Gå til innhold

14000 kr for en kattunge - uten stamtavle


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

men folk flest som kjøper kattunger gir vel blanke pokker i stamtavle, eller om det er snakk om en registrert oppdretter - eller ikke.                   

folk rett og slett DRITER i noe av dette, så lenge dem får seg en søt, liten kattepus.     

Anonymkode: 1193b...bae

Det er sant ,derfor syns jeg ikke synd på dem når de etterhvert klager på det ene eller andre... pga atferdsproblemer, etterlyser stamtavler  eller oppdager sykdommer som ikke foreldredyrene har blitt testet for før avl. 

 

Anonymkode: abe52...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ufyselig kynisk å avle og kjøpe rasekatter når dyrebeskyttelsen flommer over av katter og kattunger hver sommer :( :( :(

Anonymkode: 013c0...8be

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min katt fikk jeg i 2010, hun er født ute av en tamkatt, og fanget inn og gitt til dyrebeskyttelsen og så kom hun til meg. Hun er fortsatt frisk og rask og har aldri vært til dyrlege for noen som helst form for sykdom. Hun kostet 200 kroner:  50428451_2105855346159345_8361996258079932416_n.jpg.132761a0f2d015bb4e37865194d948a0.jpg

Anonymkode: 013c0...8be

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.9.2022 den 16.36):

Ufyselig kynisk å avle og kjøpe rasekatter når dyrebeskyttelsen flommer over av katter og kattunger hver sommer :( :( :(

Anonymkode: 013c0...8be

Merkerlig hvor uetisk det er å kunne velge selv hvilken rase man ønsker når det gjelder katt. Ingen som reagerer når det gjelder hund 🥴

Anonymkode: 47c97...001

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Merkerlig hvor uetisk det er å kunne velge selv hvilken rase man ønsker når det gjelder katt. Ingen som reagerer når det gjelder hund 🥴

Anonymkode: 47c97...001

Det er estimert at det kan være ca 100.000 hjemløse katter i Norge. Nå vet jeg ikke akkurat hva tallet for hunder er men tipper det er nærmere 0, selvfølgelig en del omplasseringer og lignende men fortsatt ikke i nærheten av katter. Hvordan i all verden er det sammenlignbart? Hadde vi hatt 100.000 hjemløse hunder i Norge hadde det selvfølgelig blitt reaksjoner på planlagt avl der også.

Anonymkode: a699b...5a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Merkerlig hvor uetisk det er å kunne velge selv hvilken rase man ønsker når det gjelder katt. Ingen som reagerer når det gjelder hund 🥴

Anonymkode: 47c97...001

Ja, om alle hadde kjøpt rasekatter med stamtavle hadde man jo løst hele problemet med hjemløse katter til slutt. 

Anonymkode: e955a...d1b

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, om alle hadde kjøpt rasekatter med stamtavle hadde man jo løst hele problemet med hjemløse katter til slutt. 

Anonymkode: e955a...d1b

Det er så morsomt når oppdrettere trøster seg selv med slikt for å bedre samvittigheten. 
 

For det første, nei, hvis alle hadde kjøpt rasekatter med stamtavle så hadde ikke det løst problemet, det hadde bare blitt mange som droppet å forholde seg til kontrakten om å kastrere for de ville avle på rasekatten sin. Så hadde vi hatt en haug med rasekatter som gikk ute og parret seg = blandinger = huskatt = ops der hadde vi hjemløse igjen. 
 

Men du mente sikkert at hvis alle hadde kjøpt rasekatter og faktisk kastrert de og hatt god dyrevelferd.. og joda det hadde løst problemet, men hvordan tenker du å få i mål det? Et annet argument jeg ser er at de som kjøper rasekatter tar bedre vare på kattene sine, og joda det tror jeg faktisk stemmer generelt sett, men de menneskene hadde eksistert uansett og hadde mest sannsynlig adoptert istedenfor hvis de ikke hadde mulighet for å skaffe seg rasekatt.
 

Det er mye som kunne løst hjemløs problematikken, men det hadde innebært at vi enten hadde en streng lov som ble fulgt opp, eller at alle menneskene med katt i Norge plutselig ble enig om å kastrere kattene sine. 
 

Det at alle i Norge med ønske om katt skulle fått seg rasekatt som enten var kastrert fra før av eller de måtte kastrere og vi derfor ikke hadde hatt hjemløse katter er jo en fantasi, det kommer aldri til å skje, så hvorfor bruke det som et argument? 
 

Andre argumenter man hører fra oppdrettere:

Det er viktig å ta vare på rasene så de ikke forsvinner.

- At vi i Norge alene slutter med avl ender ikke rasene, det vil alltid være noen som avler uansett så det er ikke et scenario som kommer til å skje. 
 

Oppdrettere bidrar til økt dyrevelferd gjennom opplysning, prosseser, kontrakter, priser osv. 

- Ja, der er vi enig, men det finnes andre måter man kan få det i havn på også. 
 

Rasekatter blir testet for sykdommer og blir ikke avlet frem med kjente sykdommer så rasekatter er viktig.

- Ja og det er kjempe fint. Men vi må ikke glømme at huskatter har mye større genpool og derfor gjerne generelt er friskere og at å avle på for like gener gjerne resulterer i sykdommer, slik man kan se at enkelte raser er mer og mer disponert for enkelte sykdommer. Men ja, slik burde det vært med vanlige huskatter også, men der er vi ikke idag, dessverre. 
 

Men alle kommer ikke til å slutte med raseoppdrett i Norge uansett så jeg kan ikke gjøre en forskjell.

- Jo, hvis du selger 20 kattunger så er det 20 katter som har opptatt et hjem, uten de 20 kattene hadde hjemmene gått til andre katter.
 

Alle kan vell være enige om at det beste hadde vært om all avl var gjort litt mer som oppdrettere gjør det, det er flott med tester av sykdommer, god oppfølging, hensyn til kattemors helse, reglement osv. Det er mye positivt med raser og opprettere. I en perfekt verden hadde all avl blitt gjort så riktig som mulig og akkurat nok til at det ikke ble hjemløse katter, men slik er det ikke. 
 

Kjøper du er rasekatt istedenfor en hjemløs katt så er du faktisk med på å gjøre at en hjemløs katt ikke får et hjem, og at en hjemløs katt ikke blir tatt inn fra gaten. Nytter ikke å si at «jo men kattungene er allerede født» fordi alle vet at hvis det ikke finnes kjøpere så slutter man å tilby produktet. Er du oppdretter så er det samme mynt, bare verre. 
 

Det finnes mange for og mot argumenter og mange grunner til at man ønsker å drive med avl eller kjøpe rasekatt, men man kommer ikke unna med at det bidrar til økt hjemløshet. Det er bare fakta. Helt greit at man velger å ignorere det og ikke ta ansvar for de hjemløse, men man trenger ikke å late som at rasekatter har ingenting med det å gjøre. Og nei jeg mener ikke at en slutt på rasekatt oppdrett hadde fikset hjemløsproblemet og nei jeg mener ikke at rasekatter er grunnen til hjemløshet, men det er en faktor i det og det bidrar. 

 

Anonymkode: a699b...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger har lagt ut ny annonse uten pris. Håper folk tenker seg om før de kjøper kattunger av folk som driver uetisk. 

Anonymkode: a8e9a...9a9

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.9.2022 den 17.18):

Dette er vel åpenbart katter ment for snobbefolk og ikke den vanlige mann i gata vel?

Mye mere stas å kjøpe en katt fra dyrebeskyttelsen. Det er så mye mere givende og det gjør så godt i hjertet å vite at man gir en stakkars pus et godt hjem. :)

Anonymkode: c8741...f5a

🤮🤮

Anonymkode: b40b5...7ad

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jo, hvis du selger 20 kattunger så er det 20 katter som har opptatt et hjem, uten de 20 kattene hadde hjemmene gått til andre katter.
 

Nei det er ikke sikkert, ikke alle som vil ha en skitten løslatt man ikke vet noe om

Anonymkode: b40b5...7ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ænema skrev (På 22.9.2022 den 16.38):

hun skal også ha 4000 kr i depositum. betaler folk slikt?

Utrolig frekt. Skrev også at det ikke gis tilbake om man ombestemmer seg.

Håper vel å få inn litt der. For alt en vet kan jo eier bestemme seg for å ikke like deg, og beholde depositumet også.

Frekke folk uansett. Jeg hadde aldri betalt for en katt uansett.

Anonymkode: c9dad...43e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.9.2022 den 16.46):

Min katt fikk jeg i 2010, hun er født ute av en tamkatt, og fanget inn og gitt til dyrebeskyttelsen og så kom hun til meg. Hun er fortsatt frisk og rask og har aldri vært til dyrlege for noen som helst form for sykdom. Hun kostet 200 kroner:  50428451_2105855346159345_8361996258079932416_n.jpg.132761a0f2d015bb4e37865194d948a0.jpg

Anonymkode: 013c0...8be

Og hun er like fin som disse kattungene :) 

Anonymkode: c9dad...43e

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"For å reservere kattungen må du betale depositum 4'000kr som ikke returneres hvis du ombestemmer deg."

Noen som åpenbart ikke forstår hva et depositum er.

Anonymkode: fd3d6...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.9.2022 den 21.04):

Har folk mistet vettet?

14000 kr for en kattunge er helt vanvittig. Ikke rart at hvermansen påtvinger kattene sine kull når de kan tjene bortimot 60.000 kr på et kull.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=272591945

Anonymkode: a8e9a...9a9

rasekatter er dyrt, main coon koster 16000 kr

Anonymkode: e3fdb...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja, om alle hadde kjøpt rasekatter med stamtavle hadde man jo løst hele problemet med hjemløse katter til slutt. 

Anonymkode: e955a...d1b

ikke nødvendigvis!  

hva om noen tror at dem har veldig lyst på enkatt, og betealer for en katt med stamtavle og greier. Men etter noen få måneder eller år, så gidder dem ikke alt det styret og utgiftene som følger med å ta hånd om kjæledyr. Dermed bare kaster dem fra seg kjæledyrene sine som "søppel" uten å bry seg.          

Anonymkode: 1193b...bae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei det er ikke sikkert, ikke alle som vil ha en skitten løslatt man ikke vet noe om

Anonymkode: b40b5...7ad

Det er ikke sikkert nei. Det kan godt være at noen som vil skaffe seg rasekatt ikke gjør det hvis de ikke får tak i akkurat det, men generelt sett ville de ha skaffet seg en huskatt hvis det ikke var tilgjengelige rasekatter. Eneste unntaket jeg kan komme på er allergivennlige raser, der vil det jo ikke påvirke hvis det bare er de som ikke kan ha vanlige katter som kjøper de, men det er det jo ofte ikke heller. 
 

Har du katt? Jeg blir litt satt ut av «skitten løskatt» og tenker at du må være veldig uviten og hvis det er slike mennesker som deg som ikke ender opp med huskatt pga manglende rasekatter så tenker jeg at det er like greit, ikke alle som er laget for å ha katter, de skal ha det bra også, og jeg lurer på om det er lurt at du hr rasekatt også. 
 

Det er ikke noe farlig med å adoptere en «skitten løskatt man ikke vet noe om» , som nevnt tidligere er de generelt sett friskere enn rasekatter pga den store genpoolen, og de som blir adoptert ut har også fått full helsesjekk, kurer og forskjellige tester (fiv osv), hvis du er ekstra bekymret kan du be db om å ta rasekatt testene før du adopterer, ja du må nok betale for det selv, men det er uansett langt unna prisen til en rasekatt. Du kan selvfølgelig være uheldig å få en katt som blir syk i fremtiden, men det er en risiko uansett, kjenner noen som hadde to rasekatter, først slet den ene helt ekstremt med kroniske og jævlige lungebetennelser, så plutselig døde den andre av en svulst i lungen. Man kan ikke sikre seg 100%. 
 

Dyrebeskyttelsen adopterer ikke ut katter de «ikke vet noen ting om», jada man vet ofte ikke hvem foreldrene, besteforeldrene, oldeforeldrene er, ikke alt man vet om det kan være innavl, hvor lenge de har gått ute, historie og alder, men det hender det også. Alder blir også estimert av dyktige dyrleger som gjør det hele tiden så man har sånn ca pekepinn. Så er det mange katter i db man vet mer om enn andre, kan være omplasseringskatter, eier død, kattunger, katter som har blitt matet i nabolag i flere år osv. Men tilbake til «ikke vet noen ting om», når dyrebeskyttelsen legger katter ut for adopsjon så har kattene allerede vært en stund enten på db eller i fosterhjem, hvor lenge kommer an på når katter blir klar for adopsjon. Derfor kan man fortelle db hva man ønsker og de vil kunne finne en katt som passer akkurat til deg når det kommer til personlighet, energi, kvaliteter osv, eller man kan adoptere en kattunge (du kan melde deg som fosterhjem for gravid katt og få se de fra fødselen av) som du kan forme etter beste evne. Er man fortsatt usikker, spør om å være fosterhjem først så finner du ut om katten er noe for deg eller ikke. 
 

Dyrebeskyttelsen har så mange forskjellige katter at det burde være null problem å finne en som har like kvaliteter som ønsker rase. Raseavl er ikke kommet like langt på katter som hunder så det er ikke SÅ stor forskjell mellom de forskjellige rasene og huskattene, dna’et er fortsatt ganske likt. Alltid når jeg leser her inne om de medgjørlige rasekattene som elsker å kose og er avhengig av eier og det er ikke måte på, så tenker jeg at det høres akkurat ut som min adopterte katt, som jeg faktisk ikke fikk før han var 7 år. Og vi har like tett bånd som den katten jeg var med på fødselen til i gamle dager.

Anonymkode: a699b...5a4

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Skrev også at det ikke gis tilbake om man ombestemmer seg.

Er vel det som er er greia med depositum?

Anonymkode: b40b5...7ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt absurd. Uten stamtavle er det ikke noe mer enn en huskatt. Genene tilsier kanskje Scottish Straight, men uten papirer er det ikke annet enn en veldig dyr huskatt.

Det er et hav av katter hos dyrebeskyttelsen ol. Der betaler man opp mot 2000kr, men det er inkludert alt som vaksine, kastrering og chipping 😸 

Anonymkode: c94a5...4b3

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.9.2022 den 21.32):

Kjøper du er rasekatt istedenfor en hjemløs katt så er du faktisk med på å gjøre at en hjemløs katt ikke får et hjem, og at en hjemløs katt ikke blir tatt inn fra gaten. Nytter ikke å si at «jo men kattungene er allerede født» fordi alle vet at hvis det ikke finnes kjøpere så slutter man å tilby produktet. Er du oppdretter så er det samme mynt, bare verre. 
 

Det finnes mange for og mot argumenter og mange grunner til at man ønsker å drive med avl eller kjøpe rasekatt, men man kommer ikke unna med at det bidrar til økt hjemløshet. Det er bare fakta. Helt greit at man velger å ignorere det og ikke ta ansvar for de hjemløse, men man trenger ikke å late som at rasekatter har ingenting med det å gjøre. Og nei jeg mener ikke at en slutt på rasekatt oppdrett hadde fikset hjemløsproblemet og nei jeg mener ikke at rasekatter er grunnen til hjemløshet, men det er en faktor i det og det bidrar. 

 

Anonymkode: a699b...5a4

Overhodet ikke. Jeg har 2 hellige birmaer som innekatter nå. De er veldig rolige, kosete og sosiale. Hadde aldri i verden villet hatt en katt av ukjent rase, altså huskatt. De er mye mer energiske og drevet av instinkter. Vil ikke ha en huskatt som klorer opp møbler og som leverer skogsmus og småfugl på dørmatten min, og som trolig hadde blitt påkjørt eller borte i løpet av få år som utekatt. Jeg vil ha rasekatt eller ingen katt. 

Anonymkode: be74a...2d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...