AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #1 Skrevet 16. august 2022 Fenomenet Swedengate har gått viralt på sosiale medier i sommer. Det handler om en påstand om at svenskene ikke tilbyr middag til barnets venner som er på besøk. Istedenfor må vennen vente på barnets rom til middagen er ferdig. #Swedengate går viralt på sosiale medier – hevder at svensker ikke tilbyr barn middag når de er på besøk – VG Er dette rart for dere eller helt normalt? Føler dere det som en forpliktelse å tilby mat til barn som er med hjem etter skolen? Anonymkode: afc5c...483
Jaytee Skrevet 16. august 2022 #2 Skrevet 16. august 2022 Uhørt for meg.. Føler ingen forpliktelse, men heller en hyggelig gest av å være gjestfri. 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #3 Skrevet 16. august 2022 Selvsagt tilbyr jeg mat. Noen har fått beskjed om at de skal spise hjemme og andre spiser her. Koselig med middagsgjester. Den svenske-historien var vel en bløff? Anonymkode: f3ab1...96c 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #4 Skrevet 16. august 2022 Ja selvfølgelig tilbyr jeg vennene mat, både frokost, lunsj, middag og kvelds 😅 Husker når jeg var liten og noen av venninnene mine hadde foreldre som var sånn at man måtte vente på rommet mens de spiste. Veldig sært syntes jeg. Nei herregud, selvfølgelig får vennene til barna middag om de er her når vi skal spise! Anonymkode: a0f86...6cd 7
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #5 Skrevet 16. august 2022 Vi tilbyr alltid mat til både barn og voksne som er her i middagstid.. men har opplevd at noen barn nærmest får kjeft av foreldrene når de har spist hos oss, fordi de har laget klart middag hjemme. Anonymkode: 71012...00e 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #6 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi tilbyr alltid mat til både barn og voksne som er her i middagstid.. men har opplevd at noen barn nærmest får kjeft av foreldrene når de har spist hos oss, fordi de har laget klart middag hjemme. Anonymkode: 71012...00e Åltså de kjefter på barna når de tror vi ikke hører, feks på telefon når de får beskjed om å komme hjem og spise, og barnet sier det har spist. Så blir foreldrene skikkelig oppgitt. Spesielt mødre. Anonymkode: 71012...00e 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #8 Skrevet 16. august 2022 Ja Såklart! Jeg er ufør alenemor, så har ikke råd men jeg hopper gjerne over et måltid for å kunne tilby mitt barns venner middag mens de er her. Anonymkode: db721...93f 2 3
Miss91 Skrevet 16. august 2022 #9 Skrevet 16. august 2022 Hva? Unger på besøk får ikke mat?! Hadde aldri sendt ungen min på besøk til en slik familie.. 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #10 Skrevet 16. august 2022 Tror ikke dette er like stort fenomen lenger. Men husker at jeg på 90-tallet måtte vente på venners rom mens de spiste middag med familien. Eller noen ganger sitte med dem ved bordet, uten å få noe servert. Hvis det var planlagt beøsk, fikk vi selvsagt alltid mat. Anonymkode: 0b5a3...ce2 5
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #11 Skrevet 16. august 2022 Alle fikk mat om de var sultne etter skolen. Men vi har alltid spist middag sent, så middag ble det ikke ofte om det ikke det var noen som skulle hentes sent. Anonymkode: da020...1df
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #12 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Åltså de kjefter på barna når de tror vi ikke hører, feks på telefon når de får beskjed om å komme hjem og spise, og barnet sier det har spist. Så blir foreldrene skikkelig oppgitt. Spesielt mødre. Anonymkode: 71012...00e Ja har opplevd det, så hvis det er sånn tilfeldig besøk og de er der når vi skal spise så ber jeg de ringe hjem å spørre om det er greit 😅 Alle barnas venner er alltid velkomne til matbordet her ❤️ Anonymkode: a0f86...6cd 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #13 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tror ikke dette er like stort fenomen lenger. Men husker at jeg på 90-tallet måtte vente på venners rom mens de spiste middag med familien. Eller noen ganger sitte med dem ved bordet, uten å få noe servert. Hvis det var planlagt beøsk, fikk vi selvsagt alltid mat. Anonymkode: 0b5a3...ce2 Ja jeg tror nok dette kanskje var et fenomen fra 90-tallet. i dag er det lettere å avtale besøk av venner. Anonymkode: afc5c...483 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #14 Skrevet 16. august 2022 Selvsagt tilbyr vi Anonymkode: 670ab...857 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #15 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Tror ikke dette er like stort fenomen lenger. Men husker at jeg på 90-tallet måtte vente på venners rom mens de spiste middag med familien. Eller noen ganger sitte med dem ved bordet, uten å få noe servert. Hvis det var planlagt beøsk, fikk vi selvsagt alltid mat. Anonymkode: 0b5a3...ce2 Jeg fikk alltid mat hos venner da jeg var lita Anonymkode: 670ab...857
Hallo12345 Skrevet 16. august 2022 #16 Skrevet 16. august 2022 Vi kom fra Sverige i 97. jeg husker godt den første tiden i Norge, hvor jeg pent måtte vente på rommet, mens den jeg var hos spiste middag. Synes det er respektløst. 4
Million Skrevet 16. august 2022 #17 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Vi tilbyr alltid mat til både barn og voksne som er her i middagstid.. men har opplevd at noen barn nærmest får kjeft av foreldrene når de har spist hos oss, fordi de har laget klart middag hjemme. Anonymkode: 71012...00e Du må da ringe hjem til barnets foreldre først, og spørre om barnet kan spise hos dere!?? Du vet jo ikke hva de har planlagt og kjøpt inn av middag hjemme. Jeg har gitt mange unger middag hos oss i min sønns oppvekst, men regelen var å ALLTID ringe foreldrene deres først og spørre om det var greit. Vi fikk stort sett alltid ja, men en sjelden gang var svaret faktisk at nei, vi vil at han kommer hjem til middag fordi bla-bla-bla. Så at du bare fôrer andres unger uten å spørre først, synes jeg er merkelig. En gang hadde jeg et barn på besøk som jeg gjorde unntak fra regelen om å ringe først, fordi det var et midt-på-dagen-mellommåltid, og jeg ga barna et fruktfat. Oppskåret frukt og druer.... da moren kom for å hente barnet ble hun ganske oppgitt, fordi sønnen var faktisk allergisk mot druer! Det kunne hun fortalt om jeg ringte, men av en eller annen grunn sa ikke sønnen dette til meg. Han var gammel nok til å kunne si i fra om sånt, men han spiste druer. Jeg merket ingen reaksjon, men den kan jo ha kommet senere. Ring foreldrene først og spør, før du fôrer andres unger! 7
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #18 Skrevet 16. august 2022 Million skrev (Akkurat nå): Du må da ringe hjem til barnets foreldre først, og spørre om barnet kan spise hos dere!?? Du vet jo ikke hva de har planlagt og kjøpt inn av middag hjemme. Jeg har gitt mange unger middag hos oss i min sønns oppvekst, men regelen var å ALLTID ringe foreldrene deres først og spørre om det var greit. Vi fikk stort sett alltid ja, men en sjelden gang var svaret faktisk at nei, vi vil at han kommer hjem til middag fordi bla-bla-bla. Så at du bare fôrer andres unger uten å spørre først, synes jeg er merkelig. En gang hadde jeg et barn på besøk som jeg gjorde unntak fra regelen om å ringe først, fordi det var et midt-på-dagen-mellommåltid, og jeg ga barna et fruktfat. Oppskåret frukt og druer.... da moren kom for å hente barnet ble hun ganske oppgitt, fordi sønnen var faktisk allergisk mot druer! Det kunne hun fortalt om jeg ringte, men av en eller annen grunn sa ikke sønnen dette til meg. Han var gammel nok til å kunne si i fra om sånt, men han spiste druer. Jeg merket ingen reaksjon, men den kan jo ha kommet senere. Ring foreldrene først og spør, før du fôrer andres unger! Om man ikke vil barnet skal ja mat så lærer man å si nei Anonymkode: 670ab...857 1
Million Skrevet 16. august 2022 #19 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om man ikke vil barnet skal ja mat så lærer man å si nei Anonymkode: 670ab...857 Den setningen var litt uforståelig. Hvem lærer å si nei? Noen ganger kan det jo være greit at barnet spiser borte, andre ganger er det ikke det. Så da ringer man for å spørre. En telefon tar et minutt eller to. 3
JegMotStrømmen Skrevet 16. august 2022 #20 Skrevet 16. august 2022 Middag, nei, ikke uten å ha pratet med barnets foreldre. Men om det trengs litt påfyll etter skolen så kunne jeg tilby påsmurt knekkebrød, litt frukt o.l
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå