Gå til innhold

14000 kr for en kattunge - uten stamtavle


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tripptrapp1 skrev (25 minutter siden):

I all verden. Er en er en kattunge som selges for 14K mer plaget enn en gratiskatt fra Dyrebeskyttelsen? Er moren til denne kattungen mer plaget fordi ungen hennes blir solgt for 14K?

Om ikke annet så blir gjerne en katt man har betalt mye penger for bedre tatt vare på enn en man får fått gratis eller billig. Nettopp fordi kan har gjort et mer vel overveid valg om å bruke mye penger den.

Hvis man tenker så snevret som du så er det ikke et problem nei. Men det som skjer når man får solgt «helt vanlige»  kattunger til den prisen er jo at det kan bli enda mer avl for man ser at man kan tjene penger på det, det er heller ikke bra for helsen til kattemor å være fødemaskin av flere grunner. 
 

Jeg er enig i at katter burde koste penger med tanke på økt status, men vi har så stor hjemløsproblematikk at jeg tror å ta så mye penger for katter at enkelte tror de kan tjene på det, gjør mye mer skade enn det gjør godt, dessverre. 
 

En annen ting er jo at folk blir lurt. Idag så jeg en annonse om kattunger som var rase sibir, maine coon og skogskatt, mor var sibir, far var maine coon/ skogskatt. Disse kostet 8000 og ble reklamert som allergivennlige (pga sibir) men hun skriver ingenting om at sibir ikke er allergivennlig for alle, heller ikke at man har absolutt null garanti for at de kattene er allergivennlige. Ikke har man noe måte å sjekke opp i om far eller mor faktisk er rasene hun skriver, synes begge så ut som helt vanlige huskatter. Tenk den familien som kjøper allergivennlig katt til 8k, kommer hjem og oppdager at de reagerer på katten, så må den omplasseres igjen. Jada familien burde visst bedre, men det er kattungene som lider in the end. 

Anonymkode: a699b...5a4

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er vel åpenbart katter ment for snobbefolk og ikke den vanlige mann i gata vel?

Mye mere stas å kjøpe en katt fra dyrebeskyttelsen. Det er så mye mere givende og det gjør så godt i hjertet å vite at man gir en stakkars pus et godt hjem. :)

Anonymkode: c8741...f5a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis man tenker så snevret som du så er det ikke et problem nei. Men det som skjer når man får solgt «helt vanlige»  kattunger til den prisen er jo at det kan bli enda mer avl for man ser at man kan tjene penger på det, det er heller ikke bra for helsen til kattemor å være fødemaskin av flere grunner. 
 

Jeg er enig i at katter burde koste penger med tanke på økt status, men vi har så stor hjemløsproblematikk at jeg tror å ta så mye penger for katter at enkelte tror de kan tjene på det, gjør mye mer skade enn det gjør godt, dessverre. 
 

En annen ting er jo at folk blir lurt. Idag så jeg en annonse om kattunger som var rase sibir, maine coon og skogskatt, mor var sibir, far var maine coon/ skogskatt. Disse kostet 8000 og ble reklamert som allergivennlige (pga sibir) men hun skriver ingenting om at sibir ikke er allergivennlig for alle, heller ikke at man har absolutt null garanti for at de kattene er allergivennlige. Ikke har man noe måte å sjekke opp i om far eller mor faktisk er rasene hun skriver, synes begge så ut som helt vanlige huskatter. Tenk den familien som kjøper allergivennlig katt til 8k, kommer hjem og oppdager at de reagerer på katten, så må den omplasseres igjen. Jada familien burde visst bedre, men det er kattungene som lider in the end. 

Anonymkode: a699b...5a4

Jeg tenker snevert? Du har strengt tatt ikke noe belegg for å si noe som helst om hvordan jeg tenker. Det eneste du har vist deg istand til er å skrive en voldsom tirade om katteavl, pris, dyreplageri, feilinformasjon i annonser og jeg vet ikke hva, etter at jeg simpelthen påpekte markedsmekanismene. Det er helt legitimt å påpeke at dersom noen er villige til å betale 14K for en kattunge, så finnes det tydeligvis et marked for det. Jeg responderte til trådstarters påstand om at det er galskap å betale så mye for en katt, og har ikke tatt stilling til alle faktorene du ranter om. 
 

Du må gjerne uttrykke deg om helt andre ting enn det ts og dermed mitt innlegg handler om, men da kan du faktisk gjøre det uten å quote meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er vel åpenbart katter ment for snobbefolk og ikke den vanlige mann i gata vel?

Nei, ment for hjernedøde mennesker laget av hjernedøde mennesker. Like barn osv. 

Umoralsk!!!

Anonymkode: 5852c...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

hvordan kan noen egentlig vite om det faktisk er snakk om rasekatt, hvis katten ikke har noen stamtavle eller noe?   

Anonymkode: 1193b...bae

Det er jo ikke rasekatt om de er blandet. Og folk påberoper seg blandinger som ikke er der eller som synes. Svindel!

Anonymkode: 5852c...cf4

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om ikke annet så blir gjerne en katt man har betalt mye penger for bedre tatt vare på enn en man får fått gratis eller billig. Nettopp fordi kan har gjort et mer vel overveid valg om å bruke mye penger den.

Tull. De brukes som fødemaskiner og mor bærer flere kull enn hun tåler, så dumpes de etterpå! 

Anonymkode: 5852c...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når ørene ikke har den folden, så har de heller ikke genfeilen som gir plater andre steder i kroppen. Sånn sett er jo disse kattene mindre problematiske enn en Scottish fold. 

Anonymkode: b085f...5bd

Dette stemmer ikke. Kattene kan ha det selv om ørene har brusk.

Anonymkode: a20de...253

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tull. De brukes som fødemaskiner og mor bærer flere kull enn hun tåler, så dumpes de etterpå! 

Anonymkode: 5852c...cf4

Det er helt logisk at hvis man velger å bruker mye penger på noe, så har mer sannsynlig tenkt grundigere gjennom avgjørelsen enn hvis man fikk den gratis eller kjøpte den billig. 14.000 kroner for en katt tenker jeg at er en betydelig sum, og ikke noe man bare «klikker hjem» eller plukker opp på impuls mellom jobben og rema 1000, slik som enkelte gratisdyr blir. Når noe er grundigere vurdert på forhånd, så er også sjansen større for at den følges opp bedre.

Anonymkode: a23a8...183

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

hvordan kan noen egentlig vite om det faktisk er snakk om rasekatt, hvis katten ikke har noen stamtavle eller noe?   

Anonymkode: 1193b...bae

Fordi de kan leveres med stamtavle om man ønsker det. Eller man kan få kjøpe dem til en rimeligere pris uten stamtavle.

Hva er så rart med det? Kjøper man de uten tavle, kan de heller ikke brukes til avl. Vinn-vinn.

Anonymkode: 47c97...001

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er ikke da ikke det som står i annonse,. Det er kr 14.000 med stamtavle, men prisen kan diskuteres og da får en ikke med stamtavle. Så du får lese om og lese rett.

Anonymkode: 5ae85...69e

"Kjempe fine Scottish Straight kattunger som er født 01.07.22 som er leveringsklare 23.09.22. De selges uten stamtavle."

Så nei, de selges uten stamtavle

Anonymkode: a8e9a...9a9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er helt logisk at hvis man velger å bruker mye penger på noe, så har mer sannsynlig tenkt grundigere gjennom avgjørelsen enn hvis man fikk den gratis eller kjøpte den billig. 14.000 kroner for en katt tenker jeg at er en betydelig sum, og ikke noe man bare «klikker hjem» eller plukker opp på impuls mellom jobben og rema 1000, slik som enkelte gratisdyr blir. Når noe er grundigere vurdert på forhånd, så er også sjansen større for at den følges opp bedre.

Anonymkode: a23a8...183

Slutt bare med å unnskylde denne businessen som er! 14k er nada for de som bruker det med interesse i mange kattungekull og cash i kassa! 

Anonymkode: 5852c...cf4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fordi de kan leveres med stamtavle om man ønsker det. Eller man kan få kjøpe dem til en rimeligere pris uten stamtavle.

Hva er så rart med det? Kjøper man de uten tavle, kan de heller ikke brukes til avl. Vinn-vinn.

Anonymkode: 47c97...001

Det er faktisk ikke lov å velge å selge kattunger uten stamtavle, om man er registrert oppdretter.  Noe jeg tviler på denne personen er uansett , siden annonsen ble endret på i ettertid 😑 

Om en selger sier at foreldrene har stamtavle,men ikke registrerer kullet... er det en GRUNN til det... rovdrift (NRR har faktisk regler for hvor mange kull /intervaller etc),ikke legit stamtavle, eller velger å avle på katter som har avlsforbud osv. 

 

Hilsen katteoppdretter (som faktisk betaler skatt og moms )

Anonymkode: abe52...a14

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser bare at stamtavle kan sees om noen ønsker det. Jeg tror ikke dette er en registrert oppdretter.

Anonymkode: edd12...3f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Slutt bare med å unnskylde denne businessen som er! 14k er nada for de som bruker det med interesse i mange kattungekull og cash i kassa! 

Anonymkode: 5852c...cf4

Herregud. 14.000 kroner er mye Å BETALE for en katt for normale mennesker. Jeg har ikke sagt noe om avl eller «businessen» eller selgers side av saken som er det du gnåler om. Har du tungt for det?  

Anonymkode: a23a8...183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skal ikke kattunger være minst 12 uker gamle før de gis bort?

Født 1 juli og gis bort 23 september (i dag)

Anonymkode: 1cad5...b49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, fy søren. Mine rasekatter med stamtavle og alt sammen var 11k hver... hva i all verden.

Anonymkode: 214f4...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er faktisk ikke lov å velge å selge kattunger uten stamtavle, om man er registrert oppdretter.  Noe jeg tviler på denne personen er uansett , siden annonsen ble endret på i ettertid 😑 

Om en selger sier at foreldrene har stamtavle,men ikke registrerer kullet... er det en GRUNN til det... rovdrift (NRR har faktisk regler for hvor mange kull /intervaller etc),ikke legit stamtavle, eller velger å avle på katter som har avlsforbud osv. 

 

Hilsen katteoppdretter (som faktisk betaler skatt og moms )

Anonymkode: abe52...a14

men folk flest som kjøper kattunger gir vel blanke pokker i stamtavle, eller om det er snakk om en registrert oppdretter - eller ikke.                   

folk rett og slett DRITER i noe av dette, så lenge dem får seg en søt, liten kattepus.     

Anonymkode: 1193b...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil stamtavle si egentlig? Kan ikke uttale meg før jeg vet det.

Anonymkode: bf71e...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...