre fysiologiske systemene) som påvirkes i større eller mindre grad av matinntaket, påvirkes én eller seks ganger daglig.

Å påstå noe annet er som å si at den eneste effekten søvn har er å gjøre deg mindre trøtt, og derfor er det likegyldig om du sover om natta eller om dagen, eller om du sover i én eller tre omganger i løpet av døgnet.

Nå finnes det som nevnt et vell av forskning på de forskjellige effektene faste har. Men siden du er så overbevist om at ingenting av det stemmer, kan du kanskje vise til noen studier eller oppsumeringer som viser det?

Anonymkode: f61c5...9df

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (35 minutter siden):

Som sagt, dette er vås. Fasting handler om kalorier. Forskning viser klart og tydelig at faste ikke har noen positive effekter ut over en hvilken som helst annen måte å begrense kalorier på.

hvilken forskning er det som viser det?

Anonymkode: 328d6...ca8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker said:

det der er en misforståelse. Forbrenningen går hele tiden. Du trenger ikke å skru den på.

Men fordelen med å forlenge nattfasten er at kroppen forbrenner fett som natten, og det stopper den med når du spiser frokost. Da går den over til å forbrenne det du spiste til frokost.

Anonymkode: 328d6...ca8

Ja, så det å forlenge nattfasten er en enkel måte for mange å redusere både totalt energiinntak, øke insulinfølsomheten og (hvis du faster lenge nok og/eller spiser lite karbohydrater) produsere og bruke ketoner mer effektivt. Mange opplever å bli klarere i hodet når de er i ketose. Ketoner har også andre funksjoner i kroppen som ikke er fullstendig kartlagt, men som muligens spiller en rolle i aldringsprosesser: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24140022/

Anonymkode: f61c5...9df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.9.2022 den 10.13):

At kroppen forbrenner mer når det går mange timer uten mat?

Anonymkode: 25fb5...e6c

Nei, men hvis du forlenger nattfasten vil kroppen tære på egne lager. Jeg har gått ned 17 kg på ett år med pf 16:8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser "aldri" frokost. Er slank som bare det. Spiser som regel lunsj og middag og sannsynligvis ei lita skål med chips på kvelden (for da er jeg sulten igjen). Jeg har alltid gjort det sånn, bare at når jeg var barn så presset jeg i meg ei halv skive til frokost og så spiste jeg middag igjen klokka 15.00, ca. 

Anonymkode: 537fb...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

det der er en misforståelse. Forbrenningen går hele tiden. Du trenger ikke å skru den på.

Men fordelen med å forlenge nattfasten er at kroppen forbrenner fett som natten, og det stopper den med når du spiser frokost. Da går den over til å forbrenne det du spiste til frokost.

Anonymkode: 328d6...ca8

Det er ingen fordel å forlenge nattfasten. Hvis man er sulten på morgenen, så spiser man. Fettforbrenning skjer uansett hvis man er i kaloriunderskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er naturlig slank, så forbrenningen min er tydeligvis god.

Du er slank fordi du inntar færre kalorier enn du forbrenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tenkte jeg skulle dele en av de mange forskningsartiklene/oppsumeringene som finnes, men du har fått dem før, og det ser ut til at du rett og slett ikke gidder å kikke på dem. Men ja, det er fortsatt slik at fasting SELVFØLGELIG har effekter ut over kalorirestriksjon. Det har noe å si om blodsukker, insulin, ghrelin, leptin, melatonin og de andre hormonene (og andre fysiologiske systemene) som påvirkes i større eller mindre grad av matinntaket, påvirkes én eller seks ganger daglig.

Å påstå noe annet er som å si at den eneste effekten søvn har er å gjøre deg mindre trøtt, og derfor er det likegyldig om du sover om natta eller om dagen, eller om du sover i én eller tre omganger i løpet av døgnet.

Nå finnes det som nevnt et vell av forskning på de forskjellige effektene faste har. Men siden du er så overbevist om at ingenting av det stemmer, kan du kanskje vise til noen studier eller oppsumeringer som viser det?

Anonymkode: f61c5...9df

Jeg har flere ganger vist til blant annet forskeren Layne Norton, som har tatt for seg mange slike studier. Men du velger å ignorere det.

Alt du nevner påvirkes av alt mulig rart. Faste har ikke noe med saken å gjøre totalt sett. Faste gir en kortsiktig virkning, men dette er betydningsløst over tid. Hormonene er der uavhengig av om man faster eller ikke.

Nei, søvn har beviselig positive effekter ut over det å bli mindre trøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

hvilken forskning er det som viser det?

Anonymkode: 328d6...ca8

Jeg har linket til blant annet forskeren Layne Norton mange ganger nå. Følg linkene i stedet for å ignorere det jeg har skrevet alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja, så det å forlenge nattfasten er en enkel måte for mange å redusere både totalt energiinntak, øke insulinfølsomheten og (hvis du faster lenge nok og/eller spiser lite karbohydrater) produsere og bruke ketoner mer effektivt. Mange opplever å bli klarere i hodet når de er i ketose. Ketoner har også andre funksjoner i kroppen som ikke er fullstendig kartlagt, men som muligens spiller en rolle i aldringsprosesser: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24140022/

Anonymkode: f61c5...9df

Nei, faste og insulinfølsomhet er irrelevant totalt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luksusbia skrev (5 timer siden):

Nei, men hvis du forlenger nattfasten vil kroppen tære på egne lager. Jeg har gått ned 17 kg på ett år med pf 16:8

Du går ned fordi du inntar færre kalorier enn du forbrenner, ikke fordi du faster i seg selv. Enhver metode for å begrense kalorier vil fungere på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det best å faste om kvelden (altså ikke spise middag / kveldsmat). Til nøds et eple om jeg blir alt for sulten. Gjorde dette en periode 2 ganger i uken, og ja du går ned i vekt og føler deg bedre. Litt vanskelig i starten, men deilig når du kommer inn i det. Syns det er bedre å ha litt mat i magen når dagen starter, heller enn om kvelden når du er mindre avhengig av at hode og kropp skal fingere.

Anonymkode: 8d0cc...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jabx skrev (10 minutter siden):

Jeg har linket til blant annet forskeren Layne Norton mange ganger nå. Følg linkene i stedet for å ignorere det jeg har skrevet alt.

right back at you. Følg linkene som de andre brukerne i tråden har postet, istedet for å ignorere det vi sier. Jeg vet ikke hvem Layne Norton er og hvorfor akkurat denne personen er guruen din? 

Mitt inntrykk av din argumentasjon er at den ikke er oppdatert siden ca 2015.

Anonymkode: 328d6...ca8

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (1 time siden):

Nei, faste og insulinfølsomhet er irrelevant totalt sett.

Vet du hvordan insulin i det hele tatt fungerer og hva det påvirkes av? Det virker ikke som at du har satt deg inn i hvordan kroppen og de ulike hormonene fungerer.

Anonymkode: 4c8fc...327

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

right back at you. Følg linkene som de andre brukerne i tråden har postet, istedet for å ignorere det vi sier. Jeg vet ikke hvem Layne Norton er og hvorfor akkurat denne personen er guruen din? 

Mitt inntrykk av din argumentasjon er at den ikke er oppdatert siden ca 2015.

Anonymkode: 328d6...ca8

Ja det er en "guru" fra youtube som det er linket til. Nå bruker ikke jeg youtube til kilder så kommer ikke til å gå inn på den linken. 

Anonymkode: 90d6f...392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

23 hours ago, jabx said:

Jeg har flere ganger vist til blant annet forskeren Layne Norton, som har tatt for seg mange slike studier. Men du velger å ignorere det.

Alt du nevner påvirkes av alt mulig rart. Faste har ikke noe med saken å gjøre totalt sett. Faste gir en kortsiktig virkning, men dette er betydningsløst over tid. Hormonene er der uavhengig av om man faster eller ikke.

Nei, søvn har beviselig positive effekter ut over det å bli mindre trøtt.

Du drar konklusjonene til Norton lenger enn han selv gjør. Han snakker mye om fasting vs. vanlig kalorirestriksjon på vektnedgang, og når det gjelder akkurat det ser det ut til at effekten er omtrent den samme, så man kan velge hvilken metode man bruker, eller kombinere dem. Av flere grunner funker periodisk faste best for mange, sannsynligvis i stor grad fordi de kan spise seg mette når de først spiser.

Men du har påstått mange ganger at faste ikke har NOEN effekter ut over kalorirestriksjon. Hvis du snakker om kun vektnedgang, bør du presisere det, for det er jo åpenbart at fasting har effekter ut over det. Samme med å terpe på regla om at "en kalori er en kalori" - ja, selvsagt er en kalori en kalori. Men det er ikke det samme for tennene dine om du drikker en slurk cola hver halvtime gjennom dagen eller om du styrter hele flaska. Det er ikke det samme for kroppssammensetningen din om du spiser kjøtt eller melis selv om antallet kalorier er det samme.

Quote

Hormonene er der uavhengig av om man faster eller ikke.

Duh.

Selvsagt er de der. Men tror du nivåene av alle hormoner er like hos en som spiser sukker hele dagen som hos en som spiser to måltider ren mat?

Anonymkode: f61c5...9df

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

umAxa skrev (På 30.9.2022 den 11.08):

Min enkle påstand er at den brenner mer når den er våken. Er det feil?

Du drar videre inn løping før måltid som er uten for rammen av det jeg illustrerer. Selvsagt må kroppen ha noe å forbrenne og den vil alltid gå etter det du har i magen før den henter fra fettlagrene. Vi har ingen uenigheter der.

Fasting har absolutt sine fordeler hvis vi tar det videre som du nevner, men jeg valgte å ikke gå ut på den dypere enden av fasting, men svare enkelt og konsist på det som fremsto som enkelt spørsmål fra TS, som var det jeg siterte og svarte på.

 

 

 

 

Ja, det er feil. Når du sover jobber kroppen veldig. 
problemet er at du bruker våken kontra sover, uten og ta høyde for at våken innebærer ulike former for aktivitet. Det er forskjell på og løpe maraton og sitte stille på en kontorstol selv om du er våken i begge situasjoner. Derfor dro jeg inn løping. Et eksempel på en situasjon du vil forbrenne mer som våken. 

Anonymkode: 1bd8b...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/2/2022 at 12:46 PM, AnonymBruker said:

Ja, det er feil. Når du sover jobber kroppen veldig. 
problemet er at du bruker våken kontra sover, uten og ta høyde for at våken innebærer ulike former for aktivitet. Det er forskjell på og løpe maraton og sitte stille på en kontorstol selv om du er våken i begge situasjoner. Derfor dro jeg inn løping. Et eksempel på en situasjon du vil forbrenne mer som våken. 

Anonymkode: 1bd8b...297

Jeg er uenig, og er klar over at kroppen forbruker kalorier når du sover. Men å si "forbrenner veldig" fremstiller du det som at det ligger høyt på listen.

Selv i under den mest rettferdige sammenligningen å ligge i sengen våken vs liggen i seggen sovedene så ser man at man forbrenner fortsatt mindre i sovende tilstand. https://burned-calories.com/sport/sleeping 🤷‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.9.2022 den 20.24):

Jeg skjønner nesten ikke at det går an å bare spise to (eller ett!!) måltid om dagen. Da må man jo få i seg alle næringsstoffene på bare ett måltid. Krever vel mye planlegging for å sette dette sammen? Og hvordan klarer dere å spise nok kalorier?  Min magesekk er ikke skapt for så store måltider.

Anonymkode: da1f3...d3f

Når jeg dropper, eller spiser lite karbohydrater, svinger ikke blodsukkeret seg, slik at jeg kan gå og gå uten å føle sult. 

Anonymkode: ec2b4...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...