Gå til innhold

Er det sant at forbrenningen øker når man faster om morgen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei, pleier alltid å spise en skål sukkerfri yoghurt, og to striper bacon, før jeg stikker på trening. Det er lurt å spise litt forkost når dagen starter ellers blir du trett og sliten utover dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

At kroppen forbrenner mer når det går mange timer uten mat?

Anonymkode: 25fb5...e6c

Du forbrenner ikke mer men du forbrenner fettreservene i stedet for på karbohydrater. 

Anonymkode: 32e0c...071

  • Liker 16
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Men det stemmer at kroppen har godt av pauser fra mat. Ikke bare fra middag/kvelds til frokost, men også mellom måltider.

Denne trenden med små måltider og stadige snacks er nok mye av grunnen til all overvekt i dag. Kroppen blir vant til å stadig ha mat å jobbe med.  Så min mening er i alle fall at tre omtrent faste måltider om dagen er det beste. 

Men over til tidspunkt for mat... Dette tror jeg er høyst individuelt. Personlig er jeg lite sulten på morgen, men har hatt problemer med cravings og sult på kvelden. Derfor dropper jeg frokost, og spiser heller middag sent. Fordi det passer min kropp. Andre igjen kan fint spise middag rett etter jobb, og så faste til neste morgen. 

Anonymkode: c63f6...4b9

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anciol skrev (1 time siden):

Nei, pleier alltid å spise en skål sukkerfri yoghurt, og to striper bacon, før jeg stikker på trening. Det er lurt å spise litt forkost når dagen starter ellers blir du trett og sliten utover dagen!

Ikke nødvendigvis. Jeg har både gjennomført mastergrad, eksamener og alt, på tom mage. Og har en ganske krevende jobb. Trener også ofte før jobb, på tom mage. 

Så dette er helt individuelt. 

Anonymkode: c63f6...4b9

  • Liker 21
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ikke nødvendigvis. Jeg har både gjennomført mastergrad, eksamener og alt, på tom mage. Og har en ganske krevende jobb. Trener også ofte før jobb, på tom mage. 

Så dette er helt individuelt. 

Anonymkode: c63f6...4b9

Riktig. Faste kan faktisk gjøre deg mer skjerpet og prestere bedre. Men det har nok noe med hva kroppen er vant med. Kropp som ikke er vant til ketose vil kanskje protestere og bli slapp.

Anonymkode: 32e0c...071

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

At kroppen forbrenner mer når det går mange timer uten mat?

Anonymkode: 25fb5...e6c

når du forlenger nattfasten, så fortsetter kroppen å forbrenne fett. Den prosessen stopper når du spiser noe.

Anonymkode: 328d6...ca8

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anciol skrev (12 timer siden):

Nei, pleier alltid å spise en skål sukkerfri yoghurt, og to striper bacon, før jeg stikker på trening. Det er lurt å spise litt forkost når dagen starter ellers blir du trett og sliten utover dagen!

det er høyst individuelt.

Anonymkode: 328d6...ca8

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrenningen er i gang hele tiden, men når du bryter fasten med og spise starter jo kroppen og forbrenne mat istedenfor kroppsfett.

Anonymkode: 1bd8b...297

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anciol skrev (På 24.9.2022 den 10.18):

Nei, pleier alltid å spise en skål sukkerfri yoghurt, og to striper bacon, før jeg stikker på trening. Det er lurt å spise litt forkost når dagen starter ellers blir du trett og sliten utover dagen!

Jeg kan gå 3-4 timer på jakt på tom mage fra morgenen, i et terreng som er bratt og krevende. Og har like mye energi som etter frokost. Eneste er at om jeg spiser frokost, så må jeg fylle på hver halvtime. Det trenger jeg ikke når jeg forlenger nattfasten.

Anonymkode: cdcd4...8c6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker at om jeg dropper frokost er jeg mer fysen på ettermiddag/kveld. Og det er tidspunkter jeg har svakere viljestyrke når det gjelder HVA jeg spiser. Frokosten er alltid kjernesunn, samme med lunsj og som regel middag. Men dropper jeg frokost er jeg mer sulten på kvelden og da har jeg mye lettere for å ta dårlige valg… Så alt i alt bør jeg nok spise frokost.

Anonymkode: da1f3...d3f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 9/24/2022 at 10:18 AM, Anciol said:

Nei, pleier alltid å spise en skål sukkerfri yoghurt, og to striper bacon, før jeg stikker på trening. Det er lurt å spise litt forkost når dagen starter ellers blir du trett og sliten utover dagen!

Sånn er ikke min kropp. Jeg har aldri klart å spise frokost, blir bare sur og grinete av å stresse om det, spiser om jeg er sulten, lar vær om ikke. Det er ikke en fasit som funker for alle :) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner nesten ikke at det går an å bare spise to (eller ett!!) måltid om dagen. Da må man jo få i seg alle næringsstoffene på bare ett måltid. Krever vel mye planlegging for å sette dette sammen? Og hvordan klarer dere å spise nok kalorier?  Min magesekk er ikke skapt for så store måltider.

Anonymkode: da1f3...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anon01 skrev (1 time siden):

Sånn er ikke min kropp. Jeg har aldri klart å spise frokost, blir bare sur og grinete av å stresse om det, spiser om jeg er sulten, lar vær om ikke. Det er ikke en fasit som funker for alle :) 

Det er vel gjerne dersom man skal på jobb og ikke har mulighet til å spise før i lunsjpausen. Og hvis man blir sulten/svimmel før det, så trykker man heller i seg en liten frokost for å unngå det problemet. Jeg blir lett veldig svimmel uten mat på jobb. I helgene venter jeg til jeg er sulten.

Anonymkode: da1f3...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 24.9.2022 den 10.13):

At kroppen forbrenner mer når det går mange timer uten mat?

Anonymkode: 25fb5...e6c

Dette er jo en myte, men det beste er at man spiser seg mett om kvelden - og neste måltid helst 12 timer senere. Forbrenningen blir ikke kjappere av den grunn, men kroppen får god tid på seg til å reparere seg selv. Spiser man mye på natten f.eks så forstyrrer man mange celleprosesser og kroppen kan komme i dyp ubalanse. 

Anonymkode: d1ccb...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skjønner nesten ikke at det går an å bare spise to (eller ett!!) måltid om dagen. Da må man jo få i seg alle næringsstoffene på bare ett måltid. Krever vel mye planlegging for å sette dette sammen? Og hvordan klarer dere å spise nok kalorier?  Min magesekk er ikke skapt for så store måltider.

Anonymkode: da1f3...d3f

Jeg synes ikke det er så vanskelig når jeg dropper karbohydrater. Kjøtt og fisk metter godt og gir komplett næring (mager fisk bør suppleres med ekstra fett, f.eks ved steking og gjerne litt rømme attåt).

Anonymkode: f61c5...9df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg synes ikke det er så vanskelig når jeg dropper karbohydrater. Kjøtt og fisk metter godt og gir komplett næring (mager fisk bør suppleres med ekstra fett, f.eks ved steking og gjerne litt rømme attåt).

Anonymkode: f61c5...9df

Men ett måltid om dagen? Da må jo det ene måltider inneholde typ 1500kcal. Dette er mengder mat jeg fordeler på 3-4måltider liksom. (At det metter godt forstår jeg😅, men hva er poenget med å proppe seg en gang i døgnet på denne måten? Min magesekk ville sprukket!)

Anonymkode: da1f3...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Men ett måltid om dagen? Da må jo det ene måltider inneholde typ 1500kcal. Dette er mengder mat jeg fordeler på 3-4måltider liksom. (At det metter godt forstår jeg😅, men hva er poenget med å proppe seg en gang i døgnet på denne måten? Min magesekk ville sprukket!)

Anonymkode: da1f3...d3f

Jeg har drevet periodisk faste før, med gode resultater. Nå spiser jeg stort sett ketogent og bestemte meg for å bare spise når jeg er sulten, og det er faktisk som regel to ganger om dagen, av og til bare én. Jeg tror det handler både om vane, at man får i seg mye næring hver gang, og at kroppen blir god til å brenne sitt eget fett mellom måltidene.

Anonymkode: f61c5...9df

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...