Gå til innhold

Jeg må bruke av mine penger når jeg jobber for restauranten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hør med fagforeningen din, dette er sånt de er til for.

Anonymkode: 4a889...ffa

Er ikke organisert

Ts 

Anonymkode: 315b5...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er ikke organisert

Ts 

Anonymkode: 315b5...20c

Betal fagforeningen din 300kr i måneden sånn at de om fem år kanskje kan krangle om at du ikke skal bruke 3kr på å laste ned Google Maps fordi du ikke klarer finne frem til korrekt adresse uten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (11 minutter siden):

Betal fagforeningen din 300kr i måneden sånn at de om fem år kanskje kan krangle om at du ikke skal bruke 3kr på å laste ned Google Maps fordi du ikke klarer finne frem til korrekt adresse uten.

Jeg bruker 100 kr mnd på å lete etter adresser på mobilen.

Ts 

Anonymkode: 315b5...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en typisk utenlandsk arbeidsgiver som enten ikke skjønner hva som er lov eller ikke i Norge eller rett og slett gir blaffen.

Anonymkode: 4e1a9...72e

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg bruker 100 kr mnd på å lete etter adresser på mobilen.

Ts 

Anonymkode: 315b5...20c

Og du har nå fått tips om hvordan du kan gjøre det gratis.

Ærlig talt, det er ikke en menneskerett å få en jobb. Du kan erstattes. Det kan jeg også. Å sutre over at du bruker noen kroner på å koble deg på nett fordi du ikke finner frem også er det arbeidsgivers skyld!? Skjønner godt at de ansetter svensker eller utenlandske uten slike nykker. Blir for dumt, rett og slett. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Høres ut som en typisk utenlandsk arbeidsgiver som enten ikke skjønner hva som er lov eller ikke i Norge eller rett og slett gir blaffen.

Anonymkode: 4e1a9...72e

Kanadiske sjefer

Ts 

Anonymkode: 315b5...20c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Raven.Writingdesk skrev (2 minutter siden):

Og du har nå fått tips om hvordan du kan gjøre det gratis.

Ærlig talt, det er ikke en menneskerett å få en jobb. Du kan erstattes. Det kan jeg også. Å sutre over at du bruker noen kroner på å koble deg på nett fordi du ikke finner frem også er det arbeidsgivers skyld!? Skjønner godt at de ansetter svensker eller utenlandske uten slike nykker. Blir for dumt, rett og slett. 

Jeg leverer mat på hundrevis av nye adresser i løpet av en måned.

Jeg er da vel ikke synsk.

Ts 

Anonymkode: 315b5...20c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muffin man skrev (6 timer siden):

Høres ut som noe skikkelig jalla-opplegg dette her. Spørsmålet er om du er villig til å ta opp kampen eller la det passere?

Du kan nekte å bruke private klær og skru av mobilen på jobb. Det hans problem om manglende tilrettelegging skader servicen restauranten tilbyr.

Om jobben er viktig for deg så er det lurt å velge kampene sine.

Det virker for meg som mange restauranter opererer slik. Samtlige jeg kjenner som har jobbet i servering har vært nødt til å betale egne svarte bukser og betale alle eventuelle feil de skulle gjøre (på grunn av dårlig opplæring bla.) ut av egen lomme. 

Anonymkode: e3998...922

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg leverer mat på hundrevis av nye adresser i løpet av en måned.

Jeg er da vel ikke synsk.

Ts 

Anonymkode: 315b5...20c

Tror du de som var bud før man hadde 4G og Google Maps var synsk..? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (13 timer siden):

Og du har nå fått tips om hvordan du kan gjøre det gratis.

Ærlig talt, det er ikke en menneskerett å få en jobb. Du kan erstattes. Det kan jeg også. Å sutre over at du bruker noen kroner på å koble deg på nett fordi du ikke finner frem også er det arbeidsgivers skyld!? Skjønner godt at de ansetter svensker eller utenlandske uten slike nykker. Blir for dumt, rett og slett. 

Ja, så fælt at man forventer at arbeidsgiver dekker arbeidsrelaterte utgifter....

Anonymkode: 0f508...783

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der ble jeg litt ekstra bekymret for dessertgenerasjonen.. 

Store beløp, ja. Men milimeterrettferdighet er bare slitsomt. Da kan jo arbeidsgiver igjen avregne hva du sparer på å ikke bruke private overdeler de timene du er på jobb, eller at du stopper og handler i full fart om du likevel kjører rett forbi et sted. I tillegg kan man gjerne ta med gårsdagens aviser/blader, jeg må innrømme at både penn og blokker egentlig tilhører jobben, jeg bruker ofte jobb-PCen til private ting. Jeg får og gode rabatter, kan dusje på jobb, refundert trening, med mer. Mulig man på restaurant også får mat om det er noe til overs. 

Sikkert ikke like bra for en budbilsjåfør, men likevel, dette hadde jeg ikke laget en sak av. 

Anonymkode: 9260f...7ac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to sønner som studerer, som begge hadde sommerjobb på restauranter. Begge steder ble det stilt krav om bukse og sko i visse fargenyanser. Falt meg ikke inn at dette skulle være noe de kunne kreve dekket.

Også vi som jobber på kontor har visse kleskoder å forholde oss til. Mange av oss bruker andre klær på jobb enn vi bruker privat, uten at jobben dekker det av den grunn.

Anonymkode: 2b516...c60

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og der ble jeg litt ekstra bekymret for dessertgenerasjonen.. 

Store beløp, ja. Men milimeterrettferdighet er bare slitsomt. Da kan jo arbeidsgiver igjen avregne hva du sparer på å ikke bruke private overdeler de timene du er på jobb, eller at du stopper og handler i full fart om du likevel kjører rett forbi et sted. I tillegg kan man gjerne ta med gårsdagens aviser/blader, jeg må innrømme at både penn og blokker egentlig tilhører jobben, jeg bruker ofte jobb-PCen til private ting. Jeg får og gode rabatter, kan dusje på jobb, refundert trening, med mer. Mulig man på restaurant også får mat om det er noe til overs. 

Sikkert ikke like bra for en budbilsjåfør, men likevel, dette hadde jeg ikke laget en sak av. 

Anonymkode: 9260f...7ac

Om det går litt begge veier, så er sånt greit nok. Man tar litt og gir litt, og lager ikke noe mer oppstyr av det. Men når det bare går en vei, som det gjør i mange jobber, så er det på tide med litt millimeterrettferdighet. 

Anonymkode: 0f508...783

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om det går litt begge veier, så er sånt greit nok. Man tar litt og gir litt, og lager ikke noe mer oppstyr av det. Men når det bare går en vei, som det gjør i mange jobber, så er det på tide med litt millimeterrettferdighet. 

Anonymkode: 0f508...783

Jeg tviler på at det er mange steder der man ikke får en eneste fordel ved å jobbe der. TS kan jo for eksempel svare på om hun noen gang fra sushi fra denne restauranten. Eller kan kjøpe mat til rabatterte priser. Eller om det er akseptabelt at hun stopper korte private ærender med denne firmabilen. 

Anonymkode: 9260f...7ac

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tviler på at det er mange steder der man ikke får en eneste fordel ved å jobbe der. TS kan jo for eksempel svare på om hun noen gang fra sushi fra denne restauranten. Eller kan kjøpe mat til rabatterte priser. Eller om det er akseptabelt at hun stopper korte private ærender med denne firmabilen. 

Anonymkode: 9260f...7ac

Det er sjelden noe særlig til frynsegoder i restaurantbransjen...

Anonymkode: 0f508...783

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er sjelden noe særlig til frynsegoder i restaurantbransjen...

Anonymkode: 0f508...783

Så man får virkelig aldri litt mat fra kjøkkenet? Om noe ikke blir hentet av takeaway, og slikt? Det var vanlig da jeg jobbet ved siden av studier i alle fall. Og utgjør mye mer enn litt mobildata i måneden. 

Anonymkode: 9260f...7ac

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ts her.

Det er ikke lov å gjøre private ærender når man er ute på kjøring med mat, og jeg har heller ikke tid til det da de som har bestilt mat forventer å få det innen en viss tid.

Jeg har ikke matpause på jobb men kan hvis jeg vil ta med meg en liten rett ved arbeidsdagens slutt.

Det er 7 retter vi har å velge mellom, og nå begynner jeg å bli så lei av disse rettene at jeg dropper det.

Har mulighet til å spise når jeg er på jobb.

Anonymkode: 315b5...20c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts her.

Det er ikke lov å gjøre private ærender når man er ute på kjøring med mat, og jeg har heller ikke tid til det da de som har bestilt mat forventer å få det innen en viss tid.

Jeg har ikke matpause på jobb men kan hvis jeg vil ta med meg en liten rett ved arbeidsdagens slutt.

Det er 7 retter vi har å velge mellom, og nå begynner jeg å bli så lei av disse rettene at jeg dropper det.

Har mulighet til å spise når jeg er på jobb.

Anonymkode: 315b5...20c

Har IKKE mulighet til å spise på jobb, skulle det være

Ts 

Anonymkode: 315b5...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, så fælt at man forventer at arbeidsgiver dekker arbeidsrelaterte utgifter....

Anonymkode: 0f508...783

Nå er dette utgifter TS genererer fordi hun gjør det på denne måten. Hun har fått tips til hvordan hun kan gjøre det gratis.

Det virker som enkelte ansatte i dag tror at det å ha ett arbeid skal være 100 % kostnadsfritt for den ansatte. Men det er det ikke og det har det heller aldri vært.

Det har alltid vært og vil alltid være visse utgifter knyttet til å jobbe. Men: Som regel er disse utgiftene ganske små. 
 

Utgiftene innebære blant annet transport til og fra arbeid. Arbeidstøy. Egen matpakke. Og i en moderne verden er det flere jobber hvor ansatte kanskje benytter seg av Internett av ulike årsaker. At alle skal få sponset egen mobil med ubegrenset data fordi de logger seg på nettet i 5 minutt i løpet av en arbeidsdag er bare helt hinsides.

Personlig synes jeg det vitner om at man er lite rutinert i arbeidslivet, og høyst sannsynlig en krevende arbeidstaker.
Jeg kan forstå om arbeidsgivere ønsker å benytte seg av arbeiskraft som er litt mindre bortskjemt og litt mer serviceinnstilt. 
 

Forleden dag var jeg i en klesbutikk og dama bak kassa kunne ikke brette klær en gang. Hun tok jakken jeg kjøpte og «knøvlet» den ned i posen.
 

Det var flaut å se på.

Dette er et problem. Hvor lite enkelte mener de selv skal yte for å få en jobb. Det er nærmest sånn at arbeidsgiver skal være evig takknemlig og rulle ut rød løper for arbeidstaker. At det er takket være arbeidsgiver arbeidstaker får penger på konto som gir inntekt til å dekke livsopphold, er liksom «glemt». 

Igjen: det å arbeide er et privilegium! Ikke en selvfølge. 

TS tror man må være «synsk» for å finne frem uten 4G og GPS; da er kanskje ikke det å kjøre budbil akkurat riktige jobben, for bud er ett av verdens eldste yrker. Folk har funnet frem i åresvis uten bruk av Google Maps. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ts her.

Det er ikke lov å gjøre private ærender når man er ute på kjøring med mat, og jeg har heller ikke tid til det da de som har bestilt mat forventer å få det innen en viss tid.

Jeg har ikke matpause på jobb men kan hvis jeg vil ta med meg en liten rett ved arbeidsdagens slutt.

Det er 7 retter vi har å velge mellom, og nå begynner jeg å bli så lei av disse rettene at jeg dropper det.

Har mulighet til å spise når jeg er på jobb.

Anonymkode: 315b5...20c

Så du har mulighet til å få med deg ett gratis måltid etter hver vakt, men er misfornøyd med det du mener genererer 100kr per måned i nett utgifter fordi du sliter med å finne frem adresser på egen hånd uten GPS.

Ja: dette er vel prakt eksempel på «dessertgenerasjonen». 
 

At du klager over at du er «lei» av alle de 7 rettene du har å velge i vitner jo om at du frem til nå virkelig har benyttet deg av det gratis måltidet. Likevel er det altså din egen GPS bruk som trekker mest oppmerksomhet..

Herrefred. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...